Wat is er nieuw

Herintreder gaat kweken. Tips vwb soorten?

Frank0

Well-known member
Lid geworden
1 januari 2020
Leeftijd
50
Zoals in een ander topic is te lezen (hier), heb ik een kweekrack gebouwd dat langzaamaan in gebruik genomen gaat worden. Er moeten nog puntjes op de spreekwoordelijke i, maar we komen er. Doel is een kweeksysteem zoveel mogelijk volautomatisch te laten draaien en in oplopende moeilijkheidsgraad vissen te kweken. Ik heb nu de beschikking over:

1) 100x40x40 bak waar ik de oudervissen in doe en wat planten heb staan. Dit is mijn "reservoir" waar ik vissen planten in parkeer die later in het kweekrack gaan, maar ook gebruikt kan worden voor de jongen
2) 5 kweekbakken (3x 50x25x25, 1x 50x40x25 en 1x 50x30x25. Uitbreidingsmogelijkheden tot 12 bakken totaal. Alles voorzien van overloop en automatische waterverversing

Nu mijn vraag: Welke soorten ga ik kweken? Ik weet het, dat is persoonlijk, maar misschien hebben jullie ideeën? Geen levendbarenden, want dat is echt te simpel. Misschien goed te melden dat ik tot 15 jaar geleden jaren lang aquaria heb gehad.

Wat ik nu heb of in bestelling heb:
- Zebra vissen (schijnt gemakkelijk te zijn)
- barbus tittea
- rasbora galaxy
- rasbora brigittae
- neocaridina garnalen
(- killivissen was impulsaankoop. Heb eitjes gekocht en een klein bakje. We zullen zien)

Tevens ben ik aan het oefenen met de artemia, maar dat gaat prima en de infusorien kweek. Dat laatste lukt niet, althans, het kan ook zijn dat mijn ogen te slecht zijn... 🙂

Tot slot, en niet onbelangrijk: Mijn kraanwater heeft een Ph van 8,0 en een Kh van 4-5. Aangezien ik een continue waterverversing heb, zullen vissen die zuur water verlangen wellicht lastiger zijn. De Brigittae's schijnen een uitdaging te zijn en hebben liefst wat zuurder water. Ik overweeg bv 1-2 bakken te voorzien van ADA Amazonia en te kijken of dat wat lukt...

Tot zover. Iemand tips? 🙂

PS: Ramirezi's staan ook nog op de verlanglijst!

Wat is je doel ermee ? Is het om geld te verdienen, wildvang tegen te gaan of om jezelf bezig te houden.

Wat is je doel ermee ? Is het om geld te verdienen, wildvang tegen te gaan of om jezelf bezig te houden.
Zuiver en alleen dat laatste. De uitdaging. De lol. Meer niet. Ik hoef er geen cent aan te verdienen.

Frank0

Ik bewonder je inzet om met diverse vissen te gaan kweken,maar hoe ga je de watercondities aanpassen,met osmose?.Het kweken met vissen is niet bepaald eenvoudig.
Wat bedoel je met de infusorien kweek die niet geheel of niet lukt.
Gr. bert

Frank0

Ik bewonder je inzet om met diverse vissen te gaan kweken,maar hoe ga je de watercondities aanpassen,met osmose?.Het kweken met vissen is niet bepaald eenvoudig.
Wat bedoel je met de infusorien kweek die niet geheel of niet lukt.
Gr. bert
Nee geen osmose. Gewoon leidingwater. Dat kan best, het kost alleen meer moeite... ?. En wat die infusorien betreft doe ik precies wat ik overal op internet zie, maar ik zie die infusorien niet. Maar ik denk dat dat aan mijn ogen ligt ?

Zuiver en alleen dat laatste. De uitdaging. De lol. Meer niet. Ik hoef er geen cent aan te verdienen.
Ok dan zou ik sowieso red crystals in een van de bakken doen zodat je hiermee een beetje je geld kan terug verdienen. Het is naar horen zeggen de populairste garnaal die goed zou moeten verkopen en ze zijn niet echt moeilijk.

Ok dan zou ik sowieso red crystals in een van de bakken doen zodat je hiermee een beetje je geld kan terug verdienen. Het is naar horen zeggen de populairste garnaal die goed zou moeten verkopen en ze zijn niet echt moeilijk.
Ja daar had ik ook over gedacht, maar ze moeten wat zuur water hebben. Door m’n continue waterverversing is dat lastig... misschien toch een bakje met Ada amazonia er in....

Ja daar had ik ook over gedacht, maar ze moeten wat zuur water hebben. Door m’n continue waterverversing is dat lastig... misschien toch een bakje met Ada amazonia er in....

blijf je nog met je ververs water zitten, zonder osmose help je zo’n bodem snel om zeep.

Neem aan dat je de kraan kan uitzetten voor 1 van de bakken. Garnalen houden toch al niet zo van veranderende waarde dus zou gewoon luchtfilter erin hangen.

Ik heb zelf crystal reds op een zandbodem en kraanwater. Maar als je een hoge gradatie wilt kan dat misschien niet. Hangt misschien ook van je kraanwater af.

Ik heb zelf crystal reds op een zandbodem en kraanwater. Maar als je een hoge gradatie wilt kan dat misschien niet. Hangt misschien ook van je kraanwater af.
Interessant.... Ik was van plan morgen nog wat neocardina's te gaan halen, maar misschien moet ik een paar crystal reds meenemen en gewoon proberen...

Geen verstand van gradaties maar zo zien die van mij eruit.
20200607_173542.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan