Wat is er nieuw

Het LED Prijs/Kwaliteit vergelijkingstopic

GynnadVis

Well-known member
Lid geworden
8 september 2012
Berichten
774
LED verlichting, iedereen is het er inmiddels wel over eens dat het de verlichtingsoort is die elk aquarium zou moeten hebben. Echter is het voor de meeste personen lastig te bepalen voor welk merk ze moeten gaan en hoeveel LED verlichting er in hun aquarium gehangen moet worden. Daarom is dit topic aangemaakt, zodat we de verschillende merken kunnen vergelijken en aan de hand daarvan bepalen welk me de beste prijs/kwaliteit heeft. Natuurlijk zal in de loop van tijd nieuwe modellen op de markt komen en zullen er nieuwe inzichten komen. Bij de vergelijking is het daarom ook handig om van dezelfde eigenschappen uit te gaan, met andere woorden dezelfde afmetingen en aantal lumen per liter. Maar eerst nog wat algemene informatie over LED.

De voordelen van LED verlichting:
- minder energieverbruik door een laag vermogen
- LED verlichting gaat langer meer dan T5/T8 balken
- LED geeft een schittering effect, waardoor je het onderwaterleven intenser beleeft
- LED is dimbaar, waardoor je verschillende situaties in je aquarium kunt creeëren, zoals dag- en nachtverlichting, zonsopgang, zonsondergang, schemering, bewolking en maanlicht.
- LED licht beperkt zich tot het aquarium, terwijl een T5/T8 balk 360 graden bereik heeft en ds niet effectief wordt gebruikt

De nadelen van LED verlichting:
- Aankoop prijs is veel hoger dan van T5/T8 balken, maar dor het verminderde energie verbruik en doordat het minder vaak vervangen dient te worden, zou dit zich over enkele jaren uit moeten betalen

Op Aquaforum gaan er verschillende merken rond, waarbij sommige goed kunnen onderbouwen welk merk het beste is, helaas staat deze informatie door verschillende topics verspreidt. In dit topic wil ik graag, met behulp van de overige leden, proberen een duidelijk overzicht te maken wat de prijs / kwaliteit verhouding is van de verschillende merken.

Enkele merken die ik veel voorbij zie komen (alfabetische volgorde):
- Aquatlantis Easy LED
- Daytime Matrix
- HVP Aqua LED
- JMB Aqua Light
- LED Aquaristik

Hoe bepalen hoeveel LED verlichting je nodig hebt?
Er zijn verschillende definities hoe je kunt berekenen hoeveel LED verlichting je nodig hebt voor je aquarium. Veel voorkomende definities zijn Lumen, Lux en PAR. PAR wordt gezien als een lastige rekenmethode, evenals Lux, daarom wordt er in het algemeen uitgegaan van Lumen.

Afhankelijk van je aquarium heb je een bepaald aantal lumen per liter nodig, zoals hieronder gedefinieerd. Door het aantal lumen per liter te vermenigvuldigen met het aantal liter in je aquarium weet je hoeveel LED verlichting je nodig zult hebben. Let op, de waardes hieronder zijn een vuistregel, een rode LED komt bijvoorbeeld minder makkelijk bij de bodem dan een witte. Een fabrikant laat meestal weten hoeveel lumen per Watt de LED verlichting geeft, mocht dat niet het geval zijn, vraag er dan naar.

Type aquariumType plantenVerlichtingLumen per liter
Gezelschapsaquarium
Malawi/Tangayika biotoop
Zuid/Midden Amerika of Azie biotoop
Dit type aquarium is voornamelijk geschikt voor planten die weinig tot gemiddeld licht nodig hebben.Zwak verlicht aquarium10
Gezelschapsaquarium
Nano aquarium
Plantenbak
Zuid/Midden Amerika of Azie biotoop
In dit aquarium kunnen planten met een gemiddelde tot hogere lichtbehoefte staan.Gemiddeld verlicht aquarium20
Gezelschapsaquarium
Aquascape aquarium
Plantenbak
In dit type aquarium kunnen planten met een hoge lichtbehoefte gehouden worden.Sterk verlicht aquarium30

Hoe gaan we vergelijken?
In de vergelijking gaan we uit van twee type aquaria, waarbij we voor het gemak uitgaan dat het aquarium tot de rand toe gevuld is:
100x50x50 = 250 liter
150x60x60 = 540 liter

We gaan voor een gemiddeld verlicht aquarium, waarbij we dus 20 lumen per liter aan houden. We gaan er vanuit dat degene die het pakket bij elkaar stelt ervoor zorgt dat er een gezond kleurspectrum balans is. De totale kosten dienen de volgende componenten te omvatten, indien mogelijk:
- Convertor
- Controller
- LED verlichting / modules
- Profiel / ophangsysteem

Bronnen:
- Aquariumfans: Aquarium led verlichting, wat moet je weten!
- Azaqua: Aquarium LED verlichting; overstappen of niet?
 
JMB Aqua Light versie 1.0
- witte leds geven om en nabij de 100-105 Lumen per watt
- blauwe en rode leds tussen de 45-50 Lumen per watt

De JMB Aqua Light wordt gelevered met 4 wit / 1 rood of 4 wit / 1 blauw. Wanneer je 1 balk doet, dan raden ze aan om de 4 wit / 1 rood te nemen. Voor het 100x50x50 aquarium gaan we uit van de 90 cm variant.

Benodigd aantal lumen: 250 liter x 20 lumen = 5000 lumen

Gemiddeld aantal lumen van de JMB Aqua Light berekenen, dit is nodig omdat er een combinatie van wit en rood wordt gelevered. Hierbij tellen we de 4 witte LED samen op met de 1 rode LED en delen we dan weer door het totaal van 5 LED. Daardoor zouden we het gemiddeld Lumen van de balk moeten hebben.: 4 x 100 lumen + 1 x 45 lumen = 445 lumen. 445 lumen / 5 = 89 lumen per watt.

De 90 cm variant wordt geleverd in 27 watt. Dit betekend dat de balk 27 watt x 89 lumen = 2403 lumen levert. Wat onvoldoende is om te voldoen aan de vuistregel.

We gaan in dit geval dus uit dat we 2x de 90 cm variant nodig hebben om (bijna) te voldoen aan de vuistregel.

- JMB Adapter: 13.95
- JMB LED controller: 59.95 (Geen WiFi, nieuwe variant kost 149.95)
- 2x JMB Aqua LED type "COMMUNITY" Wit/Rood "Bright" 219.90
- Totaal prijs: 293.80 euro
 
Laatst bewerkt:
geven ze deze lumen per led of per watt,ik dacht altijd dat ze per watt rekende

Dat klopt, ze geven vaak het aantal Lumen per Watt, heb het in mijn vorig bericht aangepast.
 
Mooi topic, toch een aantal opmerkingen.
1, niet elk aquarium is geschikt voor led.
Led is een hele directionele lichtbron dat veel schaduw werking kent, dit kan een nadelig effect hebben op de totale penetratie van het licht.
Denk hierbij aan lagere planten die in de schaduw staan van grotere, of aan planten die door hun manier van groeien de onderste bladeren “beroven” van het licht.
Dit is een reden waarom er in de zoutwater hobby nog altijd veel word gekozen voor TL omdat door de verstrooiing van het licht er minder schaduw plekken ontstaan waardoor koralen etc beter groeien.

2, TL is wel degelijk dimbaar, echter heb je hiervoor wel een dimbare EVSA nodig.
En dat zit dan helaas vaak niet standaard in.

3, tl kan je voorzien van reflectoren wat resulteert in een efficiënte van 80-90%
 
@tuinkabouter dat zijn zeer goede nuances inderdaad.

Het plaatsen van méér ledbalken kan de schaduw-werking wel verminderen. Ik heb zelf 4 balken achter elkaar waardoor het minder wordt. Het effect wat je beschrijft is er zeker, vooral als je maar 1 of 2 balken hebt.

En idd. Heb zelf ook altijd dimbare TL gehad. technisch gewoon mogelijk maar vereist mogelijk ombouwen (vervangen EVSA).

De meeste leds zitten rond de 100-110 lumen per Watt en dat is dus ongeveer gelijk aan TL. LED wordt vaak geroemd vanwege de stroombesparing maar dat is geen terecht argument want de besparing op stroomkosten zal maar zo'n 10% zijn.
Bij de nieuwe generatie LED's met >160 lumen per Watt maak je wél een efficiency-slag, dus daar ga je wel echt stroom besparen en minder warmte produceren waarschijnlijk.

LED is naar mijn mening ook minder geschikt voor plaatsing in een gesloten aquarium kap. LED kan dan zijn warmte moeilijker kwijt.
Men moet zich realiseren dat LEDs sneller degraderen bij temperaturen boven de 25 graden dus je wilt ze eigenlijk zo koel mogelijk houden voor een lange levensduur. Zelf pas ik daarom waterkoeling toe omdat ik wel véél licht wil, in gesloten kap, maar zonder warmteproblemen.
 
1 Lumen wordt vooral bepaald door het gele deel van het spectrum, veel moderne aquariumlampen hebben RGB (Rode, Groene en Blauwe) Leds, die scoren per definite matig in lumen, dus maakt het moeilijk om ze te vergelijken op basis van lumen met andere lampen.

2 het shimmer effect of de punt verlichting/schaduweffect van Leds is prima te ondervangen met een diffusor, omgekeerd is de brede straalhoek van TL prima te ondervangen met een reflector. en je hebt ook gewoon dimbare VSA's voor T5. dat soort verschillen is dus niet zo doorslaggevend.

3 10 lumen per liter noem ik een zwart gat. voor een beetje plantenbak wil ik zeker naar de 70 lumen per liter, dimmen kan altijd. nou kun je daar veel over discuseren maarbijv Tropica raad voor haar advanced planten minimaal 40 lumen per liter aan.

4 er zit enorm verschil in LEDS, goedkope highpowerledjes zitten rond de 40 -60 lumen per watt, high end heb je van 150 lumen tot zelfs 200 lumen per watt. en dan zit er nog een wereld tussen in. zomaar aannemen dat je ledjes wel 100 lumen per watt halen is wat optimistisch. Er is trouwens ook geen lineair verband tussen de prijs van de lamp en lichtopbrengst van de LEDs...

5 T5 HE buizen zitten zo rond 90 lumen per watt. Het is dus zeker niet zo de LEDS perse zuiniger zijn. Het terugverdienen van de LEDS is ook meestal een illusie want tegenwoordig hoeven TL's ook echt niet meer jaarlijks vervangen te worden.


LED's zijn gadgets, enorm leuk spul, maar de wannahave-factor rationaliseren door te doen alsof het beter is.... mweahh.

onderling vergelijken is wel leuk, en gelukkig ook voor veel lampen gedaan door een stel duitse fanatiekelingen: https://www.aquaowner.eu/led-ranking/
 
Bij het bepalen van een lichtsoort zou men uit moeten gaan van de levende have. Dus de dieren en de planten. Waarbij het dan zinvol is om te denken aan de toekomst dus overwaarde. Dimmen kan maar bijkopen heeft toch wat nadelen. Het lijkt me niet slim om een verlichtingstype te kiezen omdat "iedereen" het doet. Daarbij moet wel gezegd worden, een argument dat ik nog niet voorbij zag komen, dat er bij de aanschaf van een nieuwe bak de keuze vaak al gemaakt is...
 
voor een beetje plantenbak wil ik zeker naar de 70 lumen per liter

Er zullen weinig zijn met een plantenbak die dit halen volgens mij. Of zoveel nodig is is ook een ander verhaal. Ik heb bv de Fusion 120 met dik 9000 Lumen en dat is op 330 liter rond de 30 Lumen per liter.
 
Voor een beetje plantenbak wil ik zeker naar de 70 lumen per liter, dimmen kan altijd. nou kun je daar veel over discuseren maarbijv Tropica raad voor haar advanced planten minimaal 40 lumen per liter aan.
Ik zit op ongeveer 40 lumen per liter. Gaat verhogen naar 70 me echt heel veel opleveren? Meer vertakkingen en vollere begroeing bijvoorbeeld? Ik heb soms het gevoel dat ik nu al best een bak licht er op heb.
En de HC op de voorgrond groeit ook goed op 60 cm diepte.

1.JPG
 
als je planten goed groeien, lekker zo laten toch.

Lumen per watt zegt niet alles, het deel van het spectrum dat planten gebruiken is veel breder dan het deel dat zwaar weegt in een lumenmeting. Bovendien hangt het af van de stralingshoek en plaatsing van je lampen hoeveel licht daadwerkelijk in je bak valt etc.

Het idee achter minimaal 70 lumen per liter is ook niet dat planten dat nodig hebben, zelfs voor de meest veeleisende planten is 40-50 echt wel genoeg. Voor een Hollandse plantenbak is dat dan ook totaal wel genoeg, daar staan de planten netjes naast elkaar. hooguit in de hoeken heb je wat minder licht.

Maar ga je richting naturestyle, of diorama style, dan heb je vaak veel schaduwen in je bak van overhangende planten en hardscape. om daaronder ook planten mooi te laten groeien heb je gewoon meer licht nodig imo.
 
Je vergeet nog een term, CRI
De kleurweergave of Color Rendering Index (CRI) geeft aan hoe 'kleurecht' een lichtbron de kleuren weergeeft. Bij een goede kleurweergave worden subtiele variaties in het kleurenspectrum onthuld. De Color Rendering Index (CRI) is een schaal van 0 tot 100 procent. Deze index geeft aan hoe nauwkeurig een lichtbron kleuren weergeeft in vergelijking tot daglicht.
Hoe hoger de CRI, hoe beter de lamp kleuren weergeeft. Lampen met een CRI tussen 80 en 89 hebben een hoge kleurweergave.. Lichtbronnen met een CRI hoger dan 90 hebben een uitstekende kleurweergave.

Als je dus led gaat vergelijken moet je ook eens kijken of de fabrikant dit vermeld.

Ik heb dus GHL Mitras led.
https://www.aquariumcomputer.com/products/ghl-illumination/mitras-lightbar/
Noem ik meteen een nadeel, de prijs en wil je er echt goed gebruik van maken koop je ook de GHL Light computer bij...en dan begint het kostenplaatje omhoog te gaan, de kwaliteit ook en de kleurweergave CRI ook.
 
Zover mijn kennis gaat is CRI niet heel belangrijk voor onze planten, alles boven de 80 zou voldoende moeten zijn voor voldoende groei.
Het gaat vooral om wat wij zien wat een hogere CRI rechtvaardigt.

maar als ik me niet vergis word CRI ook voornamelijk gemeten in het gele/groene deel van het spectrum
 
Zover mijn kennis gaat is CRI niet heel belangrijk voor onze planten, alles boven de 80 zou voldoende moeten zijn voor voldoende groei.
Het gaat vooral om wat wij zien wat een hogere CRI rechtvaardigt.

maar als ik me niet vergis word CRI ook voornamelijk gemeten in het gele/groene deel van het spectrum
Ja idd voor de planten maakt het niets uit. Het is puur de esthetische waarde. Dat kun je dus het beste zelf beoordelen. Sommige aquarianen waaronder ikzelf willen bijvoorbeeld graag sommige vissen/planten iets 'bijkleuren' met rood, blauw of paars licht. Dat gaat meestal ten koste van de CRI van het geheel, maar persoonlijk vind ik het mooi.

Voor bijvoorbeeld een kantooromgeving of iets waarbij (echte) kleuren belangrijk zijn (fotografie, design, drukwerk etc), is de CRI van licht wel zéér belangrijk.
 
Probleem met hogere CRI is dat het (vaak iets) ten kosten gaat van de efficiëntie een en ander afhankelijk natuurlijk van de lichtbron en fabrikant
 
Aangezien voor mij de vissen en hun kleur net zo belangrijk zijn als de groei van de planten was het voor mij wel een belangrijke reden om naar de CRI waarde te kijken.
Een aquarium is voor mij naast spelen met techniek nog altijd een optisch plaatje, en hoe mooier dat gepresenteerd wordt door een mooie weergave van de kleuren hoe meer ik ervan geniet.
 
Aangezien voor mij de vissen en hun kleur net zo belangrijk zijn als de groei van de planten was het voor mij wel een belangrijke reden om naar de CRI waarde te kijken.
Een aquarium is voor mij naast spelen met techniek nog altijd een optisch plaatje, en hoe mooier dat gepresenteerd wordt door een mooie weergave van de kleuren hoe meer ik ervan geniet.
CRI zegt vooral wat over de 'kleur-echtheid' maar niet of het mooi of niet mooi is.

Ik voeg bijvoorbeeld extra rood licht en blauw licht toe (extra LED balken). Dit haalt de CRI omlaag, maar ik vind het mooier doordat bepaalde kleuren extra naar voren komen bij planten en vissen.
 
4 er zit enorm verschil in LEDS, goedkope highpowerledjes zitten rond de 40 -60 lumen per watt, high end heb je van 150 lumen tot zelfs 200 lumen per watt. en dan zit er nog een wereld tussen in. zomaar aannemen dat je ledjes wel 100 lumen per watt halen is wat optimistisch. Er is trouwens ook geen lineair verband tussen de prijs van de lamp en lichtopbrengst van de LEDs...
Een vergelijking doen is inderdaad lastig, Lumen zegt niet altijd wat maar om een basis vergelijking te maken is Lumen zo slecht nog niet. Daarbij kun je alvast enkele producten eruit filteren.

5 T5 HE buizen zitten zo rond 90 lumen per watt. Het is dus zeker niet zo de LEDS perse zuiniger zijn. Het terugverdienen van de LEDS is ook meestal een illusie want tegenwoordig hoeven TL's ook echt niet meer jaarlijks vervangen te worden.

Als je kijkt naar de T5 buizen vs LED voor een aquarium dan is het verschil in verbruik in Watt toch zeker wel aanwezig:
- Juwel HiLite T5 - Marine > 895 mm = 45 Watt
- JMB Aqua LED type "COMMUNITY" Wit/Rood "Bright" > 900 mm = 27 Watt

Als je dus meerdere T5 of LED moet hebben dan zal de aanschaf prijs qua LED duurder zijn, maar over een aantal jaar gezien zal de LED goedkoper zijn.

Zie hier een vergelijking tussen Daytime Matrix en Philips T5 865 Daylight: https://aquaforum.nl/threads/verlic...oogte-maakt-dat-verschil.166952/#post-2134768

onderling vergelijken is wel leuk, en gelukkig ook voor veel lampen gedaan door een stel duitse fanatiekelingen: https://www.aquaowner.eu/led-ranking/

Ah dat is tof, ik was er al naar op zoek maar kon hem zo gauw niet vinden. Het lijkt erop dat de Daytime matrix er goed uitkomt als je kijkt naar de objectieve vergelijking. Bij de subjectieve staat deze een stuk lager, voornamelijk door de prijs en design.
 
Daytime Matrix

Benodigd aantal lumen: 250 liter x 20 lumen = 5000 lumen

1 Daytime Matrix Module brengt 1800 lumen op, wat betekend dat we er in dit geval 3 nodig zouden hebben. De prijzen varieren van 49.90 tot 69.90, afhankelijk van welke module/kleuren je wilt hebben.
  • matrix 90 > € 143,90
  • Daytime 24V Convertor (40 watt) > € 69,90
  • 3x Daytime Matrix Module 149.70 - 209.70
  • LED computer 34.90
  • Totale kosten: 398.40 - 458.40

Hiermee is de Daytime Matrix ruim 100 euro duurder dan de JMB Aqua Light versie 1.0, maar biedt de Daytime Matrix wel het voordeel dat je makkelijk een module kunt vervangen of toevoegen. De matrix 90 heeft capaciteit voor 8 modules, de vraag hierbij is wel als je er maar 3 nodig hebt of je dan voldoende licht hebt over het gehele aquarium.

Bron: https://www.azaqua.nl/daytime-matrix/daytime-matrix-profiel#/738-type-matrix_90
 
mischien wel interressanthttps://www.youtube.com/watch?v=6t7CXt3ikHM
 
Als je kijkt naar de T5 buizen vs LED voor een aquarium dan is het verschil in verbruik in Watt toch zeker wel aanwezig:
- Juwel HiLite T5 - Marine > 895 mm = 45 Watt
- JMB Aqua LED type "COMMUNITY" Wit/Rood "Bright" > 900 mm = 27 Watt

Als je dus meerdere T5 of LED moet hebben dan zal de aanschaf prijs qua LED duurder zijn, maar over een aantal jaar gezien zal de LED goedkoper zijn.

T5 buizen van bijvoorbeeld philips 850 mm:
HE: 21 watt 1725 lumen 82 lumen per watt. € 1,70
HO: 39 watt 2875 lumen 74 lumen per watt € 1,70
HE ECO: 19 watt 1800 lumen 94 lumen per watt € 2,70

JMB JMB Aqua LED type "COMMUNITY" Wit/Rood "Bright" > 900 mm 27 Watt, JMB zegt niet precies hoeveel lumen maar 100 voor de witte leds, 50 voor de blauwe, rood staat niet aangegeven. met 80% wit en 20 rood of blauw zit je op 2400-2500 lumen ongeveer. we gaan uit van 2500 is 93 lumen per watt. €105,00
juwel hilite 45 watt 2900 lumen, 64 lumen per watt. € 19,50


Conclusie:

gruwel (geen tikfout) Hilite is idd niet echt high light, met een JMB ledbalk verbruik je maar 50% van de stroom, je verliest ook zo'n 15% van de hoeveelheid licht. en het is ruim 5 keer zo duur in aaschaf.

Maar vergelijk het met normale t5 buizen die een paar euro kost, Dan is de HE ECO van philips (waarvan je er 40 kunt kopen voor de prijs van een JMB balk) zelfs iets zuiniger. ( de ander verbruiken meer stroom maar je kunt er 60 van kopen voor hetzelfde geld)
ze zijn iig spot goedkoop en stukken beter dan de Juwels ( puur op cijfers, kleurweergave is persoonlijke smaak natuurlijk) maar ook met JMB ga je nooit het prijsverschil terug verdienen.

Ik hou van LED's, ze zijn cool,(naja met voldoende koeling) je kunt er enorm leuke dingen mee doen. Maar de meeste aquarium LED-lampen, zoals de populaire JMB balkjes, verslaan goede en goedkope t5 buizen gewoon niet in efficiente.
 
Wat zouden jullie aanbevelen voor een medium plantenbakje? Dus ongeveer 20 lumen per liter boven een bakje van 54L? Ben nogsteeds opzoek naar een goede led lamp voor boven mijn bakje.
 
Iets van Chihiros is volgens mij voor zo'n bakje geen slechte keuze, maar mogeljik krijg je nog wat aanvullend advies
 
Ik heb Daytime matrix balk boven mijn Juwel Lido200.
Verdeeld over de 70cm breedte heb ik 3 modules "neutral white" en 2 modules "sunlike".
DE led modules werken op 75% vermogen. Misschien kan ik het ook af met minder modules maar op deze manier is het licht mooi verspreid.
Met de rode en blauwe leds kan je een prachtige zon opkomst en ondergang maken. Het is zeker niet de goedkoopste led verlichting maar is wel kwaliteit.
Ik heb hiervoor 2 led balken van een ander merk gehad en die voldeden niet, dat is pas duur!!!
 
Maar vergelijk het met normale t5 buizen die een paar euro kost, Dan is de HE ECO van philips (waarvan je er 40 kunt kopen voor de prijs van een JMB balk) zelfs iets zuiniger. ( de ander verbruiken meer stroom maar je kunt er 60 van kopen voor hetzelfde geld)

ze zijn iig spot goedkoop en stukken beter dan de Juwels ( puur op cijfers, kleurweergave is persoonlijke smaak natuurlijk) maar ook met JMB ga je nooit het prijsverschil terug verdienen.


Ik hou van LED's, ze zijn cool,(naja met voldoende koeling) je kunt er enorm leuke dingen mee doen. Maar de meeste aquarium LED-lampen, zoals de populaire JMB balkjes, verslaan goede en goedkope t5 buizen gewoon niet in efficiente.

