Hallo allemaal


Dirk1977

Member
Lid geworden
1 maart 2024
Berichten
17
Leeftijd
47
Hallo allemaal,

Ik lees al een aantal weken mee op het forum, ben ook al af en toe in de chatbox aanwezig geweest.
Vandaag mijn eerste "grote" aquarium geleverd gekregen, nu hopen dat ik me overal goed heb ingelezen en dat de start goed gaat verlopen.

Setup: Eheim Proxima 250 - Oase Biomaster Thermo 600 - Verlichting standaard Eheim Classic led 2x incl. basis controller voor zonsopkomst/ondergang.

Wij hadden met ons gezin nu een "kleine" Juwel Primo 70 liter en dat vonden we zo leuk dat we maar meteen voor groter zijn gegaan en we kregen een goede discount op een showroommodel in de winkel.
Zijn er hier toevallig nog leden uit de regio Weert (Limburg) ?

Groetjes,
Dirk.
 

Bijlagen

  • 20240316_130041.jpg
    20240316_130041.jpg
    3 MB · Weergaven: 25
Welkom, bij deze wil/vind ik dat je het achterruit zwart schilderd.
Blauw kan ook maar daar kom je later op terug.
Nu in het begin gaat het nog makkelijkšŸ¤—
 
Welkom, bij deze wil/vind ik dat je het achterruit zwart schilderd.
Blauw kan ook maar daar kom je later op terug.
Nu in het begin gaat het nog makkelijkšŸ¤—
Achterwand ligt al klaar, foto was van toen ie net binnen was gezet ;)
 
Veel plezier met het opstarten van je aquarium.
En ook veel plezier met het uitwerken van de bezetting, of heb je daar al een beeld van?
Succes.
 
Veel plezier met het opstarten van je aquarium.
En ook veel plezier met het uitwerken van de bezetting, of heb je daar al een beeld van?
Succes.
Op dit moment zitten er vermoed ik teveel vissen in mijn juwel 70 liter, dus die gaan we straks eerst overzetten na het indraaien, daarna nog geen idee.
Ik heb nu 2 sluiterstaarten (ja ik weet het) 7 tetra's, 5 plattys en 5 guppies.
De fout van vissen meteen in de bak flikkeren heb ik al afgeleerd natuurlijk ;)
 
Gisteravond de bak gevuld, ƩƩn dom ding vergeten en dat is de grind te spoelen, hopelijk zakt de mist/stoflaag ander kom ik aan het verversen toe of heeft iemand betere ideeƫn?
 

Bijlagen

  • 20240318_232522.jpg
    20240318_232522.jpg
    3.1 MB · Weergaven: 22
  • 20240318_232535.jpg
    20240318_232535.jpg
    2.9 MB · Weergaven: 24
  • 20240319_011834.jpg
    20240319_011834.jpg
    3.3 MB · Weergaven: 23
  • 20240319_014743.jpg
    20240319_014743.jpg
    3.2 MB · Weergaven: 22
Dat zakt vanzelf, als je morgen kijkt zal het een stuk minder/weg zijn.
Welkom ook nog !
 
Update: Eheim Proxima 250 draait nu 1 week, vissen overgezet. (kort ingedraaid maar wel met deels oude filtermedia en oude sponzen uitgeknepen in de nieuwe filter)
Waterwaardes zijn al de hele week stabiel: PH 7,5 = GH 9,0 = KH 8 = NH4/NH3 0,5 = NO2 0 = NO3 0 = PO4 0,5 = FE 0
Planten groeien al best snel vind ik zelf na 1 week en krijgen ze een mooie groene kleur. CO2 indicator vind ik nog wat donkergroen en voeg 35 bellen p.m. toe tijdens de 12 uur verlichting van Eheim (classid led 2x met dimmer/controller)
Vandaag komt de nieuwe lichtbak binnen, welke een stuk meer heeft dan de huidige standaard verlichting. (vooral instellen is drama bij de originele eheim omdat dit alleen ala minute kan, stroom eraf is b.v. al opnieuw beginnen)

Chihiros Universal WRGB 1000 (komt hopelijk vandaag mits dhl op schema ligt)​

Vissenbestand (simpel nog en zeker niet overbelast natuurlijk)
4 Platy = 2 Sluiers (die moesten er nu eenmaal bij want hadden we al) = 7 Guppys = 7 neon tetras = 1 glasgarnaal (laat zich niet vaak zien) = 2 Algeneters ancistrus L144 goud.
 

Bijlagen

  • 20240326_105343.jpg
    20240326_105343.jpg
    3.4 MB · Weergaven: 19
  • 20240326_105339.jpg
    20240326_105339.jpg
    3 MB · Weergaven: 18
  • 20240326_105330.jpg
    20240326_105330.jpg
    3.9 MB · Weergaven: 19
Nou met nh3/4 of no2 de waarden goed in de gaten want die moeten 0 zijn Dirk.

Als het goed is zit ik helemaal safe volgens onderstaande tabel.
Met een PH van 7,5 en NO4 van 0,5 zou de NO3 0,009 zijn? (Misschien had ik de waarde als NH4 moeten omschrijven inderdaad ipv NH4/3 want 3 is de uitslag natuurlijk)
 

Bijlagen

  • nh4-waarde.jpg
    nh4-waarde.jpg
    42.3 KB · Weergaven: 9
Boven de 7 is het ammonium zover ik weet maar of dat niet schadelijk is dat durf ik niet te zeggen. Ammoniak is in elk geval wel giftig.
Onze testen zijn ook maar een indicatie dus ik heb die waarden liever gewoon op 0.

Met een PH van 7,5 en NO4 van 0,5 zou de NO3 0,009 zijn
Ik denk dat je hier in de war bent met nh3 en nh4. No3 is namelijk nitraat en ongevaarlijk.
 
Boven de 7 is het ammonium zover ik weet maar of dat niet schadelijk is dat durf ik niet te zeggen. Ammoniak is in elk geval wel giftig.
Onze testen zijn ook maar een indicatie dus ik heb die waarden liever gewoon op 0.


Ik denk dat je hier in de war bent met nh3 en nh4. No3 is namelijk nitraat en ongevaarlijk.

Inderdaad nu haal ik al die benamingen door elkaar ;) NH4 was 0,5 en PH 7,5 (precies was het zelfs 7,51) en door die uitslag zou de NH3 0,009 zijn (wat volgens de tabel veilig is), de NO waardes zijn op dit moment inderdaad wel 0.
Ik verwacht wel een stijging de komende week daar de bak pas 8 dagen draait.
 
Goed je vissen in de gaten houden en zo gauw ze bovenin gaan hangen een waterwissel van 80% doen.
Als ik je waterwaardes correct interpreteer moet je nitrietpiek nog komen.
 
Dan komt de no2 piek inderdaad vaak nog want de nh3/4 gaat worden omgezet en nitriet is wel schadelijk dus ik zou dan zoals Lysia al aangeeft flink verversen.
 
Dank voor de tips, ik ga dat zeker in de gaten houden, hoe vaak zal ik testen, dagelijks of om de dag? Kan het snel gaan of gaat dat geleidelijk?
 
Nieuwe LED bak vanmiddag binnengekomen, wat een verschil met de originele verlichting. (deze oude is overigens te koop op marktplaats tegen een aannemelijk bod) ;)
 

Bijlagen

  • 20240326_190318.mp4
    43.8 MB
Dank voor de tips, ik ga dat zeker in de gaten houden, hoe vaak zal ik testen, dagelijks of om de dag? Kan het snel gaan of gaat dat geleidelijk?
Als je de mogelijkheid hebt, zou ik dagelijks testen. Het kan snel gaan en daar zijn je vissen echt niet blij mee. Als je bak eenmaal is ingedraaid, hoeft het zo vaak niet meer, maar nu dus even goed de vinger aan de pols eh vin houden.
 
De waterwaardes blijven goed, gelukkig al voor de 13e dag oprij, ben benieuwd of er nog een piek gaat komen. De fosforwaarde is wel minimaal iets gestegen van 0 naar 0,2mg.
Ik heb wel een vraagje over mijn planten (zie foto's) is dit wortelschieten en waarom zijwaarts? En is het normaal dat de bladeren voornamelijk omhoog groeien?
 

Bijlagen

  • 20240401_190239.jpg
    20240401_190239.jpg
    3.3 MB · Weergaven: 13
  • 20240401_190250.jpg
    20240401_190250.jpg
    3.4 MB · Weergaven: 14
He gelukkig maar.

Je planten hebben nitraat (NO3) en fosfaat (P verbindingen) nodig voor hun groei.
Verder groeien planten naar het licht toe, dus ja dat is normaal.
En de wortels zijn voor hun verankering in de bodem en halen vaak ook nog voedingsstoffen uit het water. Zo te zien zijn ze gewoon lekker aan het groeien.
 
Dus het is normaal dat aan de onderzijde van steel wortels komen? Waar gaan die naar toe, moet ik die afknippen? En kan iemand mij zeggen welke 4 plantensoorten ik nu heb op de foto? Want ben dat vergeten op te schrijven in de winkel :unsure:
 
Als ik het goed zeg, zie ik 4 x Hygrophila siamensis en vaag op de rand een anubias soort (waarschijnlijk nana).
De andere planten kan ik zo niet beoordelen, heb je daar misschien een foto van waar ze min of meer helemaal opstaan?
En die worteltjes zijn normaal, die mag je laten zitten, die halen voedsel uit het water.
 
Ok, ik heb dus 4 soorten, de "graspolletjes voorin" (3x) de stengels linksachter (vilisnera moet haast wel) 2x en die met die bladeren die zijn verspreid van links naar rechts, en dan de mini's die we geplakt hebben op het hout en stenen ;)
Hoewel mijn vissen die valisnera volgens mij erg lekker vinden want die krimpt ipv groeit nog.
 

Bijlagen

  • 20240402_103025.jpg
    20240402_103025.jpg
    3.6 MB · Weergaven: 17
Die grasachtige kleintjes vooraan denk ik dat dat Eleocharis acicularis is. (@benvo @Cornelius ?)
De vallisneria is waarschijnlijk de gigantea, en die heeft een behoorlijke tijd nodig om aan zijn nieuwe omgeving te wennen. Als hij eenmaal aan de groei is, gaat ie hard.
Anubia nana denk ik zijn de kleine blaadjes. Zorg dat die niet te veel licht krijgen, daar houden ze niet zo van.
En de Hygrophila siamensis wil wel weer graag licht.
 
Hoewel mijn vissen die valisnera volgens mij erg lekker vinden want die krimpt ipv groeit nog.
Ik zie 2 Sluiers en zelf hebben we er 2 en dat zijn meesters in het slopen van diverse planten. De Vallisneria snoeien ze 10cm boven de bodem kort en die krijgt niet echt een kans.
Ook zachte snelgroeirs vinden ze lekker en die heb ik er ook al niet meer in dus ik denk dat deze vissen bijdragen aan het kapotmaken van bepaalde planten.
 

Terug
Bovenaan