Wat is er nieuw

Het verzorgen en kweken van raszuivere maanvissen

En om het feest helemaal compleet te maken:
bij het vrouwtje van het koppel Eimekeis in mijn huiskameraquarium is inmiddels de legbuis zichtbaar. Het koppeltje lijkt op zoek te zijn naar een goede plek voor een nieuw legsel.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
De jongste Eimekeis na enkele dagen. Ze eten artemia en cyclops.
Binnen een week zal deze groep naar een groter aquarium moeten. Hun huidige 40 liter aquarium is dan te klein. Naar verwachting zijn dit tussen de 200 en 300 stuks.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=JuBEHSJjRqU&feature=youtu.be[/video]

Hobbygroet,
Jos Hut
 
In de afgelopen dagen werden de eitjes van de Farlowella's steeds donkerder. Een paar zijn verschimmeld. De eitjes van de Farlowella's zijn aan het uitkomen. Er liggen in het kweekbakje al twee jongen te spartelen. Een donker streepje van ongeveer een centimeter groot met een verdikking aan het eind waar de kop zit. Ze zullen de eerste tijd teren op hun dooierzak. Ik hoop dat er nog meer vandaag uitkomen en dat er niet te veel prooi zullen worden van de schimmel.

Waterwaarden: PH 7,4, Kh 3, geleidbaarheid 275 ms, temperatuur 27 graden.

Ik zal eens kijken of ik een filmpje kan maken van deze donkere splintertjes.
Het blijft bijzonder.

Vraagje aan de houders van L- nummers: wat voor plantaardig voer geven jullie?

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Van de jonge Farlowella's is niets terecht gekomen. Het verschimmelen van eitjes en net uitgekomen jongen ging plotseling wel erg snel.

Vanmiddag heb ik een tussenschot verwijderd uit een meterbak. Het ging niet helemaal naar wens. Toen mijn stanleymes uitschoot kon ik eerst even naar de huisarts voor een kleine reparatie aan mijn rechterhand. Erg lastig is dat wel omdat die nu een paar dagen droog moet blijven. Met de linkerhand dus maar de klus afgemaakt. Het bakje is nu klaar en er zwemmen inmiddels 35 jonge Peru Altums in.

Vorige week voor het eerst gedroogde Artemia als voer geprobeerd. De vissen eten het graag( gelukkig maar want ik heb twee kilo)

Ook in de afgelopen dagen een medeforumlid geholpen met advies. Op zich niets bijzonders want dat gebeurt veel vaker maar dit keer was het een flink probleem: een virusbesmetting met flink wat dode vis tot gevolg. Een paardenmiddel bleek nodig toen andere medicijnen niet het gewenste resultaat gaven. Samen hebben we hier thuis de te volgen strategie besproken.
Het lijkt er nu op dat het virus vernietigd is. Vissen zijn weer lekker actief en er is geen verdere sterfte geweest. Nu weer werken aan een goede bacteriecultuur want die is ook grotendeels vernietigd .

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Even weer flink wat onderhoud aan de aquaria gepleegd, in totaal 10 uur werk. Alles is weer lekker schoon en het viel qua temperatuur nog mee. In de warmste ruimte was het 31 graden, in de andere 28. Korte broek en poloshirtje aan dus.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Gaat het een beetje met de hand nu dan Jos?? Tja, een ongelukje heb je zo he.
Maar goed, je bakken staan er weer fris op begrijp ik :thumbs:.
 
De hand is weer helemaal genezen. Dat ging lekker vlot.
Gelukkig maar want in een aquarium werken met pleisters is niks.

De appelslakken die in de opkweekbakken zitten eten mooi de voedselresten van de vissen op. Hun uitwerpselen zijn net bruin poeder wat gemakkelijk af te hevelen is. De jonge vissen groeien erg goed als je maar regelmatig flink water ververst, ook in de vakantie.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Ja dat lijkt me erg lastig ja. Top dat het weer genezen is inmiddels hoor.
 
Prachtige ruimte, aquaria en vissen, Jos! Bewonderenswaardig hoe je met de hobby bezig bent. Hopelijk blijf je ons daarvan op de hoogte houden.

Overigens ook maar eens kijken naar de appelslakjes. Ik had eigenlijk begrepen dat de schoonmaakwerkzaamheden van de appelslakjes niet kunnen opboksen tegen hun vervuiling via de uitwerpselen
 
Bij mij ruimen de appelslakken heel wat op maar ik heb er dan ook een heel legertje van. Een legertje van hele kleintjes tot hele grote slakken. Natuurlijk de wildkleur.

@ Fruityfresh: Die hobby blijft wel doorgaan, ik heb er veel te veel plezier in om er mee te gaan stoppen.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Het koppeltje discusvissen ( Redscribbled vrouw en kobaltman) zwemmen nu een week zonder hun jongen. Er zijn er zeven van overgebleven, nu zes tot acht cm groot, die nu in een eigen aquarium verder kunnen groeien.
Vanmiddag heeft het koppeltje wat eitjes afgezet op een zijruit van het aquarium. Nauwelijks te zien omdat aan de andere kant van het glas zwarte folie zit. Ik verwacht er weinig van omdat de geleidbaarheid rond de 400 microsiemens is. Schimmels liggen op de loer.
Gelukkig had ik de bak gisteren net schoongemaakt.

Afwachten wat het wordt.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Vandaag heb ik een groep van zes stuks Discrossus filamentosus besteld. Ze komen morgen binnen en moeten al een behoorlijke maat hebben. Waarschijnlijk laat ik ze in een aquarium met opgroeiende maanvissen meezwemmen tot ze volwassen zijn. Dan is het tijd om een leuk bakje voor dit groepje in te richten met als doel om er mee te kweken. Vrijdag haal ik ze op want morgen gaan mijn vrouw en ik eens langs wat terrasjes fietsen. Een rustdagje voor de vissen.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Leuk! 🙂

Beetje idee van het water waarin ze moeten gaan kweken? Bij ons deden ze het aan de lopende band. Eenmaal zelfs een legsel van alle 4 de dames tegelijk in de 120 cm bak. Het territorium dat de dames bewaken is zo'n 30cm in doorsnee.
 
@ Ivo: Wat waren de waterwaarden?

Hobbygroet ,
Jos Hut
 
Genoten van de fietstocht Jos? Was er weer voor eens het weer meen ik te hebben gezien vanuit kantoor hahaha! 🙂

Als je het hebt over de periode waarop die nestjes vrijzwemmers elkaar in razend tempo opvolgden moet je denken aan iets als een onmeetbare KH en GH, een microSiemens van onder de 100 en een pH ergens in de regionen van 5,8 - 6,8. Vooral die laatste pH klinkt eigenlijk op zichzelf bezien best hoog voor een zact/zuur water soortje, maar kennelijk is de pH wat minder belangrijk eens de KH, GH en microSiemens goed zijn. Wellicht herken je het van je maanvissen. Bij een kennisje kwamen de eitjes niet uit bij een lagere pH dan dat (om en nabij de 6) maar met een hogere KH en GH (en dus vast ook microSiemens). Wij bereikten deze waarden met (vrijwel) puur osmosewater over wat turf gefilterd.

De jongen groeien extreem traag. Net uitgekomen artemia is misschien wel te groot, dat zou ik niet durven zeggen. Wij hebben een enkeling groot gekregen (niet dat het om een kweekbak ging, maar toch) in een bak met vooral ontbindend blad, bealgd hout etc. Toen de moeders met hun kroost op tocht door de (gewone) bak waren was duidelijk zichtbaar dat ze happen tussen alg en rommeltjes. Echte detritusetertjes.

Hopelijk heb je er wat aan. Ik heb het in ieder geval zo objectief mogelijk proberen te houden zodat je met behulp van de info zelf je idee�n kunt vormen over de aanpak.

We horen vast hoe het verloopt 🙂

~ Ivo
 
Het was een leuke dag op de fiets.

Bedankt voor jullie reactie betreffende de waterwaarden. Ik had al verwacht dat het in die richting ging. Vissen waren trouwens niet ontvangen bij de lfs. Ik heb ze daarom besteld bij een andere lfs. Met een beetje mazzel zijn ze er vrijdag.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
In de afgelopen weken heb ik de geleidbaarheid van het water in drie aquaria in stapjes verlaagd tot rond de 200 microsiemens. Het zijn de aquaria waarin de wildvang discussen zitten, de Redshoulders en het koppel Stendker discussen.
Het koppel Stendker discussen was vanavond druk een afzetkegel aan het poetsen. Het vrouwtje had de legbuis al uit dus morgen worden er eitjes afgezet.
Bij de wildvang discussen lijkt het er op dat er zich een koppel heeft gevormd. Als ze weer bijgekomen zijn van het verhuizen naar een ander aquarium ben ik benieuwd hoe het daarmee verder gaat.
Ook bij de Redshoulders heeft zich een koppeltje gevormd. Beide vissen zijn nog erg jong en hebben nog nooit afgezet. Ik heb er alle vertrouwen in dat dit binnen een paar maand gaat gebeuren. De waterwaarden zijn in ieder geval in orde.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Gisteren een groepje van zes stuks Discrossus maculatus gekocht. Met de druppelmethode heb ik ze overgewend. Gisteren aten ze goed en zwommen ze actief. Vanochtend bleek dat er zich eentje had klem gezwommen en het niet overleefd had. Er lieten zich ook maar drie zien. Omdat ik toch met het verversen van water bezig ging kon ik de boel goed in de gaten houden. Gaande weg verslechterde de situatie zich in rap tempo. De inmiddels vijf zichtbare vissen lagen compleet futloos op de bodem soms zelfs een tijdje op de rug.
Ik besloot om direct 50% van het water te gaan verversen en medicatie toe te dienen. De situatie van de vissen is nog steeds kritiek en levensbedreigend. In het afgelopen half uur kon ik bij twee vissen een hele kleine verbetering zien. Geen van de vissen ligt nu nog op de rug maar gezwommen wordt er nog steeds niet. Ik hoop dat de verbetering zich doorzet.
Begin van de avond ga ik weer een deel van het water verversen.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Het gaat nog steeds erg slecht. Een van de vijf resterende vissen heeft inmiddels het loodje gelegd. Het licht is uit en morgenvroeg zie ik wel weer.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Slecht nieuws zeg. Hopelijk gaan de overgebleven 4 het redden.
Heb je een idee wat de mogelijke reden zou kunnen zijn.
 
Ik heb geen idee. Ik blijf denken in de richting van een verkeerde bacterie maar dat is erg moeilijk aan te tonen.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Klote Jos. Niet leuk als ze het loodje leggen en het niet echt duidelijk is waarom
 
Zeker zonde, helemaal nu ik de overblijvers ook dood heb gevonden. Of een bacterie of er is iets fout gegaan bij het overwennen. Ik heb wel de druppelmethode gebruikt. Het is niet anders.Ik heb net alle water in dat aquarium ververst. Aangemengd met osmosewater. Er zitten redelijk wat planten in. In de komende tijd kom ik vast nog wel ergens wat Dicrosusjes tegen en doe ik een nieuwe poging.
Mocht mijn nieuwe koppel Redshoulders gaan afzetten dan heb ik voor de overblijver een bak staan waar die in kan.

Bij de maanvissen loopt het in ieder geval erg goed. Al vele weken geen enkele uitval gehad. Twee nieuwe nesten Peru Altums groeien ook goed en worden al echte maanvisjes. Het zijn er ongeveer 400.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Gelukkig dat dat wel lekker blijft gaan. Blijft wel de natuur. Af en toe snap je er niks van haha
 
Het blijft altijd een uitdaging. Een koppeltje Peru Altums heeft gisteren weer een nieuw legsel geproduceerd. Wordt goed verzorgd.


Hobbygroet,
Jos Hut
 
De eitjes zijn vanochtend uitgekomen. Gelukkig zijn er maar weinig beschimmeld.
Het viel me gisteren op hoeveel voer ik iedere week gebruik voor de jonge maanvissen. Ik heb een litersbus die ik iedere keer vul met een mengsel van gemalen granulaat, Artemia vervanger, gedroogde tubifex, gedroogde Artemia en vlokkenvoer. In vijf dagen is de bus leeg en kan hij weer gevuld worden.
De volwassen maanvissen en discussen krijgen verschillende soorten diepvriesvoer.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
En vanmiddag weer een legsel van hetzelfde koppel Peru Altums.
Bij de jonge Eimekeis zitten jongen met heel veel zwart achter op het lijf bij de staart. Ik heb er een apart topic over geopend met als titel,:
Nieuw: Pterophyllum Eimekei bicolor.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Hopen dat dat zo ontwikkeld Jos. Een nieuwe kleurslag is altijd interesant
 
Dat is het zeker. Opvallend is dat het er zo veel zijn. We zullen zien wat het wordt.


Hobbygroet,
Jos Hut
 
De meeste van de Eimekeis "bicolor" zijn inmiddels naar een andere eigenaar.

Regelmatig worden er Peru altums geboren. In dit filmpje een groep van 30 stuks, slecht zeven weken oud, die al heel statig in hun aquarium heen en weer zwemt. De anderen van dit nest zitten in andere aquaria.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=K7toySILPno&feature=youtu.be[/video]


Hobbygroet,
Jos Hut
 
Wat leuk.
zij zijn lekker rustig zeg.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Chat Bot: Ice78 has left the room.
      Terug
      Bovenaan