Ik vind het wel een interessante stelling, je vergelijkt het nu met de standaard TL buizen, zijn er veel mensen die ze boven hun aquarium gebruiken, zo'n standaard TL buis?

Ik heb Daytime matrix balk boven mijn Juwel Lido200.

Verdeeld over de 70cm breedte heb ik 3 modules "neutral white" en 2 modules "sunlike".

DE led modules werken op 75% vermogen. Misschien kan ik het ook af met minder modules maar op deze manier is het licht mooi verspreid.

Met de rode en blauwe leds kan je een prachtige zon opkomst en ondergang maken. Het is zeker niet de goedkoopste led verlichting maar is wel kwaliteit.

Ik heb hiervoor 2 led balken van een ander merk gehad en die voldeden niet, dat is pas duur!!!

Heb je een foto hoe het er uit ziet? 🙂
 
Ik vind het wel een interessante stelling, je vergelijkt het nu met de standaard TL buizen, zijn er veel mensen die ze boven hun aquarium gebruiken, zo'n standaard TL buis?
“Gewone” buizen worden Sws hier bijna altijd geadviseerd, het scheelt gewoon aanzienlijk in de kosten.
Zelfs als je gaat voor een CRI90+ buis ben je nog goedkoper dan de aquarium merk buizen.
Je klapt er voor een paar euro reflectoren op en bent gruwelijk veel goedkoper uit dan met die plakstrips van een of andere koning..
 
Ik vind het wel een interessante stelling, je vergelijkt het nu met de standaard TL buizen, zijn er veel mensen die ze boven hun aquarium gebruiken, zo'n standaard TL buis?



Heb je een foto hoe het er uit ziet? 🙂
20200403_104453.jpg

Ik heb de foro vaanaf boven het aquarium genomen. Je ziet in de weerspiegeling de led modules. Links, midden en rechts zijn neutral white modules en daar tussen 2 sunlike modules.
 
Zover mijn kennis gaat is CRI niet heel belangrijk voor onze planten, alles boven de 80 zou voldoende moeten zijn voor voldoende groei.
Het gaat vooral om wat wij zien wat een hogere CRI rechtvaardigt.

maar als ik me niet vergis word CRI ook voornamelijk gemeten in het gele/groene deel van het spectrum

CRI wordt gemeten over 8 referentie kleuren. R1 t/m R8. Planten houden van rood maar juist die kleur wordt niet meegenomen als referentiekleur. (Er zijn 15 referentiekleuren.) Groen en felgeel trouwens ook niet.
lli_bv_go231_cw_cri1.png
 
Ik vind het wel bijzonder dat iedereen het over de beste manier om licht te meten heeft en niemand PAR heeft genoemd, buiten de ene zin in de beginpost. PAR is letterlijk de hoeveelheid straling die beschikbaar is voor fotosynthese. Lumen kunnen misschien een aanwijzing zijn, maar het verschilt ontzettend per soort licht en de kleur ervan. Meer lumen betekent niet altijd dat de plant er meer mee kan. Met PAR is er geen onduidelijkheid, meer PAR is altijd meer nuttig licht.

Ik snap ook niet dat fabrikanten van aquariumverlichting de PAR metingen niet aangeven op hun verpakking. Misschien omdat mensen dan doorkrijgen dat hun product met "SuperBright™" technologie en 10 miljard lumen vrij matig is als het om plantengroei gaat.
 
Ik vind het wel bijzonder dat iedereen het over de beste manier om licht te meten heeft en niemand PAR heeft genoemd, buiten de ene zin in de beginpost. PAR is letterlijk de hoeveelheid straling die beschikbaar is voor fotosynthese. Lumen kunnen misschien een aanwijzing zijn, maar het verschilt ontzettend per soort licht en de kleur ervan. Meer lumen betekent niet altijd dat de plant er meer mee kan. Met PAR is er geen onduidelijkheid, meer PAR is altijd meer nuttig licht.

Ik snap ook niet dat fabrikanten van aquariumverlichting de PAR metingen niet aangeven op hun verpakking. Misschien omdat mensen dan doorkrijgen dat hun product met "SuperBright™" technologie en 10 miljard lumen vrij matig is als het om plantengroei gaat.

Tuurlijk, je hebt helemaal gelijk. Voor mijn werk heb ik ook altijd met PAR gewerkt. Ik heb veel met een PAR meter metingen gedaan aan led verlichting.
Maar je geeft het zelf al aan: fabrikanten noemen geen PAR, dus kunnen wij als consumenten ook niets vergelijken. En dan moet je het dus toch maar doen met de beperkte info van de fabrikant.

Liefst zou ik zien dat er een standaard komt: dat fabrikanten de lichtintensiteit in PAR op 50 cm afstand benoemen in hun specs.
 
Is natuurlijk een stukje marketing, waarom zou je gaan gooien met kreten die mensen niet snappen?
Want zeg nou zelf, hoeveel mensen hier kijken naar de curve en worp van je verlichting?

maar als je kijkt naar Amerika is dat wel weer een stuk “normaler” om het te vermelden en te gebruiken bij de keuze van je verlichting
 
vraagje, houd par ook rekening met het bruikbare spectrum voor onze planten of geeft par alleen de licht intensiteit weer
 
Is natuurlijk een stukje marketing, waarom zou je gaan gooien met kreten die mensen niet snappen?
Hoeveel mensen snappen dan wel precies wat een lumen is? Ze weten alleen meer = feller of denken dat meer = beter. In principe is dat met PAR een hetzelfde. Je geeft dan alleen veel meer bruikbare informatie dan met lumen.
In zoutwater wordt alleen maar met PAR gebruikt en word je haast uitgelachen als je lumen of W/L gebruikt. Maar goed, zoutwater is veel duurder dus ze willen zo precies mogelijk zijn. Het koralenbestand van een 200L aquarium kost waarschijnlijk net zoveel als het plantenbestand van Amano's 40 meter aquarium... :juggle:


vraagje, houd par ook rekening met het bruikbare spectrum voor onze planten of geeft par alleen de licht intensiteit weer
PAR geeft ALLEEN het bruikbare spectrum voor planten aan, Lumen de lichtintensiteit/hoeveelheid zichtbaar licht. PAR is namelijk Photosynthetic active radiation.
 
Laatst bewerkt:
Hoeveel mensen snappen dan wel precies wat een lumen is? Ze weten alleen meer = feller of denken dat meer = beter. In principe is dat met PAR een hetzelfde. Je geeft dan alleen veel meer bruikbare informatie dan met lumen.
In zoutwater wordt alleen maar met PAR gebruikt en word je haast uitgelachen als je lumen of W/L gebruikt. Maar goed, zoutwater is veel duurder dus ze willen zo precies mogelijk zijn. Het koralenbestand van een 200L aquarium kost waarschijnlijk net zoveel als het plantenbestand van Amano's 40 meter aquarium... :juggle:



PAR geeft ALLEEN het bruikbare spectrum voor planten aan, Lumen de lichtintensiteit/hoeveelheid zichtbaar licht. PAR is namelijk Photosynthetic active radiation.
Naja je hoeft niet te weten wat iets exact is om te weten hoeveel je nodig hebt als je word overspoeld met richtlijnen..
Je vind overal hoeveel hoeveel lumen per liter etc je nodig hebt, dan kan je vrij makkelijk bepalen hoeveel Lumen je nodig hebt zonder dat je exact weet wat het is, net als NO3, PO4 etc.

PAR is daarin mooier, maar lampen met een hoge PAR zijn niet per definitie mooi om naar te kijken of hebben een hoge lumenstroom
 
LED's zijn gadgets, enorm leuk spul, maar de wannahave-factor rationaliseren door te doen alsof het beter is.... mweahh.
Ik vind het wel een interessante stelling, je vergelijkt het nu met de standaard TL buizen, zijn er veel mensen die ze boven hun aquarium gebruiken, zo'n standaard TL buis?
Ik ben een tevreden gebruiker van goedkope T5 lampjes boven mijn aquarium
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan