Help problemen met nieuwe zand bodem.


Kattara

Member
Lid geworden
30 november 2019
Berichten
19
Ik heb wegens verhuizing mijn aquarium leeg gepompt en in jerrycannen van 20 liter verhuist. Vervolgens het aquarium en opnieuw ingericht. Dit vond ik de perfecte kans om over te stappen van bodem en heb ik het gevult met jbl sansibar zand. Mijn vissen hebben 1.5 dag in een curver bak gewoont en hebben de reis in de auto door gebracht in afsluitbare emmers.
Omdat ik vond dat dit allemaal best wel stresvol was voor ze heb ik snel het aquarium klaar gemaakt en ze terug gedaan in hun oude vertrouwde "huis"

Ik heb het zand wel ietsjes gewassen maar blijkbaar niet genoeg. Bij het vullen van het aquarium zag ik al wel dat het iets troebel was maar ik had meer het idee dat het snel zou zakken omdat het bij het vullen gewoon een beetje door het water was gaan dwarrelen.

Nu, 1.5 week later is mijn aquarium nogsteeds heel troebel het lijkt wel alsof het erger is geworden.

En ja ik weet het het is mijn eigen domme fout. Maar het is gebeurd.

Ik heb na 2 dagen 25% ververst, na 7 dagen weer 25% en nu rond de 40%.
Niets lijkt te helpen. Het lijken wel wolken die voorbij zweven. Ook durf ik niet te veel te verversen ivm bacteriën.

Het gaat om een 70 liter bak met een tatra in 800 filter. Ik heb het filter nu 2x schoon gemaakt deze zat vol met zand. Ik heb hem nu schuin en wat hoger gezet op de wand.

Wie weet raad
 
Misschien filter dagje uitzetten en hopen dat het zand dan zakt ? Kan het zand niet zakken door de stroming?
 
Ja ik heb nu sinds een uur de stekker er uit getrokken. Om te kijken of dit werkt.
 
En zo blijkt maar weer: "haastige spoed is zelden goed."

Ik ben benieuwd wat er nu gaat gebeuren als je het filter uitzet. Een bodem die niet (goed) uitgespoeld is kan weken tot maanden lang voor troebel water zorgen. Laten we hopen dat het mee zal vallen en je water weer snel helder is. :petjeaf:
 
Bij mij zit het zand er ook in en niet uitgespoeld. Ga het zeker met plastic zakken vullen :ROFLMAO:
 
Ik heb Hs aqua clear besteld. Hopen dat dat werkt. Woensdag weet ik meer.

Voor de mensen die dit lezen met het zelfde probleem. Het zelfde middeltje maar dan van aqua safe crystalclear blijkt giftig te zijn voor slakken en garnalen ook al staat dit bijna nergens aangegeven.
 
Is het een idee om het zand eruit te scheppen en in een emmer te spoelen tot het zuiver is en het filter zolang te laten werken tot het water zuiver is met een extra filter? En daarna het zand weer terug.
 
Ik lees dat je een nieuwe bodem hebt en nu ook het filter uitzet. Bacteriën in een filter zullen sterven als er geen aanvoer van vers water is dus pas op voor een nitriet piek.
 
Na even zoeken op internet kwam ik de volgende ervaringen tegen:
Uit 2018 van Aquaforum
Uit 2018 van Fishlore.com/aquariumfishforum
Uit 2015 review van Ebay
Uit 2014 van Tropicalfishforums
Uit 2019 van reddit.com
Beide spreken van veel stof, met name bij de laatste zijn er veel gebruikers die aangeven dat het wel twee weken duurde voordat het stof naar de bodem zakte.
Een aantal mensen hebben het gewoon uit het aquarium gehaald en vervangen voor een nieuwe bodem.

img_4392-jpg.443604

Een oplossing. Om te beginnen zou ik de filter uitzetten zodat deze niet verstopt raakt en het zand de kans krijgt om naar de bodem te zakken. Bacteriën zitten als het goed is ook in de voedingsbodem (als je deze hebt?) en ze niet verstikt worden door het prachtige gekleurde zand :rolleyes:
Vissen zou ik bij voorkeur pas daarna toevoegen, maar als je ze niet tijdelijk ergens anders kan onderbrengen is het niet anders.

Sidenote: De korrels zijn 0,2mm - 0,5mm groot. Ze adviseren een laag van 5 tot 8 cm aan te brengen. Ze adviseren om de JBL voedingsbodem eronder aan te brengen. Ik vraag me af wat daar het nut van is. Een laag van 5cm met korrels van 0,5mm moet toch wel dichtslibben? Hoe kunnen de bacterieën in de voedingsbodem dan hun werk doen? De bodem zal vermoedelijk een gebrek aan zuurstof krijgen en uiteindelijk giftige stoffen ophopen.
 
