Het nieuwe aquarium staat en nu :)


Liekjuh

Well-known member
Lid geworden
4 januari 2019
Berichten
104
Leeftijd
47
Tijdens mijn zoektocht en jullie adviezen daarin meegenomen heb ik vandaag een aqualantis van 1 meter gekocht met een externe pomp Gisteravond de knoop doorgehakt dat ik het oeroude 60 cm juwel aquarium in zou ruilen voor wat groters. Maar ja 80 cm kan niet op de eettafel en wat doen we met de pomp? Intern? Of toch extern? Manlief zei tja het is wel mooi als het wat groter is denk ik. Gelijk op ingehaakt nou dan gaan we maar voor 1 meter. Hebben de visjes en de plantjes lekker de ruimte Hij staat inmiddels waterpas en de pomp staat even te draaien in een grote emmer ivm bacteriën. Vandaag lukt het me niet meer om het zand, water enz voor elkaar te krijgen . Ik zal zo even kijken of ik een foto kan plaatsen Nu heb ik wat vragen aan jullie voor ik morgen ga vullen. Hopelijk willen jullie meedenken

1) Ik ga 25 kilo filterzand (0,75 tot 1,25 korrelgrote) van wildkamp uitwassen. Is dit voldoende voor een 1 meter bak?

2) hoe ver moet het aquariummeubel van de muur staan?

3) hoe kan ik de linker en rechter bodem kant in het aquarium wat verhogen onder het zand om diepte te creëren. Heb gelezen over plastic bakjes er onder of een kniekous vullen met zand.

4) als het water helder is dan zet ik de pomp aan. Na hoeveel tijd mag ik gaan planten? Of is hier al een topic aan besteed?

5) kan hout altijd nog later toegevoegd worden? Nu eerst even genieten van de aanblik op mn (nog) lege bak :)


15503291319186375329336884260771.jpg
 
mooie bak
Pomp na vullen gelijk aanzetten anders kan je lang wachten tot het water helder wordt
Zorg dat de bak zo ver van de muur afstaat dat je slangen er ruim langs kunnen zonder dat deze de muur raken ivb geluid overdracht (soms trillen ze wat)
Plantjes kunnen er gelijk in wel zorgen voor de juist voeding
Hout kan later maar kan zijn dat je planten moet gaan verzetten :D

Wat het zand betreft hangt af hoe dik je de bodem maakt meestal loopt het van voor naar achter een beetje op qua dikte voor zon 2,5 cm oplopend naar een cm of 6/7 cm achter

succes met inrichten :D:D
 
Hoi Lieke,

25 kilo is wat magertjes. Ik zou wat meer halen, zodat je de bodem op kan laten lopen.
Bij mij staat het handeltje amper 5cm van de muur af. De leidingen heb ik door de bodem van de bak gemaakt. Als je dat niet hebt gedaan zou ik 10cm doen. Is ook handig met schoonmaken.
De pomp gelijk aanzetten op je nieuwe bak. Heb je het grind wel goed uitgespoeld?
Plantjes kunnen er ook gelijk in. Als je van plan bent co2 te gaan toevoegen moet je daar gelijk mee beginnen.
Welke plantenvoeding gebruik je?
 
Dit is een hele mooi bak. Wat ik niet van dat bier kan zeggen :D

Ik las al veel goed tips hier boven.

Qua zand denk ik dat je een kilo of 40 nodig hebt.
 
1) Ik ga 25 kilo filterzand (0,75 tot 1,25 korrelgrote) van wildkamp uitwassen. Is dit voldoende voor een 1 meter bak?
Had voor mijn eerste aquarium het zand uitgewassen maar kreeg alsnog modderig water een week lang.

Ik heb voor mijn tweede aquarium het zand eerst uitgewassen en toen via de flesmethode aan het aquarium toegevoegd.
Kreeg alsnog troebel water al kon ik we al wat zien in het aquarium. Ik heb toen al het water boven de zandbodem weggehaald en toen een bord neer gelegd en met een handpomp daarop gericht het aquarium weer langzaam gevuld. Resultaat was slechts een beetje wazig verder helder.

Dus die laatste methode lijkt me het belangrijkste.

3) hoe kan ik de linker en rechter bodem kant in het aquarium wat verhogen onder het zand om diepte te creëren. Heb gelezen over plastic bakjes er onder of een kniekous vullen met zand.
Afhankelijk van de waterstroming en hoe stijl je het wil hebben kun je het zo vegen of laten waaien, blijft best liggen als het niet verstoord word.
 
Bedankt voor alle tips.
Ik ga morgenochtend nog een zak zand erbij halen zodat hij gevuld kan worden.
Ik wil m achter hoger hebben en naar voren lager.
En dan in het midden ook lager om diepte te creëren.
Totdat de vissen er straks inkomen en die de bak doorwoelen....Weg plan

Dan de de pomp erop aan sluiten.
Dan draait hij alvast.
Tuurlijk eerst het zand goed uitspoelen.

Hierna ga ik eerst uitvogelen welke planten en hout ik er in wil.
Moet er nog bacto start in of zitten er genoeg bacteriën in de pomp?

Ik heb op het forum gezocht naar het topic waar het opstarten van een aquarium stapsgewijs wordt beschreven maar ik kan het niet meer vinden
Zonder dit forum had ik zo'n grote bak nooit aan gedurfd
 
@Mitchel87 de voeding komt van waterplantengroei.
De micro en macro heb ik er van.
Bij een vriendin doen de planten het er top op.

Ik ga geen co2 toevoegen maar zit nog wel te vogelen hoe fel ik de verlichting moet zetten als er planten instaan.
Er zit een kastje tussen voor zonsopgang en ondergang en lichtintensiteit.
Veel te luxe maar wel heel mooi
Kortom nog vragen om het forum door te spitten.
 
Het zand ligt er in
Achter heb ik 10 cm en voor 5.
Ik vraag me af of het niet te hoog is ivm eventuele bodemrot.
Ik wil er khulli's en corydoras in.
En planten.
Mijn idee was dat de khuli's zich kunnen ingraven en de planten goed kunnen wortelen in het filterzand.
 
Zelf vindt ik 10 cm achter erg hoog, plus de kans dat het langzamerhand naar voren schuift en je een laag van 7.5 cm overal krijgt.
 
Er een emmer uitgehaald.
Nu is hij voor zo'n 4,5 a 5 en achter 7 of iets lager.
 
Heb je dan niet zo'n dikke rand bij de voorruit waar je tegenaan kijkt? vaak wordt dat wat lelijk bruin.

Helemaal je eigen keus natuurlijk maar voor zou ik niet meer dan 3 cm doen.
 
Cory's zullen van je oplopende bodem heel gauw een vlakke bodem maken hoor.
 
Ik haal er dan nog wat uit.
Hebben de planten dan wel genoeg diepte om te wortelen?
 
Nou dit is het denk ik wel
Voor zie je nu geen zand zit op 3 cm
Had er nooit aan gedacht dat het bruin wordt en hij loopt op naar achter tot ongeveer 6.

Hij staat 10 cm vd muur ivm de leidingen
En een kleine verhoging geknutseld onder de externe pomp zodat de leidingen niet meer strak staan.
Volgens mij heb ik alles voor dit moment wel getackeld en kan ik beginnen met vullen.
 
Nou dit is het denk ik wel
Voor zie je nu geen zand zit op 3 cm
Had er nooit aan gedacht dat het bruin wordt en hij loopt op naar achter tot ongeveer 6.

Hij staat 10 cm vd muur ivm de leidingen
En een kleine verhoging geknutseld onder de externe pomp zodat de leidingen niet meer strak staan.
Volgens mij heb ik alles voor dit moment wel getackeld en kan ik beginnen met vullen.
Spannend! En veel plezier met deze stap,
 
Mooie bak!!
Mij ook opgevallen dat cory’s Goede stratenmakers zijn. Maken alles vlak.
Ik zou zeggen geduld. Maak je bak in orde kwa scape. Dat wil zeggen plantjes, stenen en hout en dan laten indraaien.
Je kunt wat voer verkruimelen en toevoegen zodat je bacteriën sneller groeien.
Eventueel een slak toevoegen zodat je bak alvast wat belast word.
Ik heb er ook best lang over gedaan om vissen toe te voegen. Echter totaal geen last van alg.
Filterzand heb ik gemerkt is echt een goede bodem. Makkelijk om te onderhouden en de vissen zijn er volgens mij ook blij mee.

Ik zou idd ook voor ongeveer 3 cm doen en achter ook 7. Lijkt mij echt voldoende.

Succes met de opstart van je aquarium. Ik blijf je volgen want hier leer ik ook weer van.
 
Prachtige bak hoor en het komt langzaam goed verder wens ik je succes en ben ik benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.
 
maar zit nog wel te vogelen hoe fel ik de verlichting moet zetten als er planten instaan.
De verlichting kun je in het begin beter niet te fel zetten, en zeker niet te lang, mede door het ontbreken van de Co2.
Ik zou beginnen met 6 uur per dag (exclusief zonsopgang en ondergang)
Ook zou ik niet op volle sterkte beginnen, maar bijvoorbeeld op 60 a 70% deze bak heeft volgens mij behoorlijk sterke verlichting?
Het beste kun je dan ook beginnen met niet al te moeilijke planten, een soort die erg makkelijk groeit en zeer geschikt is om op te starten is Belgisch Groen.
Voeg daar nog een paar echte waterplanten aan toe (die dus niet hoeven om te schakelen) en je hebt een goede start.
Echte waterplanten zijn o.a. waterpest, vallisneria, cabomba en hoornblad
 
Laatst bewerkt:
Leuk om te horen dat meer mensen de bak mooi vinden.
Ik ben ook blij met de bak en wil vooral niets overhaast doen.
Tips blijven welkom ik zat nl net te denken hoe ik de verlichting moest doen tot patrix
Bovenstaand bericht plaatste :petjeaf:thanks!

Hij stond op 15 %en dat vond ik al fel.
Lege bak donkere achtergrond en lichte bodem
Ik ga de tijd en %wat aanpassen.



De eerste plantjes staan er in.
Mss nog niet op de goede plek maar er draait iets.
Ik heb er valisinera in staan en kikkerbeet
Bacteriën erbij klein beetje verkruimeld voer en een catapa blad.
Dan laat ik m eerst zijn gang gaan.

Ik stoei alleen nog met hoe ik de stroming moet zetten. Maar dan kan ik mss beter een nieuw topic openen op filters of kan dat ook hier.

Ik lees enorm veel op het forum en probeer topics op de goede plek te openen maar dat lukt me nog niet altijd :sorry:
1550745832564321133067162938591.jpg
 
Laatst bewerkt:
Je kunt er beter wat waterpest in zetten.
Voor opstarten. die geven ook meer zuurstof, en verminderen kans op alg.

Die valesneria doen daar niets aan.
 
Ik stoei alleen nog met hoe ik de stroming moet zetten
Zelf heb ik de uitstroom en de aanzuig aan dezelfde kant van de bak, de uitstroom gaat van linksachter naar rechtsachter, buigt/draait dan naar rechtsvoor en via de voorruit weer terug naar links, waar dan de aanzuig zit.
 
Snelgroeiers zijn altijd goed in een bak, halen voedingsstoffen mooi uit het water, waarbij vallisneria meer voeding uit de bodem halen. Al doen je drijvers dat ook wel, die moeten zich ook even vermeerderen
Zou idd intake en uitstroom aan dezelfde kant van het aquarium hangen, uitstroom gericht op de voorste ruit. Blaast hij zo in een rondje de bak door. Een veel gebruikte afbeelding op het forum :

E75D7815-48D6-4DBF-96F2-EA2E34AFCAEB.jpeg
 
Er staat inmiddels waterpest in en ik zal er ook nog wat drijvers bij doen (die heb ik nog in de andere bak)

Morgen pas ik de stroming aan.

Stapje voor stapje.......:)
Groeit de valisinera wel in de nieuwe filterzandbodem????
Anders zet ik m nog even terug in de oude bak
 
Er staat nu nog waterpest in de bovenstaande foto is van gisterochtend
Moet nog wel iets aan de stroming doen.
Maar voor ik verbouw wil ik eerst kijken welke opties er zijn(strafbaar, mondstuk ed)
Maar dat staat open in een ander topic :D

Af en toe moet ik het even laten rusten want ik kan alleen nog maar in aquariums denken hahaha.

Ik ga ook nog kijken hoe ik de bak verder in wil richten met hout, planten, stenen ed.
 

Terug
Bovenaan