Hardnekkig algen probleem, wie heeft er tips?

Alifoeroe79

Active member
Lid geworden
28 december 2021
Berichten
36
Leeftijd
45
Hallo forumleden,

Sinds een paar maandjes heb ik een Rio Juwel 180 met de originele interne filter. Het aquarium staat niet direct in daglicht.
Ik wilde een tropisch aquarium houden en een aqua scape maken met:
- Hout (stukken mangrovewortels en kienhout) en stenen (dragon stone)
- Beplanting: java varen, 2 vallisneria soorten en 2 anubias soorten en enkele mossoorten die ik aan het hout had bevestigd.
- De interne filter bevatte het standaard filtermateriaal was was meegeleverd.
- Verlichting waren 2 standaard led lampen. Daarvan heb ik de DAY vervangen voor COLOUR. De lampen stonden in het begin 8 uur aan.
In het begin na het opstarten van mijn dry scape fase was alles mooi en netjes en dacht ik echt WAUW dat ziet er echt vet cool uit. Na een week had ik de bak volledig gevuld met water en wat later mijn visbestand toegevoegd.
- Mijn visbestand bestond uit een schooltje neon tetra's, wat corydoras sterbai en panda's en wat waaierhand garnalen.

Maar na een maand begon alle ellende, er begon aardig wat draad alg in te komen. Ik ben toen naar de dierenwinkel gegaan om mijn waterwaarden te laten meten en voor de zekerheid even navraag gedaan of ik niet iets verkeerds had gedaan waardoor er zoveel draad alg aanwezig was. Ik kreeg als antwoord dat dit bij een startende aquarium normaal was en dat je tijdens het water verversen ook het draad alg moest verwijderen.
In de tussentijd had ik van een vriend ook een CO2 installatie gekregen en heb ik die ook aan gezet met als doel om het algenprobleem terug te dringen.
Ook kreeg ik van de dierenwinkel het advies om het aantal branduren van mijn verlichting moest verhogen naar 10-12 uur per dag.

Nu blijft het probleem zich verergeren. Heb op advies van de dierenwinkel eerst Algizit tabletten toegevoegd om het algen probleem terug te dringen en daarna ook Algumin.
Geen resultaat en er kwamen ook meerdere algensoorten waaronder blauwalg (oke dat is een bacterie en geen algen soort) om de hoek kijken. Op advies van de dierenwinkel gestart met een algenkuur voor een maand (inmiddels afgelopen week afgerond maar het helpt niet). Elke keer dat ik mijn waterwaarden laat meten dan zijn die gewoon goed.

Ik heb als bijlage de foto toegevoegd van hoe de bak er nu uit ziet. Ik ga zo weer de bak verversen door een groot deel water eruit te halen.

Iemand een idee wat het dan toch zou kunnen zijn?
 

Bijlagen

  • Aquarium.jpeg
    Aquarium.jpeg
    124.3 KB · Weergaven: 200
Laatst bewerkt:
Hoelang draait de bak nu en hoelang heeft hij ingedraaid? Draadalg is vaak co2 gerelateerd en blauwalg is vaak een kwestie van teveel organische belasting.
Ik zou eerst even stoppen met al die middeltjes want als je de oorzaak niet aanpakt is dat een lapmiddel. Hoe heeft de lfs de waterwaarden getest en weet je die ook?
 
Voordat de vissen erin zijn gezet was ik zeker een week of 2 verder. Had wel al die bacterieel aan het filter toegevoegd en toen zonder vissen dus een weekje of 2 laten draaien.
Ik heb zo een Dennerle scaper soil erin zitten en zand, verder niets anders.

Ik ben nu 3 maanden verder met alle toestanden erbij gerekend. En nu ben ik alleen maar water aan het verversen en die zooi tijdens het verversen meteen zoveel mogelijk aan het verwijderen, maar het blijft net zo hard weer terug komen.
 
Laatst bewerkt:
Ik kreeg als antwoord dat dit bij een startende aquarium normaal was
Ook kreeg ik van de dierenwinkel het advies om het aantal branduren van mijn verlichting moest verhogen naar 10-12 uur per dag.
Heb op advies van de dierenwinkel eerst Algizit tabletten toegevoegd om het algen probleem terug te dringen en daarna ook Algumin.
Op advies van de dierenwinkel gestart met een algenkuur voor een maand
Tijd voor een andere dierenwinkel die wat meer kennis van zaken heeft.

