Het Grote "Offtopic"-topic!


Enigzins mee eens.
Ligt er ook aan wat voor huisdier.
Ik denk dat een hond een beter leven heeft bij ons dan buiten. Bv
Veel huisdiersoorten zijn door de eeuwen heen ook gefokt om aan onze eisen te voldoen zowel qua karakter als uiterlijk dat ze ook niet meer te vergelijken zijn met de voorouders en ook niet geschikt zijn om in het wild te leven.
Mijn bovenstaande opmerking is ook geen aanval op mensen met een huisdier, ook ik heb in mijn leven verschillende dieren gehad en nu nog steeds. Durf zelfs te zeggen dat ze bij mij echt niet perfect gehuisvest zitten.
Het kan naar mijn idee alleen geen kwaad om je af en toe te realiseren waarom je ze hebt, dat het puur voor jezelf is. Maar dat is mijn kijk op dingen.
 
Veel huisdiersoorten zijn door de eeuwen heen ook gefokt om aan onze eisen te voldoen zowel qua karakter als uiterlijk dat ze ook niet meer te vergelijken zijn met de voorouders en ook niet geschikt zijn om in het wild te leven.
Mijn bovenstaande opmerking is ook geen aanval op mensen met een huisdier, ook ik heb in mijn leven verschillende dieren gehad en nu nog steeds. Durf zelfs te zeggen dat ze bij mij echt niet perfect gehuisvest zitten.
Het kan naar mijn idee alleen geen kwaad om je af en toe te realiseren waarom je ze hebt, dat het puur voor jezelf is. Maar dat is mijn kijk op dingen.
Ik maak me eerder kwaad op broodfokkers van bijvoorbeeld honden. Dat is echt niet te verdedigen wat die doen
 
Veel huisdiersoorten zijn door de eeuwen heen ook gefokt om aan onze eisen te voldoen zowel qua karakter als uiterlijk dat ze ook niet meer te vergelijken zijn met de voorouders en ook niet geschikt zijn om in het wild te leven.
Mijn bovenstaande opmerking is ook geen aanval op mensen met een huisdier, ook ik heb in mijn leven verschillende dieren gehad en nu nog steeds. Durf zelfs te zeggen dat ze bij mij echt niet perfect gehuisvest zitten.
Het kan naar mijn idee alleen geen kwaad om je af en toe te realiseren waarom je ze hebt, dat het puur voor jezelf is. Maar dat is mijn kijk op dingen.
Drm zeg ik ook dat je deels gelijk hebt.
Vissen horen ook bv niet in een aquarium.
Maar toch doen we dat.
 
Veel huisdiersoorten zijn door de eeuwen heen ook gefokt om aan onze eisen te voldoen zowel qua karakter als uiterlijk dat ze ook niet meer te vergelijken zijn met de voorouders en ook niet geschikt zijn om in het wild te leven.
Mijn bovenstaande opmerking is ook geen aanval op mensen met een huisdier, ook ik heb in mijn leven verschillende dieren gehad en nu nog steeds. Durf zelfs te zeggen dat ze bij mij echt niet perfect gehuisvest zitten.
Het kan naar mijn idee alleen geen kwaad om je af en toe te realiseren waarom je ze hebt, dat het puur voor jezelf is. Maar dat is mijn kijk op dingen.
Natuurlijk heb je een dier (meestal) voor jezelf. Maar dat staat niet in de weg om ze zo goed mogelijk te verzorgen. Het feit dat het een egoïstische keuze is dat het dier bij iemand in huis is(de daadwerkelijke aanschaf) betekent niet dat je dan ook geen rekening gaat houden met het welzijn van het dier. De aanschaf is dus egoïstisch, de verzorging niet.
 
Ik kan het niet zien.
OIP.jpeg
 
Ik ben nu even advocaat van de duivel en vat het alsjeblieft niet persoonlijk op maar naar mijn idee hebben echte dierenliefhebbers geen huisdieren. Het houden van huisdieren is een egoïstische keuze, je hebt ze voor je eigen vermaak of gezelschap.
Het dier zelf heeft er niets over te zeggen gehad... tsja... eens. Ik praat het voor mezelf maar goed door ervan uit te gaan dat het bewustzijn van zo'n vis niet van het niveau is dat het zich ooit onrecht aangedaan voelt. Je probeert te voorzien in redelijke zwemruimte, voldoende voer en zo min mogelijk stressfactoren... Kan het beter: meestal wel. Kan het slechter: yep, in het wild is het voor de meeste dieren een stuk harder knokken voor alles.... living on the edge.

Alle adviezen correct en voor heel wat mensen al veel bekender datje goudvissen beter niet in een aquarium laat staan een bokaal kan houden.
Mwuah, veel mensen vinden goudvissen vijvervissen maar dat zouden dan ook een hoop andere vissen in de hobby moeten zijn, puur gekeken naar grootte en zwemgedrag.

Ik heb zelf een aantal goudvissen in een bak van 2 meter zwemmen. Het verschilt heel erg per vis of er aanleg is om uit te groeien tot vijverformaat. Eentje is echt een karpertje geworden; ik hoop dat dat stopt en dat ik hem kan houden... Maar de rest (met dezelfde verzorging) is in twee jaar tijd niet spectaculair veel gegroeid. Dus het is bij goudvissen denk ik veel meer een individuele inschatting dan bij andere soorten.

De gewone goudvis van de topicstarter hoort ook niet in een 1 meter aquarium, die vissen kunnen met gemak de 60 cm bereiken
Geef mij één voorbeeld van een goudvis die überhaupt de 60 cm aangetikt heeft. :'-)

Als jij een echte dierenliefhebber had geweest had je geweten dat gewone goudvissen niet in een 1 meterbak gehouden kunnen worden omdat ze enorme proporties aannemen
Soms. Kun je geen algemene uitspraken over doen.
 
Het dier zelf heeft er niets over te zeggen gehad... tsja... eens. Ik praat het voor mezelf maar goed door ervan uit te gaan dat het bewustzijn van zo'n vis niet van het niveau is dat het zich ooit onrecht aangedaan voelt. Je probeert te voorzien in redelijke zwemruimte, voldoende voer en zo min mogelijk stressfactoren... Kan het beter: meestal wel. Kan het slechter: yep, in het wild is het voor de meeste dieren een stuk harder knokken voor alles.... living on the edge.


Mwuah, veel mensen vinden goudvissen vijvervissen maar dat zouden dan ook een hoop andere vissen in de hobby moeten zijn, puur gekeken naar grootte en zwemgedrag.

Ik heb zelf een aantal goudvissen in een bak van 2 meter zwemmen. Het verschilt heel erg per vis of er aanleg is om uit te groeien tot vijverformaat. Eentje is echt een karpertje geworden; ik hoop dat dat stopt en dat ik hem kan houden... Maar de rest (met dezelfde verzorging) is in twee jaar tijd niet spectaculair veel gegroeid. Dus het is bij goudvissen denk ik veel meer een individuele inschatting dan bij andere soorten.


Geef mij één voorbeeld van een goudvis die überhaupt de 60 cm aangetikt heeft. :'-)


Soms. Kun je geen algemene uitspraken over doen.
https://www.hln.be/dieren/wat-gebeu...ld~a2a518e6/?referrer=https://www.google.com/ bijlage ben ik een tiental jaar geleden
 

Bijlagen

  • goudkarper1.jpg
    goudkarper1.jpg
    1.5 MB · Weergaven: 57
Die echte joekels zijn oranje karperachtigen. De lichaamsbouw is niet die van een goudvis.

Ook de vis op de losse foto (ben jij dat die hem vasthoudt? :DD) is geen goudvis. Zie je al direct aan de baarddraden en aan de bouw dus.

Ik verhoog de inzet: je krijgt een weekendje center parks van mij als je kunt bewijzen dat een volbloed goudvis de 60 cm haalt. XD
 
Ik ben nu even advocaat van de duivel en vat het alsjeblieft niet persoonlijk op maar naar mijn idee hebben echte dierenliefhebbers geen huisdieren. Het houden van huisdieren is een egoïstische keuze, je hebt ze voor je eigen vermaak of gezelschap.
Ben ik nu ook even een advocaat van de duivel? Is het houden van huisdieren net zoiets als het houden van een huisvrouw? Je hebt ze voor eigen vermaak of gezelschap? :):);) (Als echte bangerik heb ik e.e.a. in vragende vorm gezet. Kan je bij teveel negatieve reacties er hier wel weer mee weg komen....)
 
@Gino88 Agamyxis pectinifrons jeetje wat een prehistorisch monster lijkt dat te zijn! Bijzonder!
Ja hè, zijn mooie beesten. Heel taai ook en ze worden vaak erg oud. Het zijn meesters in energie sparen. De mijne hebben nu al maanden niet gegeten. o_O Nadeel van hun overlevingstactieken is dat ze vrijwel permanent bewegingsloos verstopt zitten. Soms komen ze een tijdje elke dag mee-eten om een buikje te kweken en daarna verdwijnen ze weer.

Hier vond ik wat ervaringen over ze.

En hier een filmpje. Beetje onscherp omdat het liefhebbers zijn van schemer en duisternis...
 
Mag ik vragen wat je bodem/ bodemopbouw is?
Nou, bedankt voor je antwoord :ROFLMAO:;)
Zo vroeg me ook ooit iemand in een telefoonwinkel: Mag ik vragen hoeveel u belt in een maand?
Ik zeg: Ja hoor dat mag.....
Geduldig stond ze te w88 totdat ze vroeg: Mag ik hieruit opmaken dat u dat niet wilt zeggen? Ik zeg: Da's weer een andere vraag. :deal::DD
 
Ja hè, zijn mooie beesten. Heel taai ook en ze worden vaak erg oud. Het zijn meesters in energie sparen. De mijne hebben nu al maanden niet gegeten. o_O Nadeel van hun overlevingstactieken is dat ze vrijwel permanent bewegingsloos verstopt zitten. Soms komen ze een tijdje elke dag mee-eten om een buikje te kweken en daarna verdwijnen ze weer.
Ik heb 'm een flits van een moment overwogen voor m'n wimpelaalbak, maar heb al een tuinier erin, dan moet ik er niet nog eentje in hebben....
 
Dit is een opsomming van de site van lid @Cornelius:

Hieronder een opsomming van het ontstaan van alg of gecombineerde factoren hiervan:
- teveel licht = dit is de belangrijkste oorzaak
- te weinig voedingstoffen in het water, in relatie tot het plantenbestand
- teveel organische voedingsstoffen in je water
- te weinig plantmassa
- als je planten in slechte conditie zijn - zijn ze kwetsbaar
- teveel NH3/ NH4 (ammoniak/ ammonium)
- teveel schommelingen in CO2 en te weinig CO2
- te hoge pH, maar ook een te lage pH
- slechte circulatie van waterstroom in je bak: je moet deadspots voorkomen
- slecht onderhouden filter
- verstoring van de bodemcultuur (omwoelen van het substraat)
- teveel silcaten in het water (bruinalg in nieuwe bakken)
- slecht en achterstallig onderhoud
- een hoge waarde van DOC
Je zou bijna bang worden om überhaupt een aquarium te beginnn:br::DD
 
Je zou bijna bang worden om überhaupt een aquarium te beginnn:br::DD
Ik vind het zo vreemd dat te veel licht boven aan staat en word beschreven als belangrijkste rede maar toen ik dat zei zat ik fout want de oorzaak ligt altijd bij het gebrek niet de overschotten. Maargoed 😂

Een aquarium in balans houden. Ja als ze me dat eerder hadden uitgelegd was ik er niet aan begonnen 😂 lang leven de hoornblad en drijvers 😄
 
Ik vind het zo vreemd dat te veel licht boven aan staat en word beschreven als belangrijkste rede maar toen ik dat zei zat ik fout want de oorzaak ligt altijd bij het gebrek niet de overschotten. Maargoed 😂

Een aquarium in balans houden. Ja als ze me dat eerder hadden uitgelegd was ik er niet aan begonnen 😂 lang leven de hoornblad en drijvers 😄
Je moet doen wat past bij jezelf en de wensen die je hebt voor je eigen aquarium. Als dat een hightech met alles erop en eraan is of lowtech (zoals ik), zolang je er zelf maar blij van wordt.
 
Je moet doen wat past bij jezelf en de wensen die je hebt voor je eigen aquarium. Als dat een hightech met alles erop en eraan is of lowtech (zoals ik), zolang je er zelf maar blij van wordt.
Ben alleen een beetje bang dat de high tech van tegenwoordig een co2 probleem aan het creeren is in aquariums en dat als ik zeg je kan ook lean dose toepassen en minder verlichting sterkte gebruiken dan was het vooral allemaal niet waar want je kon de driehoek zogenaamd niet draaien. De enige oplossing was het gebrek, de co2 ophogen. Maar dan lees ik het hier toch weer terug vandaar mn opmerking 😛

Ik zou nog bijna bang zijn dat de high tech van tegenwoordig de planten steeds meer afhankelijk maken naar highertech en als ze niet meer zonder kunnen we niets meer met onze lowtech kunnen 😮
 
Ik zou nog bijna bang zijn dat de high tech van tegenwoordig de planten steeds meer afhankelijk maken naar highertech en als ze niet meer zonder kunnen we niets meer met onze lowtech kunnen 😮
Hoe dat zo? Planten passen zich wel aan aan de bak. Er zijn misschien wat soorten bijgekomen die het voorheen niet deden in een aquarium maar nu met de betere verlichting, Co2 en voeding wel.
 
Ben alleen een beetje bang dat de high tech van tegenwoordig een co2 probleem aan het creeren is in aquariums en dat als ik zeg je kan ook lean dose toepassen en minder verlichting sterkte gebruiken dan was het vooral allemaal niet waar want je kon de driehoek zogenaamd niet draaien. De enige oplossing was het gebrek, de co2 ophogen. Maar dan lees ik het hier toch weer terug vandaar mn opmerking 😛

Ik zou nog bijna bang zijn dat de high tech van tegenwoordig de planten steeds meer afhankelijk maken naar highertech en als ze niet meer zonder kunnen we niets meer met onze lowtech kunnen 😮
Zo'n vaart zal het niet lopen hoor, haha. In de natuur is ook lang niet altijd veel CO2 aanwezig. Miljoenen jaren evolutie gaan wij in de aquariumhobby echt niet ongedaan maken door onze planten te verwennen met veel CO2 en andere high-tech kunstjes. :)

Ook low-tech kun je prachtige bakken maken. Ik weet niet hoeveel planten je nu in je bak hebt, maar je ziet vaak dat de strijd tegen algen makkelijker is in een bak die stevig beplant is. Dus niet "redelijk" beplant, want dat haalt weinig uit, maar echt een bos hebben staan. O.a. omdat de planten dan overwicht krijgen met een soort chemische oorlogsvoering (allelopathie). Te veel open plekken hebben geeft de algen "elbow room", wat de balans de verkeerde richting in kan brengen.
 

Terug
Bovenaan