Het water op een makkelijke manier verversen


Standaard 13mm ook. Minuut of 10-15. Maar als het loopt verzorg ik de plantjes, of zet Netflix aan...
 
Al ééns? Bijna? :D:br: Valt wel mee dan...
Nou wat niet mee viel is dat mijn slang uit de bak omhoog sprong, en er een straal water tegen de muur, over de TV en Mediabox (decoder) ging :D

Achteraf geen schade. Alles meteen uitgetrokken en voor straf 2 weken niet meer aan gezet om te laten drogen :juggle:
 
Nouja ik vraag het me af voor de nieuwe aankomende bak... Bij verversen gaat er dan al gauw 500-600 liter water doorheen.

Vandaar dat ik me afvraag of bij een 3/4 slang de doorstroming een stuk beter zou zijn :juggle:
 
Vullen mIschien niet. Je waterleiding is die niet maatgevend? Kan een hogere doorstroming stress opleveren?

@Nicole, Mischien is dit iets voor je?
 
Vullen mIschien niet. Je waterleiding is die niet maatgevend? Kan een hogere doorstroming stress opleveren?

@Nicole, Mischien is dit iets voor je?

Mooi bedacht (!) Erik, maar te ingewikkeld voor dit doel vind ik. Tenminste ik zie mezelf nog niet zelf zoiets maken. Of is dat kant en klaar te koop?
Denk dat ik maar heel goed moet blijven opletten :)
 
Nouja ik vraag het me af voor de nieuwe aankomende bak... Bij verversen gaat er dan al gauw 500-600 liter water doorheen.

Vandaar dat ik me afvraag of bij een 3/4 slang de doorstroming een stuk beter zou zijn :juggle:

Maak gewoon een vaste aftapkraan in je pompkast. Kraam open en de rest gaat vanzelf.
Rechts in beeld.

B0439341-7106-4EE6-9550-EDE2A12A4C20.jpeg
 
Ga je met een tuinslang werken dan kan je ook zoiets maken, handig voor het vullen & legen.
Hang je over de rand van de bak.

Bekijk bijlage 256433

Is met een paar stukjes druk PVC in elkaar te zetten.
Aan het ene eind kan je een Gardena koppelstuk klikken, aan de andere kant zit een T stuk zodat het water wat de bak inkomt naar beide zijruiten word verplaats en niet naar de bodem = geen verstuivend substraat. als je kleine visjes hebt zou ik nog even een stukje filternet over het T stuk trekken zodat er geen vissen worden opgezogen.
Jammer dat de berichten van de afgelopen twee dagen weg zijn. Jouw beschrijving plus onderdelenlijstje was nmm ook handig voor andere leden. Het is mij iig nog wel gelukt om alle onderdelen te vinden, met hulp van de zatermiddagstagiair bij Wildkamp ;)

IMG_0369.JPG


Het knietje in het onderste deel heb ik er niet aan gemaakt, omdat ik denk dat dat voor mij geen toegevoegde waarde heeft. Maar het is lang genoeg om, als ik van mening verander, het onderstuk alsnog door te zagen en het knikje toch te maken.
Heb alles overigens van 20mm buis gemaakt. Als alles goed gedroogd is vandeweek eens kijken of dat inderdaad sneller gaat.

Ik heb er ook nog over zitten denken om het stuk dat in het aquarium hangt demontabel te maken, om er op die manier stukken van verschillende lengtes aan te kunnen zetten. Mocht ik dan water tot een ander niveau willen afhevelen is het een kwestie van een langer stuk erop zetten en je hebt er geen omkijken naar.
Maar dat bedacht ik me thuis pas, dus ik heb er geen onderdelen voor meegenomen en kon het dus niet gelijk uitvoeren. Iets voor later.
 
Jammer dat de berichten van de afgelopen twee dagen weg zijn. Jouw beschrijving plus onderdelenlijstje was nmm ook handig voor andere leden. Het is mij iig nog wel gelukt om alle onderdelen te vinden, met hulp van de zatermiddagstagiair bij Wildkamp ;)

Bekijk bijlage 257046

Het knietje in het onderste deel heb ik er niet aan gemaakt, omdat ik denk dat dat voor mij geen toegevoegde waarde heeft. Maar het is lang genoeg om, als ik van mening verander, het onderstuk alsnog door te zagen en het knikje toch te maken.

Ik heb er ook nog over zitten denken om het stuk dat in het aquarium hangt demontabel te maken, om er op die manier stukken van verschillende lengtes aan te kunnen zetten. Mocht ik dan water tot een ander niveau willen afhevelen is het een kwestie van een langer stuk erop zetten en je hebt er geen omkijken naar.
Maar dat bedacht ik me thuis pas, dus ik heb er geen onderdelen voor meegenomen en kon het dus niet gelijk uitvoeren. Iets voor later.

Ja dat was ook nog wel even wat werk voor mij dus zeer zonde.

Als andere hier nog waarde aan hechten zal ik opnieuw een lijst + uitleg opmaken.

Die van jou is iig mooi gelukt :thumbs:
 
Ik heb nog een tip toe te voegen voor degenen die net als ik rechtstreeks uit de kraan verversen.

Komt hier vandaan.

20180910_152708.jpg
 
Als de binnenleiding 12 of 15 mm is. gaat het echt niet sneller ,als er een grotere achter zit.

Als ik de vraag goed begrepen heb, ging die over het afhevelen met een 12mm vs 15mm slang. Voor de aanvoersnelheid maakt het inderdaad niet uit.
 
Post van Sander is super!
Ik denk dat die kranen van Johnny idd hetzelfde zijn. Persoonlijk heb ik mijn twijfels over de afdichting van de koppelingen bij een tuinslang had ik toch wel lekkages bij de koppelingen. Voor binnen zou ik mischien wel de dure Eheim overwegen als dat echt niet anders kan dan.

Zou een thermostaatkraan niet een fijnere oplossing zijn? Ik heb wel gemerkt als ik handmatig de kranen instel van de wasbak dat de temperatuur best heftig schommelt.

Bijlage is van mijn idee van een jerrycan verwarmen maar met analoge temperatuurmeter. Is dezelfde als in mijn bak dus weinig verschil.
Ik realiseer dat ik even met eenzelfde issue zit met mijn 60 naar 270L projekt en mijn badthermostaatkraan zit muurvast (net verhuisd dus verborgen gebrek echter bij de Lidl website zijn ze goedkoop)
Is eigenlijk wel een prio voor mij denk ik. een 30% waterwissel met een jerrycan gaat niet meer...

leuk draadje!

DSC02256.JPG


DSC02257.JPG
 
IK heb een vijver opvoerpomp met tuinslang. pomp in de wastafel, laat ik rustig lopen. bij de bakken. eheim bocht. met kraantje.

Eerst water aftappen , zo de doucheput in. . bij vullen, slang op de pomp. kraan laten lopen. . tot de bak vol is. kraantje dicht, volgende bak. kraantje open.

Niks moeilijk gedoe, verschil in temperatuur vangen ze wel op.
 
Erm, misschien een domme vraag, hoor. Maar waarom al dat gedoe met thermostaatkranen en thermometers op de kraan? Ik vul altijd gewoon met koud water en dat levert een verlaging van 1-2 graden op. De verwarming heeft dat zo weer bijgestookt en de vissen hebben er totaal geen last van.
 
Erm, misschien een domme vraag, hoor. Maar waarom al dat gedoe met thermostaatkranen en thermometers op de kraan? Ik vul altijd gewoon met koud water en dat levert een verlaging van 1-2 graden op. De verwarming heeft dat zo weer bijgestookt en de vissen hebben er totaal geen last van.
Ligt een beetje aan de situatie, als ik op mijn bak van 700 liter 50% water ververs van 10 graden of minder in de winter, zal ik eerst moeten zorgen dat de vissen een winterjas aan hebben.
 
Ligt een beetje aan de situatie, als ik op mijn bak van 700 liter 50% water ververs van 10 graden of minder in de winter, zal ik eerst moeten zorgen dat de vissen een winterjas aan hebben.

Maar dat is enkel in de winter en het begin van het voorjaar, in de rest van het jaar verversen wij ook gewoon direct uit d ekraan zonder warm water toe te voegen (iets wat ook niet aan te raden is want warm water bevat aanzienlijk minder zuurstof) In de natuur regent het ook geen warm water.

Voor de winter en het eerste deel van het voorjaar hebben we twee regentonnen in huis staan waar we het leidingwater op kamertemperatuur laten komen en daar zit een dompelpomp in waar we het mee naar de bakken pompen.
 

Terug
Bovenaan