Het water op een makkelijke manier verversen


EllinaCuzo

Well-known member
Lid geworden
10 januari 2016
Berichten
144
Leeftijd
26
Locatie
Antwerpen
Hey allemaal,

Ik zit eigelijk ook eens met een praktisch vraagje.

Tot op heden ververs ik men visbak elke keer door het water af te laten met een darmpje en vervolgens deze weer de vullen met emmers vanuit de kraan van de keuken.

Nu telkens ik dit doe, wordt men visbak weer een rommeltje. (De steentjes op de bodem verschuiven zo dat je de bodemplaat ziet, e.a.) nu vraag ik me af hoe jullie dit doen? Bestaat er eigenlijk een veel efficiëntere manier (makkelijkere manier?) Of is zo het beste dat ik kan doen?

Ik wil trouwens ook eens weten hoe jullie je planten vaststeken? Als ik planten in men bak steek zijn die 2 dagen later kapot! Ik zou ook zo graag eens een echt juweeltje willen maken van men visbak... maar len 2 bewoners staan het niet toe. (Kwajongens dat het zijn)


Mvg,
Ellen
 
Zelf voeg ik water toe met de tuinslang die op de kraan zit. Ik gebruik zo n slangenklem waar je de in of uitlaat van de filter mee kan vastzetten en daar klik in de slang in zo n 10cm boven de bodem en daaronder plaats ik een klein leeg ijsbakje van 500 ml zodat de bodem niet opwaait.
 
Goudvissen staan er wel om bekend dat ze veel planten niet met rust laten dus dat zal niet makkelijk worden.
 
Bord of bakje onder de waterstraal zetten
 
En als zo’n slang geen optie is vind ik een gieter met een broeskop ook prima werken!
 
Wij gebruiken ook een tuinslang om te vullen en ook om af te hevelen (laten het water de tuin inlopen) en met hulp van een slangenklem heb je je handen vrij
waterslangklem.jpg
 
Ik heb 400 liter en ververs om de 5 dagen. Ik heb een eheim opvoerpompje die het water afheveld. Pompje tuinslang eraan stekker erin en slang naar gootsteen en weg is het. Vullen heb ik tuinslang aan kraan met zon gardena sproeikop. Sproeikop richt ik hoog op raam en zet ik vast met lijmklem. Digitaal tempratuurmetertje erin als ik zie dat tempratuur teveel gaat afwijken kan ik kraan warmer/kouder zetten zodat tempratuur beetje hetzelfde blijft.

Water plonsen zodat bodem opstuift geeft heel veel vuil en NH3 waardes gaan omhoog. Wil je echt niet hebben.

Plantjes in bosjes maken zoals bosje bloemen. Elastiekje aan onderkant en hufter proof maken. Grote steen erop. Mijne hangen aan achterste raam met zuignap zodat ze ze niet uit de bodem trekken. Helaas is een prachtige plantenbak vrijwel onmogelijk bij sluiers. Ik heb nog niemand getroffen waar het uit eindelijk goed blijft gaan.
 
T stuk met een kraan in de leiding(en) van je externe filter als je die hebt werkt het best naar mijn mening
 
Ik ben even kwijt hoe groot je aquarium is dus misschien is mijn tip niet geschikt voor je.

Ik gebruik een tuinslang. Ik zet er een korfje op zoals die ook op de aanzuigbuis van een extern filter zit. Dit voorkomt dat vissen meegezogen worden.
Ken je die plastic bogen die gebruikt worden bij de afvoer van de wasmachine, die zijn om te voorkomen dat de slang dubbel knikt? Die heb ik met tiewraps vastgemaakt aan mijn tuinslang. Zo blijft de slang goed in de bak hangen.

Tegenwoordig zuig ik aan met de mond, dat gaat sneller dan dat ik er een klein pompje op moet aansluiten.

Vullen deed ik ook met een bord of bakje eronder, recent ontdekt dat ik ook kan vullen met het korfje erop en ook dan wordt er geen zand verstoven.
 
Kan maar als je 100 liter moet verversen dan loop je maar heen en weer.
Men visba is 140liter dus ik denk dat die gieter zeker een geniaal idee is! Dan moet ik al niet meer met 10l emmers lopen haha
 
Men visba is 140liter dus ik denk dat die gieter zeker een geniaal idee is! Dan moet ik al niet meer met 10l emmers lopen haha
Met een gieter komt het water ook rustiger in de bak.
 
Wij hebben zo een heel grote gieter voor het vanop de tuinbouwschool :) die is 20 l geloof ik
allesinds ik weet dat ie veel groter is als men emmer :p maar het kan ook dat ik gewoon heel slecht ben met maten inschatten haha
 
Ik heb een mengbeker van Ikea, daar heb ik over het hele oppervlak rondom gaatjes in gemaakt (niet in de bodem),om de 2 a 3 cm en daarin giet ik het water met een emmer. Als een soort vergiet verspreidt hij het water in dunne straaltjes. Loopt snel door omdat het zoveel gaatjes zijn. En geen wervelingen.
 
Hoeveel Liter ververs je per keer?
Je kan ook je hand onder de waterstraal houden, breek je het water waardoor er niks opstuift.

Ga je met een tuinslang werken dan kan je ook zoiets maken, handig voor het vullen & legen.
Hang je over de rand van de bak.

20170909_143248.jpg


Is met een paar stukjes druk PVC in elkaar te zetten.
Aan het ene eind kan je een Gardena koppelstuk klikken, aan de andere kant zit een T stuk zodat het water wat de bak inkomt naar beide zijruiten word verplaats en niet naar de bodem = geen verstuivend substraat. als je kleine visjes hebt zou ik nog even een stukje filternet over het T stuk trekken zodat er geen vissen worden opgezogen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zoiets zelf geknutseld icm slangenklem als van NicolientjeW. Moet er nog een aanzuigkorf aan bevestigen oid. mischien een T-stuk eraan en de overige aansluitingen erafzagen dan stroomt het water dus met halve snelheid per kant en niet naar beneden De slangklem gebruik ik om de lengte slang in de bak te regelen en dus ook de afhevelhoogte :
https://www.jbl.de/nl/producten/detail/2454/jbl-aqua-in-out

werkt als hier:


Wel even in de gaten houden dat je de slang weer oprolt hoger dan laagste uitstroompunt dan zit er geen water in en knoei je niks. Ik ga dit straks op mijn badkamerthermostaat overzetten om de temperatuur meteen goed te hebben en ook meteen een heel laag punt om de uitstroomdruk wat hoger te krijgen bij afhevelen. Nu in de wasbak gaat dit vrij elegant maar zeer comfortabel. Mischien ook een niveauschakelaar erbij voor de zekerheid mocht ik niet opletten LOL!!

mvg, Erik
 
Ik hang er gewoon een Gardena spuit kop in... Ik draai de kraan niet zo hard open en het loopt er eigenlijk gewoon uit. De slang klem ik met een kunstof klem

upload_2018-8-21_22-18-39.png


depositphotos_57378587-stockafbeelding-twee-kunststof-klem.jpg
 
Wij hebben zo een heel grote gieter voor het vanop de tuinbouwschool :) die is 20 l geloof ik
allesinds ik weet dat ie veel groter is als men emmer :p maar het kan ook dat ik gewoon heel slecht ben met maten inschatten haha

Bedenk ook dat je hem moet optillen, vrij hoog. PFFFFF moet je spierballen hebben hoor:help:Zag trouwens dat je uit belgie kwam. Kun je bij jou water uit kraan gebruiken. Lees veel dat belgen ander water gebruiken ivm chloor? Denk ook niet dat sluiers chloor fijn vinden.
 
Ik heb het zo gemaakt, kan ik het proces nog ff onderbreken als ik wil en het water zakt precies tot waar ik het wil hebben, zodat mijn pompen net kunnen blijven draaien.

IMG_20180316_132028 bewerkt 247.jpg
IMG_20180316_144205 bewerkt 249.jpg
 
Wij hebben zo een heel grote gieter voor het vanop de tuinbouwschool :) die is 20 l geloof ik
allesinds ik weet dat ie veel groter is als men emmer :p maar het kan ook dat ik gewoon heel slecht ben met maten inschatten haha

20 liter iedere keer d ehoogte intillen ben je gauw zat want dat is een behoorlijk gewicht om zo hoog te tillen, daar ga je absoluut op terug komen.
 
Bedenk ook dat je hem moet optillen, vrij hoog. PFFFFF moet je spierballen hebben hoor:help:Zag trouwens dat je uit belgie kwam. Kun je bij jou water uit kraan gebruiken. Lees veel dat belgen ander water gebruiken ivm chloor? Denk ook niet dat sluiers chloor fijn vinden.

Ik heb dat ook gehoord, daarom dat er een product bestaat op de markt dat het water veilig maakt voor sluiers. Moet ik er telkens wel indoen als ik bak ververs en verder nemen de natuurlijke bacterien het over
 
Wij gebruiken ook een tuinslang om te vullen en ook om af te hevelen (laten het water de tuin inlopen) en met hulp van een slangenklem heb je je handen vrij
Bekijk bijlage 256413
Deze gebruik ik ook en kun je heel goedkoop kopen op Wish.

Hier heb je het zelfs gratis en enkel de verzendkosten betalen.
https://www.wish.com/search/Aquariu... Tank Shrimp/product/57160072a5bf42606a5df60b

Ik heb er zelf zo'n 7 stuks.
 
Ik heb zoiets zelf geknutseld icm slangenklem als van NicolientjeW. Moet er nog een aanzuigkorf aan bevestigen oid. mischien een T-stuk eraan en de overige aansluitingen erafzagen dan stroomt het water dus met halve snelheid per kant en niet naar beneden De slangklem gebruik ik om de lengte slang in de bak te regelen en dus ook de afhevelhoogte :
https://www.jbl.de/nl/producten/detail/2454/jbl-aqua-in-out

werkt als hier:


Wel even in de gaten houden dat je de slang weer oprolt hoger dan laagste uitstroompunt dan zit er geen water in en knoei je niks. Ik ga dit straks op mijn badkamerthermostaat overzetten om de temperatuur meteen goed te hebben en ook meteen een heel laag punt om de uitstroomdruk wat hoger te krijgen bij afhevelen. Nu in de wasbak gaat dit vrij elegant maar zeer comfortabel. Mischien ook een niveauschakelaar erbij voor de zekerheid mocht ik niet opletten LOL!!

mvg, Erik


ff plaatje gemaakt van mijn hevel/vul slang projektje. gaat straks dus op de thermostaatkraan.

mvg, Erik

DSC02316.JPG
 
Ik doe het eigenlijk net zo. Alleen breng ik het uiteinde van de 'afvoer' naar de keuken en sluit hem daar weer aan. Met 1 slang dus.
 
Zoals Nicole, dus met 1 slang, en ik zet er dan een plantenspuit kop op. Voor de rest hetzelfde.
 
Deze gebruik ik ook en kun je heel goedkoop kopen op Wish.

Hier heb je het zelfs gratis en enkel de verzendkosten betalen.
https://www.wish.com/search/Aquarium Filtration Water Hose Holder Live Plants Fish Tank Shrimp/product/57160072a5bf42606a5df60b

Ik heb er zelf zo'n 7 stuks.
Wij mogen niet op de site van Wish kijken! Moet je eerst weer een account aanmaken... gedoe. Dan maar Aliexpress, daar hoef je als je wilt kijken niet meteen een account. Alleen als je koopt. Kun je dus een ander wél mee laten kijken. Ik sjouw trouwens gewoon met emmers en een gieter. Waarom zou je het makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

;););)
 
Ik doe het eigenlijk net zo. Alleen breng ik het uiteinde van de 'afvoer' naar de keuken en sluit hem daar weer aan. Met 1 slang dus.

Ik heb ook nog een schildpadden bak te verversen. Daar hangt de afvoerslang al in als de maanvissen bak (ca. 225 liter, 50%) begint te vullen. Dat scheelt veel tijd, iedere 3e dag...
 
Wat voor dikte slang gebruiken jullie eigenlijk?

met mijn 1/2 (13mm) tuinslang vind ik het soms aardig lang duren voordat de helft eruit is.
vraag me af of een 3/4 slang veel verschil zal maken :juggle:
 
Wat voor dikte slang gebruiken jullie eigenlijk?

met mijn 1/2 (13mm) tuinslang vind ik het soms aardig lang duren voordat de helft eruit is.
vraag me af of een 3/4 slang veel verschil zal maken :juggle:
Dat gaat zeker verschil uit maken. Ik heb er wel een twee slangen in gehangen en je raadt het al, de bak was twee keer zo snel half leeg :D

Ik gebruik een standaard tuinslang en het duurt inderdaad wel even.
 

Terug
Bovenaan