Hele school kwijt binnen 2 weken


Ik zeg niet dat alle leden die nieuw zijn niets weten. Volgens mij reageerde Michelle specifiek op 1 persoon. Helaas zijn er op Fora (en ook op FB) regelmatig mensen die zelf geen ervaring hebben en van alles lopen te roepen op basis van dingen die ze op het internet gelezen hebben. Daar sloeg mijn reactie op. Je moet alleen reageren als je vanuit je eigen ervaring spreekt óf als het om feiten gaat, zoals meetresultaten en dan nog voorzichtig formuleren dat dit een oorzaak zou kunnen zijn. Als je iets zegt, omdat je het gelezen hebt, moet je dat er gewoon erbij zetten, zodat anderen weten waarop het gebaseerd is. Niet op basis van gelezen info doen alsof het een feit is. Daar is niemand mee geholpen.
Kijk bijvoorbeeld naar de opmerking dat de door jou behaalde resultaten niets over anderen zeggen (door dezelfde persoon). Dit is juist wel waardevolle informatie. Als je zelf meerdere keren zoiets meegemaakt hebt en meerdere bakken opgestart hebt, is dat veel zinvoller dan welke theorie dan ook.
Er wordt hier continu door meerdere mensen doorgegaan dat er een probleem zou zijn met de nieuwe vissen doordat de bak biologisch niet in evenwicht zou zijn, terwijl de meetresultaten iets heel anders zeggen. Als deze waardes zo hoog zijn dat ze dodelijk zijn, meet je dat heus wel.
Oke neen als je het zo uitlegt komt dat totaal anders over dan hoe je het eerder zei.
Het is helder nu.

Opmerking kwam zo bot over naar mensen die wel nieuw zijn op AF maar even te horen krijgen dat ze geen ervaring hebben omdat ze nieuw zijn.

Maar dank voor je opheldering.
 
Dit vind ik zo een waanzin. dus iemand die zich nu net aanmeld weet niks? ik zie toch wel mensen die relatief nieuw zijn die meer zinvolle opmerkingen plaatsen dan mensen die hier al 5 jaar zitten.
wauw wat een reactie! :thumbs:
Gaat dit over mij?
Want zonder TS ben ik hier het jongste lid.
 
Ik heb uiteindelijk enkel nieuw filter materiaal gebruikt. :)

Ik heb wel met vlooienmiddelen gewerkt een tijdje terug, maar dat doe ik expres vaak aan het einde van de avond zodat ik niet meer bij de vissen hoef of iets anders moet doen waar je geen gif bij wil hebben.

Ik heb zojuist opnieuw gemeten haha.. komt ie:
20200109_195515.jpg
20200109_195521.jpg
 
Ik heb uiteindelijk enkel nieuw filter materiaal gebruikt. :)

Ik heb wel met vlooienmiddelen gewerkt een tijdje terug, maar dat doe ik expres vaak aan het einde van de avond zodat ik niet meer bij de vissen hoef of iets anders moet doen waar je geen gif bij wil hebben.

Ik heb zojuist opnieuw gemeten haha.. komt ie:
Bekijk bijlage 286985 Bekijk bijlage 286986
Echt prima zo. Sorry dan heb ik geen idee meer wat er mis gaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ilse
Ik heb uiteindelijk enkel nieuw filter materiaal gebruikt. :)

Ik heb wel met vlooienmiddelen gewerkt een tijdje terug, maar dat doe ik expres vaak aan het einde van de avond zodat ik niet meer bij de vissen hoef of iets anders moet doen waar je geen gif bij wil hebben.

Ik heb zojuist opnieuw gemeten haha.. komt ie:
Bekijk bijlage 286985 Bekijk bijlage 286986
Van die pipetjes tegen vlooien? want dat werkt enorm lang na als je het dier aait en daarna in het aquarium gaat met je handen dan zit dat gif er ook nog aan, raar alleen dat dan niet alles het loodje legt
 
Je hebt toch niet die dooie vlooien gevoerd? nee grapje

ik kan niet helemaal lezen wat je nu gemeten hebt, wat is dat gele?
die tweede is nitriet?
 
