Het verzorgen en kweken van raszuivere maanvissen

Discussie in 'Discus & Maanvissen' gestart door Jos Hut, 25 aug 2014.

1. TS
    TS
    Jos Hut

Jos Hut

Lid geworden:
    8 apr 2008
    Ik zorg ervoor dat het voer door de hele bak heen gaat. Dan krijgen alle vissen de kans om voldoende te eten en belandt er ook voldoende voer op de bodem voor de Corydorassen.

Hobbygroet Jos Hut

RichD1011 vindt dit leuk.
  2. TS
    TS
    Jos Hut

Jos Hut

Lid geworden:
    8 apr 2008
    Afgelopen dinsdag heb ik acht Laetacara Curviceps meegenomen uit Amersfoort. Ze zitten met zijn achten samen met zes jonge Sleutelgatcichliden bij een koppel Rio Nanays in. Samen laten opgroeien en kijken of er een koppeltje bijzit waarmee ik kan gaan kweken. Dat ging sneller dan ik dacht: twee hebben elkaar gevonden en zijn nu op ern steen eitjes aan het afzetten. Het is moeilijk te zien met de beplanting eromheen maar ik ben er heel blij mee. In een ander aquariumvinden twee Laetacara dorsigerus elkaar ook leuk, kijken hoe dat uitpakt......

Hobbygroet Jos Hut

3. TonHageraats

TonHageraats Beheerder Beheer

Lid geworden:
    30 aug 2011
    Ik ben benieuwd Jos, foto's/video daarvan plaatsen is overigens best aan te raden ;)

4. Nicolientje-W

Nicolientje-W

Lid geworden:
    30 jan 2018
    Wat leuk Jos, ben ook wel benieuwd naar foto's

5. TS
    TS
    Jos Hut

Jos Hut

Lid geworden:
    8 apr 2008
    Ik heb een paar foto’s kunnen maken. Het zijn een paar honderd eitjes, heel klein en nauwelijks zichtbaar op de steen. Ik zal morgen eens kijken of ik ze kan plaatsen. Ga ik tegelijkertijd eens kijken welke truc ik moet toepassen om met mijn telefoon te filmen.

Hobbygroet Jos Hut

Nicolientje-W vindt dit leuk.
  6. TS
    TS
    Jos Hut

Jos Hut

Lid geworden:
    8 apr 2008
    Helaas waren vanmiddag de eitjes weg.
    Wachten op de volgende keer.

Hobbygroet Jos Hut

7. TS
    TS
    Jos Hut

Jos Hut

Lid geworden:
    8 apr 2008
    In een meteraquarium zit een koppel Rio Nanays met een vijftal Corydoras sterbay. De Sterbays leggen regelmatig eitjes op de voorruit met als resultaat dat ik nu in twee aquaria 12 jonge Sterbays heb kunnen plaatsen van ern centimeter of drie groot en er daarnaast nog een vijftigtal jongen in andere bakken zwemmen. Ze groeien best wel snel en eten met de jonge maanvisjes mee. Vandaag heb ik zeker 30 eitjes van de Corydorassen veilig gesteld zodat die niet opgegeten gaan worden. Ik ben er blij mee.
    In hetzelfde aquarium vanmiddag een practig legsel van de Rio Nanays op een blad van een Vallisneria gigantea. Er brandt nu een nachtlamp boven dit aquarium terwijl de andere verlichting in de kweekruimte al uit is. Dit koppel leert al steeds beter om voo4 hun jongen te zorge;. Oefening baart kunst.

Hobbygroet Jos Hut

8. TS
    TS
    Jos Hut

Jos Hut

Lid geworden:
    8 apr 2008
    Met de maanviseitjes van de Rio Nanays gaat het prima. Ouders zorgen er goed voor. De eitjes van de Laetacara Curviceps zijn ook uitgekomen. Als ze een millimeter zijn is het groot. Eens kijken of het lukt ze groot te krijgen.

Hobbygroet Jos Hut

coenb vindt dit leuk.
  9. TS
    TS
    Jos Hut

Jos Hut

Lid geworden:
    8 apr 2008
    En of het allemaal nog niet genoeg is: bij het voeren van de vissen zag ik twee Sleutelgatcichliden op een steen eitjes leggen. De kleurtekening van het vrouwtje ? Tenminste zo leek het was flink veranderd. Een van de twee grote Sleutelgatcichliden die ik al had is dus verliefd geworden. Een ruime maand geleden had ik er vier halfwas vissen bijgeplaatst. Een jong groen blaadje dus voor deze vis. De lamp blijft vanavond aan en ik zie wel wat ervan komt. Het is de eerste keer voor dit nieuwbakken koppel.

Hobbygroet Jos Hut

NicoleE vindt dit leuk.