Wat is er nieuw

Heropstarten Aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter Danio1980
  • Startdatum Startdatum
D

Danio1980

Guest
Beste Leden ,

Zoals je ziet aan de foto ga ik een Aquarium heropstarten .. Foto is mss niet Duidelijk genoeg maar er zit een Maanvis en 2 Steurhaaien in .

Nu had ik 2 vragen waar ik dan ook 2x serieus goed antwoord wil .

1) Is het verstandig om de vissen minstens 1 dag in een bad te laten zwemmen tot het Aquarium overgebracht is / kan dat kwaad ???

2) Hoelang kunnen vissen bv ( steurhaai ) in een emmer overleven tijdens transporteren ???

Alvast bedankt .

#Vis.jpg

Ga je heropstarten of herinrichten?
Bij heropstarten moet de bacteriecultuur helemaal terug groeien en duurt dat zo'n 3 weken.

Staat de bak al thuis of haal je die bij een ander vandaan? Dat met het oog op de bacteriecultuur. Als de bodem en de filter intact blijven dan is opnieuw indraaien niet nodig maar anders zou je daar minimaal 3 weken voor moeten stellen zoals Apisto ook aangeeft. Opstartbacterien kunnen helpen en de eerste tijd zuinig voeren als er direct vissen in gaan komen.
Maar het is dus wel een verschil of je de bak al hebt staan en deze alleen gaat herinrichten of dat de bak een nieuwe opstart krijgt (en dan is het nog de vraag hoe de oude bacteriecultuur ervoor staat).

Staat de bak al thuis of haal je die bij een ander vandaan? Dat met het oog op de bacteriecultuur. Als de bodem en de filter intact blijven dan is opnieuw indraaien niet nodig maar anders zou je daar minimaal 3 weken voor moeten stellen zoals Apisto ook aangeeft. Opstartbacterien kunnen helpen en de eerste tijd zuinig voeren als er direct vissen in gaan komen.
Maar het is dus wel een verschil of je de bak al hebt staan en deze alleen gaat herinrichten of dat de bak een nieuwe opstart krijgt (en dan is het nog de vraag hoe de oude bacteriecultuur ervoor staat).

Hij wordt zondag overgebracht met alles erop en eraan , maar de vraag is gewoon eigenlijk of het verstandig is om de vissen even in het bad te plaatsen met juiste temperatuur of hoelang ze kunnen in een emmer blijven ?? Want ik moet uiteraard alles terug herinrichtin en dan de vissen erin , kan toch de vissen moeilijk 3w in mijn bad of emmer laten dat is onmogelijk .. dus Nieuwe opstart 😉

Dat zei mijn schoonbroer .. Ik moet de vis zelf eens gaan bestuderen 😉 .... er zit ook een algeneter in die max 30cm is 😉
Ik moet alleen weten of het gezond is om de vissen onmiddelijk terug te plaatsen of zoals ze eerder vermelden 3w te wachten tot water in orde is .
het wordt een zoetwaterbak 😉 .... Goede advies is altijd welkom ..

Ik heb 6j geleden een bak van 100L gehad alleen Danio's en dat ging super goed .

Ja ik kon daar ook niks op vinden dus. Als je alles gaat overbrengen dan is het wellicht handig als het niet te ver uit de buurt is om wat water in de bak te laten en bij de filter idem dito. Dan behoudt je wellicht een groot deel van je bacteriecultuur en zul je niet helemaal hoeven te herstarten.
Als dat niet kan dan moet je wel opnieuw indraaien en dat zal dan met vissen moeten. Dus dan de waarden goed in de gaten houden en zuinig voeren.
Ik denk ook dat de vissen die je al noemt te groot zijn voor je bak🙂.

Inderdaad, als je de bodem,filter en een deel van het water opnieuw gebruikt is er minder bacterie verlies en kunnen de vissen er al veel sneller in.

Inderdaad, als je de bodem,filter en een deel van het water opnieuw gebruikt is er minder bacterie verlies en kunnen de vissen er al veel sneller in.

Ik ga inderdaad alles opnieuw gebruiken , zaterdag worden de vissen en zand overbracht en zondag de bak en kast , normaal zou alles goed moeten verlopen 😉

Als het zand "droog" wordt overgebracht dan zal de bodem opnieuw moeten worden indraaien. Zelfde zal denk ik bij de filter zo zijn als ik het zo lees.
Dan zou ik alles goed in de gaten houden de eerste weken.

Als het zand "droog" wordt overgebracht dan zal de bodem opnieuw moeten worden indraaien. Zelfde zal denk ik bij de filter zo zijn als ik het zo lees.
Dan zou ik alles goed in de gaten houden de eerste weken.

Mijn plan is : Zand in het water over te brengen van het aquarium en de filter was ik net hetzelfde van plan zelfde water waar ze nu inzitten probeer 25% max 40% eigen water te behouden en dan water bij te doen van hier met product uiteraard om waarde enz intact te houden , want ik weet uit ervaring zoetwatervissen zijn gevoelig .

Eigen water bij het inrichten gebruiken kan maar bevat weinig nuttige bacterien. Wel is het van belang om tijdens het vervoer het goed nat te houden zodat de bacterien kunnen overleven.
Misschien kun je de sponzen en filtermateriaal in emmers met deksel vervoeren en dan weer installeren.Natuurlijk kun je het water uit de bak gebruiken voor het vervoer.

Kan je eventueel een duidelijker foto van de vissen posten? Misschien worden ze dan wel door iemand hier geïdentificeerd… Dit kan sowieso handig zijn omdat je dan weet wat de vereisten zijn van de vissen waarvoor je inricht...

Kan je eventueel een duidelijker foto van de vissen posten? Misschien worden ze dan wel door iemand hier geïdentificeerd… Dit kan sowieso handig zijn omdat je dan weet wat de vereisten zijn van de vissen waarvoor je inricht...

Dit is voorlopig enige foto van de bak . mss met inzoomen ofzo dat je het ziet , kan zeggen dat er 1 maanvis in zwemt , 1 grote algeneter zeker 20 a 25 cm , en 3 ( kan mis zitten met mijn namen ) mijn schoonbroer zei steurhaaien ) maar het zijn haaien zei hij zelf ,, dus ja onderscheid mag jij of iemand anders ook maken , en als je foto's heb van steurhaaien of haai die je zoet water kan houden , mag je altijd hier posten zou heel fijn zijn .. want de maanvis verhuist hoogswaarschijnlijk niet mee naar de nieuwe plaats .

#Vis.jpg

Moeilijk te zien op deze foto eigenlijk. Ik maakte de opmerking maar omdat je na herinrichting toch een bak wilt bak hebben waarvan de gebruikte materialen, bodem, decoratie, medebewoners, temperatuur … geschikt is voor je vissen dus zou identificatie eigenlijk de eerste stap moeten zijn voor je grote aanpassingen doet denk ik. 😉

Het is echt niet zo duidelijk dus onder voorbehoud een vraagje: Het is toch geen Pangasius?
En zie ik daar ook iets dat lijkt op een Balantiocheilus melanopterus? (rechts onderaan?)

Lijkt hij bvb op de "Pangasius hypophthalmus" of de Pangasius sutchi?

volgens mij zijn dat Pangasius. Dat zijn helaas geen haaien maar meervallen en worden helaas veel te groot voor het aquarium.
CycbQE-5a9xBxqj1QXtc8QiEHlTMwdyt.jpeg

best probeer je de inhoud van het filter te bewaren, In een emmer met luchtpompje erbij blijft dat wel enkele uren goed, of neem een ton met aquariumwater en laat het filter daar op draaien. De bak verhuizen, zo snel mogelijk herinrichten en het filter terug aansluiten. Als de bacterien in het filter zonder zuurstof vallen zullen ze in snel tempo afsterven wat rampzalig is voor de heropstart.

Ik heb later nog een edit gedaan, misschien heb je die gemist dus nog eens voor de zekerheid: Pangasius sutchi is ook een mogelijkheid..

volgens mij zijn dat Pangasius. Dat zijn helaas geen haaien maar meervallen en worden helaas veel te groot voor het aquarium.
QWhS5mOV8yyPkHR_awu5n_PpRhK142zP.jpeg

best probeer je de inhoud van het filter te bewaren, In een emmer met luchtpompje erbij blijft dat wel enkele uren goed, of neem een ton met aquariumwater en laat het filter daar op draaien. De bak verhuizen, zo snel mogelijk herinrichten en het filter terug aansluiten. Als de bacterien in het filter zonder zuurstof vallen zullen ze in snel tempo afsterven wat rampzalig is voor de heropstart.

Dit klopt helemaal dank u voor het zoekwerk , dus er zit minstens 1 haai in ,, en deze foto ( vis ) is dus zeer gevoelig bij een verhuizing of mag niet te lang in een emmer gehouden worden ???

Graag gedaan!
Altijd leuk om een poging te doen.
Het is dan toch een pangasius begrijp ik?

En voor de duidelijkheid: de Balantiocheilus melanopterus wordt geen 2 meter hoor, max 30-35 cm denk ik, de bak moet wel minimaal 2meter zijn 😉
Als ik echt eerlijk ben zou ik je de raad geven nog eens goed na te denken voor je deze bak haalt, als je een beetje opzoekingswerk doet naar deze vissen zie je vanzelf wel waarom denk ik. De bak zal snel te klein zijn bijvoorbeeld… Maar goed, dat blijft jouw keuze natuurlijk

Graag gedaan!
Altijd leuk om een poging te doen.
Het is dan toch een pangasius begrijp ik?

En voor de duidelijkheid: de Balantiocheilus melanopterus wordt geen 2 meter hoor, max 30-35 cm denk ik, de bak moet wel minimaal 2meter zijn 😉
Als ik echt eerlijk ben zou ik je de raad geven nog eens goed na te denken voor je deze bak haalt, als je een beetje opzoekingswerk doet naar deze vissen zie je vanzelf wel waarom denk ik. De bak zal snel te klein zijn bijvoorbeeld… Maar goed, dat blijft jouw keuze natuurlijk

Probleem is waar moet ik naartoe met de vissen , bedoel wie zou ze willen overnemen want ik heb ze al gezien en zijn inderdaad groot en het zijn 3 van die grote japen en dan zit er nog een hele grote algeneter in die is max 20a25 cm .....

De vissen worden inderdaad te groot, en daarbij eet de pangasius (zolang hun ogen het toe laten) kleine visjes. als ze blind worden eten ze planten.
Ik zou deze vissen ook niet over nemen, je kan ze gewoonweg niet kwijt raken, en zit nog jarenlang met de ellende

Barbecue!!
😳:sorry:

Daarom dat ik er niet zou aan beginnen eigenlijk, die pangasius wordt echt groot hoor, dus is een beetje alsof je een 'tikkende tijdbom' in huis haalt..
Misschien heeft iemand hier een beter alternatief als oplossing maar zoals je zegt: je raakt ze niet zo snel meer kwijt waarschijnlijk…
Hoe groot is de bak eigenlijk?

Barbecue!!
😳:sorry:

Daarom dat ik er niet zou aan beginnen eigenlijk, die pangasius wordt echt groot hoor, dus is een beetje alsof je een 'tikkende tijdbom' in huis haalt..
Misschien heeft iemand hier een beter alternatief als oplossing maar zoals je zegt: je raakt ze niet zo snel meer kwijt waarschijnlijk…
Hoe groot is de bak eigenlijk?

121x46x141 😉

Ik veronderstel dat de 141 eigenlijk 41 moet zijn?
Alleszins, is een leuk formaat van bak hé, begrijp me niet verkeerd. Heb je veel mogelijkheden mee maar met dit bestand wordt het volgens mij niet echt leuk aquariumhouden. Maar dit is persoonlijk natuurlijk dus hangt er van af wat je juist wilt met de bak..

x141 kan wel is de totale hoogte incl kast wezen :deal:

x141 kan wel is de totale hoogte incl kast wezen :deal:
oké, oké dat kan inderdaad ook maar aangezien ik de afmeting van de bak vroeg lijkt de maat van de bak incl kast me niet van toepassing, zorgt alvast niet voor extra zwemruimte :deal:

oké, oké dat kan inderdaad ook maar aangezien ik de afmeting van de bak vroeg lijkt de maat van de bak incl kast me niet van toepassing, zorgt alvast niet voor extra zwemruimte :deal:
1.21breed - 41 diep
en zoals ik lees zitten er dus de verkeerde vissen in , dus van degene waar ik die van over neem die is niet slim geweest met idee van vissen erin te zetten .. Of zit ik ook mis daarin met mijn commentaar ??

Ik denk helaas dat je analyse correct is.. De vorige eigenaar heeft inderdaad een slechte keuze gemaakt qua visbestand, misschien wel een beetje de reden dat de bak weg moet… Ik weet niet als dit je eerste bak zou worden maar hoe dan ook lijkt het me geen ideale beginsituatie. Helaas stoppen veel mensen snel met de hobby door dergelijke ervaringen dus ik zou je toch aanraden om er nog eens goed over na te denken en nog wat te lezen over de vissen voor je beslist.

Ik denk helaas dat je analyse correct is.. De vorige eigenaar heeft inderdaad een slechte keuze gemaakt qua visbestand, misschien wel een beetje de reden dat de bak weg moet… Ik weet niet als dit je eerste bak zou worden maar hoe dan ook lijkt het me geen ideale beginsituatie. Helaas stoppen veel mensen snel met de hobby door dergelijke ervaringen dus ik zou je toch aanraden om er nog eens goed over na te denken en nog wat te lezen over de vissen voor je beslist.

Ik ben man van mijn woord , dus ik kan niet meer terug enige optie is iemand zoeken met een vijver daar zou het ideaal zijn om die vissen in te doen denk ik dan , want een vis wat en dat citeer ik nu >>
In Zuidoost-Azië worden Pangasius-soorten nog wel eens als siervis gebruikt, vanwege hun opvallende vorm en glimmende vinnen. Maar omdat deze riviervis veel ruimte nodig heeft, beweeglijk is, en in grotere groepen leeft, is ze voor aquaria eigenlijk niet geschikt. Tevens wordt de vis tamelijk groot, en kan ook bijten

Hun gezichtsveld is beperkt, waardoor iedere beweging, ook buiten het aquarium, als een gevaar wordt gezien, en de vis op de vlucht slaat. Hierbij kunnen ze zichzelf verwonden, als ze in paniek tegen de glazen aquariumwand botsen. De vis wordt het best gehouden bij een watertemperatuur tussen de 22°C en 26°C.

Dus die andere vis kan of zou ik wel kunnen houden maar die Pangasius moet eruit ....

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan