Hillstream paludarium


anketh31

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
8 december 2008
Berichten
604
Leeftijd
29
Ik weet niet zeker of dit topic hier op de juiste plek staat, ik denk dat het uiteindelijk beter een foto album kan worden. Maar ik heb plannen om een 120cm hillstream paludarium op te zetten, naar hetzelfde idee als hoe mijn huidige shallow aquarium er nu uit ziet van 45cm: https://aquaforum.nl/threads/45cm-shallow-van-anketh31.180579/ Maar dan wil ik het een hillstream maken met een dubbele bodem.

Dit zijn mijn plannen:

1709491267613.png

De maten zijn gebaseerd op het meubel van de Aqualantis Sublime. Ik wil dus een aquarium creëeren die aan de achterkant hoger is en aan de voorkant lager. Dubbele bodem zodat ik een laminaire stroming kan krijgen, zoals ik ook bij mijn 90cm hillstream aquarium had (die helaas lek is gegaan). Nu zit ik met een paar puntjes waar ik over twijfel. Het wordt een aquarium op maat, maar ik wil graag alles goed doordacht hebben, dus ik hoor graag jullie meningen hierover. De puntjes waar ik mee zit:

- Er komt een Chihiros WRGB2 Slim 90cm boven, minimaal 1, maar misschien voor de algengroei ook twee. Dus de bovenkant van het aquarium is open. Ik wil echter een bemistingssysteem aanleggen, die wil ik aan de boven voorkant van het aquarium aanleggen over de gehele lengte (die rode lijnen in de tekening). Ik heb nu in het hoofd dat dat glas kan worden, die ik dan zwart maak. Maar zou dat makkelijker kunnen met iets anders? Hebben jullie slimmere ideëen?
- Daarnaast komt er op de achterkant en op de zijkanten grotendeels een achterwand. Op de plekken waar geen achterwand komt, komt zeer waarschijnlijk een melkachtige raamfolie op met voor de achterwand een ledje er achter. In het kader van kosten besparen zit ik er nu over na te denken om alleen de voorkant optic white te doen en de rest regulier float glas. Wat is jullie ervaring met zo'n folie en floatglas, ga je daar een groenige waas doorheen zien? Zou ik daar last van gaan hebben? Of zou het inderdaad een goede kostenbesparing zijn?

Ik hoor graag jullie meningen! Ook eventueel over andere dingen!
 

Bijlagen

  • 1709491252345.png
    1709491252345.png
    2.4 KB · Weergaven: 14
Leuk en inspirerend topic, ik volg!
Er komt een Chihiros WRGB2 Slim 90cm boven, minimaal 1, maar misschien voor de algengroei ook twee.
Onderschat niet wat een bak licht daar uit komt, mijne staat op 25% vermogen en dat is al aardig fel in je woonkamer.
Ik wil echter een bemistingssysteem aanleggen, die wil ik aan de boven voorkant van het aquarium aanleggen over de gehele lengte (die rode lijnen in de tekening). Ik heb nu in het hoofd dat dat glas kan worden, die ik dan zwart maak.
Ik begrijp niet waarom je de zichtlijn aan de voorkant zo zou onderbreken. Te meer omdat het een paludarium wordt. Kan dat niet slimmer, zoals bijvoorbeeld alleen in beide hoeken of (liever nog) verstoppen in de hardscape? Zie builds van SerpaDesign.
Wat is jullie ervaring met zo'n folie en floatglas, ga je daar een groenige waas doorheen zien? Zou ik daar last van gaan hebben? Of zou het inderdaad een goede kostenbesparing zijn?
Ik kan mij voorstellen dat het ledje die eventuele waas neutraliseert. En anders is die waas denk ik best natuurlijk want zo'n folie is wel erg steriel, zie hieronder.
Ter overweging: misschien goed om de twee zijpanelen wél ook optiwhite te doen, dat geeft je op de lange termijn wel een hoop meer flexibiliteit. En dat kost je misschien 20 euro extra?
1709538056424.jpeg
 
Leuk en inspirerend topic, ik volg!

Onderschat niet wat een bak licht daar uit komt, mijne staat op 25% vermogen en dat is al aardig fel in je woonkamer.
Nee, dat weet ik! Ik heb hem nu ook boven mijn 45cm shallow hangen. Er komt inderdaad een flinke bak licht vanaf haha.

Ik begrijp niet waarom je de zichtlijn aan de voorkant zo zou onderbreken. Te meer omdat het een paludarium wordt. Kan dat niet slimmer, zoals bijvoorbeeld alleen in beide hoeken of (liever nog) verstoppen in de hardscape? Zie builds van SerpaDesign.
Dat is dus ook het probleem wat ik ermee heb, het ziet er gewoon niet mooi uit. Maar het wel vanaf de voorkant van het aquarium komen, anders kan ik niet de volledige breedte van de achterwand besproeien. Dus dat is een beetje het dilemma waar ik mee zit. Weg werken in de hardscape/achterwand, kan ik dus wel aan de zijkanten doen, maar midden voorkant wordt dat gewoon wat moeilijker. Andere optie is om de sproeiers vanaf de achterwand naar voren te laten komen. Dan heb je geen balk aan de voorkant, dus die zichtlijn houd je vrij, maar je gaat nog steeds zien dat die sproeiers naar voren komen.

Ik kan mij voorstellen dat het ledje die eventuele waas neutraliseert. En anders is die waas denk ik best natuurlijk want zo'n folie is wel erg steriel, zie hieronder.
Ter overweging: misschien goed om de twee zijpanelen wél ook optiwhite te doen, dat geeft je op de lange termijn wel een hoop meer flexibiliteit. En dat kost je misschien 20 euro extra?
Bekijk bijlage 372946

Ja dat is zeker wel steriel. En met een ledstrip erachter, kan ik natuurlijk misschien ook wel spelen met de warmte van de kleuren die ik gebruik, zodat die groenige waas in ieder geval geminimaliseerd wordt of niet meer storend is.. Zijpanelen wel optiwhite geeft inderdaad meer vrijheid. Daar heb ik zelf ook nog over zitten te dubben... Ik ga wel even opvragen wat de kosten verschillen daar in zijn haha.
 
Ik weet niet precies welke planten je wil bemisten en waarom. Maar je hebt ook speciaal tape waar water in trekt en dat is bedoeld om hardscape of achterwanden te bevochtigen, van onderuit dus. Dat werkt perfect voor mosjes bijvoorbeeld.
 
Ik weet niet precies welke planten je wil bemisten en waarom. Maar je hebt ook speciaal tape waar water in trekt en dat is bedoeld om hardscape of achterwanden te bevochtigen, van onderuit dus. Dat werkt perfect voor mosjes bijvoorbeeld.
Klopt! Daar wil ik ook gebruik van maken! Niet perse van die tape, maar je hebt ook hygrolon. Dat is hetzelfde idee. En voor hetzelfde geld is dat voldoende qua water hoor. Maar ik merk bijvoorbeeld bij mijn Hydrocotyle en de mosjss in de 45cm dat die het water van de sproeier echt wel nodig heeft om niet uit te drogen
 
Een heel goed alternatief voor Terratape is een rolletje katoenen sporttape. Dat is rekbaar, neemt water op en blijft aan elkaar plakken en komt in allerlei kleuren. Gebruik het zelf al jaren voor mijn mosjes
 
Ook hier weer even advies vragen. Ik wil graag twee doorvoeren in de achterwand, waar ik mijn filter in en uitstroom in kan doen. Maar ik wil niet dat hier water doorheen kan komen. De doorvoeren zijn wel boven het water niveau, maar de achterwand kan nat worden en kan daardoor misschien doorlekken naar die doorvoeren toe. Heeft iemand tips over hoe ik die doorvoeren op een manier kan dichten, dat ik er eventueel later wel weer bij kan als het nodig is?
 
Ook hier weer even advies vragen. Ik wil graag twee doorvoeren in de achterwand, waar ik mijn filter in en uitstroom in kan doen. Maar ik wil niet dat hier water doorheen kan komen. De doorvoeren zijn wel boven het water niveau, maar de achterwand kan nat worden en kan daardoor misschien doorlekken naar die doorvoeren toe. Heeft iemand tips over hoe ik die doorvoeren op een manier kan dichten, dat ik er eventueel later wel weer bij kan als het nodig is?
Bedoel je wellicht zoiets:
https://www.wildkamp.nl/product/vdl...MIub6414-4hQMVZDkGAB0DdQzOEAQYJCABEgLsavD_BwE

Is in verschillende maten te koop.
Dit is met een klemring. Maar ze zijn er ook met lijm mof.
 
Bedoel je wellicht zoiets:
https://www.wildkamp.nl/product/vdl...MIub6414-4hQMVZDkGAB0DdQzOEAQYJCABEgLsavD_BwE

Is in verschillende maten te koop.
Dit is met een klemring. Maar ze zijn er ook met lijm mof.
Maar het nadeel is dan dat er dan dus maar 1 pvc buis per gat doorheen kan. Want ik heb hier ook wel over na zitten te denken inderdaad. Maar als ik bijvoorbeeld de in- en uitstroom aan dezelfde kant wil hebben of bijvoorbeeld twee uitstromen aan dezelfde kant wil hebben, dan heb ik dus ook twee gaten nodig aan die kant. Dus zat nu na te denken over een optie waarbij ik meerdere pvc buizen/slangen door 1 gat kan voeren..
 
Je zou een kunstof of rubber ring in de doorvoer kunnen maken waarin je passende gaten boort. Dit wordt ook veel toegepast bij kabelwartels in de industrie.
Even voor het idee:
https://www.hummel.com/en/cable-glands/products/accessories/accessories/hsk-me

Een andere optie is wellicht een haakse doorvoer die je naar beneden uit laat komen. Dan kun je slangen doorvoeren zonder dat er water van binnen naar buiten gaat.
 
Hey wat een leuk project! Ik volg ook mee, heel interessant. Ik heb nu alweer nieuwe dingen geleerd :thumbs:
 

Terug
Bovenaan