Hobbeldino en een Juwel Rio 180


Ik heb gelezen dat de moerasplanten hun voeding vooral opnemen via de wortels en de echte waterplanten dit doen via het blad.
Het verschil tussen moerasplanten en waterplanten kun je vinden door de plant uit het water te halen.
Behoud deze zijn vorm, dan is het een moerasplant, valt de plant om en is hij slap (zoals vallisneria), dan is het een echte waterplant.

Er zullen vast wel uitzonderingen zijn, maar met deze regel houd je de meeste wel uit elkaar :)

Dat is een goede tip, zal ik onthouden.

Krijg je op de vallisneria op de punten alg van de goede bladeren of zijn dat bladeren die de top missen? Bij afgeknakte bladeren zie dan vaak wel snel algen omdat ze daar ook suikers lekken.

Het betreft eigenlijk beide, maar die afgeknakte / niet ver naar beneden afgeknipte blaadjes zijn er inderdaad wat gevoeliger voor. Is het beter deze dan lager af te knippen; zo ja hoe laag?

Ik heb hem al een hele tijd zonder bodemvoeding, en hij groeit als een gek:D

Nou het is niet zo dat die hier niet groeien, er zit alleen op de Vallisneria die in de stroming staat altijd vrij veel alg op. Deze kan ik er meestal wel eenvoudig van verwijderen. Lijkt deels op baardalg en deels is die bijna of helemaal zwart. Zal er eens een foto van posten als ik er weer eentje zie; heb ze afgelopen weekend allemaal eens verwijderd die waar de alg op zat..
 
Soms duurt het even voordat deze plant aanslaat en bladeren kun je onderaan eventueel van de plant afhalen.
 
Soms duurt het even voordat deze plant aanslaat en bladeren kun je onderaan eventueel van de plant afhalen.

De planten zijn/waren erg goed aangeslagen. Sterker nog, het zijn de planten die qua groei het het beste doen. Alleen komt er vaak veel alg op bij met name één plant, die in de stroming staat en ook meer licht vang omdat de meeste andere (niet allemaal) ook wat schaduw van drijfplanten hebben. Ik heb er al veel uitlopers van gehad.



Op een andere plant heb ik ook vaak alg, zie de foto:



Deze maakt bovenin mooie blaadjes aan en de alg die op de blaadjes zit is ook makkelijk eraf te halen. Suggesties?
 
Voor de mensen die het niet weten, ik had afgelopen weekend één Rode Minor met ik denk bekrot gezien. Ik heb deze op dinsdagmorgen apart gezet, samen met een andere Rode Minor, die beginnende vorm van Bekrot lijkt te hebben. De visjes worden momenteel met Baktopur behandeld.


Het meest aangetaste visje, met bekrot en uitpuilende ogen.


Onder behandeling

zwdZGZyLmoxefPvtxi9mP7u4FD66APFX.jpeg

Ja ik moet de raam poetsen.. Gezellig samen eten.. let op de Corydoras Panda, deze heeft maar één zijvinnetje dat functioneert. De andere heeft hij onder zijn lichaam hangen.
 
Mooie foto die laatste. Ben wel benieuwd hoe het afloopt met de rode minors en of de bactopur gaat helpen
 
Ik hoop het ook @Albert.K !

@Peter76 is inderdaad een Sidhimunki. Ik heb er destijds drie van neegenomen op ons werk toen daar een bak weg ging. Ze doen het erg goed. Leuke visjes.
 
Wat een prachtige foto's! Je vissen hebben het duidelijk naar hun zin.

Ik zie dat je een mooie school vijfstreepbarbelen hebt. Ik ken wel mensen die deze vis ook hebben, maar daar zijn ze erg schuw en komen alleen tevoorschijn tijdens het eten, om daarna in het 'struikgewas' te duiken en zich niet te laten zien tot de volgende maaltijd.

Herken jij dit schuwe gedrag ook of voelen jouw vissen zich helemaal prima? :D
 
Prachtige plaatjes weer!

Dankje :D

Wat een prachtige foto's! Je vissen hebben het duidelijk naar hun zin.

Ik zie dat je een mooie school vijfstreepbarbelen hebt. Ik ken wel mensen die deze vis ook hebben, maar daar zijn ze erg schuw en komen alleen tevoorschijn tijdens het eten, om daarna in het 'struikgewas' te duiken en zich niet te laten zien tot de volgende maaltijd.

