Wat is er nieuw

GynnadVis 2e Cerges reactor

GynnadVis

Well-known member
Lid geworden
8 september 2012
Enkele jaren geleden heb ik een cerges reactor gebouwd welke het naar behoren deed (zie https://aquaforum.nl/threads/230x60x70-van-gynnadvis.168755/page-8#post-2231652). Eerder dit jaar heb ik mijn pomp vervangen waarbij ik het leiding werk ook heb weggehaald, met als neveneffect dat de cerges reactor ook niet meer in gebruik is. Tijd voor een nieuwe dus!

Deze reactor ga ik bouwen op basis van mijn ervaringen in het verleden en input van topics zoals hieronder:
- https://aquaforum.nl/threads/kingsize-cerges.170748/
- https://aquaforum.nl/threads/wat-is-de-beste-manier-om-co2-in-je-aquarium-te-krijgen.182479/

Mijn vorige cerges reactor heb ik als volgt gebouwd, maar daar liep ik tegen een issue aan, namelijk na het schoonmaken van de pomp zat er vaak lucht in de reactor, ik had geen mogelijkheid om hem te ontluchten, dus het kosten tijd voordat het lucht er weer uit was en doordat ik er niet voldoende bio balls in gedaan had kon het behoorlijk wat geluid maken indien er wat lucht bij zat.

cerges-reactor-png.310444

In de nieuwe versie wil ik dit verbeteren en ben benieuwd of jullie ideeën hebben hoe je het lucht probleem het makkelijkste op kunt lossen.

Een manier zou kunnen zijn om de lange buis als input te gebruiken, deze al vol te doen met bio balls en dan de output laten verlopen via de korte buis, waardoor de lucht er vanzelf uit ontsnapt - alleen gaat dit een klein beetje in tegen het cerges principe omdat je dan de CO2 die nog niet opgelost is dan een makkelijke uitweg geeft (al moet die dan ook nog door een horde bio balls en evt. een spons aan het einde. Dat zou er als volgt uit zien:

cerges_1.png

De normale manier zou er als volgt uitzien, de vraag is alleen dan hoe krijg je het lucht er dan makkelijke uit? Evt. zou je zelf iets met een schroefdop kunnen monteren, maar dat wordt zo'n geknoei wanneer je moet ontluchten want je draait hem nooit op tijd dicht dus er zal altijd wat water uit gaan. Iemand ideeën?

cerges_2.png

Ik heb er destijds voor mn 150cm Fusion 1 bij hem besteld, en die zat gewoon in de schroefdop bovenop de reactor dmv schroefdraad en Teflontape en een rubber ring, zie foto.
IMG_3069.jpeg

Zo de spullen zijn inmiddels gehaald, het luchtventiel laat ik even voor wat het is, kan ik nog altijd toevoegen mocht het nodig blijken.

Een zijaanzicht van wat het gaat worden. Ik had nog een stuk transparant PVC liggen van 110 en PVC buizen van 25mm, dus die kan ik mooi gebruiken.

Drawing(1).png

Bovenaanzicht: de flow rechtdoor gaat via een kogelkraan, hiermee kan de flow in de reactor zelf bepaald worden omdat ik vermoed dat de flow vanuit de Aquael 4500 iets te pittig is voor reactor, mocht dat niet het geval zijn dan kan deze dicht blijven staan.

Drawing.png

Ik zou de water-invoer niet loodrecht naar beneden in reactor laten “blazen” maar zo construeren dat het water (en CO2) bovenin reactor flink gaat turbileren/draaien zodat CO2 beter wordt opgelost.

Correctie: zie zojuist dat je de gehele reactor vult met “ballen” om de neerwaardse stroom te breken.

Vandaag de zaken op maat gezaagd en kwam er achter dat ik bijna een cruciale fout had gemaakt.

In de originele flow voegde ik het CO2 direct aan het begin van de flow toe, maar alles wat door de kogelkraan gaat bevat dan ook de onopgeloste CO2, wat niet wenselijk is.

Drawing.png

Deze aanpassing zou ervoor moeten zorgen dat het CO2 niet door de kogelkraan gaat maar altijd via de reactor.

Drawing(2).png

Ik zou de water-invoer niet loodrecht naar beneden in reactor laten “blazen” maar zo construeren dat het water (en CO2) bovenin reactor flink gaat turbileren/draaien zodat CO2 beter wordt opgelost.

Correctie: zie zojuist dat je de gehele reactor vult met “ballen” om de neerwaardse stroom te breken.
Klopt, reactor komt vol te zitten met ballen, dan heeft het denk ik niet zoveel nut om hem draaiend erin te brengen of zou dat toch een extra toevoeging zijn?

Klopt, reactor komt vol te zitten met ballen, dan heeft het denk ik niet zoveel nut om hem draaiend erin te brengen of zou dat toch een extra toevoeging zijn?

Veel DIY reactoren hebben iets van “vulling” dus ga ervan uit dat het meerwaarde heeft.
Met een boven instroom (i.p.v. zij instroom) ontkom je er niet aan dat de flow verticaal naar beneden is.

Zelf heb ik alleen ervaring met de Aqua Nature Tec reactor/mixer (op basis van een standaard waterfilter behuizing met enkele specifieke aanpassingen)
Deze is zo geconstrueerd dat een vulling niet nodig is, onopgeloste CO2 wordt niet meegeblazen naar de reactor uitstroom, onderin zit weliswaar een bodempje helix maar dat is volgens mijn ervaring niet nodig,

Bovenin de reactor (zichtbaar op foto) zit een ronde zwarte bruissteen waar de eerste CO2 al in kleine bellen wordt toegevoegd.

V.w.b. ontluchten na groot filteronderhoud moet deze worden gekanteld, er blijft altijd een beetje lucht achter.
Ik heb de OASE 350T en bij voorfilter reinigen komt er hooguit 20cc lucht in reactor dit is niet erg en mag blijven zitten en is met een uurtje ook volledig opgelost (ik zorg altijd dat voorfilter behuizing zo vol als mogelijk is bij terugplaatsen)

De reactor en alle slangen maak ik eens per half jaar schoon, alles is snel demonteerbaar.

Met een DIY-reactor in een statische (pvc-buizen i.p.v. stangen) opstelling lijkt mij dat lastiger.

1000017930.jpg

Laatst bewerkt:
Ik zou altijd zorgen voor een ontluchting. Dat is niet ingewikkeld, door er bovenin een extra tule in te bouwen waar je een kort slangetje met een kraantje koppelt is het zaakje eenvoudig te ontluchten. Als extra, je reactor werkt aanzienlijk beter wanneer er geen lucht in het apparaat zit! Misschien als voorbeeld hoe ik het ding gebouwd heb?

https://aquaforum.nl/threads/cerges-co2-reactor.165712/

Een ontluchtings ventiel is een goede optie, maar zoals Tutorial aangeeft: een goede reactor lost de aanwezige lucht na onderhoud in korte tijd volledig op.

Een ontluchtings ventiel is een goede optie, maar zoals Tutorial aangeeft: een goede reactor lost de aanwezige lucht na onderhoud in korte tijd volledig op.
Nou nee , zo'n bel kan erg lang blijven zitten omdat ze de stijging van water tot bovenin lang tegenhoudt. Bijvoorbeeld drinkwaterbedrijven weten al hoe luchtbellen de efficiëntie van de waterleiding kan beïnvloeden. Maar denk ook maar eens aan je filter die je zeer lang met gerommel kan bezig houden wanneer je er niets aan doet. En zo'n lucht slangetje met een kraantje is geen noemenswaardige kostenpost en maar een kleine extra bewerking! Maar goed, dit is slechts mijn mening.

Bedankt @RobertDJ en @benvo veel mooie voorbeelden van jullie op basis van 10" waterfilters 😀

De reden voor mij om toch voor de kant-en-klare ANC reactor te gaan was vooral vanwege de aanpassingen die deze al heeft zoals de "klik" systeem om een harde CO2 slang te koppelen.
https://www.aquanaturetec.com/insteekkoppelingen
Het gemonteerde bruissteentje is mooi meegenomen.

Idem de buis in reactor met onderaan een RVS filter korf die voorkomt dat helix's uit reactor stromen terwijl de flow optimaal is.

De koppelingen zijn out-of-the-box waterdicht (wel zelf RVS slangklemmen moeten aanschaffen) en grote O-ring is van goede kwaliteit.

Wel zie ik dat n.v.v.t. de binnenzijde van doorzichtige filterhuis wordt aangetast (geen glasheldere doorkijk meer, binnenkant voelt een beetje ruw aan) mogelijk door de CO2.
Dit viel mij op maar lijkt mij geen probleem op langer termijn.

Op de ANT promotie video van deze reactor zie je de helix's bovenin reactor drijven/ronddraaien en doet vermoeden dat deze helpen de CO2 bellen stuk te slaan, echter deze zinken n.v.v.t. onderin reactor.

Verder erg tevreden met deze reactor, zit op 160bpm

Hij is inmiddels af en draait al een tijdje - bovenin de koker uiteindelijk toch nog voor een bocht gekozen om het water 'draaiend/kolkend' binnen te laten komen. Zowel bovenin als onderin zit een spons, daartussen zitten bioballen om de CO2 goed te laten mengen met het water. Erg tevreden toe nu toe, je ziet geen enkele bel het aquarium in komen en het PH redelijk vlot (binnen de perken) dalen.

Na onderhoud aan de filter zet ik de bypass kortstondig open om loze lucht uit de reactor te laten gaan en dat werkt verrassend goed.

Hier nog een foto nadat hij net klaar was en nog zonder inhoud:
PXL_20241027_090704069.jpg

Hij is inmiddels af en draait al een tijdje - bovenin de koker uiteindelijk toch nog voor een bocht gekozen om het water 'draaiend/kolkend' binnen te laten komen. Zowel bovenin als onderin zit een spons, daartussen zitten bioballen om de CO2 goed te laten mengen met het water. Erg tevreden toe nu toe, je ziet geen enkele bel het aquarium in komen en het PH redelijk vlot (binnen de perken) dalen.

Na onderhoud aan de filter zet ik de bypass kortstondig open om loze lucht uit de reactor te laten gaan en dat werkt verrassend goed.

Hier nog een foto nadat hij net klaar was en nog zonder inhoud
Mooie toevoeging/oplossing aan de DIY reactoren 👍

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan