herinrichting bioloog


cemedia

Well-known member
Lid geworden
29 november 2020
Berichten
684
Leeftijd
31
Locatie
Steenwijkerwold
Avond allemaal,

Ik wil mijn bioloog gaan herinrichten omdat ik niet tevreden ben met de huidige werking (zweefvuil, bruinalg etc. kortom hij kan het niet goed aan).

Momenteel heb ik :
vak 1: boven in filterwatten. hierdoor zakt het water het vak in waarin sponzen zitten. ik ik denk middel of fijn.
vak 2 en 3 zit een b merk siporax in
vak 4 pompvak met verwarming.

ik vraag mij af of het beter is de watten er uit te halen en hier een grove spons in te doen en vak 2 en 3 te vervangen door sponzen (hoeveel ppi?) en/of k1 of een variant. Uiteraard niet tegelijk ivm de bacterien.

Hoe zouden jullie mijn bioloog inrichten? tips/trics..
 
Ik kwam toevallig in mijn zoektocht vandaag nog een mooi stukje tegen over K1 https://aquaforum.nl/threads/uitstekend-filtermedium-kaldness-k1.170805/
Ik heb:
1e vak filtermatten
2e vak Siporax
3e vak Lava (ik heb K1 in bestelling en het 3e vak wordt bewegend bed met K1)
4e vak opvoerpomp.

Heel tevreden ben ik op het moment niet en ik kan geen ervaring delen over K1. Echter heb ik geen last van zweefvuil.
Filterwatten heb ik gehad in het 1e vak maar dat was mij veel te snel verstopt waardoor het 1e vak overliep in het 2e vak.

Edit: ff zoeken maar hier staan wel wat foto's van mijn bioloog:
https://aquaforum.nl/threads/wat-zi...t-en-hoe-is-het-bevestigd.182237/post-2490050
 
Ik ga voor nu een deel van de siporax vervangen door matten en zie dan over een week of 2 wel verder :)
 
Gaat biologische media juist niet eerder zweefvuil en bruinalg tegen? Ik weet niet hoe dat precies in een "bioloog" filter zit, hoor. f
 
Gaat biologische media juist niet eerder zweefvuil en bruinalg tegen? Ik weet niet hoe dat precies in een "bioloog" filter zit, hoor. f
Ik volg in deze de theorie dat sponzen/matten in de categorie goede biologische en mechanische media vallen:)
 
Ik volg in deze de theorie dat sponzen/matten in de categorie goede biologische en mechanische media vallen:)
Vallen ze niet eerder onder mechanische filtratie met (zeer) beperkte biologische capaciteiten?
 
Vallen ze niet eerder onder mechanische filtratie met (zeer) beperkte biologische capaciteiten?

Deze link legt uit waarom ik denk een goede keuze te make
 

Deze link legt uit waarom ik denk een goede keuze te make
Ah, top dat ga ik even lezen. Ik hoop ook dat je het niet als een kruisverhoor voelde, oprechte interesse vanuit mij :).
 
Ik wil hier toch ook even mijn ervaring delen. Met name ook over bovenstaand artikel.

Mijn aquarium draait nu bijna 4 maanden. En nav bovenstaand artikel heb ik mijn 2 filters volledig gevuld met K1.
Omdat dit uit de tabellen zeer goed blijkt. En ik dus ook crystal clear water wil.

Tot op heden vind ik het erg teleurstellend. Water is niet helder. Zit veel zweefvuil in. Last van algen. Bruin en blauw.
Deze algen worden vaak weer in verband gebracht met skechte filtratie.

Ga je het artikel nog eens heel goed lezen. Dan blijkt de auteur deze K1 filters altijd achter een bodem filter te hebben.
Oftewel een heel groot mechanisch filter. Dat ook deels biologisch werkt.
Dan snap ik ook dat je het filter hooguit 1x per jaar hoeft te openen.

Dan nog de andere link van dit forum. Waar @janjdk ook een hoop uitleg geeft over K1.

En daarin staat oa, dat Jan siporax gebruikt voor de K1 zodat zweefvuil wordt afgevangen (trage doorstroom en ruwe buisjes)
Dus ook weer een vorm van voor filtratie.

En dan!! Misschien wel het aller belangrijkste. Jan geeft aan, dat de hoeveelheid K1 afgestemd moet worden op de bioload.
Dus niet teveel en niet te weinig.

Dus met andere woorden. Is het dan nog wel zo praktisch voor de gemiddelde aquariaan, die een filter heeft met bakken. En die simpel denkt.
1 bakje met zus en 1 met zo.

Zelf heb ik al heel wat ervaring met aquaria. En mijn obsessie is ook zeer helder water.
En dat heb ik altijd gekregen met de klassieke Eheim opzet.

Optie voorfilter. 1e laag ouderwetse buisjes, liefst geen plastic. 2e laag harde biologische laag (siporax). 3e laag een substraat (lava, substrate(pro), matrix of siporax. Laatste een fleece filter.
Dat laatste filter is niet altijd nodig.

Dus ik ben van plan om binnenkort alvast 1 van de 2 filters om te zetten naar mijn oude setup.
En na een maand de andere filter ook.
Waarbij ik de optie nog open houd om een klein portie K1 als laatste stap te behouden in beide filters.
 
Voor voeg ik alleen wat extra matten toe in ruil voor siporax. Wellicht helpt dat al voldoende :)
 
Dat is voor mij inderdaad de reden om hooguit 1 vak te vervangen door K1 bewegend bed.
 
En dan!! Misschien wel het aller belangrijkste. Jan geeft aan, dat de hoeveelheid K1 afgestemd moet worden op de bioload.
Dus niet teveel en niet te weinig.
Ik heb dit altijd onzin gevonden. Op die manier ga je jezelf in een spagaat brengen waarin je onmogelijk nog iets goed kunt doen. Je biologische filtering beperken om een dikkere biofilm te krijgen gaat m.i. echt niet de efficiency vergroten. In die dikkere lagen kunnen veel minder stoffen langskomen om door je bacteriën verwerkt te worden.

En ik snap je overwegingen, als je na 4 maanden proberen nog geen helder water hebt. Ik ben wel benieuwd naar de precieze setup, misschien staat dat al in je topic. Er moet toch iets beters te verzinnen zijn dan teruggaan naar siporax... :)
 
ik heb altijd zolang al als ik met een bioloog werk een voorfilter gehad.
Als reden om het meeste vuil er al uit te halen voordat het naar het andere media gaat en om de sump/bioloog schoner te houden.
Dit heeft voor mij altijd prima gewerkt.

Vroeger waren dat meestal gewoon de watten maar laatste jaren heb ik ook vaak met gafzakken gewerkt welke direct onder de overlooppijp komen .

De nylon gafzakken zijn fijner dan die van vilt maar dat is persoonlijke keuze.
 
Laatst bewerkt:
Zit veel zweefvuil in. Last van algen. Bruin en blauw.
Deze algen worden vaak weer in verband gebracht met skechte filtratie.
Om hier ook nog even op terug te komen. K1 is in eerste instantie geen mechanisch filtermedium. Afhankelijk van hoeveel je gebruikt t.o.v. spons, filterwatten e.d. kan het inderdaad zo zijn dat je (ondanks een goede biologische filtratie) nog deeltjes in het water blijft houden. Zeker als je ook veel bronnen in je bak hebt van kleine deeltjes zoals planten.

Algen en cyanobacteriën kunnen ook optreden als je biologische filtering perfect werkt, simpelweg omdat je altijd restproducten (nitraat, fosfaat e.d.) zult houden die blijven opstapelen in het water. Door zoals @Ice78 aangeeft mechanisch te filteren, haal je een deel van die stoffen weg. In die zin hangt de filterwerking/filteronderhoud dus wel met algen en cyanobacteriën samen. Hoewel er daarnaast meer factoren spelen.

Ook in de biofilm zal een deel van die opgeloste stoffen verwerkt raken. Enerzijds kan verwijdering daarvan de hoeveelheid opgeloste stoffen dus omlaag brengen (want er zal dan nieuwe biofilm komen die weer stoffen opneemt), anderzijds is de biofilm al te veel verstoren weer niet handig voor het biologisch evenwicht... Hopelijk leg ik het een beetje duidelijk uit zo. Maar het is dus niet per se zo dat alle problemen die je ziet, dezelfde oplossing hebben (bijv wisselen van filtermedia).
 
Ik ging er eigenlijk van uit dat de K1 ook goed zou werken als mechanisch filter. Omdat deze net zo goed of beter zou zijn dan spons.

Maar ik heb dus in het begin er overheen gelezen dat de beste man een undergravel filter had. Dat vangt heel veel zweefvuil af.

Dus op dit moment heb ik een grof voorfilter. Alleen K1 en geen na filter.
Als ik weer een na filter toepas. Dan wordt het beter. Maar omdat de K1 bijna geen mechanische functie heeft, zit dat nafilter veel te snel vol.
En dan geen stroming meer.

De siporax en buisjes houden veel meer vuil vast. En blijkbaar wordt dat daar ook afgebroken.

Het zal ook allemaal met combinaties te maken hebben. Maar om nu zomaar te stellen dat het harde spul niet werkt.
Daar heb ik nu mijn teijfels over.
 
Na een middagje hobbyen is dit het resultaat.. 2 matten onder in t laatste vak. Ik denk/hoop dat die nog wat troep afvangen voor t water terug de bak in gaat. Foto van de emmer is de sipprax die er nu uit is. Laatste foto zijn de watten die er sinds woensdag inzitten..

Gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt de bodem van t bioloogvoor zo goed mogelijk af te hevelen. Daar lag ook wel wat bruine troep.. vooral in bak 3 en 4. Er werd dus, denk ik, ook troep de bak in gepompt.. dat zal nu ook minder zijn voorlopig
 

Bijlagen

  • IMG_1376.jpeg
    IMG_1376.jpeg
    994.1 KB · Weergaven: 19
  • IMG_1377.jpeg
    IMG_1377.jpeg
    2.1 MB · Weergaven: 19
  • IMG_1375.jpeg
    IMG_1375.jpeg
    1.6 MB · Weergaven: 19
Laatst bewerkt:
Tja K1 of K3:DD ik vul de filter met 90% sponzen want dat werkt al tientallen jaren. Ik denk dat de verkopers en makers van al die nieuwe media graag het mooier voorschotelen dan het is. Maar goed ieder zn ding.
 
Na een middagje hobbyen is dit het resultaat.. 2 matten onder in t laatste vak. Ik denk/hoop dat die nog wat troep afvangen voor t water terug de bak in gaat. Foto van de emmer is de sipprax die er nu uit is. Laatste foto zijn de watten die er sinds woensdag inzitten..

Gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt de bodem van t bioloogvoor zo goed mogelijk af te hevelen. Daar lag ook wel wat bruine troep.. vooral in bak 3 en 4. Er werd dus, denk ik, ook troep de bak in gepompt.. dat zal nu ook minder zijn voorlopig
Ik vind die siporax er wel erg anders uitzien.
Veel minder poreus en de wanden zijn erg dik.
 
Tja K1 of K3:DD ik vul de filter met 90% sponzen want dat werkt al tientallen jaren. Ik denk dat de verkopers en makers van al die nieuwe media graag het mooier voorschotelen dan het is. Maar goed ieder zn ding.
Ik denk ook dat veel meer wegen naar Rome zijn..
 
Uiteindelijk wel ja, maar niet in 1x :) wilde dit eerst proberen en in fases overgaan
 
Een bioloog is geen snelfilter en zo moet dit ook behandeld en ingericht worden.Gaat de doorstroom snelheid te snel, dan zal er ook weer zweefvuil worden rondgepompt.
Filterbuisjes en siporax zorgen er enkel voor dat het doorstromende water via alle kanten verticaal omlaag gaat en zal bij gebruik van een bodemrooster een drab laten zien in een vak waar dit wordt gebruikt.

