Het nieuwe aquarium staat en nu :)


Na een korte break toch weer verder met het verder opstarten van het aquarium.
Hij draait nu 2 weken met plantjes er in.
Maar ga nu pas verder met bedenken hoe ik de indeling wil.

Ik baal wel want er blijken posthoornslakjes in de pomp gezeten te hebben toen ik m kocht.
En je raad het al....ze zitten nu in mn 1 meter.
Elke dag probeer ik iig de slakjes waar ik met mn pincet bij kan te pakken te krijgen.
Vooral bij de uitstroom zitten er veel op het raam.
Ik denk een kwestie van volhouden.
Ik wil er eigenlijk geen kuur in doen ivm met de toekomstige bewoners (mn appelslakjes)

Als het deze week lukt ga ik kijken of ik de uitstroom aan de kant van de instroom kan krijgen.

Weten jullie of ik ook waterwissels moet doen tijdens het indraaien?

De verlichting staat nu 6 uur op 60% en dat is best veel in een nog vrijwel lege bak :)
Ik ben al op zoek geweest of ik iets kan vinden over opbouw hiervan maar dat valt nog niet mee.

Pff ik vind een meter bak toch echt wel even iets anders dan mn 60 cm bakkie.
Ik die maar niets overhaast en neem af en toe wat afstand.
Ik hou me er maar aan vast dat ik de tijd heb:D
 
Snelgroeiers zijn altijd goed in een bak, halen voedingsstoffen mooi uit het water, waarbij vallisneria meer voeding uit de bodem halen. Al doen je drijvers dat ook wel, die moeten zich ook even vermeerderen
Zou idd intake en uitstroom aan dezelfde kant van het aquarium hangen, uitstroom gericht op de voorste ruit. Blaast hij zo in een rondje de bak door. Een veel gebruikte afbeelding op het forum :

Bekijk bijlage 268547

Als ik het plaatje zie lijkt het alsof de in en uitstroom op de korte kant zitten.
Als ik m aanpas dat zitten de in en uitstroom op de achterwand aan de rechterkant.
Moet ik dan de uitstroom lang de achterwand naar links laten stromen?
 
Waterwissels juist niet doen tijdens de opstart, gewoon eigenlijk helemaal niks doen en op je handen zitten een maand lang, werkt het beste

Hahaha op mn handen zitten lukte de eerste 2 weken goed omdat ik er wel even klaar mee was.
Na het hele opstart gebeuren.
Maar nu begint het weer te kriebelen.

Kan ik wel planten en/of hout toevoegen?
Of begin ik dan weer van voor af aan.
De indeling is er nl nog niet
 
In dat laatste geval dan wel wat plantenvoeding toevoegen na een week bijvoorbeeld, plantjes vinden het niet fijn om een maand zonder eten te zitten.

Waterwissels heb ik overigens wel gedaan, ik ben vanaf week één al begonnen met de EI methode.
 
In dat laatste geval dan wel wat plantenvoeding toevoegen na een week bijvoorbeeld, plantjes vinden het niet fijn om een maand zonder eten te zitten.

Waterwissels heb ik overigens wel gedaan, ik ben vanaf week één al begonnen met de EI methode.

De plantjes krijgen netjes voeding en geef mondjesmaat wat visvoer voor de bacteriën.

Sorry voor mn late reactie maar ivm mijn gezondheid moet ik soms even pas op de plaats houden.
Wel een voordeel voor het indraaien vd bak

Mag ik vragen wat de EI methode is?
 
Zo heb ik het hier ook en dat gaat prima. ik zie de plantjes overal bewegen

Ik heb de stroming (na jouw post) aangepast. De in en uitstroom zitten rechts.
Naar de linkerkant toe heeft hij nu flinke stroming.
Maar rechts minder.
Ik weet niet of dat kwaad kan met mn toekomstige vissenbestand.
Ik ben er nog niet aan toe gekomen om uit te zoeken hoe ik een spraybar kan knutselen.

En eerlijk gezegd als ik het red met hoe het nu is vind ik het ook prima .
 
ik heb ook in één hoek wat minder stroming (aan de in en uitstroom kant) dit is niet te voorkomen denk ik, tenzij je een spraybar gebruikt.
 
Hoeft niets uit te maken, ondanks dat het vaak wat geforceerd word ingespoten zal het zelfde volume water bij de aanzuigzijde weer worden aangezogen.
 
20190523_184524.jpg
Door flink wat gezondheidsproblemen heeft het project aquarium stil gestaan.
Inmiddels heb ik het weer rustig opgepakt.
Stukje bij beetje vordert het.
Wat zit er nu in
Een groep vuurgarnalen
Iets van 10 appelslakken
10 corydoras paleatus en 1 aneus (was meegekomen met de groep)

Ik laat m nu even zo draaien om te kijken hoe hij zich houd met de eerste belasting.
Nu op zoek naar leuke midden en bovenlaag vissen

Ideeën (Of een link naar ideeen) zijn altijd welkom
 
Mooie heldere bak.
10 corydoras paleatus en 1 aneus (was meegekomen met de groep)
Doet de aneus wel mee met de groep? best sneu zo in zijn eentje:'(

Nu op zoek naar leuke midden en bovenlaag vissen
Zelf heb ik potloodvisjes (Nannostomus Beckfordi) erg leuk en brutaal visje, zitten overal in de bak maar merendeels in de middenlaag.
607d9b4806766cd03ab217b845ec0725c53e1d37.jpg
 
Thanks patrix ik ben er ook erg blij mee :)

Ik hou de aneus in de gaten want ik was er ook bang voor dat het een eenling zou zijn.
Gelukkig zwemt hij tot op heden mee met de rest.
Zodra ik zie dat hij alleen is dan breng ik m gelijk terug naar de kweker.
De visjes stonden al klaar dus ik zag thuis pas dat er een ander soort bij zat.
Maar ik ben alert .

Leuk visje de potloodvis nog nooit van gehoord. Ik heb m op de " potentiële vissenlijst" gezet.

Het jij enig idee na hoeveel tijd er visjes bij kunnen? Bv midden of bovenlaag visjes ?
 
Leuk visje de potloodvis
Er zijn ook meerdere soorten van, dus kijk goed naar de namen, de Beckfordi is wel de meest verkochte/gangbare dacht ik en ook de grootste

De bak draait al een behoorlijk tijdje toch? na 4 a 5 weken kunnen er wel visjes in hoor.
Heb je toevallig op Nitriet getest de afgelopen tijd?
 
De bak draait al een behoorlijk tijdje toch? na 4 a 5 weken kunnen er wel visjes in hoor.
Heb je toevallig op Nitriet getest de afgelopen tijd?

Hij draait vanaf 17 februari en de slakken en garnalen zitten er sinds anderhalve week in en de visjes sinds afgelopen zondag.

Ik heb nog geen nitriet getest.
Omdat de bak goed draait

Ik heb ergens gelezen dat je de vis per soort rustig moet inzetten. En niet alles in 1x ivm belasting vd bak.
 
en de visjes sinds afgelopen zondag.
Ja dat was ik even vergeten, dan zou ik wel even een weekje of 2 wachten met het volgende schooltje.
Nitriet zou nu ook allang niet meer aan de orde moeten zijn na 3 maanden.
 
Better safe then sorry zeg ik altijd maar .
 
Hoe warm is de bak? de Beckfordi moet zo rond de 24 graden, dit is wat ik lees ook voldoende voor de Paleatus?
 
Laatst bewerkt:
Het is constant 24 graden in de bak
 
Dat is voor veel vissen wel een goede temperatuur.
 
Even een update het aquarium was uiteindelijk ontzettend mooi.
Mede dankzij al jullie adviezen en tips.
Helaas heb ik door gezondheids problemen afscheid moet een nemen van de aqualantis.
Gelukkig is hij bij iemand terrecht gekomen die er superblij mee was en met een hele mooie aquascape er weer een prachtig aquarium van gemaakt heeft.
Ik ben verder gegaan met een 20 liter bakje met mn garnaaltjes.
En vanavond een 70 liter aquarium opgehaald. Hier komen ook garnaaltjes in.
Ik durf het wel weer aan om ietsje groter te gaan maar gewoon met een interne pomp en simpeler in onderhoud.

Ik baal er enorm van dat hij weg moest maar zo loopt het soms en daar doe je niets aan.
 
Vervelend voor je dat je afstand hebt moeten doen van de bak door je gezondheid die niet mee zit. Fijn dat je dan wel door kunt met een nieuw, kleiner, bakje en je de hobby nog niet hoeft neer te leggen. Je bak zag er immers erg mooi uit voor je hem weg hebt gedaan! :petjeaf:
 
@Hoogheid dank je Ik was er ook trots op maar wat je zegt gelukkig kan ik het op kleiner niveau weer oppakken.
Ik heb gemerkt dat ik garnaaltjes erg leuk vind.
Rustig aan weer opbouwen
 
Hij was inderdaad erg mooi geworden! Gelukkig kun je met een klein aquarium ook iets heel moois maken en wens je dan ook veel succes.

Was er iets specifieks wat bij het grotere aquarium niet meer makkelijk ging? Wellicht kun je hier nog tips krijgen om een aantal onderhoudshandelingen te versimpelen. Water verversen kun je bijvoorbeeld erg eenvoudig doen met een stukje tuinslang en wat koppelingen zodat je niet hoeft te zeulen met emmers.
 
Hij was inderdaad erg mooi geworden! Gelukkig kun je met een klein aquarium ook iets heel moois maken en wens je dan ook veel succes.

Was er iets specifieks wat bij het grotere aquarium niet meer makkelijk ging? Wellicht kun je hier nog tips krijgen om een aantal onderhoudshandelingen te versimpelen. Water verversen kun je bijvoorbeeld erg eenvoudig doen met een stukje tuinslang en wat koppelingen zodat je niet hoeft te zeulen met emmers.

Dank voor je reactie, wat vooral niet meer lukte was de trap op om bv de ramen en de planten te doen. De waterwissel ging wel maar bv de pomp schoonmaken vond ik een ramp.
Nu met een klein bakje is een waterwissel zo klaar en het pompje ook.
Ik weet van mn eerste bakje nog dat dat ook goed te doen was.
Deze was 45 liter.
Het aquarium wat ik er nu bij op ga starten is 70 liter. Dan is de druk ook minder groot.
 

Terug
Bovenaan