Wat is er nieuw

Hemaworst ipv vissen? (Ertensoep)

Zeo Smeijsters

Well-known member
Lid geworden
6 november 2012
Berichten
58
Locatie
Geleen
Nou mijn aquarium draait 5 weken.

Waardes lijken allemaal goed, maar in een periode van 2 a 3 dagen lijkt mijn aquarium meer op een glazen kist met ertensoep dan op een mooi helder aquarium.

Winkel zegt, geduld hebben, heeft 6 weken nodig en is normaal na 4 weken.

En mijn plantjes waren zo mooi aan het worden, groeien als kool.

Iemand een advies om het 'proces' te versnellen en te voorkomen dat er dadelijk allemaal aanslag op de mooie versen plantjes zit?

De velle zon schijnt er niet direct op, maar zal met dit weer wel een rol spelen.

Nu;
16235151747894763419724915370705.jpg

3 dagen geleden:
IMG_20210609_192628.jpg


5 dageb geleden (foto is ouder, maar ter vergelijking ongeveer, wel planten bijgezet)
IMG_20210517_125317.jpg


Actiele waterwaardes:
IMG_20210605_131111_1.jpg


pH via co2 computer op 6,87 en temp schommelt tussen de 25 en 27 graden.
 
Ik kan je niet zo goed helpen om de oorzaak op te lossen. Maar iets wat je wel zou kunnen om het water nu weer helder te krijgen is een zakje watervlooien halen. Die eten graag zweefalgen.

(Met mijn kweek doe ik erg mijn best om zo'n mooie groene bak te krijgen 😂 )
 
Goede tip, ga morgen watervlooien halen !

Verschillende bakken gestard, dit is wel eerste keer dat ik zocn grote bak start (grootste was 150 liter, deze 450)

Algen na 2 a 3 weken heb ik altijd normaal gevonden, maar is het normaal dat dit zoveel extremer is bij een grotere bak? Of is er toch wat anders aan de hand?
 
Niet het water uit het zakje van de watervlooien mee erin doen hoor. Dit is erg vuil water.

Ik heb verder ook geen ervaring met erwtensoep water.
 
Meerdere vragen:
Hoelang staat de verlichting aan op een dag?
Hoelang heeft deze bak ingedraaid voordat er vis in zat?
intern filter van juwel of extern?


Mijn eerste tip zou zou de hoeveelheid licht beperken. Bij een Juwel vision zit bij mijn weten 2x2 lichtbalken. Schakel er eerst eens 1tje uit. Kijk ook naar het licht wat van buiten (zon) indirect de bak in komt. Verder zal ik eens kijken of er ook ammoniak in zit, mijn onderbuikgevoel zegt me dat er sprake is van verhoogd ammoniak.
 
Maar iets wat je wel zou kunnen om het water nu weer helder te krijgen is een zakje watervlooien halen. Die eten graag zweefalgen.
Worden die niet binnen de kortste tijd opgegeten door de visjes?
 
Zweefalg zo te zien. Dat ontstaat vaak na een ammonium piek en een verstoorde licht/CO2 verhouding. Als je zo'n ding hebt kan je denken aan een UV-c lamp gebruiken. Het probleem is dan zo opgelost. Zo niet, verminder dan je licht en probeer zonlicht helemaal te weren. Dat gaat dan wel wat langer duren. Uiteraard kan je ook eerst water verversen en daarna een aantal dagen verduisteren.
 
Als ik uit nieuwsgierigheid een zijstraatje in mag gaan: kon je niet kiezen tussen neon tetra's en kardinaaltetra's? :DD
 
Meerdere vragen:
Hoelang staat de verlichting aan op een dag?
Had al eerder bedenkingen bij hij licht, toen dit uitgeschreven:

Heb nu de orginele 4xT5 MultiLux 1200 LED (29w) buizen die 7 uur per dag aan staan.

Maar het aquarium heeft ook 1,5 uurtje per dag zonlicht helaas. Geen stralen door rolgordijnen.

Tijdens de overige uren heb ik paar LED strips 2x6.500k (9xSMD 2,16w) en 2x10.000k (9xSMD 2,16w) en een RGB LED (30x5050 TOP 7,2w) strip die zon opkomst/ondergang(rood) simuleren, middag zon(geel/wit) een uurtje en maanlicht (blauw/wit). Deze staan uitsluitend tijdens de middagzon op 100%, en zeker 12uur tijdens de nacht lang op minder dan 10%.


Hoelang heeft deze bak ingedraaid voordat er vis in zat?

Dit was ook een dingetje, zaten vissen bij toen ik het aquarium kreeg, na 10 dagen in een ton gezeten te hebben heb ik de overweging moeten maken tussen twee slechte.

Er waren er een paar dood al. Dus vissen mee verder opstaren of zielig in de ton laten zitten.

Opstarten met vissen kan lees ik hier en daar, dus na 10 dagen draaien de vissen in aquarium geplaatst.

intern filter van juwel of extern?
Interne filter van Juwel, alleen wel sponsen deels vervangen door organische materialen (van die keramische buisjes)

En 1000l/h pomp geupgrade naar 1500l/h.

Buitenfter met verwarming en co2 injectie staat op mijn verlanglijstje.

Verder zal ik eens kijken of er ook ammoniak in zit, mijn onderbuikgevoel zegt me dat er sprake is van verhoogd ammoniak.

Kom ik zo op terug, ga ik nu testen
 
Verder zal ik eens kijken of er ook ammoniak in zit, mijn onderbuikgevoel zegt me dat er sprake is van verhoogd ammoniak.

16235198736927299490534368438220.jpg


Kan ik amoniak uitsluiten? Van boven zie ik een heeeeeel kleine groene tint (maar dat kunnen de algen in het water ook zijn?)
 
Worden die niet binnen de kortste tijd opgegeten door de visjes?
Oh goede, ik had op de een of andere manier in mijn hoofd dat de bak nog aan het indraaien was zonder vis.

Dan zal het inderdaad een beetje van je vissen afhangen of die watervlooien de kans krijgen 😂
 
Oh goede, ik had op de een of andere manier in mijn hoofd dat de bak nog aan het indraaien was zonder vis.

Dan zal het inderdaad een beetje van je vissen afhangen of die watervlooien de kans krijgen 😂
Ik denk dat het 1-0 wordt voor de vissen 😉
 
Nu ik toch aan het meten ben, denk test de fosfaat ook eventjes, deze zit ook niet op de snel test strip.

1623520901477724882609619934502.jpg


0,25mg....

Maar dat mag toch wel, is ook plantenvoeding? Toch? Of niet? Of is dit de oorzaak?
 
Uv-c lamp/filter

Iemand advies, wil niet alle bacteriën in de filter dood bakken door daar een UV lamp in te hangen, of is dat geen probleem?

Hopelijk is het een tijdelijk probleem, iemamd tip welke betaalbare oplossing ik 2 dagen er in kan hangen?
 
Ik heb ook het probleem gehad met zweef alg. Ik heb er een externe Uv-c lamp voor gekocht. Die heb ik na de pomp voor de uitstroom geplaatst. De groene zweef alg was binnen 3 dagen weg! Ik heb de Uv-c lamp nog 12 uur per dag aan staan om ziektes te voorkomen. Verder draait mijn aquarium al een paar jaar zonder grote problemen! Ik ben er tevreden over.
 
Kan ik amoniak uitsluiten? Van boven zie ik een heeeeeel kleine groene tint (maar dat kunnen de algen in het water ook zijn?)
Ammoniak is wel een consequente conclusie samen met visuitval en zweefalg. Het kan prima zijn dat je dat daags later niet meer meet. Heb je je nitriet al eens gemeten?
Een UV-lamp kan zeker uitkomst bieden, je kunt ook een blackout overwegen. 4 dagen zorgen dat er 0,0 licht in je bak komt, filter laten draaien en wellicht ook even een bruissteentje.
 
Het lastige aan zweefalg is dat deze zodanig gulzig is in voeding dat het z'n eigen oorzaak elimineert. Eens je water zo groen is, is het vaak ook ontdaan van quasi alle vervuiling.
Watervlooien zijn geen optie als je vissen hebt.
Uvc is het enige wat echt helpt.
Uitkuisen of water verversen is nutteloos op lange termijn.
 
Ik denk dat hij het had over het inzetten van een "blackout". 🙂
Dat is iets wat waterplanten op transport dagen achtereen (soms langer dan een week....) gebeurt, en onder slechtere omstandigheden dan in jouw aquarium. Dat moet wel goedkomen dus als je het zou proberen.
 
