Het verzorgen en kweken van raszuivere maanvissen


Dat gebeurt af en toe als je aan het kweken bent. Het blijft altijd een teleurstelling en ik probeer dan te ontdekken wat er fout is gegaan. Dat is vaak erg moeilijk.

Hobbygroet Jos Hut
 
Het vrouwtje van het koppel Red Backs zwemt nu weer met de legbuis uit en ze zijn elkaar weer het hof aan het maken. Ik zal ze maar even niet storen en ze een beetje privacy gunnen.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
misschien te klein voor artemia??
mogelijk zou je dan azijn aaltjes of infusoria moeten gaan geven
 
Ik gebruik speciaal opfokvoer van JBL dat is ook geschikt voor vissen die nog geen Artemia nauplien kunnen eten.
In elk geval bedankt voor de suggestie.

Het koppel Red Backs heeft op een blad van een Echinodorus bleheri een mooi legsel gemaakt. Ik keek net even door een kiertje bij de deur omdat ik ze niet wil storen. Ze zijn nog steeds bezig. Straks met een uurtje even weer kijken. Het water in het aquarium heeft een PH van 7,5 en een geleidbaarheid van 185 microsiemens. Prachtig water voor de kweek.

Hobbygroet Jos Hut
 
Ik gebruik speciaal opfokvoer van JBL dat is ook geschikt voor vissen die nog geen Artemia nauplien kunnen eten.
In elk geval bedankt voor de suggestie.

Het koppel Red Backs heeft op een blad van een Echinodorus bleheri een mooi legsel gemaakt. Ik keek net even door een kiertje bij de deur omdat ik ze niet wil storen. Ze zijn nog steeds bezig. Straks met een uurtje even weer kijken. Het water in het aquarium heeft een PH van 7,5 en een geleidbaarheid van 185 microsiemens. Prachtig water voor de kweek.

Hobbygroet Jos Hut
Meet je ook kh en gh Jos?
 
Een keer per jaar ongeveer. Ik meet eigenlijk alleen de geleidbaarheid. En dan moet je weten dat ik een complete testkoffer van Sera hier heb staan en nog flink wat andere testen. Zat allemaal bij dit aquarium toen ik hem kocht. Het gaat eigenlijk in alle aquaria al lange tijd heel erg goed. Scheelt natuurlijk ook dat ik veel water ververs.

Meet jij vaak?

Hobbygroet Jos Hut
 
Een keer per jaar ongeveer. Ik meet eigenlijk alleen de geleidbaarheid. En dan moet je weten dat ik een complete testkoffer van Sera hier heb staan en nog flink wat andere testen. Zat allemaal bij dit aquarium toen ik hem kocht. Het gaat eigenlijk in alle aquaria al lange tijd heel erg goed. Scheelt natuurlijk ook dat ik veel water ververs.

Meet jij vaak?

Hobbygroet Jos Hut
Ik vroeg me het af omdat de ph vrij hoog is gezien de lage geleidbaarheid. Of gebruik je bijna zuiver osmose water?

Sinds ik osmose gebruik meet ik wekelijks ph kh gh en ms,zodra de waarden stabiel zijn zal dat minder worden.
 
Ik gebruik bijna zuiver osmosewater. Ik zal binnenkort ook eens de PH , KH en Gh gaan meten. Het water is in ieder geval prima voor het kweken. Vandaag zijne larfjes van de Red Backs uitgekomen. Het zijn er flink wat. Ben er blij mee.

Hobbygroet Jos Hut
 
Ik gebruik bijna zuiver osmosewater. Ik zal binnenkort ook eens de PH , KH en Gh gaan meten. Het water is in ieder geval prima voor het kweken. Vandaag zijne larfjes van de Red Backs uitgekomen. Het zijn er flink wat. Ben er blij mee.

Hobbygroet Jos Hut

Kijk ... gebruik je altijd in al jouw bakken Omosewater, of alleen voor de kweek? Ik lees overal verhalen dat Osmosewater de Ph aanzienlijk zou laten dalen, dat is dus niet waar als ik naar jouw pH waardes kijk...

Ik vroeg me het af omdat de ph vrij hoog is gezien de lage geleidbaarheid. Of gebruik je bijna zuiver osmose water?

Sinds ik osmose gebruik meet ik wekelijks ph kh gh en ms,zodra de waarden stabiel zijn zal dat minder worden.

En wat zijn jouw waardes?

Ik probeer na te denken of ik ook een Osmose apparaat moet gaan aanschaffen....
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik alleen in sommige kweekbakken wat osmosewater. Bij Santa Isabels niet. Daar ververs ik zo vaak dat het werken met osmosewater niet haalbaar is. Inplaats van een osmoseapparaat kan je voor hun beter een eigen vriezer aanschaffen voor het voer..... ze lusten namelijk nogal wat.

Hobbygroet Jos Hut
 
Ik gebruik alleen in sommige kweekbakken wat osmosewater. Bij Santa Isabels niet. Daar ververs ik zo vaak dat het werken met osmosewater niet haalbaar is. Inplaats van een osmoseapparaat kan je voor hun beter een eigen vriezer aanschaffen voor het voer..... ze lusten namelijk nogal wat.

Hobbygroet Jos Hut
:D:D:D
 
Kijk ... gebruik je altijd in al jouw bakken Omosewater, of alleen voor de kweek? Ik lees overal verhalen dat Osmosewater de Ph aanzienlijk zou laten dalen, dat is dus niet waar als ik naar jouw pH waardes kijk...



En wat zijn jouw waardes?

Ik probeer na te denken of ik ook een Osmose apparaat moet gaan aanschaffen....
Ph 6.5
Kh 5
Gh8
Ms 450
 
Ik bedoel dat de waterwaarden heel beschikt zijn voor maanvissen....

Hobbygroet Jos Hut
 
Vandaag zwemt een nieuw nest Redback Manucapuru maanvissen. Ze krijgen de eerste dagen druppels artemiamix. Levende Artemia is voor hun nog te klein. Ik hoop dat ze de eerste drie weken halen want ze zijn nog heel erg klein en kwetsbaar.
Na de eerste drie weken zijn ze al flink gegroeid en overleven ze het wel is mijn ervaring.

Mijn Santa Isabel staan op de homepage van Veldhuis aquaria in Enschede. Blijft altijd leuk om te zien. Ze verkopen ze daar nu ook.

Hobbygroet Jos Hut
 
Das wel iets om heel erg trots op te zijn Jos!

Vandaag was ik met mijn vader voor het eerst bij Utaka in Amersfoort en die hadden deze (denk ik) ook, echt prachtige vissen! Hele hoge waren het en ze hadden een roze gloed in de vinnen.
 
Ik ben er ook blij mee. Ik zou ze wel eens willen zien uitgroeien in hun 4 meter aquarium bij de ingang.
Utaka importeert ook veel vissen maar verkoopt ook mijn maanvissen.

Hobbygroet Jos Hut
 
Een nieuw nest Redbacks zwemt rond. Eten zich een paar keer per dag rond in Artemia nauplien. Bij een nieuw geopend blik , dat ik in de vriezer bewaard had, bleken de eitjes niet uit te komen. Ook een volgend blik Artemia bleef zonder resultaat. Bij een andere leverancier een nieuw blik Artemia gekocht: ook die komen niet uit. Bij de derde leverancier geen problemen. De eitjes komen nu weer uit.

Via Facebook heb ik een paar weken geleden een account geopend onder mijn eigen naam. Verschillende liefhebbers hebben daar contact gezocht. Er zaten een paar opvallende contacten tussen zoals een generaal uit het Amerikaanse leger. Och ja, het blijft een verbazingwekkende hobby.

Hobbygroet Jos Hut
 
De uitkomst van eitjes is bij mij ook heel raar, de ene tijd komen ze uit. De andere keer koop ik van verschillende merken en komt er niks uit..
 
Super mooi Jos! Zou je nog een keer wat foto's maken van hoe je stelling en je visjes er nu uit zien? Ben er erg benieuwd naar. ;) Hoop dat ik over een paar jaar ook wat Redbacks mag verwelkomen. Vind ze errug mooi, maar voor nu kan ik dat alleen nog dromen..
 
Op hobbykwekers.nl sta ik geregistreerd bij de kwekers uit Drenthe. Daar staan ook wat foto's bij van mijn kweekruimte. Er staan inmiddels meer aquaria en de ruimte ernaast is nu mijn tweede kweekruimte. In totaal heb ik nu 40 aquaria waarvan 7 akvastabil130x50x50. Totaal ongeveer 8000 liter aquariumplezier.

Hobbygroet Jos Hut
 
Bij een ander koppel Redback Rio Manucapuru is de legbuis van het vrouwtje sinds gisteren te zien. Ook het geslachtsorgaan van het mannetje is inmiddels zichtbaar. de verlichting blijft vannacht branden en ik zal het verliefde koppeltje weinig storen zodat ze wat " privacy " hebben. Aan de andere kant zie ik dat een jong koppel Nanays nu weet hoe ze hun legsel moeten verzorgen. Ook daar brandt vannacht een lampje boven. Het blijft altijd mooi om te zien.

Vanochtend een Engelstalige mail met het verzoek om de naam van twee wildvang maanvissen door te geven. Het lijkt erop dat deze mail uit de Verenigde Staten komt. Een groepje Pterophyllum altum bestaat in dit geval niet uit alleen Pterophyllum altum. Bij dit groepje zitten ook twee Santa Isabels. Wat foto's van mijn Santa Isabels bij de mail mee terug gestuurd zodat deze Matt zijn vissen daarmee kan vergelijken. Even later bericht en en bedankje: de vissen zijn identiek aan mijn Santa Isabels. Makkelijk die mail. Hobbygroet Jos Hut
 
De eitjes van de Redbacks zijn uitgekomen. Gelukkig zijn er maar weinig beschimmeld. In het aquarium waar het ouderkoppel in zit liggen ook twee afzetkegels op de bodem. Plat neergelegd zodat ze een hol vormen voor de Discrossus maculatus. Gisteren zag ik dat het vrouwtje in een van de twee kegels eitjes had gelegd en dat ze ze verzorgde. Ik hoop dat het gaat lukken om hier jonkies van te zien opgroeien..
Aan de andere kant heeft een ander koppel Redshoulders eitjes afgezet op een blad van een Amazone zwaardplant. Het mooiere weer, en een gestegen luchtdruk, zorgt ervoor dat ze het voorjaar in de bol hebben en zich willen voortplanten..

Hobbygroet Jos Hut
 
Ik vraag me af of het met de eitjes van de Schaakbordcichliden nog goed komt. Ik zie niets meer maar voor hetzelfde geld zijn ze uitgekomen en heeft het vrouwtje ze ergens verstopt. Afwachten. Hobbygroet Jos Hut
 
Super leuk dat de maanvissen het zo goed doen!
Heb wel geleerd dat het woord GEDULD, het allermeeste voorkomt bij deze hobby :D
Soms best irritant he ;)
 
Nee hoor. Geen geduld is geen succes....

Hobbygroet Jos Hut
 
Vanmiddag vier grote appelslakken in een beplant aquarium losgelaten. Er zit een beetje draadalg in en het viertal is begonnen met de grote schoonmaak in die bak. Ik kan nu al zien dat ze al flink wat algen hebben opgegeten: de uitlaat van de filter is compleet algvrij.
 
Deze week bericht gehad ivm met Artemia eitjes die niet uitkwamen. Ik had drie blikken op voorraad van hetzelfde merk en stuk voor stuk kwamen de eitjes uit deze blikken niet uit. Heel vervelend als je wel jonge Artemia nodig hebt voor jonge vissen. De eitjes zijn terug gegaan naar de winkel en een vertegenwoordiger heeft ze meegenomen. Bij de firma waar ze vandaan komen zijn ze vervolgens onderzocht en er is vastgesteld dat het uitkomstpercentGe onder de 50% ligt. Dat kan dus ook 0 zijn.
Alles wordt netjes vergoed.
In de tussentijd met andere eitjes aan de slag gegaan om toch maar levende Artemia te kunnen voeren. Artemiamix van Hobby bevalt me heel erg goed. Potjes met zout en eitjes en een erg hoog uitkomstpercentage. Ik blij, vissen blij.

Hobbygroet Jos Hut
 
Netjes geregeld in elk geval Jos.

Ik heb ook goede ervaringen met de eitjes van hobby.
Alleen ik pak de potjes zonder zout en voeg dat dan zelf toe.
 
Zaterdag een rondje half Nederland. Her en der wat vissen afleveren en tussendoor mijn achtste Akvastabil aquarium van 130x50x50 ophalen. In de dagen erna wil ik op zolder een gedeelte anders gaan indelen en een paar bakken verplaatsen. Twee aquaria van 100x40x50 doe ik weg, daarvoor komt de bak in de plaats die ik zaterdag ophaal. Het wordt een flinke klus maar ik heb er nu al zin in.


Hobbygroet Jos Hut
 
je bent zeer te spreken over de akvastabil aquariums zo te zien :)

wat ik me wel is afvroeg, hoeveel water jaag je er eigenlijk gemiddeld per week doorheen?
 

Terug
Bovenaan