Laat bij gebruik van filterwatten in het eerste vak de filterwatten eens pikzwart worden, dan gaat de filtering werken, en spoel deze na enkele weken eens uit.
Een biologisch filter is niet de ultieme oplossing voor een heldere bak, je zal en moet er nog een 'eheim' filter bij moeten zetten die zoals eerder vermeld het water filtert en de inlaat net boven de waterlijn moeten aanzuigen,, het water filteren.
Vervolgens een keer in de week het bodemvuil afzuigen en dan ga je langzaam aan een resultaat zien.
 
die drap zal dan dus minder moeten worden naarmate de transformatie verder gaat?
De filterwaten gebruik ik puur om vuildeeltjes te filteren voor het water biologisch gefiltert gaat worden. Kan ik ze dan niet beter regelmatig vervangen? De biologische waarde is voor mij niet niet interessant.. of mis ik iets?

Mbt een extern filter: ik ambieer op zich geen perfect kraak helder water, maar nu is het wel te gek..
 
cemedia als je de filterwatten te snel steeds schoon spoelt en weer in het filter stopt zal daar door ook weer wat vuil in de bak komen, filterwatten kunnen we nooit voor 100 % reinigen.
Uitgespoelde filterwatten geven in het filter ook weer een waas af naar het aquarium.Laat het filtermateriaal eens wat langer doordraaien.
 
cemedia als je de filterwatten te snel steeds schoon spoelt en weer in het filter stopt zal daar door ook weer wat vuil in de bak komen, filterwatten kunnen we nooit voor 100 % reinigen.
Gooien we ze daarom dan ook niet gewoon weg ?
Dat deed ik tenminste wel altijd met de watten die gebruikt werden als “voorfilter”.
 
Dat ligt er maar aan hoe sterk de filterwatten bevuild zijn, hoe langer in gebruik hoe meer de filterwatten vuil tegenhouden, enkel geeft het zicht van zwarte filterwatten ons het idee om deze te vervangen.
Nieuwe filterwatten moeten zeer zeker bij jou bekend behoorlijk uitgespoeld worden voor gebruik, wordt nog wel eens overgeslagen.
 
Dat ligt er maar aan hoe sterk de filterwatten bevuild zijn, hoe langer in gebruik hoe meer de filterwatten vuil tegenhouden, enkel geeft het zicht van zwarte filterwatten ons het idee om deze te vervangen.
Nieuwe filterwatten moeten zeer zeker bij jou bekend behoorlijk uitgespoeld worden voor gebruik, wordt nog wel eens overgeslagen.
Bij zeewater spoelde ik ze zeker goed uit maar voorheen bij zoetwater niet altijd. Ik verving ze zelf altijd na enkele dagen. Maar dat kwam hoofdzakelijk door de vissen. Die geen nette eters waren. Toch was dat voldoende om een heldere bak te hebben.
 
Nu geef je aan waar ik niet op hoef te reageren, je heb zelf het antwoord al gegeven, maar goed dat we in beweging zijn met het forum en meningen kunnen delen.
 
Ik zou persoonlijk het gewoon eens met een extra filtersock(gafzak) gaan proberen.
na de gafzak gewoon watten en daarna siporax of iets dergelijks.
Gafzakkek zijn relatief goedkoop en makkelijk te plaatsen.
Proberen kan altijd vind ik.
 
cemedia als je de filterwatten te snel steeds schoon spoelt en weer in het filter stopt zal daar door ook weer wat vuil in de bak komen, filterwatten kunnen we nooit voor 100 % reinigen.
Uitgespoelde filterwatten geven in het filter ook weer een waas af naar het aquarium.Laat het filtermateriaal eens wat langer doordraaien.
Ik spoel ze niet uit maar vervang ze gewoon
 
Nu geef je aan waar ik niet op hoef te reageren, je heb zelf het antwoord al gegeven, maar goed dat we in beweging zijn met het forum en meningen kunnen delen.
Ja kan er verschillende kanten mee op als ik de watten te lang liet zitten kwam dat de waardes ook niet ten goede.

Als je de watten wel lang laat zitten zal je inderdaad meer vuil vasthouden en daardoor meer vuil eruit kunnen filteren.
Als de waardes dat toelaten kan je dat zeker proberen.
(Bij zeewater worden watten en sponzen nitraatbommen en dat willen we daar dus niet.)
 

Terug
Bovenaan