Het wil maar niet opschieten met co2 toevoegen


Watvoor “speciale” bodem heb je?

Je verlichting zorgt iig wss niet voor een gigantische plantengroei waardoor alles snel op gaat
 
Maar met het water doe ik niet zo veel.
Werd mij aangeraden iedere week 50% water wissel te doen, dus dan moet je ook de boel weer aanvullen toch?
Verder meet ik heel veel ja, met name om een schema te maken voor mezelf. Maar met het water of in mijn aquarium klooien doe ik niet zo bijster veel.
Maar ben nu ook 2 maanden verder (gokje) dan is i nog lang niet stabiel dat weet ik wel.
Maar waar gaat al die zooi heen die ik erin spuit dat wil ik weten, vandaar meet ik veel om te kijken hoeveel ik toe moet voegen na een ww.
Maar de ph is weer gezakt naar de 6.6 en alle 3 de eitjes zijn weer mooi groen nu.
Dat houd dus min of meer in dat ik eigenlijk het eerste uur o.i.d. meer gas moet geven om de ph te doen dalen als ik het goed begrijp, in dat geval moet er maar zo electronische regelaar bij komen. Volgens mij zijn die meters daar geschikt voor. Kom je weer in dat oerwoud, (is overgens iets wat ik al een tijd wil omdat ik denk dat dat het voor mij een stuk makkelijker zou werken, maar ja weet niets van die dingen.
 
Heb nu dennerle zand leisteen grijs en ree bruin ph en kh neutraal geloof ik, kh blijft netjes op pijl, plantjes groeien prima (de meeste).
Maar zitten ook een paar fixe stenen in. Verlichting moest ik van jullie omlaag zetten vanwege het hoge vermogen en de algen groei.
Die verlichting kan nog 4 standjes hoger en dan groeit alles als een gek maar ook de algen helaas. Verlichting is zeer sterk en "full spectrum"..
 
Een aquarium is een gesloten systeem. Niets gaat weg.

Dus wat je erin gooit, blijft erin.

Ik weet niet wat voor bemesting je hebt. Maar houd je aan de juiste doseringen voor de EI.

Daar hoort ook 50% wissel bij.

En meet 1x in de week, vóór de verversing.

Is er iets niet naar wens, dan stuur je bij met de verversing. Daarna doe je een week niets.
Hooguit CO2 bijsturen, als de indicator niet goed kleurt.
 

Jup dat is het, prima spuk hoor, hoefde het amper schoon te maken en plantjes groeien er prima in.

Ik weet niet wat voor bemesting je hebt.

Alles van easy life en nu no3 en po4 hs aqua ballance,
Ik gooi er altijd po4, no3, mg, spoor elementen, kalium, fe, wat profito en nog wat filtermedium voor bacterien (meeste van easylife dus).
Maar ik snap niet hoe andere mensen wel op een waarde van 2ppm van po4 kunnen komen al is het maar 2 dagen, en ik kom amper over de 1 heen zelfde geld voor fe gister 1 vanmiddag 0,5.

En meet 1x in de week, vóór de verversing.

Is er iets niet naar wens, dan stuur je bij met de verversing. Daarna doe je een week niets.
Hooguit CO2 bijsturen, als de indicator niet goed kleurt.

Maar klopt het nu wat ik denk?
Dat als je een ph van 6,6 wilt je eerst meer co2 moet toevoegen om de ph naar 6,6 te brengen? En het na bv 2 uur weer terug zetten op de stand waarop i moet staan voor een kh van4 en ph 6,6?

Want dan lijkt me zo'n pc niet verkeerd :c
 
Nou zeg begint nu frustrerend te worden weer een reactie weg..


Ja die bodem idd.

Dus wat je erin gooit, blijft erin.

Waarom als ik er meer dan genoeg in doe voor bv een po4 met 2ppm en het is de volgende dag zeker gehalveerd?
Zelfde met fe en met nitraat. dat het ergens in moet zitten is duidelijk maar niet allemaal in de planten, zo heel vol staat het nog niet de bak.
Of er moet weer een steen zijn die niet goed is, heb veel leopard stone en dragon rock, en 1 witte met van die gaten.
Ik begin echter te vermoeden dat het in die biologische filtering gaat zitten (eheim substr pro en eheim bio mech).

Ik weet niet wat voor bemesting je hebt.

Van easy life Profito, Ferro, kalium, filtermedium, nitro, spoor ellementen van apo (sterker dan dat ze nu verkopen) en easy carbo.
HS Aqua Net nieuw No3 ballance en po4 ballance,8= dacht en hoopte dat dit meer was om de waarde op pijl te houden maar daar is weinig van te merken, verdwijnt net zo snel als de rest) en HS caps + procell en bacto turbo. JBL net gevonden ph/kh minus maar dat was geen strak plan volgens jou, JBL MG.
En om osmose water aan te maken sera mineral salt, aquadur, en reosmosse van dennerle.

Maar houd je aan de juiste doseringen voor de EI.

Daar hoort idd ook 50% wissel bij.

En meet 1x in de week, vóór de verversing.

Ja die methode probeer ik no ook al 2 maanden, maar omdat die voeding zo snel op gaat stagneert de boel na een paar dagen. Heb ook veel rode planten die ook aardig wat ijzer op slurpen, maar die bladeren van die lotus b.v.die gaan als ik niets extra toevoeg rond krullen en worden misvormd. De reden dat ik zo veel test is dus om gewoon een goed aansluitend voedingsplan voor mijn bak te hanteren/maken en te kijken hoe snel ik alles aan moet vullen, zoals mg gaat hier erg hard altijd, toen las ik op de verpakking dat het een belangrijke rol speelt bij het co2 proces (hoe meer co2 je toevoegt en hoe sterker het licht des te meer je nodig hebt.

Onderhoud 1 x in de maand de prefilter schoon maken, 1 x in de 2 maanden de filter zelf helemaal schoonmaken, 2 x in de maand de in en uitlaat schoon maken, en 1 x in de week ca 40 ltr puur osmose water erbij, (ca 50 % van het water) In 40 ltr osmose gooi ik wat reosmosse van dennerle 15 tot 20 gr (zoveel als nodig voor de gewenste kh), 0,20/25 gram spoor elementen EDTA van apo, FE Ferro 8ml easylife, 20 ML filter medium voor bacterien, po4 fosfo 15ml, 8ml kalium, nitro 10ml allemaal easylife, nu dus hs aqua ballance nitro i.p.v die van easylife en zelfde geld voor po4.

Je verlichting zorgt iig wss niet voor een gigantische plantengroei waardoor alles snel op gaat

Die logica snap ik niet, als de verlichting minder is word er toch ook minder opgenomen dus blijft de voeding toch langer in het water, of snap ik dat ook niet goed?
Anders kan i nog 4 standen feller dus als ik baat heb bij meer verlichting please elet me know.
 
Ok ik zei het miss een Btje raar, maar doordat je verlichting niet heel sterk is groeien je planten niet heel hard en word dus niet alles zo snel opgenomen door je planten.

Je filtermedium in een potje... is dat die van easylife?
Je hebt heel goed kans dat die een groot deel van je voedingstoffen bind en onbruikbaar maakt voor je planten.
 
Je filtermedium in een potje... is dat die van easylife?

Ja is van easylife en doe ik erbij voor bacterien toevoegen, en alleen bij apo stond het al helemaal vol met dat dit zo'n goed product zou zijn.
Deze en zelfde geld voor po4, heb het ook van easylife maar dat werkt maar niet/gaat zo snel weer weg. 10 ml po4 van easy verh 0,5, die van hs 10 ml is 1ppm/NO3 per 10 ml is 10 om 15 van hs.

Meer geconcentreerd dan dat spul van easylife, verkoper zij dat je het op gang kan brengen met easylife, en dan als je een hogere waarde wild behouden je beter die hs aqua kan kiezen. Tja je probeerd eens 1 keer wat anders als het niet opschiet met het andere.
 
Jah dat potje bacteriën bevat relatief veel zeoliet..
iets wat spul aan zich bind...
Zou dus zomaar kunnen zijn dat de bacterie starter die jij er telkens braaf in gooit een deel van alle mest aan zich bind
 
Oke.

Mag ik zeggen dat je zeker de helft teveel rommel in je bak gooit?

Easylife vfm of starter or whatever. NIET NODIG!

Ferro. NIET NODIG!

Kalium. NIET NODIG!

Je hebt geen zeer moeilijke planten, dus al die fratsen niet nodig.
Sterker nog, ze werken elkaar tegen.

Gebruik alleen een mineralen toevoeging voor de GH en KH.

Gebruik voor de planten alleen een complete meststof. Of een sporen toevoeging met losse nitraat en fosfaat.

BELANGRIJK: Voeg geen fosfaat en sporen op dezelfde dag toe! Dit slaat neer.

Hetzelfde geld voor Ferro. Dit slaat neer met fosfaat.

Filtermedium is zeoliet. Dit bind velerlei stoffen. Waaronder nitraat, fosfaat en metalen. —> DAAAAG MESTSTOFFEN.


Dus:

- wekelijks water verversen met aangemaakt osmosewater (alleen puur indien KH te hoog is)
- wekelijks watertesten voor het verversen. Waardes niet goed? Corrigeren met de waterwissel.
- wekelijks de juiste messtoffen toevoegen. Hoeveelheid corrigeren nav watertesten.

Duidelijk zo?
 
Warm? net stond het er heel anders..

Maar goed,
Easylife vfm of starter or whatever

Wat bedoel je hier mee, Filtermedium van easylife?
Ferro voeg ik toe omdat ik 6 rode plantjes heb o.a. rode lotus die ijzer nodig hebben.
En Kalium heb ik er net voor het eerst in 2 jaar bij gedaan omdat het in het door jouw aangeraden ei methode staat (verder zat het altijd in de po4 van easylife wat ik nu ff niet meer gebruik) en is maar 5ml zelfde geld voor fe ook maar 5 ml.

Gebruik alleen een mineralen toevoeging voor de GH en KH.

Ja dat snap ik en doe ik al 2 jaar en staat ook overal, reosmosse van dennerle aquadur of sera mineral salt voor de gh om aan te vullen, en puur als de gh en kh te hoog zijn/worden.

Gebruik voor de planten alleen een complete meststof. Of een sporen toevoeging met losse nitraat en fosfaat.
Is wel duidelijk dat ik voor het laatste ga gezien het feit er nog veel meer plantjes bij moeten, en alles in 1 middeltjes geloof ik niet in. Maar daar gaan we weer waar blijft die no3 en po4?

Je hebt geen zeer moeilijke planten, dus al die fratsen niet nodig.

Ziet er inmiddels wat anders uit maar ok. En mijn bedoeling is om de bodem een beetje te bedekken en nog wat pogestomon in die dragon rock wil doen nog wat groens erbij want die grote knol plant ging veelste hard, en 1 tje heb ik alle stengels vanaf geknipt (Crinum calamistratum), die gaat echt door je hele bak heen normaal gesproken maar die zie je nu niet, al die stengels gingen rotten bij het begin, hoop dat i weer bladeren/slierten aan gaat maken na het afknippen van de laatste 2 slierten. Er zijn dus wat kleine aanpassingen gedaan en sommige dingen moeten weer op gang komen zoals die stengel plant die note benen als zeel makkelijk word beschouwd. Of te wel ik ben er nog lang niet en wil er wel meer plantjes in zetten maar lijkt me belangrijk nu eerst even de boel stabiel te houden, lukt dat dan ga ik er eens 2 bij doen en kijken wat het doet enz.

En deze waarde's werden mij eerder al eens aangeraden hier en die las ik ook ergens in een artikel

KH 6 of lager
PH 6.8 6.6
GH tussen de 5 en 10

No3 20ppm
Po4 2 ppm
Fe 0.5/1 ppm
Kalium heb ik uitgelegd deed ik er nooit in omdat het in die po4 zooi zat
Mg ben ik ook sinds een paar maanden mee bezig en gaat ook erg snel naar beneden dus daar heb ik magnesium van jbl voor gekocht. Schijnt ook een belangrijke rol te spellen als je een co2 set hebt, dan moet dat goed op pijl blijven. Heb het vaak gemeten en doe nu dagelijks een heel klein beetje zoals op de verpakking staat en dat gaat prima.
Nou snap ik dat ik toen meer planten had, al was het meeste mos. Maar ik wil er nu zeker dezelfde hoeveelheid planten in als dat ik toen had.
Dus zodra ik merk dat de waardes stabiel blijven (voor zover dat gaat) ga ik er weer eens 2 bodem plantjes in doen, zodra dat 1 2 maanden goed gaat maak ik het af en zullen er veel meer plantjes in staan.

Filtermedium is zeoliet. Dit bind velerlei stoffen. Waaronder nitraat, fosfaat en metalen. —> DAAAAG MESTSTOFFEN.
Dit wist i idd niet dus bedankt voor de tip doen we er niet meer in tenzij er dus te veel in de bak zit.

Maar b.v. dingen zoals dit (Filtermedium is zeoliet. Dit bind velerlei stoffen. Waaronder nitraat, fosfaat en metalen) waar op staat dat je het bij iedere waterwissel toe moet voegen en iedereen is er positief over dan denk je dat dat een goed product is, maar voor mij blijkbaar dus niet. En dit zijn dus b.v. van die dingen die idd roet in het eten kunnen gooien. Gooi ik er po4, no3 en fe bij + filtermedium streep je dus min of meer de dingen tegen elkaar weg. Nee dat wist ik niet, dit ook niet, heb het wel eens gevraagd maar geen reply op gehad, dus eerst die edta zooi er in en dan 24h later po4 er bij.
BELANGRIJK: Voeg geen fosfaat en sporen op dezelfde dag toe! Dit slaat neer.

Verder luister ik wel degelijk naar je advies, heb zo klakkeloos die dingen gekocht waarmee jij toen aan kwam van die co2 set, die ei methode ben ik mee begonnen omdat je daar over begon daar staat toch ook echt kalium bij:

En heb nog veel meer van je geleerd dus mijn dank daarvoor.
Afijn verder gaat het nu redelijk, KH blijft stabiel op 4 en de ph zakt vanzelf naar de 6,6 zodra het gas er op gaat. Heb hier nu 3 groene eitjes op een rij dus dat is iig positief.
Afijn we zijn allemaal ergens begonnen, en ik kan nu min of meer een beetje opnieuw beginnen met plan van aanpak. Doen er zich problemen voor heb ik daar inmiddels wel redelijke kennis over. Maar die NO3 en Po4 verhouding moet gewoon goed zijn en dat gaat niet als het zo snel weer weg is, en er komen dus wel degelijk meer plantjes bij, en hoop dat die ene weer op gang komt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zal echt nooit iemand een EI methode aanraden. Ben een zeeuw. En iets toevoegen wat een week later het riool in gaat.....dat is zonde.

Een lotus heeft een kleibol nodig. Geen ferro.

Magnesium. Nog nooit gemeten. Is ook niet relevant.

Kalium. Nog nooit gemeten. Is ook niet relevant.

Voor een basis plantenbak.

Aan bovenstaande medicijnkast denk ik dat je een 1e klas aquascaper bent. Beetje over de top dit allemaal.
Eerst de basis maar eens goed krijgen.
 
De EI is een prima methode maar onthou dat winkels je graag teveel aanpraten. Ik volg deze al jaren en voeg enkel kaliumnitraat en kaliumfosfaat toe met de sporen.
In ons leidingwater zit in de regel al genoeg kalium en dat voeg je ook toe als je poeders gebruikt. Of Kalium niet relevant is dat weet ik niet zo snel want het is wel iets wat planten nodig hebben maar ik denk dat Marcel meer bedoeld dat je daar niet snel tekorten van hebt zonder dat je het toevoegt. Tuurlijk gooi je wekelijks een deel van de voeding weg maar de methode is om tekorten te voorkomen en ook voor het gemak waardoor je niet telkens de waarden hoeft te meten.
Ik werk dus met de poeders en dan voeg je al voldoende kalium toe.
Teveel poeders en middeltjes toevoegen is inderdaad vaak niet nodig en dat ben ik met Marcel eens.
 
Je doet niets anders dan bijsturen waardoor de bak geen kans krijgt te stabiliseren. Je reageert als een paniek kip :sorry:. Geen wonder dat je problemen blijft houden.

Wel als je zo bezig blijft...
Zal je niet gwn eens ff een maandje met rust laten?
Enkel wekelijk 25-50% wisselen en 50% EI dosering.
En over een maand weer kijken?

Weet trouwens niet Watvoor verlichting je er boven hebt hangen?

Dit soort opmerkingen heb ik Ts al herhaaldelijk gegeven. Laat je bak eens wat langer met rust. Wacht eerst het resultaat af van één actie alvorens aan een volgend iets te beginnen. Jij hebt geen pecht, wél te weinig geduld!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zou op 6KH mikken op 6,5PH
Veel te gek (>50 ppm CO2). Bij 6 Kh mik je op 6.8 pH (en dan zit je al riching de 30 ppm CO2).

<<<<<

Verder een standaard plantenvoeding (als Profito) en een beetje fosfaat en nitraat (zeker niet de EI hoeveelheden tenzij je een stevig verlichte bak hebt). Metingen... Ik heb een kalium testkit, weggegooid geld (altijd meer dan zat kalium in de bak). Magnesium, zelfde verhaal. No2 meting? Als je denkt dat je die moet meten dan heb je een probleem. NO3: 10-15 is prima. PO4: 1 is prima. IJzer: 0.1 is prima.

Je zult het nooit elk plantje naar het zin maken. Dan kun je kiezen om je bak helemaal om te gooien voor die ene plant die er geen zin in heeft OF simpelweg die ene plant in de prullenbak te gooien. Ik kies voor het laatste (leuke hobby maar dat moet het ook blijven; leuk).
 
Laatst bewerkt:
Ik zal echt nooit iemand een EI methode aanraden. Ben een zeeuw. En iets toevoegen wat een week later het riool in gaat.....dat is zonde.

Een lotus heeft een kleibol nodig. Geen ferro.


Die ijzer komen we niet uit, zit ook behoorlijk wat van in in die sporen bende dus als dat niet samen mag gaat dat lastig worden. Maar ga ik er ook niet veel meer in doen als het toch zo weer weg is. Rest ben ik het eerlijk gezegd wel mee eens, die eimethodee iedere week 50% van wat je erin spuit zo weer het riool in kan, is in mijn geval helemaal zonde he.. Maar wat dan hoeveel en hoe vaak. Heb het net weer gedaan bij een andere bak, daar heb ik nu alleen osmose in gedaan met edta en nitraat, meer niet (kh ook maar naar de 4 brengen dan vandaar puur) doe ik er morgen wel fosfaat bij. Maar kalium is dus echt niet belangrijk net als de fe als er meer planten bij komen? Het ziet er al weer heel anders uit omdat 1 grote plant er uit moest, en andere planten flink gegroeid zijn, behalve dat rot mos in die boom, en heb er langzamerhand steeds 1 plantje bij gedaan, kijken of het aan slaat. Nu wil ik straks weer een poging doen om een mooie bodem bededekker te vinden gezien het feit nu de meeste planten groeien als kool en er moet nog 1 knolplant tot leven komen (hoop ik) die gaat de hele bak door. Er komt dus binnen kort weer wat bij en zo word het steeds voller en voller. Heb nu veel te veel rode planten, vandaar die ijzer.

Kalium. Nog nooit gemeten. Is ook niet relevant.

Heb ik in 2+ jaar het misschien 4/5 x toegevoegd en altijd gezegd dat ik dat nooit toevoeg en meet omdat het altijd hoog is. Begon ermee sinds die ei methode maar vind die niet prettig werken. Heb je eindelijk je water goed en zie je alles groeien tief je alles weer weg idd. Dus een alternatief is welkom daarmee rekening houdend dat er behoorlijk wat planten bij komen, en 1 pumus rock met een soort mos het komt een stuk voller te staan met plantjes die nu wel lukken omdat er genoeg snelgroeiers in staan nu.
Co2 ph en kh verhaal is duidelijk iedere ochtend geef ik even wat extra co2 zodat de ph omlaag gaat en dan bpm omlaag zetten terug op de 100 bpm. Dan worden ze alle 3 mooi groen.

Jij hebt geen pecht, wél te weinig geduld!

Nee idd ik heb pech.. dati heb im misschien 1 keer gezegd dat het niet echt mee zat afijn. Wil alleen nu graag leren hoe het goed moet gezien het feit ik 2 jaar alles er in spoot en het direct in de bodem verdween. Bijna alle problemen gehad van een algen bom tot dode visjes. 2 jaar bijna iedere middag 6 uur heb ik van alles geprobeerd, super veel geld aan planten middeltjes/test zooi en apparaten uitgegeven. Dus 2 jaar van alles geprobeert en was alleen maar bezig met problemen verhelpen, en om water waarde's op orde te krijgen maar dat gaat niet als al je no3 en po4 in je bodem verdwijnt. Tot voor kort toen we die bodem bubbel zooi zagen.
Dus 2 jaar zitten klooien en alleen maar problemen zitten verhelpen maar ja dat schiet niet op met zo'n bodem he. Dus geen geduld haha, dat heb ik wel degelijk en geluk tja daar ga ik verder niet zielig over doen maar geloof me ik heb het nooit. Die tip gaf je ook toen ik die rot bodem had idd, dan had ik nu nog steeds met een bodem gewerkt die alles op slurpt.

Het enige wat ik nu wil is co2 goed toevoegen, goed ww wissel "schema o.i.d.", wat ik er nu dus in moet doen is nu ook duidelijk.
NO3 en sporen elementen en 15 gr reosmose voor de kh, en niks van bacteriën dus? Po4 (po4 de dag er na en e.v.t. fe ook op een andere dag?) Geen filter medium en kalium meer gebruiken en kijken of de concentraties langer/beter op pijl blijfen. Zo ja ga ik er wat plantjes bij zetten, hoop dat die slierten plant het eens goed gaat doen, in mijn andere bak gaat i ook niet echt terwijl het als super makelijk plantje word beschouwd https://www.aquaplantsonline.nl/aquariumplanten/achtergrondplanten/crinum-calamistratum?limit=75

Net als dit moss voor de rest groeid alles als een gek en het makelijke wil niet..
Deze zit op mijn bonsai boompje, maar groeien ho maar..
https://www.aquaplantsonline.nl/aqu...en/vesicularia-dubyana-java-mos-invitro-bakje


Maar wees erust ik ga voorlopig niks doen eerst alles een paar weekjes stabiel dan ga ik wel degelijk meer planten zetten/aquascapen dat is dus wel degelijk mijn wens.
En ik denk dat er dan wel extra voeding bij komt kijken, iedere plant heeft weer wat anders nodig dacht ik dan. Maar een hoop middeltjes zijn middeltjes die ik nog had toen ik al die ellende met die bodem had.
 
Veel te gek (>50 ppm CO2). Bij 6 Kh mik je op 6.8 pH (en dan zit je al riching de 30 ppm CO2).

Ja wat is het nu dan want dat deel ben ik idd onzeker over als het 4kh is hoef ik veel mider co2 toe te voegen voor zover ik begreep.
En nu moet de kh weer terug naar 6. Ik vind dat het ook hard gaat maar ja ben niet anders gewent de afgelopen 2 jaar.

Maar moet nu natuurlijk steeds eerst wat meer gas geven om op die ph van 6,6 te komen daarna zet ik het weer op die 100 bpm. Ik heb ook sterk het vermoeden dat het membraam niet meer goed is ofzo, denk dat ik die upatmozer morgen een op deze bak ga zetten, dan zie ik in ieder geval veel co2 door de bak gaan. Iets wat ik nu totaal niet zie, belletjes gaan 30 40 cm naar voren en dan naar boven en weg. Of de rest dan echt 100% is opgelost weet ik nu ook nog steeds niet, maar bij die andere zie je de belletjes door de hele bak gaan. Morgen maar eens testen of dat sneller en beter gaat want zit nu weer te kijken die andere bak zie je super veel heel fijne co2 deeltjes, dus denk dat die atommizer wel eens de boosdoener kan zijn.

Bij 6 Kh mik je op 6.8 pH (en dan zit je al riching de 30 ppm CO2).
, dat is dan ook een waarde waar i idd automatisch en stabiel op uit komt idd
 
Ron; ga je eerst eens verdiepen in de werking van CO2, hoe je moet afstellen, wat het met je planten doet, wat het met je water doet,wat voor jouw bak de beste manier is om toe te voegen en hoe je het stabiel moet houden.
Want je schrijft nu van die rare dingen.

Want als je eerst in de morgen extra gas moet geven om een bepaalde pH te forceren om vervolgens de bpm weer terug te zetten dan heb je de materie niet helemaal goed begrepen denk ik.
 
@huismannetje, zoals Marcel beschreef heeft niet alleen CO2 een invloed op ph..
Met de ph/kh tabellen heb je een leuke indicatie maar ik kan toch echt een ph van 6,5 halen met een kh van 6 zonder dar ik over de 30mg/l CO2 ga.

@RonG ik noemde de kh van 6 omdat ik ervan uit was gegaan dat jij dat standaard gebruikte, denk dat het voor jou handig is om een kh te nemen die past bij jouw vissen of die gemakkelijk voor jou is vast te houden
 
Ik heb de indruk dat je nu en dan toch graag een beetje veel overdrijft?! ;)

2 jaar bijna iedere middag 6 uur heb ik van alles geprobeerd, super veel geld aan planten middeltjes/test zooi en apparaten uitgegeven. Dus 2 jaar van alles geprobeert en was alleen maar bezig

Als je gedurende twee jaar dagelijks 6 uur probeerde, spendeerde, las en experimenteerde dan zou je onderhand de grootste specialist op het forum moeten zijn... :juggle: Maar als ik je posts zo lees denk ik dat je op de huidige manier gerust nog eens twee jaar kan aanmodderen zonder vooruitgang.
Je problemen hebben weinig van doen met pech, het is een kwestie van veel te snel veel te veel willen.
Je draait vandaag je gas open en je verwacht ahw morgen al een compleet volgroeide bak. Wanneer je (logischerwijze) geen verandering ziet na 24u draai je aan iets anders of voeg je wat andere chemische rommel toe om de boel te forceren enzoverder enzovoort.
Op den duur leest het als een slechte roman. :sorry:

Ik zou in jouw (specifiek) geval eigenlijk aanraden om te stoppen met watertests tout court!
Smijt die tests buiten en chill the f out!!! :oops:
Je staart je zodanig blind op deze (relatieve) resultaten en je stuurt maar bij op goed geluk.
Doseer dagelijks plantenvoeding en dan moet je niet meer stressen op bufferende bodems, lage fosfaatwaardes, verdwijnende nitraat of weet ik veel wat... :rolleyes:

Zoals Cornelius opmerkt:
je redenering om extra BPS te doseren tijdens de ochtenduren toont inderdaad aan dat je de materie niet ten volle begrijpt.
Je zou dus beter eerst eens 6 uur lezen over het onderwerp en dan pas aan je naaldventiel draaien in plaats van er 6 uur per dag aan te foefelen...

Nogmaals, ten overvloede, bijna tot vervelens toe:
Niet spartelen, probeer rustig te zwemmen!
 
@huismannetje, zoals Marcel beschreef heeft niet alleen CO2 een invloed op ph..
Met de ph/kh tabellen heb je een leuke indicatie maar ik kan toch echt een ph van 6,5 halen met een kh van 6 zonder dar ik over de 30mg/l CO2 ga.
Dat geloof ik graag (in een plantenbak met wellicht veel hout en/of filtering over turf o.i.d.). In dit geval (het geval van de vraagsteller, zie foto in openingspost) gaat het echter om een aquarium met redelijk gemiddelde verlichting, een paar planten, geen hout en geen bladeren, elzenproppen, turf of wat ook maar. In zo'n situatie kun je beter een beetje op safe spelen (dus KH6 icm pH 6.8).
 
Ik heb de indruk dat je nu en dan toch graag een beetje veel overdrijft?!


Daag me niet uit ik laat je een berg aan facturen zien dan laat je me opnemen.
En ik zit wegens omstandigheden veel aan huis gebonden, maar als je niet al mijn toppics hebt door gelezen kan ik me je reactie wel voorstellen.
Zoalsl ik al aangaf heb ik 2 jaar met een bodem gewerkt die alles maar dan ook alles wat je erin stopte opnam, omdat de bodem van een "specialist komt ga je ervan uit dat ze dit soort bagger niet verkopen. Of juist wel zodat je iedere maand nieuwe planten kan kopen.

Tel daar bij op dat ik vaak tegenstrijdige adviezen krijg.
Nu ook weer met de ph/kh/co2 verhouding.
En ik heb wel degelijk gem 4 tot 6 uur per dag aan mijn aquariums besteed, of jij dat verder geloofd of niet zal me verder wat. En heb idd heel veel geleerd, maar dat was voornamelijk problemen oplossen. Dingen op pijl houden heb ik natuurlijk wel geprobeerd maar als het allemaal in het substraat gaat zitten:


Ook heb ik eerder regelmatig vragen gesteld die dus blijkbaar aardig belangrijk zijn maar een antwoord krijg je dan weer niet zoals deze van een ander topic:

LET OP: De producten fosfaat, ijzer, sporenelementen en plantenvoeding mogen niet met elkaar in 1 fles gemengd worden. Als u dit wel doet binden zij samen en zijn deze voedingsstoffen niet meer opneembaar voor uw planten.

Ik heb zeer regelmatig een 20 ml spuit gevult met de ene keer wat fosfaat en nitraat, de andere keer wat fe/po4 enz, dus min of meer fe, profito, carbo, no3, po4 alles door elkaar.
Heel dom dus blijkbaar, heb gelukig de laatste week alles eerst in een liter osmose water opgelost en voor de uitlaat gegooid.
Maar niet meer mengen?

Je draait vandaag je gas open en je verwacht ahw morgen al een compleet volgroeide bak.

Waar heb je dat gelezen dan? Ik krijg sterk de indruk dat je hier en daar wat leest maar als je niet het hele plaatje weet kun je er ook niet over oordellen.

Wanneer je (logischerwijze) geen verandering ziet na 24u draai je aan iets anders of voeg je wat andere chemische rommel toe om de boel te forceren enzoverder enzovoort.

Weer onzin enige wat ik nu wil en wat ook van belang is is een vaste kh waarde kiezen en ph, en ik wil dat de eitjes goed en mooi groen worden. En dat doe ik mini stapje voor stapje. Heb het al zo vaak gezegd dat ik niet snel een verandering verwacht en geef altijd alles wat ik probeer de tijd. Komt het niet goed en is het van belang zoals iig wat nitraat en fosfaat in mijn bak te zetten.

Je zou dus beter eerst eens 6 uur lezen over het onderwerp en dan pas aan je naaldventiel draaien in plaats van er 6 uur per dag aan te foefelen...

Oke leg jij me even uit wat nu voor mijn bak de beste kh waarde is en ph waarde en bpm aantal om de ph naar 6,6 te brengen? En welke bpm moet ik dan hanteren, wel alles voor mijn bak he.

Bedoel het is zo makkelijk praten als je alles snapt..

Doseer dagelijks plantenvoeding
Weer een ander advies, zo word het steeds duidelijker


Ron; ga je eerst eens verdiepen in de werking van CO2, hoe je moet afstellen, wat het met je planten doet, wat het met je water doet,wat voor jouw bak de beste manier is om toe te voegen en hoe je het stabiel moet houden.
Want je schrijft nu van die rare dingen.

Want als je eerst in de morgen extra gas moet geven om een bepaalde pH te forceren om vervolgens de bpm weer terug te zetten dan heb je de materie niet helemaal goed begrepen denk ik.

Nou krijg het wel goed die eitjes maar die ph gaat meestal als het licht aan gaat/staat naar de 6,8 (weet nog steeds niet hoeveel ik er nu bij moet doen om de ph op veilige manier te laten dalen en hoe lang omdat er een vertraging van 2 uur is met dat eitje). Als ik een kh van vier wil is dat gewoon in te stellen met osmose en dat blijft dan ook 4 kh. De ph gaat natuurlijk omhoog naar 7+ zodra de co2 en de verlichting uit gaat. Het probleem is nu dus hoeveel co2 ik dus moet toedienen en dat het veilig blijft voor mijn vissen om op een ph van 6,6 uit te komen. MAAR omdat ik mijn co2 set voorheen toen het enigsinds goed ging ca 1 uur voor het licht aan ging aan deed daalde waarsch de ph van 7 naar 6,8, zonder het aantal bpm te hoeven vranderen. Dus dat is voor mij veel makelijker te doen die kh van 6 als daar een ph van 6,8 bij hoort, of een kh van 5.

Dus dat drie hoekje is nu prio 1 (KH/PH/Juiste BPM) en voeding komt dan wel weer maar begin ik nu ook steeds meer te snappen.
 
Dat geloof ik graag (in een plantenbak met wellicht veel hout en/of filtering over turf o.i.d.). In dit geval (het geval van de vraagsteller, zie foto in openingspost) gaat het echter om een aquarium met redelijk gemiddelde verlichting, een paar planten, geen hout en geen bladeren, elzenproppen, turf of wat ook maar. In zo'n situatie kun je beter een beetje op safe spelen (dus KH6 icm pH 6.8)


Wat ik al zij ziet er nu anders uit omdat ik wat plantjes erbij heb gedaan, 1 zie je niet en die gaat door je hele bak en die planten heb ik ook gestkt en op andere plekken gezet, Dus zet die video even uit je hoofd. Wilde een nieuwe maken maar dan zie je mij meer dan het aquarium. Maar mijn eind doel is aquascpappen/gewoon er 1 mooi geheel van maken maar dan moet het water wel op orde zijn. Dus geloof me nu er komen wel degelijk veel meer planten bij, en er zitten er al meer bij dan je op de video ziet . Ik heb amper meer last van algen alles groeit prima verder des ondanks het co2 ph en kh geklooi
 
De waardes die ik opgeef hanteer ik zelf ook (gezelschapsbakje, geen hout, wel wat catappa bladeren, geen turf, gemiddeld licht). Bij mij zitten de vissen tegen het raam geplakt vanwege de enorme plantenmassa (80cm bakje waarin 15 kardinaaltjes compleet onvindbaar zijn). Dus zelfs dan kun je prima toe met de KH6 en pH 6.8. Maar dit is niet een "nu doen, morgen is alles goed" verhaal. Het is meer een "nu doen, volgende week doen, etc etc, rust en regelmaat en over een maand of zo beginnend resultaat".

Ikzelf wil in ieder geval nooit meer terug naar de bellentelperiode. Wat een gedoe. Het was letterlijk nooit goed. Na het snoeien was er teveel CO2 (ding geel en garnaaltjes boos), paar weken later was het weer te weinig (ding blauw en gratis algen). De investering in een CO2 regelaar met een goedkope (maar acceptabele) China probe in combinatie met eens per 3 maanden de probe ijken heeft mij de rust gegeven die ik zocht (want ik stond 3 jaar geleden echt op het punt om de boel op marktplaats te donderen). Ik gebruik geen bellentellers meer, geen CO2 dropcheckers maar kijk hoofdzakelijk naar de planten en vissen (en doe af en toe een rits metingen ter controle). Moet wel zeggen dat het terug regelen van de verlichting ook een enorme verbetering gaf. Ik denk wel eens dat het gros van de mensen met problemen simpelweg te veel licht (of te lang) op hun bak hebben staan.

Oooh. En wat ik ook probeer, ook ik ben nog steeds een uitstekende algenkweker. Altijd wel wat puntalgjes op het voorruit (vooral in de buurt van de bossen Crypto wendtii), wat zwarte puntjes op de anubias nana en altijd wel wat roodalgen op de drakenstenen. Ik denk dat die er ook gewoon een beetje bij horen.
 
Dat geloof ik graag (in een plantenbak met wellicht veel hout en/of filtering over turf o.i.d.). In dit geval (het geval van de vraagsteller, zie foto in openingspost) gaat het echter om een aquarium met redelijk gemiddelde verlichting, een paar planten, geen hout en geen bladeren, elzenproppen, turf of wat ook maar. In zo'n situatie kun je beter een beetje op safe spelen (dus KH6 icm pH 6.8).

Maar hij had wel een flesje zwavelzuur! Oftewel pH/KH minus.:deal:
 
Ai (ik dacht alles redelijk gelezen te hebben maar die KH minus had ik gemist). Niet doen inderdaad (want dan kunnen de tabellen zo het raam uit). Met een mix van kraan + Rev. Osmose (en eventueel GH+ om deze indien nodig op peil te brengen) heb je voldoende tools om de gewenste waterwaarden te verkrijgen. Moet zeggen dat ik m'n pre-CO2 tijd ook wel eens JBL KH minus gebruikt heb (eikenbladextract volgens mij) maar iets stabiels heb ik daar nooit mee voor elkaar kunnen krijgen.
 
In dit geval (het geval van de vraagsteller, zie foto in openingspost) gaat het echter om een aquarium met redelijk gemiddelde verlichting
De verlichting staat op zijn ena laatste stand en heeft 58 wat wat overkil is dus verlichting kan ik zo hoog zetten als ik wil, en is zeker niet zwak.
Ook dat werd mij aangeraden door een "specialist" veel licht maar dan is de boel ook zo groen..
Pagina 2 in dit topic kun je de 2 soorten verlichting die ik heb zien in werking zien per stapje (hij staat nu op 2 van de 6), welke stand is dan aan te raden? Het zijn zulke kleine stapjes, maar aan het eind heb je net een zonnebank. Dat is ook weer niet de bedoeling.
https://www.aquaforum.nl/threads/kh...erg-snel-en-veel-groene-aanslag.158609/page-2

Zo zit het een beetje, (die fan heb ik nu even bij de uitstroom gedaan want water word steeds warmer hier...).


Als ik het verder zo lees allemaal denk ik dat een kh van 5 of 6 makkelijker op pijl te houden is i.c.m. een ph van 6,8, naar die 6,8 is i al voor de verlichting aan gaat, uit is ph 7+.
En dan blijft het eitje/s mooi groen.
Iedere keer eerst meer gas geven en dan weer terug schroeven schiet ook niet op, mocht dat wel nodig zijn om alle plantjes goed tot hun recht te laten komen lijkt het me handig in mijn geval een ph comp te kopen. Als de ph dus snel op de 6,8 zit is dat dus ok, zo ja welke kh kan ik daar dan het beste bij nemen 5 of 6?

Verder zal ik vanavond of morgen avond wel een videotje maken, en uitleggen wat ik wil/waar ik naar toe wil. En welke planten ik er bij wil hebben. Niet alles zal lukken dat weet ik nu al maar meeste moet toch wel haalbaar zijn met al die zooi die ik nu allemaal heb. PH/KH minus heb ik ook met barc extract en staat zelfs op dast het goed is voor de slijm huid.. Ik zie heel wat anders als ik dat er in spuit, en was meer een vraag dan iets wat ik daadwerkelijk toepas normaal gesproken.

Verder maak ik osmose het liefst zelf aan i.v.m. hoog silicaat gehalte, daar heb ik ooit eens last van gehad en dat zorgt me voor een patij ellende/algen.
Dus die maak ik aan en heb al een eigen scheme over hoeveel ik per 10 ltr en meer toe moet voegen om de juiste kh te komen.
 
Qua licht zit je volgens mij prima (fijn dat je een stevig armatuur hebt dat je gelukkig minstens zo stevig teruggeschroefd hebt (verhoogt de levensduur ook nog eens tot welhaast onwerkelijke waarden)).

Wellicht is het dan nu een optie om in gestructureerde vorm je plan op te schrijven en dat te posten. Als daar dan nog dingen in bijgesteld moeten worden dan komen de reacties vanzelf.

Nog een kleine tip: Als je graag alle techniek in het zichtveld hebt dan kun je ook nog de filterslangen naar voren halen. Persoonlijk zou ik het tegenovergestelde doen (en al die dingen die nu in het zicht hangen zoveel mogelijk verstoppen).
 
Wellicht is het dan nu een optie om in gestructureerde vorm je plan op te schrijven en dat te posten. Als daar dan nog dingen in bijgesteld moeten worden dan komen de reacties vanzelf.

Ga ik zeker doen, zie nu alleen niet veel. Maar zal toelichten hoe ik het ong wil hebben, kunnen jullie e.v.t. tips geven over b.v. welke bodem bedekker een beetje redelijk te doen is want dat wil niet.

Nog een kleine tip: Als je graag alle techniek in het zichtveld hebt dan kun je ook nog de filterslangen naar voren halen. Persoonlijk zou ik het tegenovergestelde doen (en al die dingen die nu in het zicht hangen zoveel mogelijk verstoppen).

Haha ja nee ziet er nu een beetje lomp uit maar dat is vanwege dit weer, wissel die fan om het uur per aquarium, had gister zelfs osmose ijsklontjes gemaakt hahaha, ging mooi wel binnen 5 minuten 0.5 gr naar benden. En die skimmer laat ik maar draaien zodat al het gas er weer uit kan. Had ook net zitten snoeien, o.a. die lotus blijft maar omhoog gaan.. Leuke plant en groet snel maar om hem echt zo mooi te krijgen zal er wel speciaal licht bij komen kijken o.i.d.
Afijn ga het vanavond of waarsch morgen even filmen en er bij zetten wat ik waar nog wil hebben zodat het er enigsinds uit ziet zoals ik het wil.
Wat betrefd die kh, die maar weer naar 6 brengen?
 
gaat je co2 eerder aan dan je verlichting?
 
gaat je co2 eerder aan dan je verlichting?

Ja 30 tot 1 uur van te voren las ik overal en uit zelfde verhaal maar dan andersom (licht blijft dus 30/60 mijn aan, gas uit)
Maar ik vraag me af hoeveel waarde ik aan al die bellentellers moet hechten, ik zit nu op 160 bpm, knip je echter je co 2 lijn door midden bij het stuk na je bellenteller met terugslag vetniel, kom ik niet over de 100 heen, en dan moet het ook nog door het upventiel van de atomizer. Bij die bellentellers die je direct op je regulator zet is het helemaal mooi. Had omdat ik de boel toch moest veranderen hetzelfde min of meer gedaan bij die meter, snoer door geknipt en er een stukje aan gelaten BPM word gehalveerd van 160 naar ca 80. dus daar kan het ook nog eens fout gaan, hoe meer obstakels des te meer gas je moet geven lijkt wel. Doe ik er alleen een terug slag ventiel tussen gaat het een stuk harder maar ja dan zie je niet wat je aan het doen bent/hoeveel je toevoegt. Hij staat nu op 180 bpm met zo'n bellenteller die je er tussen kan plaatsen met water en terugslag vent, en dan moet i door die atomizer heen die 2,5 bar nodig heefd om goed te werken. En dat is ook zoiets, die meter s zijn echt *** het max aantal bar neemt met de week af was 2,6 om 2,5 en nu 2,3 en 2,4 bar.
 
Raar.

Als je dezelfde bellenteller aan het begin, of aan het einde plaatst. Het aantal bpm moet gelijk zijn.

Zo niet, dan zit er een lek.

Er kan tussen bellentellers onderling een heel klein verschil zitten. Dit komt door de opening. De bel kan dan eerder of later loslaten.
 

Terug
Bovenaan