Is het belangrijk dat het een "aarde-etende" soort is? Ik heb twee soorten uit het zuiden gehouden die misschien interessant zijn: Geophagus brasiliensis en Cichlasoma dimerus.
De brasiliensis is een vrij territoriale vis. Hij kan goed met andere cichliden. Voor een gezelschapsbak is hij net wat minder; met kleine vissen gaat het goed, maar middelgrote vissen kunnen worden gezien als concurrenten/indringers. Ze pakken af en toe happen substraat om te zeven naar voedsel. De bodem kan verbouwd worden tot heuvellandschap. 🙂 Ze zijn wel wat minder bodemgericht dan de echte geo's. De mannetjes kunnen redelijk groot worden, rond de 25 cm.
Cichlasoma dimerus is een uit de kluiten gewassen acara van een cm of 15 uit mijn hoofd. Ze zijn net als de brasiliensis vooral in de onderste helft van de bak te vinden maar doen (qua eten en landscaping) minder met de bodem. Iets milder van karakter dan de geo. Het is en blijft wel een cichlide, dus de meer kwetsbare vissen in een bak van vergelijkbare grootte kunnen worden lastiggevallen als er competitie is om ruimte, eten etc. Heb de mijne ooit bij goudvissen gezet maar dat draaide uit op pesten, zeg maar. Dus daar kwam ik al gauw weer van terug. 😉
Beide soorten heb ik als enkele vis gehouden. Het gedrag van paartjes of groepen zal weer net wat anders zijn.