Je hebt te laat ingegrepen en het herstel gaat een heel lange adem worden. Zonder garantie op succes; je (we) weet immers de oorzaak niet van je alg.
Maar goed, laten we het rijtje af gaan:

- heb je de verplichte waterwissels gedaan en doe je dat nog steeds
- welke bemesting voeg je toe.
- wat is het debiet van je filter
- de kleur van de dropchecker
- wat is het vermogen in lumens van je belichting
 
Tijd voor een andere dierenwinkel die wat meer kennis van zaken heeft.

Je hebt te laat ingegrepen en het herstel gaat een heel lange adem worden. Zonder garantie op succes; je (we) weet immers de oorzaak niet van je alg.
Maar goed, laten we het rijtje af gaan:

- heb je de verplichte waterwissels gedaan en doe je dat nog steeds
- welke bemesting voeg je toe.
- wat is het debiet van je filter
- de kleur van de dropchecker
- wat is het vermogen in lumens van je belichting
- Ik doe wekelijks 25-30% water verversen en algen verwijderen
- Ik gebruik vloeibare Dennerle Plant Elixer
- De interne fliter heeft 600 l/h pompcapaciteit
- De drop checker geeft als kleur groen aan maar ietjs meer richting geel dan blauw
- Vermogen in Lumen van de Color lamp is 2030

ProductLED Colour 895mm/23 W
Grootte895 mm
Opbrengst23 Watt
Diameter16 mm
Kelvin4425
Lumen2030
 
Hoelang draait de bak nu en hoelang heeft hij ingedraaid? Draadalg is vaak co2 gerelateerd en blauwalg is vaak een kwestie van teveel organische belasting.
Ik zou eerst even stoppen met al die middeltjes want als je de oorzaak niet aanpakt is dat een lapmiddel. Hoe heeft de lfs de waterwaarden getest en weet je die ook?
De man die me hielp gebruikte die tetra 6-in-1 test strips. En wanneer hij twijfelde dan ging hij een waarde apart testen.
 
Welkom in het gevecht met algen.

Stoppen met middeltjes dat zijn lapmiddelen. (hooguit wat easy carbo om de ergste algen de verdelgen)

Ik zou als je algen hebt je lampen eerder korter dan langer aanzetten.

Daarnaast tijd om een po2 en no3 test koffertje te kopen (druppels)
Grote kans dat een van de twee door het dak gaat en de ander afwezig is.

Hoeveel all in one geef je per week?

Bij een opstartende bak vooral geduld en niet te veel tegelijk aanpassen.
 
ProductLED Colour 895mm/23 W
Grootte895 mm
Opbrengst23 Watt
Diameter16 mm
Kelvin4425
Lumen2030
toch ziet het er allemaal best 'normaal' uit.

Maar ik kan wel concluderen dat het aan je voeding ligt.
Dennerle Plant Elixer bevat nml geen macro's. Eigenlijk alleen de micro's.
daar ligt dus de oorzaak: je planten hebben honger, gaan in verval en algen profiteren ervan. Zou dus beginnen met een andere voeding zoals die van Tropica, ADA etc (omdat je een soil hebt)
 
Hoelang draait de bak nu en hoelang heeft hij ingedraaid? Draadalg is vaak co2 gerelateerd en blauwalg is vaak een kwestie van teveel organische belasting.
Ik zou eerst even stoppen met al die middeltjes want als je de oorzaak niet aanpakt is dat een lapmiddel. Hoe heeft de lfs de waterwaarden getest en weet je die ook?
De man die me hielp gebruikte die tetra 6-in-1 test strips. En wanneer hij twijfelde dan ging hij een waarde apart testen.
Welkom in het gevecht met algen.

Stoppen met middeltjes dat zijn lapmiddelen.

Ik zou als je algen hebt je lampen eerder korter dan langer aanzetten.

Daarnaast tijd om een po2 en no3 test koffertje te kopen (druppels)
Grote kans dat een van de twee door het dak gaat en de ander afwezig is.

Hoeveel all in one geef je per week?

Bij een opstartende bak vooral geduld en niet te veel tegelijk aanpassen.
Wat zou je advies dan zijn qua branduren? 8 uur of zelfs minder?
Bedoel je toevallig NO2 en NO3 of echt PO2? Mijn NO2 en NO3 waarden waren elke keer namelijk 0.

All-in-one geef ik wat er voorgeschreven staat voor een 180 liter bak, dat is 10ml per 50 liter water, dan kom ik op iets minder dan 40ml uit.
 
toch ziet het er allemaal best 'normaal' uit.

Maar ik kan wel concluderen dat het aan je voeding ligt.
Dennerle Plant Elixer bevat nml geen macro's. Eigenlijk alleen de micro's.
daar ligt dus de oorzaak: je planten hebben honger, gaan in verval en algen profiteren ervan. Zou dus beginnen met een andere voeding zoals die van Tropica, ADA etc (omdat je een soil hebt)
Oke dan moet ik zeker eens bij een andere dierenwinkel langs gaan want alles wat ik aangeschaft had was op hun advies :oops:. Beetje jammer maar misschien ook naïef van mijn kant.
 
@Cornelius is HS ook een goed merk voor plantenvoeding?
 
Ik bedoel fosfaat po2 en nitraat no3 (eindproduct van je filter en voedingstoffen voor je planten). No2 is nitriet dat hoort 0 te zijn dat spul is nl giftig voor je vissen.

Eerder richting de 8 uur dan naar de 10.
 
Ik bedoel fosfaat po2 en nitraat no3 (eindproduct van je filter en voedingstoffen voor je planten). No2 is nitriet dat hoort 0 te zijn dat spul is nl giftig voor je vissen.

Eerder richting de 8 uur dan naar de 10.
Oke dan vermoed ik dat er niet op po2 is getest, volgens mij komt die namelijk niet standaard op die teststrip voor.
Ik zal eens zo een kitje aanschaffen om het zelf te testen.
 
@Cornelius is HS ook een goed merk voor plantenvoeding?
Budgetmerk zoals HC aqua valt in dezelfde famillie zoals Superfish en Colombo, en daar heb ik nog nooit een mooie bak van gezien.

Je gebruikt een soil dus, zeker nu je een algenprobleem hebt, krijg je met een lean-dose bemesting gewoon de beste resultaten.
 
Budgetmerk zoals HC aqua valt in dezelfde famillie zoals Superfish en Colombo, en daar heb ik nog nooit een mooie bak van gezien.

Je gebruikt een soil dus, zeker nu je een algenprobleem hebt, krijg je met een lean-dose bemesting gewoon de beste resultaten.
Nee goed om te weten wat voor merken je beter kan mijden. Bedankt voor alle info. Morgen even een andere dierenwinkel opzoeken en kijken of ze deze producten ook voorradig hebben en anders online bestellen.
 
Zoals div forum leden al zeggen niets van die rotzooi toevoegen zolang je niet weet wat de oorzaak is.
Ik ben 1 1/2 jaar bezig geweest met die algen het had echt niet langer moeten duren dan had ik hem op marktplaats gezet.

Er zaten twee led balken van JBL in die je kon regelen van 3200 k naar 6000K prachtig vond ik dat maar mijn algen dachten er iets anders over.
Alle led van JBL er uitgegooid en vervangen door de nieuwe led van JMB Orion een smal led balkje met 1x 3000k 1x 6000k + een RGB.
De led 6000K staat op 50% 3000K op 40% rood op 70% en blauw op 20%
Na twee weken zag ik al resultaat de bak radicaal schoongemaakt en de bak een paar maanden laten rusten de filters om de drie weken schoongemaakt.

Daarna begonnen met het geven van all-in-one planten voeding 10 ml op 700 liter en om de twee weken 5ml er bij plus voor de genen die het nodig hebben,
een voedingstablet bij de wortels. Ik zit nu op 30ml op 700 liter en langzaam zie ik al vooruitgang en jij gaat uit van 50ml per 100 liter dat is veel te veel,
en je geeft ook nog eens co2.

Al ik in jou situatie zou zitten helemaal overnieuw beginnen plaats een spray bar over de hele lengte voor een goed stroming filterzand er in,
eventueel andere verlichting en de brand uren langzaam opbouwen en beginnen met planten die geen extra co2 nodig hebben.

Je moet het natuurlijk zelf weten maar zo gaat de zin snel over om een aquarium te houden succes en ben benieuwd hoe het gaat aflopen.
 
Ik vroeg me nog iets anders af:
Kan het naast verkeerde bemesting ook aan het filter liggen, dat die niet goed schoon maakt? Ik denk misschien dat de interne filter sterk genoeg is want of is het misschien nuttiger om (op den duur) over te gaan naar een externe filter?
Zoals div forum leden al zeggen niets van die rotzooi toevoegen zolang je niet weet wat de oorzaak is.
Ik ben 1 1/2 jaar bezig geweest met die algen het had echt niet langer moeten duren dan had ik hem op marktplaats gezet.

Er zaten twee led balken van JBL in die je kon regelen van 3200 k naar 6000K prachtig vond ik dat maar mijn algen dachten er iets anders over.
Alle led van JBL er uitgegooid en vervangen door de nieuwe led van JMB Orion een smal led balkje met 1x 3000k 1x 6000k + een RGB.
De led 6000K staat op 50% 3000K op 40% rood op 70% en blauw op 20%
Na twee weken zag ik al resultaat de bak radicaal schoongemaakt en de bak een paar maanden laten rusten de filters om de drie weken schoongemaakt.

Daarna begonnen met het geven van all-in-one planten voeding 10 ml op 700 liter en om de twee weken 5ml er bij plus voor de genen die het nodig hebben,
een voedingstablet bij de wortels. Ik zit nu op 30ml op 700 liter en langzaam zie ik al vooruitgang en jij gaat uit van 50ml per 100 liter dat is veel te veel,
en je geeft ook nog eens co2.

Ik ga niet uit van 50ml per 100 liter maar 10ml per 50 liter (dosering van wat er op de fles stond). CO2 had ik toegevoegd omdat dat ook zou moeten helpen tegen de algen.

Al ik in jou situatie zou zitten helemaal overnieuw beginnen plaats een spray bar over de hele lengte voor een goed stroming filterzand er in,
eventueel andere verlichting en de brand uren langzaam opbouwen en beginnen met planten die geen extra co2 nodig hebben.
Ik wilde gisteren eigenlijk posten of het verstandig was om de interne filter te vervangen voor een externe.
Of kan je die spray bar ook bevestigen aan een interne filter? Is volgens mij alleen dat je zo een koppelstuk ertussen moet zetten voor de overgang?
Je moet het natuurlijk zelf weten maar zo gaat de zin snel over om een aquarium te houden succes en ben benieuwd hoe het gaat aflopen.
Ja de lol gaat er zo snel vanaf idd maar wil niet meteen al opgeven. Ga vandaag weer een deel water verversen en de algen zoveel mogelijk verwijderen.
Dat ik een andere dierenwinkel moet hebben, dat is wel duidelijk want die smeren idd teveel zooi aan.
 
Die van Colombo is veel gebruikt en scherp geprijsd.
Heb gisteren de "Colombo Testlab Professioneel" aangeschaft waar je op 7 stofjes kan controleren, wordt vandaag bezorgd.
 
Dat ik een andere dierenwinkel moet hebben, dat is wel duidelijk want die smeren idd teveel zooi aan.
Nooit zomaar het advies geloven van een dierenwinkel (welke maakt niet uit). Altijd zelf eerst even rustig nadenken en onderzoek doen.
 
Nooit zomaar het advies geloven van een dierenwinkel (welke maakt niet uit). Altijd zelf eerst even rustig nadenken en onderzoek doen.
Nee dat is duidelijk, daarom was ik lid geworden van dit forum.
 
Algen soorten zijn te wijten aan tekorten. De adviezen die je kreeg van de winkel zou ik negeren en middeltjes gaan alleen diezelfde winkelier helpen. Wat lichtduur betreft zou ik een maximum van 8 uur willen voorstellen. Je verlichtingintensiteit, er is overigens een verschil tussen lihtduur en intensiteit, moet afgesteld worden op je plantenkeuze. En gezien de soorten die je eerder al noemde is een hoge intensiteit niet nodig. Je bak heeft niet een echte "indraai" periode gehad? Een week meen ik te lezen wat niet erg lang is. Zorg voor een goede plantenvoeding. Zelf had ik altijd een voorkeur voor de poeders van aquariumbemesting.nl. Poeders die goedkoop zijn en zelf zijn aan te lengen met water. Daarbij zou ik beginnen met de doseeradviezen van deze leverancier die duidelijk vermeldt staan op hun site. Blijf reinigen en wat de blauwalg betreft stevig waterverversen.
 
Heel veel is al gezegd hierboven, maar belangrijk is voor nu:
* Licht terug brengen naar 8h
* Andere bemesting (Ben je al mee bezig 👍)
* Anders water testen (Is besteld 👍), vooral op Nitraat en Phosfaat.
* Hoeveel bellen CO2 geef je per seconde? Ik zou voor nu gaan zitten op 2 bellen per seconde en rustig (per week bekijken) iets uitbouwen met 1 bel meer per week. Mits het goed gaat met je plantengroei.
* Om de dag waterwisselen voor 50% en "restanten" alg weg halen en afzuigen voor zeker de eerste week. Daarna om de 3 dgn in de 2de week om weer op 1x per week uit te komen in de 3de week.
* Geen "algdodende" middelen gebruiken. Deze middelen beinvloeden ook je plantengroei in negatieve zin.
* Je pomp set up veranderen naar een spraybar op je interne filter, maar mooier zou zijn een extern filter.

Verder heeft het tijd nodig om te laten herstellen, want je bak is niet in balans op het moment.

Gr. Ed
 
Algen soorten zijn te wijten aan tekorten. De adviezen die je kreeg van de winkel zou ik negeren en middeltjes gaan alleen diezelfde winkelier helpen. Wat lichtduur betreft zou ik een maximum van 8 uur willen voorstellen. Je verlichtingintensiteit, er is overigens een verschil tussen lihtduur en intensiteit, moet afgesteld worden op je plantenkeuze. En gezien de soorten die je eerder al noemde is een hoge intensiteit niet nodig. Je bak heeft niet een echte "indraai" periode gehad? Een week meen ik te lezen wat niet erg lang is. Zorg voor een goede plantenvoeding. Zelf had ik altijd een voorkeur voor de poeders van aquariumbemesting.nl. Poeders die goedkoop zijn en zelf zijn aan te lengen met water. Daarbij zou ik beginnen met de doseeradviezen van deze leverancier die duidelijk vermeldt staan op hun site. Blijf reinigen en wat de blauwalg betreft stevig waterverversen.
Ik heb nu een testkitje besteld en vloeibare plantenvoeding van Tropica om mee te starten. Ook ga ik me wat meer verdiepen in die poeders die je aangeeft voor de toekomst.

Zelf twijfel ik om een sterkere externe filter aan te schaffen (een JBL e902). Zie toch wat plekken in de bak waar de stroming niet komt.

Maar als ik mijn kitje heb dan zal ik mijn waarden eens doorgeven op het forum en dan zo nu en dan een update doen over mijn bak.
 
Graag wil ik iederen bedanken voor jullie reacties. Ik zie dat ik nog aardig wat te leren heb en ik ben erg blij met jullie adviezen. 👍
 
Uiteindelijk komt het allemaal wel goed 😉, welkom in ons mooie wereldtje.
 
Ik heb nu een testkitje besteld en vloeibare plantenvoeding van Tropica om mee te starten. Ook ga ik me wat meer verdiepen in die poeders die je aangeeft voor de toekomst.

Zelf twijfel ik om een sterkere externe filter aan te schaffen (een JBL e902). Zie toch wat plekken in de bak waar de stroming niet komt.

Maar als ik mijn kitje heb dan zal ik mijn waarden eens doorgeven op het forum en dan zo nu en dan een update doen over mijn bak.
Voor een Rio 180 zou ik zelfs voorstellen om een JBL
1502 te hebben. Bij gebruik van een spraybar, en eventueel later een reaktor(?), is dit voor je bak ideeaal en zeker geen overkill. Ik had hem zelf op mijn Rio 180.
 
Voor een Rio 180 zou ik zelfs voorstellen om een JBL
1502 te hebben. Bij gebruik van een spraybar, en eventueel later een reaktor(?), is dit voor je bak ideeaal en zeker geen overkill. Ik had hem zelf op mijn Rio 180.
Oké ga me er eens in verdiepen, de e1502 heeft een capaciteit van ongeveer 8x mijn aquarium meen ik en die e902 is iets van 5x.

Een reaktor dat zegt me (nog) niet zoveel.
 
Wat mij hier geleerd is, de verlichting is een vast gegeven.... daar pas je je Co2 en voeding op aan om de algen te bestrijden. Met uiteraard een goede watercirculatie.
Zelf heb ik ook een Rio 180, met extern filter JBL 1502 met spraybar, een co2 set, colour en nature led lampen en plantenvoeding vanuit poeders aangemaakt.
Na het instaleren van de Co2 set zie ik dat mijn planten het vele malen beter doen, dat in combinatie met de juiste plantenvoeding bestrijd de algen. Zoals gezegd komen algen door een tekort.
Heel veel succes!
 
Oké ga me er eens in verdiepen, de e1502 heeft een capaciteit van ongeveer 8x mijn aquarium meen ik en die e902 is iets van 5x.

Een reaktor dat zegt me (nog) niet zoveel.
Ik heb altijd op zo n bak de 902 gehad en dat kan als de bak niet teveel wordt belast maar als je nog een filter moet kiezen dan zou ik ook voor een 1502 gaan of een Eheim 2217.
 
Ik heb altijd op zo n bak de 902 gehad en dat kan als de bak niet teveel wordt belast maar als je nog een filter moet kiezen dan zou ik ook voor een 1502 gaan of een Eheim 2217.
Ik ben eruit, ik heb toch maar de e1502 besteld bij de Hornbach, scheelde ook nog wat euro's en ik kan die morgenochtend afhalen.
Andere vraag: moet ik dan nog die interne filter verwijderen of kan die ook parallel blijven draaien? Mocht die er toch uit moeten dan moet ik even kijken hoe ik die filter het handigst verwijderen kan maar dat kan je online vast wel vinden of misschien hier op het forum.

Al met al heb ik de komende dagen dan alles binnen om aan de slag te gaan mijn bak weer gezond te krijgen:
- JBL 1502 filter
- Colombo Testkit
- Tropica plantenvoeding
 
Als je kan zou ik de oude even laten meedraaien want als je die verwijderd dan gooi je veel goede bacterien weg. Zo n vast internfilter is vaak met een scherp hobby mes of plamuurmes vrij makkelijk weg te steken. deze zit vast met wat dotjes kit.
 
Als je kan zou ik de oude even laten meedraaien want als je die verwijderd dan gooi je veel goede bacterien weg. Zo n vast internfilter is vaak met een scherp hobby mes of plamuurmes vrij makkelijk weg te steken. deze zit vast met wat dotjes kit.
Oke bedankt,. dan wordt het daarna alleen het verwarmingselement achter planten wegwerken of iets of met die zuignappen aan de achterkant vastzetten.
 
Benvo gebruikte dit interne filterbehuizing juist om zijn verwarmingselement en aanzuiging van het extern filter in weg te werken...

Zelf heb ik het intern filter laten draaien en de Jbl erbij gehangen zodat er geen bacteriën verloren gaan. Pas na 4 weken heb ik het interne filter uitgezet.
Ook ik heb het filter behuizing in eerste instantie laten zitten, maar heb deze later toch verwijderd. Dat gaat echt heel makkelijk hoor. En de aanzuigkorf en verwarmingselement hangen bij mij rechts achterin verscholen achter een grote plant en inderdaad met zuignappen. Het stoort me in ieder geval niet.
 
Zo heb nu de helft van het water verschoond, zoveel mogelijk algen, dorre bladeren en viezigheid verwijderd.

Morgen krijg ik alle bestelde producten binnen en dan kan ik weer verder aan de slag. Hopelijk gaat dan weer alles bergopwaarts met mijn aquarium.
 

Bijlagen

  • IMG_20211229_153522.jpg
    IMG_20211229_153522.jpg
    466.4 KB · Weergaven: 116
  • IMG_20211229_163833.jpg
    IMG_20211229_163833.jpg
    475.1 KB · Weergaven: 110
  • IMG_20211229_163855.jpg
    IMG_20211229_163855.jpg
    444.5 KB · Weergaven: 125
  • IMG_20211229_164657.jpg
    IMG_20211229_164657.jpg
    394.6 KB · Weergaven: 130
Terug
Bovenaan