Wat is er nieuw

Gymnogeophagus en Geophagus soorten?

Henny

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
8 januari 2010
Leeftijd
66
In de Zuidelijk Zuid Amerika bak die ik ga starten, passen natuurlijk ook 1 of 2 van deze soorten.
Ik heb persoonlijk alleen ervaring met G. Balzanii en G. Caaguazuensis.
Hebben jullie andere soorten gehouden, geschikt voor een tweemeter aquarium?
Het gaat me vooral om het karakter en in tweede instantie de grootte.

@roberto1983 heeft Geophagus Sveni gehad, maar is daarvan afgestapt omdat hij ze te groot voor zijn 250cm bak. (Als ik het me goed herinner)

@roberto1983 heeft Geophagus Sveni gehad, maar is daarvan afgestapt omdat hij ze te groot voor zijn 250cm bak. (Als ik het me goed herinner)
Ja de sveni is niet geschikt inderdaad
Ik dacht meer aan gymnogenys, brasliliensis of labiatus of zo. Of mogelijk nog iets kleiner.

Laatst bewerkt:
Is het belangrijk dat het een "aarde-etende" soort is? Ik heb twee soorten uit het zuiden gehouden die misschien interessant zijn: Geophagus brasiliensis en Cichlasoma dimerus.

De brasiliensis is een vrij territoriale vis. Hij kan goed met andere cichliden. Voor een gezelschapsbak is hij net wat minder; met kleine vissen gaat het goed, maar middelgrote vissen kunnen worden gezien als concurrenten/indringers. Ze pakken af en toe happen substraat om te zeven naar voedsel. De bodem kan verbouwd worden tot heuvellandschap. 🙂 Ze zijn wel wat minder bodemgericht dan de echte geo's. De mannetjes kunnen redelijk groot worden, rond de 25 cm.

Cichlasoma dimerus is een uit de kluiten gewassen acara van een cm of 15 uit mijn hoofd. Ze zijn net als de brasiliensis vooral in de onderste helft van de bak te vinden maar doen (qua eten en landscaping) minder met de bodem. Iets milder van karakter dan de geo. Het is en blijft wel een cichlide, dus de meer kwetsbare vissen in een bak van vergelijkbare grootte kunnen worden lastiggevallen als er competitie is om ruimte, eten etc. Heb de mijne ooit bij goudvissen gezet maar dat draaide uit op pesten, zeg maar. Dus daar kwam ik al gauw weer van terug. 😉

Beide soorten heb ik als enkele vis gehouden. Het gedrag van paartjes of groepen zal weer net wat anders zijn.

Is het belangrijk dat het een "aarde-etende" soort is? Ik heb twee soorten uit het zuiden gehouden die misschien interessant zijn: Geophagus brasiliensis en Cichlasoma dimerus.

De brasiliensis is een vrij territoriale vis. Hij kan goed met andere cichliden. Voor een gezelschapsbak is hij net wat minder; met kleine vissen gaat het goed, maar middelgrote vissen kunnen worden gezien als concurrenten/indringers. Ze pakken af en toe happen substraat om te zeven naar voedsel. De bodem kan verbouwd worden tot heuvellandschap. 🙂 Ze zijn wel wat minder bodemgericht dan de echte geo's. De mannetjes kunnen redelijk groot worden, rond de 25 cm.

Cichlasoma dimerus is een uit de kluiten gewassen acara van een cm of 15 uit mijn hoofd. Ze zijn net als de brasiliensis vooral in de onderste helft van de bak te vinden maar doen (qua eten en landscaping) minder met de bodem. Iets milder van karakter dan de geo. Het is en blijft wel een cichlide, dus de meer kwetsbare vissen in een bak van vergelijkbare grootte kunnen worden lastiggevallen als er competitie is om ruimte, eten etc. Heb de mijne ooit bij goudvissen gezet maar dat draaide uit op pesten, zeg maar. Dus daar kwam ik al gauw weer van terug. 😉

Beide soorten heb ik als enkele vis gehouden. Het gedrag van paartjes of groepen zal weer net wat anders zijn.
Bedankt voor je input. De C.dimerus heb ik al eerder gehouden, die at in de schemering de staartjes van mijn sanctaefilomenae. Die doe ik niet meer. De brasiliënsis vind ik interessant. In principe is 1 soort cichliden genoeg icm de Brochis die ik al heb en een school zalmpjes. Zouden ze daar geschikt voor zijn in een tweemeterbak? Als koppel? Of harem?

Bedankt voor je input. De C.dimerus heb ik al eerder gehouden, die at in de schemering de staartjes van mijn sanctaefilomenae. Die doe ik niet meer. De brasiliënsis vind ik interessant. In principe is 1 soort cichliden genoeg icm de Brochis die ik al heb en een school zalmpjes. Zouden ze daar geschikt voor zijn in een tweemeterbak? Als koppel? Of harem?
Ohw, dat de dimerus je tetra's ging aanvreten is natuurlijk niet zo handig! Ik snap wel dat je na die ervaring iets anders zoekt.

Ik heb deze soorten zelf niet met meerdere gehouden. Ik durf dus niet helemaal te zeggen hoe dat zal gaan. Je hoort wel eens dat het problemen geeft met andere bodembewoners (m.n. cory's) als grotere cichliden gaan broeden. Misschien dat iemand anders je daar meer over kan vertellen.

Maar dat was bij mij dus een van de redenen dat ik zelf niet voor een paartje ben gegaan: het is een risico. Ik denk altijd maar: als ik besluit vissen samen te zetten in dat kleine plasje water met glazen muren, dan liefst zonder dat ze elkaar het leven zuur maken.

Laatst bewerkt:
Ik zoek inderdaad een cichlide waarbij Cory’s geen probleem zijn. Die heb ik zelf vaak samen
gehad zonder problemen, maar de ene cichlide is de andere niet.
De brasiliënsis worden het niet, dan zijn volgens VKC echte ettertjes voor anderen. Ik zoek dus rustig verder.

Gymnogeophagus labiatus dan. Ze worden niet super groot en komen uit het zuiden van Brazilië. Ik denk ook dat ze geen probleem worden met uw tetra’s.
Van foto’s die ik zie lijken ze wel veel op balzanii
Veel succes, groet melvin

Gymnogeophagus labiatus dan. Ze worden niet super groot en komen uit het zuiden van Brazilië. Ik denk ook dat ze geen probleem worden met uw tetra’s.
Van foto’s die ik zie lijken ze wel veel op balzanii
Veel succes, groet melvin
Ik heb vanmiddag al vissen gekocht. Zie mijn topic Pantanal geinspireerd.

Ik heb oscars en heros die laten de corydoras brochis met rust.

Ik heb oscars en heros die laten de corydoras brochis met rust.
De bedoeling is zuidelijk zuid en daar ben ik vandaag voor geslaagd.

Hier mag wat mij betreft een slotje op.😊

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan