Guppy's en Platy's + Ancistrussen en neon tetra's.


vanmorgen mijn water laten testen in een andere winkel, pH is nu 7,2
 
als ik reken: een Rio 125 min bodem en min pomphuis en min de ornamenten . Kom ik dan op 100 liter netto ongeveer?
 
Juwel Rio 125
125 staat voor het aantal liters.
min de ornamenten en het grind dacht ik zo.
 
ja 5 tot 10 onder de rand.
dus zeg maar 80x35x40
Dan kom je op 112 liter, daar moet eventueel zand/grind misschien nog vanaf? Jij weet het best hoe je gemeten hebt.
Ik meet de waterhoogte zonder zand en trek daar dan nog eens 10% vanaf, maar dat is voor elke bak verschillend he?
 
als ik dan vandaag 35% water ververs is dat dus 35 liter.
 
dan zit ik toch wel goed met een emmer van 30 liter, dus zeg maar 30% vernieuwen van het water.
 
deze emmer is 35 liter maar dan is deze moeilijk te tillen.
 
Dat is sowieso een forse emmer! Zou mijn te zwaar zijn. Ik doe liever drie emmertjes van 12 liter met daarin 10 liter :)
 
het is een mooie grote emmer met 2 handvatten en 30 liter is nog wel te tillen.
 
in alle vroegte vanmorgen al een waterwissel gedaan.
deze keer van beide bakken 30 liter.
en met de bodem sof zuiger het grind schoon gezogen.
 
Ik heb ook jerrycans van 20 liter, maar meer kan ik helaas niet vinden. Zou wel lopen schelen, moet ook iedere keer een trap op en af. Hoe minder vaak hoe beter :Dk
 
triest nieuws deze ochtend, 1 van de 3 sterbai corydoras dood in de bak gevonden.
ik had gisteren nog water ververst.
Geen idee wat er aan de hand is, miss te veel appel slakken in de bak?
 
Meten is weten Frits, spijtig dat je nu zoveel tegenslagen hebt
 
ja helaas zijn mijn test strips op.
dinsdag pas weer naar de winkel en daar testen.
 
triest nieuws deze ochtend, 1 van de 3 sterbai corydoras dood in de bak gevonden.
ik had gisteren nog water ververst.
Geen idee wat er aan de hand is, miss te veel appel slakken in de bak?

Jij zit toch niet iedere week die bodem te stofzuigen he? Met die stofzuiger van je?

Want dat is heel slecht voor de bodem.
 
nog meer slecht nieuws, in mijn guppen bak, 12 guppen overleden, nog 2 levenden over gehouden.
die 2 zitten nu in mijn andere Rio 125.
waterwaardes zijn oke. net als de temperatuur.
 
Dat is een naar jaareinde Frits.
Heb je de afgelopen week nog iets aan de bak gedaan wat je nooit doet? Hier moet een oorzaak voor zijn. Zoiets gebeurt niet zomaar.

Gisteren heb je de bodem gedaan he? Vandaag schrijf je dat je teststrips op zijn, waarmee heb je gemeten nadat je weer dode vissen aan getroffen hebt? Heeft het waterbedrijf toevallig werkzaamheden gedaan en zat er misschien chloor of chloramine in het water?

In dit geval lijkt met toch een flinke waterwissel geen kwaad kunnen, 50% wisselen en morgen weer. Voor de zekerheid met een waterverbeteraar als je die in huis hebt.

Sterkte!
 
ik denk dat ik iets te veel planten voeding heb toegevoegd. easycarbo en profito + ferro.
 
Oeps, je moet wel wel een beetje uitkijken met wat je toevoegt Frits;)k. Nu maar hopen dat je in 2018 weinig uitval zal hebben.
 

Terug
Bovenaan