Van die pipetjes tegen vlooien? want dat werkt enorm lang na als je het dier aait en daarna in het aquarium gaat met je handen dan zit dat gif er ook nog aan, raar alleen dat dan niet alles het loodje legt

Ja pipetjes. Ik weet het.. ik probeer er al zo goed mogelijk mee om te gaan (dieren aai ik vaak 2 dagen niet na zon pipet :)), eigenlijk ben ik altijd erg bewust met wat ik evt aan mijn handen kan hebben voor ik iets met de vissen doe. Maakt niet dat ik uit kan sluiten dat er ooit iets verkeerds in terecht is gekomen natuurlijk.
 
Misschien is het deels pech.. misschien iets te snel overwennen, of toch verkeerde stoffen via handen in het water.. (de kinderen willen soms ook nog wel eens meekijken en een handje door de drijfplanten halen). Als ik op al die dingen ga letten en over een tijdje weer eens rustig iets bij voeg, gaan we het zien!
 
Misschien is het deels pech.. misschien iets te snel overwennen, of toch verkeerde stoffen via handen in het water.. (de kinderen willen soms ook nog wel eens meekijken en een handje door de drijfplanten halen). Als ik op al die dingen ga letten en over een tijdje weer eens rustig iets bij voeg, gaan we het zien!

That s the spirit. Vallen, opstaan en doorgaan.

Je watertje is goed en je hoef echt niet op jou liters, bezetting, filters, 3 tetra s erin en dan een week later weer 3 tetra etc. Gewoon je waardes meten en als het oploopt kun je altijd een extra verversing erin doen.

Als je twijfel over gifstoffen doe je even wat kool erin dan weet je ook dat dit niet meer een oorzaak kan wezen.

Succes en ik hoop dat je volgende aankoop beter gaat verlopen :thumbs:
 
Misschien is het deels pech.. misschien iets te snel overwennen, of toch verkeerde stoffen via handen in het water.. (de kinderen willen soms ook nog wel eens meekijken en een handje door de drijfplanten halen). Als ik op al die dingen ga letten en over een tijdje weer eens rustig iets bij voeg, gaan we het zien!
ga er zeker bij tetras maar van uit dat je gewoon pech hebt gehad cq dat je de LFS gesponsord hebt. Juist deze vis zie ik vaker bij winkeliers het loodje leggen...en soms zitten ze er zonder problemen.
Zeer wisselvalig dus.
Ammonium zal jouw probleem niet zijn, ik zie op je filmpje genoeg "groen" en juist planten nemen snel ammonium op waardoor je ook nauwelijks iets zult meten.
Dientengevolge za er ook niet snel een nitrietpiek ontstaan.
 
Ja het blijft zeker vissen. De kardinalen gaan nog steeds langzaam aan dood..... er zwemmen er nu nog 4 en 1 zwemt een beetje afgezonderd achter in de bak en ademt erg snel. Ik heb het proberen te filmen.. maar ik kan volgens mij geen filmpjes uploaden.

Update: ik heb het filmpje op youtube gezet:

Zijn kieuwen staan volgens mij wagenwijd open en ademt veel te snel, kan je zien hoe de kieuwen qua ademhaling en kleur er uit zien bij jou oudere vissen? daar van kan je ook beoordelen dat er misschien een vergiftiging plaats vind of bvb kieuwwormen enz. daar kunnen de profs je misschien bij helpen om dat te beoordelen.
 
Laatst bewerkt:
Verder is het bij sommige vissen belangrijk dat je nieuwe vissen niet met hun zak onder de volle verlichting laat wennen.
Daar kunnen ze heel erg veel stres van hebben. maar dat zal niet het probleem zijn waar je nu last van hebt denk ik
 
De andere vissen ademen normaal en rustig.

Ik heb vorige week een nieuwe school kardinalen gehaald en tot nu toe leven ze allemaal nog. Dit keer lijkt het dus te slagen en waarschijnlijk is het dan toch een geval van pech geweest. Ik heb ze overigens wèl langer laten wennen dit keer. Dit zal ik dan ook zeker blijven doen in het vervolg. :) Trouwens, wat erg leuk is, de Altispinosa's maken volop kuilen.. en ik zag een baby visje achter de planten zwemmen.. geen idee van welk soort, maar volop leven dus, in het aquarium!
 

Terug
Bovenaan