Herstart 54L bak van Tessa


Tessahol99

Well-known member
Lid geworden
11 februari 2019
Berichten
579
Leeftijd
24
Locatie
Ede, Nederland
Hallo allemaal,

mijn betta Bubbel heb ik gister om het leven moeten brengen door een ongenezelijke vorm van buitwaterzucht.
Vele tranen verder wil ik het aquarium natuurlijk niet leeg laten staan aangezien Bubbel de enigste bewoner was. Maar aangezien hij gestorven is aan een vorm van een bacteriele infectie durf ik het niet aan om zomaar verder te gaan met deze bak.

Ik wil daarom alle inrichting eruit halen en schoonmaken, de bodem schoonmaken, volledig nieuw filtermateriaal en dus een 100% waterwissel.

hierna laat ik hem dan uiteraard een volle maand indraaien.

nu vroeg ik me af wat ik dan zou kunnen verbeteren qua inrichting en natuurlijk wat het nieuwe visbestand wordt. Iemand leuke ideetjes? :)
 
Dat is balen Tessa maar hoe weet je dat het om een bacterie gaat want volgens mij zie je ook wel buikwaterzucht zonder dat er sprake is van een bacterie.
 
Dat is balen Tessa maar hoe weet je dat het om een bacterie gaat want volgens mij zie je ook wel buikwaterzucht zonder dat er sprake is van een bacterie.

Hier ga ik vanuit omdat toen ik hem kocht hij last had van vinrot. En net voordat de buikwaterzucht opdook had Bubbel popeye wat ook een bacterieel iets is.

dus dit is waarom ik daar vanuit ga.
 
Ja dat is ook zo en dat zal de vis ook danig hebben verzwakt allemaal.
 
Alles weer helemaal schoon en opnieuw erin. Beetje wazig maar dat trekt als het goed is vanzelf weg.

nu vooral veel geduld hebben.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    40.4 KB · Weergaven: 291
Heb je ook dingen ontsmet nu Tessa?
 
Heb je ook dingen ontsmet nu Tessa?

Ik heb alles met heel heet water en een schuursponsje en watterstaafjes schoongemaakt. Verder niks ontsmet.

Wel heb ik vandaag bactopur direct binnen gekregen zou het weer een keer goed fout gaan.

Ook heb ik nog flubenol wat ik toe zou gaan voegen als zoals bij de eerste keer indraaien de ramen volzitten met witte wormpjes (waarschijnlijk planaria) en tegen de slakken.
 
Wat in huis hebben is altijd wel handig inderdaad.
 
Jeetje, wat erg van Bubbel!
Wat heb je met de filter gedaan?
 
Jeetje, wat erg van Bubbel!
Wat heb je met de filter gedaan?

Ik heb de filter behuizing helemaal schoongemaakt met heet water en een schuurspons en met wattenstaafjes. Verder heb ik al het filtermateriaal vervangen voor nieuw materiaal (fijne filterwatten en grovere filterspons). Er komt waarschijnlijk weer alleen een betta in te zitten dus dit zou weer voldoende moeten zijn qua inhoud.
 
Je hebt zo te zien weer dezelfde plantjes, stenen etc staan en op deze manier heeft ontsmetten niet zoveel zin. Je krijgt nooit alle bacteriën dood als je niet alles ontsmet (JBL Disinfekt of halamid) en alles wat nog leeft weg doet. Dus ook netjes, scharen, potjes pannetjes etc allemaal ontsmetten.

De vraag is of ontsmetten echt nodig is geweest, ik had het zelf ook niet gedaan denk ik. Dus voor het idee wellicht handig zo en het ziet er wel weer fris uit maar als je echt een vervelende bacterie te pakken had is die op deze manier helaas niet gegarandeerd weg. Al zegt men ook wel dat een bacterie meestal niet lang overleefd zonder gastheer (vis) en dat je dus wel redelijk veilig moet zijn zo.

Succes met de nieuwe start en ik hoop dat het met je nieuwe vis beter gaat.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de filter behuizing helemaal schoongemaakt met heet water en een schuurspons en met wattenstaafjes. Verder heb ik al het filtermateriaal vervangen voor nieuw materiaal (fijne filterwatten en grovere filterspons). Er komt waarschijnlijk weer alleen een betta in te zitten dus dit zou weer voldoende moeten zijn qua inhoud.
Dat is echt een grondige schoonmaak geweest!
Succes met je nieuwe beta
 
En vandaag is het dan na 4,5 week eindelijk tijd voor een nieuwe bewoner. Het is een betta vrouwtje geworden. Ze is momenteel net geacclimatiseerd en is de bak aan het verkennen dus is totaal niet op kleur. Maar bij deze alvast de paar eerste plaatjes van mijn nog naamloze vrouwtje.

image.jpg
F2833542-EBE3-49D7-B9B6-3FD637C9701C.jpeg
9318FCD9-B816-4D4C-ADA8-8DDF4BAB0919.jpeg
12F2C34B-FB80-4942-8C16-5FC4E5B71830.jpeg
76766F5E-CDF1-4D24-AC2D-3DA490E08D5D.jpeg
 
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! Benieuwd naar wanneer ze eenmaal op kleur is
 
Bijzondere kleur, die had ik dan weer niet verwacht!
 
Vandaag een aquarium verdeler gemaakt van plastic bindruggen (normaal voor papier) en een plastic placemat met kleine gaatjes erin zodat de stroming door het materiaal heen kan maar de visjes elkaar niet duidelijk kunnen zien.
Brownie zit momenteel nog alleen aan de ene kant van de bak, maar volgend weekend komen Sushi en een nieuw mannetje in deze bak te zitten en verhuist Brownie (mijn vrouwlijke betta) naar haar 20L bak.
D5D2A039-D91D-4AC3-9904-0D10CEF1D01C.jpeg
71EE448A-9CAC-4497-A1CF-C7BCD0BE4AA8.jpeg
 
Vandaag zijn Brownie en Sushi van aquarium gewisseld aangezien de 2 mannen gescheiden in de 56L komen te zitten. Brownie (Mijn vrouwlijke betta) is daarom gewisseld met Sushi het mannetje wat ik al had die in de 20L woonde.

image.jpg
 
C2EEA721-E32C-471E-B251-47873E72738B.jpeg
983A66CC-93C1-49EE-A44B-2585A21336B4.jpeg
60F9B80F-6E1A-4896-8C13-AA22EF24BB67.jpeg

En vandaag was het dan tijd voor de Siervisbeurs in Oosterhout en daar heb ik dan ook een prachtig betta mannetje gekocht!
Hij heeft nog geen naam dus sugesties zijn welkom. :)
 
Wat leuk om je nieuwe start te zien, gaat het goed met Brownie?

En wat een prachtige vis, die nieuwe. Fantastisch al die kleurtjes!!
 
Wat leuk om je nieuwe start te zien, gaat het goed met Brownie?

En wat een prachtige vis, die nieuwe. Fantastisch al die kleurtjes!!

Met Brownie gaat het ook nog super en met Sushi ook :).

Ja leuk heh! Er waren zoveel verschillende betta’s bij de beurs maar deze sprak me door zijn vele kleurtjes en verschillende kleur oogjes enorm aan.
 
Galaxy is ook nog eens masterbuilder in het maken van bubbelnesten, hij heeft bijna zijn complete wateroppervlak bedekt met bubbeltjes.

3AE71F0A-62F8-438D-B5C6-D3A441B7D355.jpeg
 
Vandaag nieuwe plantjes binnengekomen! :) uiteindelijk toch de keuze gemaakt om opzoek te gaan naar planten die het beter doen in mijn aquarium door het slechte groeien van het belgisch groen.

Ik heb de volgende planten geselecteerd:
-Anubias Barteri 1x
-Cryptocoryne Willisii 2x
-Ludwigia Mullertii 2x
-Lobelia Cardinalis mini 1x
-Pistia Stratiotes
83B2DA62-700A-4826-B6A9-CB40E94DE721.jpeg
3BA2E3F0-F198-45C1-93F8-338990B6CAD8.jpeg
D079286B-11C6-48F1-8552-CD97504347D5.jpeg
 
Ziet er goed uit Tessa en je gaat gelet op de koffers vast op vakantie :DD :DD
 

Terug
Bovenaan