Ik had Sansibar white, vond het heel mooi staan, maar het werd snel lelijk, kwam een bruine algenlaag op. Misschien dat garnalen het weg hadden gekregen, maar die had ik toen niet. Ik vond het een drama en heb het vervangen door wit filterzand van de Hornbach. Maar dat wordt weer groen door de algen, dus dat is ook niet helemaal de oplossing.
 
Ik zie een hoop opmerkingen voorbij komen waar ik mijn vraagtekens bij heb.

Ik kan mij moeilijk voorstellen dat zandkorrels van dit formaat lang in de waterkolom blijven hangen tenzij je actief een waterstroom op de bodem richt of iets. Pak om te testen eens een paar losse korrels en laat ze omlaag zakken. De waas die je ziet zal veroorzaakt zijn door het onvoldoende spoelen van het zand, hierdoor bevat het nog vuiligheid en 'stof'. Dit kan inderdaad langere tijd rondzweven en zal juist door je filter of waterverversingen verwijderd kunnen worden. (bijv. met watten) Dat er daadwerkelijk zand in je filter terecht is gekomen is wel vreemd, zit je filterinlaat dicht bij de bodem?

Omdat je nu je filter hebt uitgezet en een nieuwe bodem hebt zijn er nog maar weinig bacterien die afvalstoffen kunnen afbreken. Dit kan een eventuele bacteriegroei in de waterkolom veroorzaken waardoor het water ook niet mooi helder is.

Ik zou dus aanraden om het zand uit je filter te halen en toch gewoon aan te laten.
 
Ik kan mij moeilijk voorstellen dat zandkorrels van dit formaat lang in de waterkolom blijven hangen tenzij je actief een waterstroom op de bodem richt of iets.

Uiteraard gaat het om stof/vuil dat in het zand zit. Bij het uitspoelen van zand worden ook geen zandkorrels weggespoelt, maar de vuiligheid die de waas in het water veroorzaakt (lees stof). Excuses dus als ik verwarring heb ik veroorzaakt door het woord zand i.p.v. vuil te gebruiken.

Voor TS blijft de vraag wat hij risicovoller vind. De hoeveelheid stof in zijn water of de hoeveelheid bacteriën. Mijn inziens is het aquarium hoe dan ook niet ingedraaid, of de filter nu aan staat of niet. Wanneer de filter aan staat blijft het stof zich enkel langer verspreiden.
Water wissels zouden hoe dan ook moeten helpen bij het verminderen van de hoeveelheid stof.
 
Ik zou dus aanraden om het zand uit je filter te halen en toch gewoon aan te laten.

Mijn idee en ik zag dat de filter een cap heeft van 800 liter? Geeft die niet teveel stroming waardoor de bodem nu opstuift? Het bakje is maar 70 liter namelijk.
 
Vuil water in een 70 liter bakje... doe je toch gewoon volledig vers water in.
Zitten klooien met 25 en 40% verversen is maar wat aanmodderen.
 
Ik heb Hs aqua clear besteld. Hopen dat dat werkt. Woensdag weet ik meer.

Voor de mensen die dit lezen met het zelfde probleem. Het zelfde middeltje maar dan van aqua safe crystalclear blijkt giftig te zijn voor slakken en garnalen ook al staat dit bijna nergens aangegeven.
Wanneer ik dit vergelijk met vfm van easy life dan zou dit nog wel eens tegen kunnen vallen. Zou je een buitenfilter hebben met dit gerei er in dan zou dat heel goed de oplossing kunnen zijn.
 
Ik zou ook de filter even uitzetten en gewoon het water uitzuigen en dan heel rustig hervullen met een bakje eronder. Dan ben je al het losse vuil wat rondgaat in elk geval kwijt.
 
Ik zou gewoon volledig herbeginnen.
Dat vuil zal altijd lastig blijven doen.
Is het nu niet in je water, het is later bij het verplanten, herinrichten of wat dan ook dat je in je bodem doet.
Komt daar bij dat het je bodem dichter maakt waardoor het weer sneller zal gaan rotten.
 
Mijn idee en ik zag dat de filter een cap heeft van 800 liter? Geeft die niet teveel stroming waardoor de bodem nu opstuift? Het bakje is maar 70 liter namelijk.

Ik begrijp de verwarring. Maar de in 800 is bedoeld voor aquaria vanaf 80 liter volgens tetra. Mijn ervaring is da het advies van de fabrikant altijd een beetje aan de lage kant is vandaar deze filter.
 
Ik begrijp de verwarring. Maar de in 800 is bedoeld voor aquaria vanaf 80 liter volgens tetra. Mijn ervaring is da het advies van de fabrikant altijd een beetje aan de lage kant is vandaar deze filter.
Het advies aan de lage kant? Ik neem aan dat je 'aan de hoge kant' bedoelt?
 
Vuil water in een 70 liter bakje... doe je toch gewoon volledig vers water in.
Zitten klooien met 25 en 40% verversen is maar wat aanmodderen.

Dat zou dan betekenen dat ik mijn aqaurium helemaal opnieuw moet laten indraaien en dan kan helaas niet omdat is de vissen nergens anders kwijt kan.
Ik heb me de verhuizing juist zo goed al het water kunnen behouden.
 
Ik heb sinds vanmiddag het middeltje van HS aqua clear er in zitten. Ik zie nog niet echt een verschil maar dat duurt dan ook even. Als het goed is zou de komende dagen alle fijnstof samen moeten klonteren waardoor het opgenomen kan worden door de filter.
 
Dat zou dan betekenen dat ik mijn aqaurium helemaal opnieuw moet laten indraaien en dan kan helaas niet omdat is de vissen nergens anders kwijt kan.
Ik heb me de verhuizing juist zo goed al het water kunnen behouden.
Nee hoor, je kunt prima (bijna) al het water verversen.
 
Ik heb vrijdag mijn Fusion helemaal leeggehaald, nieuw filterzand erin, planten en water erin. Eerst voorzichtig met een plantengieter, daarna gewoon met de slang gevuld. Maandag was de bak alweer helemaal helder. Dus waar het dan fout is gegaan in je bak durf ik niet te zeggen.
 
Dat zou dan betekenen dat ik mijn aqaurium helemaal opnieuw moet laten indraaien en dan kan helaas niet omdat is de vissen nergens anders kwijt kan.
Ik heb me de verhuizing juist zo goed al het water kunnen behouden.
wie heeft er jou dat wijs gemaakt?
In water horen amper bacteriën te zitten.
Moesten er veel bacteriën in water zitten, waarom heb je dan nog een filter nodig?
 
Ik heb sinds vanmiddag het middeltje van HS aqua clear er in zitten. Ik zie nog niet echt een verschil maar dat duurt dan ook even. Als het goed is zou de komende dagen alle fijnstof samen moeten klonteren waardoor het opgenomen kan worden door de filter.
en dat flesje heeft je wss 100x zoveel gekost als wat 70l vers water ging gekost hebben.
 
waarom zouden mensen dan überhaupt nog een aquarium in laten draaien als ik al het water kan verversen en het zand kan schoon spoelen?
 
waarom zouden mensen dan überhaupt nog een aquarium in laten draaien als ik al het water kan verversen en het zand kan schoon spoelen?
Omdat het om de bacteriën in het filter gaat (en in de bodem).
 
Ga ik dan nitriet problemen krijgen als ik mijn water ververs?
 
Laatst bewerkt:
Door een nieuwe bodem, nieuwe planten en al deze veranderingen kun je sowieso nitriet problemen krijgen.

De bacteriën die nitriet omzetten naar nitraat zitten voornamelijk in het filter en zaten in je oude bodem. Deze bacteriën zitten weinig tot niet in het water zelf. Ik denk dat het verstandig is om bovenstaand advies op te volgen en de nieuwe zandbodem alsnog goed te wassen.

Druppeltesten aanschaffen voor ammoniak/ammonium en nitriet. Het water regelmatig testen en dan kunnen ingrijpen (=verversen) wanneer deze waarden verhoogd zijn.
 
Ga ik dan nitriet problemen krijgen als ik mijn water ververs?
Niet meer of dat je er nu kans op hebt.
in tegendeel zelfs. Door je water te verversen haal je alle zwevende vuil er uit, vuil dat nu in je water zit en voor ammonia en nitriet kan zorgen. Ook met je productje kan je dat voorhebben. Het is niet omdat het samengeklit is (en. het eventueel in de filter terrecht gekomen is) dat het geen stoffen kan lossen in het water.
 
Ik heb me de verhuizing juist zo goed al het water kunnen behouden.

Dit is een veel gehoord misverstand. Bacterieën zitten namelijk vrijwel niet in het water. Bacterieën hechten zich aan materiaal zoals stenen, filtermateriaal, hout of in het substraat.
In dit geval is het substraat nu juist het probleem, daar willen we vanaf. De filter, waar ook bacterieën in zitten, behoud je gewoon evenals decoratie materiaal zoals stenen en hout.
Het enige dat verloren gaat aan je water zijn bepaalde waardes zoals de ph, kh, Co2 etc. Niet wenselijk, maar te overkomen.
 
Beste mensen,
Bedankt voor het mee denken en het goede advies. Ik heb afgelopen dagen zn 70 % van mijn water ververst en hierna nog de aqua clear toe gevoegd. Het heeft een paar dagen geduurd maar mijn water is weer kraak helder!
 
Dat is goed om te horen! :petjeaf:
 

Terug
Bovenaan