Herken jij dit schuwe gedrag ook of voelen jouw vissen zich helemaal prima? :D

Als je met je hoofd voor de bak gaat staan, dan duiken ze wel weg, maar als je rustig ervoor gaat zitten en wacht.. of op de bank gaat zitten, dan laten ze zich goed zien. Soms zitten ze samen of verspreid te ´chillen´ en doen ze weinig, maar soms zijn zo ook heel erg actief en zwemmen ze van links naar rechts en boven naar beneden.

Met eten staan ze altijd vooraan, maar ik zou ze niet betitelen als heel schuw. Niet zo ´stoer´ als de Panda´s, maar gewoon eigenlijk als een doorsnee vis. Als er ineens iets groots voor de bak verschijnt duiken ze even weg en als de kust ´veilig´ is dan komen ze weer met z´n allen in beweging. Zoals bijvoorbeeld op de eerste foto van de laatste post te zien is. Daar zwemmen ze gewoon gezellig door de bak.. en ze zijn ook nog verdomd snel ook.
 
Helaas vanmorgen één Rode Minor dood aangetroffen in de kleine bak, deze was al flink aangetast.
De ander is nog niet genezen in ieder geval.

In de grote bak zijn we gisteravond met de behandeling gestart. Vonden de mannetjesgoerami er niet helemaal goed uitzien (althans dat idee hebben we).
Eerst nog even 50% ververst, toen de Baktopur erin en nu alles goed in de gaten houden en zeer beperkt voeren de komende tijd.
 
welke drijvers heb je zitten? drijven bij jou ook vlak onder de lampen volgens foto. ik kan er geen in leven houden. dacht door de verlichting
 
kan zijn ja,vind dat spijtig

Ik heb ook geen afdekplaat. Ik heb de Limnobium laevigatum, deze zit eigenlijk rechtstreeks onder de lamp. Nu zal ik niet zeggen dat ze héél goed groeien, maar dat deden ze op het begin wel. Ik heb ook vrij weinig nitraat in de bak moet ik zeggen en volgens mij groeien ze met een fijne hoeveelheid nitraat erg hard. Op het begin had ik meer nitraat en toen groeide ze zo hard dat ik er heb moeten weg doen. Ik haal de slechte er altijd uit en laat de goede zitten, zo blijft het eigenlijk altijd in evenwicht en heb ik ca. 1/3 vol met drijfplantjes. Vinden de vissen erg fijn. Na de 'verbouwing' wil ik misschien iets meer, richting 1/2 drijfplanten. Bij ons op het werk groeien ze onder de LED een stuk beter trouwens.

Probleem is volgens mij - ik neem aan dat ze geel worden? - dat ze vrij snel verbranden als er (condens)druppels op de blaadjes vallen. Dit valt natuurlijk op te lossen door een afdekplaat, maar ook door te zorgen dat je:
a. minder condens(druppels) in de bak hebt of
b. de condensdruppels meer richting één kant uit stuurt.

Hoe je b. kunt uitvoeren geen idee.. dat kunnen anderen misschien beter beantwoorden. Misschien door iets heel kleins te leggen onder de de kap aan één kant waardoor de condens vooral aan de andere kant terecht komt?
 
ik heb nu ook een 4 tal maanden led verlichting en geen drijvers geprobeerd onder ledverlichting,was in de tijd met tl buizen dat ik drijvers heb gehad. mss eens opnieuw proberen en kap aan een zijde wat omhoog lichten zodat condens druppels naar een kant gaan druppelen. goede tip,ga eens proberen. bedankt voor reacties en tip uiteraard.
 
m6jqvmoIhLQ70vsI8l0ShXUJjzxFl39a.jpeg


Hmmm.... :)


m6jqvmoIhLQ70vsI8l0ShXUJjzxFl39a.jpeg


m6jqvmoIhLQ70vsI8l0ShXUJjzxFl39a.jpeg


Een van onze vele vele vele vele helena's :D
 
:DBeter zo'n mooie gekleurde slak dan een saaie grijze

Ja dat sowieso. Ze leveren dan ook nog een leuk centje op zo nu en dan. Is altijd wel vraag naar. Zag er gisteren denk ik zo 40 boven de grond :juggle:
 
De laatste weken helaas wat problemen gehad met de bak. We hebben tot op heden één Rode Minor verloren aan bekrot, terwijl een andere Rode Minor nog in quarantaine zit en hopelijk gaat die het redden. Dat is echter nog onzeker. Daarna hadden we wat problemen met de mannetjesgoerami, die had uitpuilende ogen. Dit lijkt echter weer volledig te zijn verdwenen en hij is ook weer erg actief.

Dachten we dat het weer rustig was, zagen we een vijfstreepbarbeel met - ik vermoed - valse buikwaterzucht. Ondanks behandeling heeft deze het niet gered. Bleek vanmorgen ook onze 'bejaarde' vijfstreepbarbeel te zijn overleden.. :'(:'(:'(

Erg veel ellende dus de laatste twee weken bij ons in de bak. Hopelijk stopt dat nu, want dit is echt niet leuk. :(
 
Wat naar :(

Het lijkt wel alsof zulke dingen altijd tegelijk komen. Zo gaat het maanden goed, en zo lijkt alles ineens te sterven. Ik hoop ook dat het stopt, want dit is inderdaad niet leuk.

Heb je iets gemerkt aan je vissen qua gedrag? En lijken de vissen allemaal wat anders te hebben of vertonen sommige vissen dezelfde symptomen?
Heb je laatst nog iets veranderd aan je aquarium? Een nieuw plantje, nieuwe vissen oid.
Anders is het gewoon pech hebben :(
 
Wat rot zeg..... En dat allemaal tegelijk! :br:Ik hoop dat het nu stopt
 
Wat naar :(

Het lijkt wel alsof zulke dingen altijd tegelijk komen. Zo gaat het maanden goed, en zo lijkt alles ineens te sterven. Ik hoop ook dat het stopt, want dit is inderdaad niet leuk.

Heb je iets gemerkt aan je vissen qua gedrag? En lijken de vissen allemaal wat anders te hebben of vertonen sommige vissen dezelfde symptomen?
Heb je laatst nog iets veranderd aan je aquarium? Een nieuw plantje, nieuwe vissen oid.
Anders is het gewoon pech hebben :(

Nee de vissen doen het eigenlijk allemaal goed verder. Ze eten goed, zijn gewoon actief. Alleen de slachtoffers kwamen zo ineens uit het niets. De rest lijkt gewoon gezond en is goed doorvoed..
Het oudje hadden we wel al zien aankomen, maar blijft jammer.. zeker nu.
 
Dan is het waarschijnlijk pech. Heb ik ook wel eens gehad, dat er in één maand 10 vissen sneuvelen uit het niets. Zo snel als het komt, is het ook weer over.
Sterkte in ieder geval en hopelijk is het nu snel voorbij!
 
Dan is het waarschijnlijk pech. Heb ik ook wel eens gehad, dat er in één maand 10 vissen sneuvelen uit het niets. Zo snel als het komt, is het ook weer over.
Sterkte in ieder geval en hopelijk is het nu snel voorbij!

Bedankt! We doen er momenteel alles aan om ze extra goed te verzorgen!
 
We mogen weer! Eindelijk is het zo ver (samenwonen) en met een frisse start met het aquarium hopen we dat het met meer zorg en toewijding dit keer wel goed gaat. De bak was zichzelf langzaam aan het verliezen in de algen. We hebben voor nu alvast een paar nieuwe plantjes gehaald en voegen nu dagelijks (hier ging het al fout!) EasyCarbo toe. Hopelijk helpt dit tegen de resterende algen op het stuk hout links en achterwand.

De volgende plantjes hebben we aangeschaft:
2x bosje Vallisneria (Spiralis/Gigantea iemand?)
2x Echinodorus Bleheri
2x Sagittaria Teres
1x bosje waterpest

Het ziet er nu als volgt uit:

lq7DDIdQX7ZNAURkBVdJaA_7OZLQxYXC.jpeg


De bedoeling is dat het natuurlijk gaat groeien. Op termijn willen we rechts een leuke volle bos met planten hebben (in dit geval de bleheri). We willen ook nog iets op het hout binden. Misschien dat het mooiste is om dat links te doen waarbij het meeste van de techniek ook nog weggewerkt kan worden.

Nog een shot van de visjes tijdens het avondmaal zojuist. Een speciaal bodemstickje, boordevol met vitamines gemaakt uit een licht verteerbaar voer aangevuld spirulina poeder, klei en speciale kruiden. De vissen zijn er werkelijk waar dol op!

lq7DDIdQX7ZNAURkBVdJaA_7OZLQxYXC.jpeg
 

Terug
Bovenaan