Ik denk dat hij het had over het inzetten van een "blackout". 🙂
Dat is iets wat waterplanten op transport dagen achtereen (soms langer dan een week....) gebeurt, en onder slechtere omstandigheden dan in jouw aquarium. Dat moet wel goedkomen dus als je het zou proberen.
Aha oke, ja dan heeftie iemand gequote die mij op negeer heeft gezet en dan zie ik die quote niet
 
Oh joh, ik dacht ergens al: de quote staat er toch bij? :DD Duidelijk duidelijk duidelijk
 
Ben bang dat ik dus 100 euro of zo moet gaan uitgeven aan een UV-c lamp omdat ik die nu 3 dagen nidig heb. 🤔😢

Dennis, broer Ali of wish is geen optie moet nu wat gebeuren en die leveren langzaam.
 
Voor je vissen is het niet zo'n ramp. Dus "er moet nu wat gebeuren" valt wel mee.

Hier nog een --lichtelijk commerciële-- pagina met tips die ik vond. Die UVC heb je misschien niet eens nodig: https://fishlab.com/green-aquarium-water/
 
Het enige mogelijke nadeel voor je vissen is dat de alg ook veel zuurstof gebruikt.
Verder is er geen gevaar.
 
Hier nog een --lichtelijk commerciële-- pagina met tips die ik vond.
Super artikel

Het lijkt dus duidelijk de letterlijk vertaalde 'groen water alg' (phytoplankton) en niet de letterlijk vertaalde 'groene stof alg' (of groen glas alg). Ja er groeit ook een beetje aanslag op de ruiten. Maar dat is minimaal. Het gaat echt om de kleur van het water zelf.

Ga met 100micron doekjes proberen en alle zonlicht weren met handdoeken over het aquarium.

Oorzaak denk ik dan ook wel te weten, het probleem begon ironisch genoeg namelijk na een onderhoudsbeurt en waterverversing. Denk dat ik wat voedingsbodem omhoog heb gehaald door 'te enthousiast' de bodem te stofzuigen.

Hierdoor zal er van één voedingsstof wel een overdaad zijn ontstaan, dat in combinatie met het mooie weer (dus veel indirect zonlicht).
 
Worden die niet binnen de kortste tijd opgegeten door de visjes?
Ja.
(Ervaring. Bij mij hadden de watervlooien nog de niet de tijd om ook maar één algjes te eten.)
 
Watervlooien zijn in de regel snel weg tenzij je de bak vol gooit maar dan nog zul je er weinig aan hebben denk ik want ik denk dat de vissen ze toch wel opeten voordat ze iets van betekenis hebben kunnen zijn tegen de groenalg.
 
de zon uit je bak proberen te houden, desnoods plak je de voorkant van je bak af in de uren dat de zon er op schijnt. de hoeveelheid licht van de zon maakt van de rest van je verlichting in vergelijking een nachtlampje. Zeker deze tijd van het jaar. Bovendien met je verlichting klooien maakt de bak niet stabieler.

en verder gewoon lekker waterverversen, het trekt wel weer weg. Het advies van de aquariumzaak vind ik eigenlijk prima in deze: keep calm and carry on.
 
Ben bang dat ik dus 100 euro of zo moet gaan uitgeven aan een UV-c lamp omdat ik die nu 3 dagen nidig heb. 🤔😢

Dennis, broer Ali of wish is geen optie moet nu wat gebeuren en die leveren langzaam.
Bij tante Ali kost zo'n ding lang geen 100 euro. Ik heb zo'n 9 Watt variant die je, zo nodig, zomaar even in je bak kan hangen. Dus geen geknoei om een dergelijk ding tussen je filter en bak te monteren. Misschien kan je voor nu bij iemand zo'n apparaat lenen terwijl je er een besteld?

https://nl.aliexpress.com/item/1005...etail=202106130101581411687735603970007951317
IMG_20190928_114138_LI.jpg
 
zon uit je bak proberen te houden
Heb er handoeken over gehangen en licht aangelaten maar wel minimaal bijgesteld naar iets minder.

om een dergelijk ding tussen je filter en bak te monteren
Heb zo ie zo de standaard binnen filter, die tussen dingen zou graag willen hebben op de toekomstige buitenfter. Je kan hem altijd uit zetten en er tussen laten hangen.

Voor nu ga ik idd een kopen op ali voor bij de hand te hebben.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan