Wat is er nieuw

Hockeystick agressief naar één andere vis

PieterHagen

New member
Lid geworden
4 mei 2021
Leeftijd
33
Goedemorgen!

Ik heb een jaar geleden een 60 liter tropisch aquarium overgenomen van iemand via marktplaats. Daar heb ik een paar vissen bijgekregen waaronder een hockeystick. Een paar sluierstaartvissen heb ik er bij gekocht waar er één van in leven is gebleven en nu een jaar verder heb ik de bak vernieuwd voor een compleet nieuwe. De vissen deden het prima tot ik van de week merkte dat de sluierstaart erg zwak tegen het filter aanbleef hangen. Dit heb ik in de gaten gehouden en zag dat de hockeystick puur en alleen tegen deze sluierstaart agressief deed. Hij zit hem steeds achterna en tikt er dan nog even tegen aan. Deze hockeystick heb ik nu even apart gezet in een emmer, één keer terug gezet om te kijken of het weer normaal kon in mijn bak 🙂 maar het gebeurde weer en nu zit hij weer in een emmer. Wat kan ik hier het beste mee doen? Dit is nooit eerder gebeurd in het afgelopen jaar.
Wel heb ik dus sinds kort een nieuw warm water aquarium, 60 liter en drie nieuwe zwaarddragers. Verder heb ik een molly, algeneter, garnaal en dus de sluierstaartvis.

Ik zou voor de Sluier een ander huis zoeken want deze zit echt te klein.

Een sluierstaart variant van een tropische vis? Of een sluierstaart als in de koudwatervariant? Deze laatste is, zoals de naam al zegt, niet te combineren met een tropische (warmwater) aquarium

Een hockey stick tetra is ook een echte schoolvis. Solitair kan deze ernstig gestresst zijn waardoor deze agressiviteit kan tonen. Heb je foto's van je bak?

Een sluierstaart variant van een tropische vis? Of een sluierstaart als in de koudwatervariant? Deze laatste is, zoals de naam al zegt, niet te combineren met een tropische (warmwater) aquarium
Een tropische vis, ik heb eigenlijk bij alle eigen gekochte vissen gevraagd in de winkel of dit oké was.

Een hockey stick tetra is ook een echte schoolvis. Solitair kan deze ernstig gestresst zijn waardoor deze agressiviteit kan tonen. Heb je foto's van je bak?
Dan zal dat het zijn denk ik? Mijn bak heeft in het verleden twee hockeysticks gehad, maar dat is al een poos geleden dat ik er nog maar één van heb.

20210506_153034.jpg

Kan het ook dat de hockeystick, nu in zijn eentje, zich afreageert op de sluierstaart omdat de sluierstaart zo aan het groeien is en daarmee plek inneemt? Los hier van, de vissen doen het verder prima. De sluierstaart is prima in zijn doen zonder de hockeystick.

Ik houd t vooral op dat de hockeystick in z'n eentje zit.

Toch zou ik je aanraden een ander tehuis te vinden voor je sluierstaart. Dit is een koudwatervis die veel meer ruimte en voeding/waterverversing nodig heeft. Om even een voorbeeld te geven, bijgevoegde foto zijn sluierstaartjes van 1,5 jaar oud. Zo groot/groter horen ze te zijn op deze leeftijd. De bak zelf is een meter breed om als schaal te fungeren.

Screenshot_20210506-154316.jpg

Tetra's willen nog wel eens agressief worden als ze niet in een school worden gehouden. En als het zo is dat je goudvis zich niet lekker voelt en zich rustig houdt (of dat nou door stress is of iets anders), kan dat extra reden zijn voor een andere vis om hem lastig te vallen. Ik zou deze twee vissen niet meer bij elkaar houden.

Of een sluierstaart als in de koudwatervariant? Deze laatste is, zoals de naam al zegt, niet te combineren met een tropische (warmwater) aquarium
Iemand moet dat toch eens gaan vertellen tegen de eigenaars van de miljoenen goudvissen die probleemloos gehouden en gekweekt worden in Florida, Hawaii en landen in Zuidoost-Azië...

Het blijft een punt van strijd in onze hobby, wat wel en niet goed zou zijn voor goudvissen. Laat ik in elk geval nog de opmerking plaatsen dat de gezondheid van een goudvis en de mate van uitgroei niet in direct verband tot elkaar staan. Uitgroei tot maximale proporties door veel voederen en verversen is optioneel. Zolang de waterkwaliteit maar goed is.

Iemand moet dat toch eens gaan vertellen tegen de eigenaars van de miljoenen goudvissen die probleemloos gehouden en gekweekt worden in Florida, Hawaii en landen in Zuidoost-Azië...

Het blijft een punt van strijd in onze hobby, wat wel en niet goed zou zijn voor goudvissen. Laat ik in elk geval nog de opmerking plaatsen dat de gezondheid van een goudvis en de mate van uitgroei niet in direct verband tot elkaar staan. Uitgroei tot maximale proporties door veel voederen en verversen is optioneel. Zolang de waterkwaliteit maar goed is.
Ja okay, zo had ik er nog niet naar gekeken. Zie het toch eerder als een vijvervis en bij mij is er dan de connectie voor een wat lagere temperatuur. In ieder geval niet jaarrond warm. Idd; blijf toch lastig om tr bepalen wat er nou het beste is

Uitgroei tot maximale proporties door veel voederen en verversen is optioneel.
Even off topic denk ik maar een Sluier zal toch in een 40 of 54 liter nooit goed uitgroeien ondanks dat het water en de voeding goed is?

Goudvissen krijgen denk ik iets te weinig "credit" als het gaat om hun vermogen zich in allerlei milieus te handhaven. Prima als vijvervis, maar ook tropisch hoor je ze niet klagen. Fishbase.com geeft hun temperatuurrange zelfs aan als 0 - 41 graden of zo. Nu zou ik het nooit in m'n hoofd halen om goudvissen op 35+ te zetten, maar een hete zomer (zoals je die ook wel hebt in het lager gelegen stroomgebied van de Yangtze, hun oorsprongsgebied) moeten ze zeker goed doorkomen. 🙂 Aan de andere kant werkt een koele winterperiode weer goed om de voortplanting aan te wakkeren. Tegelijk, er zijn mensen die 40 jaar een goudvis in de huiskamer hebben staan (dat zal dan min of meer permanent 20-25 gr zijn) en dan leeft zo'n dier ook nog. 💪

Even off topic denk ik maar een Sluier zal toch in een 40 of 54 liter nooit goed uitgroeien ondanks dat het water en de voeding goed is?
Het lijkt me sowieso onwenselijk en een beetje zielig. Maar ik heb wel eens van een studie gehoord (kon 'm laatst niet meer vinden) waarin goudvissen in een klein watervolume gehouden werden, en dat werd dan heel regelmatig ververst. Een kraan die open stond of zo. En die vissen groeiden alsof ze in het IJsselmeer zaten. Het zou dus kunnen dat er iets ín weinig ververst water zit waardoor de groei beperkt wordt. Men zegt wel eens anti-groeihormoon. Ik heb alleen nog niets kunnen terugvinden over het exacte mechanisme van uitscheiding in het water. Of (als de uitscheiding intern is) op welke manier waterwaarde X in zou werken op die hormoonhuishouding van de vis.

Laat ik in elk geval nog de opmerking plaatsen dat de gezondheid van een goudvis en de mate van uitgroei niet in direct verband tot elkaar staan. Uitgroei tot maximale proporties door veel voederen en verversen is optioneel. Zolang de waterkwaliteit maar goed is.
Dit vind ik wel een lastige. Ja, grootte en gezondheid hoeft niet persé iets met elkaar te maken hebben. Echter spreek ik dan van pak m beet een volwassen grootte van 60% tot 120% van de normale grootte van het dier. Buiten deze 'waardes' zal je waarschijnlijk geen gezonde exemplaren treffen. Een volwassen sluier van een cm of 8 zal naar mijn ervaring wat ik heb gezien heb nooit zo oud worden als eentje van een van 15-20cm. Vandaar dat ik sluierstaart houders liever aanstuur op de maximaal behoudbare grootte, ook omdat dit altijd gepaard gaat met goede verzorging.

Een Sluierstaart in een bak met een Hockeystick die zich niet senang voelt omdat het eigenlijk een scholenvis is. Helaas zijn veel gewone dierenwinkels niet echt de plek waar je heen gaat voor goed advies m.b.t. vissen en aquaria. Zij moeten nl. verkopen om te kunnen voortbestaan, en hebben vaak contracten met bepaalde leveranciers/fabrikanten, en dus wordt er vaak gezegd dat iets wel kan, alleen maar omdat je geen " nee" mag verkopen. ( Ik kreeg destijds overigens dezelfde instructie in de kantoorboekhandel waar ik mijn eerste zaterdagbaantje had:))

Een Hockeystick moet dus eigenlijk minimaal 5 soortgenoten om zich heen hebben, want anders voelt hij zich niet fijn en raakt gestresst. Hij gaat in dit geval afreageren op de Sluierstaart die bij de uitstroom van de filter hangt, en zich duidelijk ook niet fijn voelt.

Een Sluierstaart voelt zich fijn tussen de 15 en 25 graden ( en in tropische gebieden ook wel warmer) maar onder een paar voorwaarden: veel vers water ( ik ververs zelf iedere 3 dagen) en goede filtering. Sluierstaarten eten veel en poepen navenant. De hoeveelheid ammoniak uit de urine en ontlasting en de nitriet die daaruit ontstaat moeten echt afgevoerd worden, want zo'n vis krijgt last van nitrietvergiftiging en kieuwverbranding. Daarom hangt hij ook bij de filter rond. Daarbij heeft 1 Sluierstaart 50 l zwemwater nodig om zich lekker te voelen.

Een bak van 60 liter is dus veel te klein voor deze combinatie. Wil je dit goed houden, dan kun je beter een bak van 1 meter breed aanschaffen, en minimaal 5 maatjes voor je Hockeystick. Of een ander plekje voor de Sluierstaart zoeken en de 6 Hockeysticks in deze bak laten.

https://www.aquainfo.nl/artikel/thayeria-boehlkei-hockeystick/
https://aquaforum.nl/threads/stikst...dvis-sluierstaarthouders.171486/#post-2232632

Laatst bewerkt:
Dit vind ik wel een lastige. Ja, grootte en gezondheid hoeft niet persé iets met elkaar te maken hebben. Echter spreek ik dan van pak m beet een volwassen grootte van 60% tot 120% van de normale grootte van het dier. Buiten deze 'waardes' zal je waarschijnlijk geen gezonde exemplaren treffen. Een volwassen sluier van een cm of 8 zal naar mijn ervaring wat ik heb gezien heb nooit zo oud worden als eentje van een van 15-20cm. Vandaar dat ik sluierstaart houders liever aanstuur op de maximaal behoudbare grootte, ook omdat dit altijd gepaard gaat met goede verzorging.
Ja daar heb je een punt. Achtergebleven goudvissen zijn in veel gevallen toch wat minder goed verzorgd. En dan zit je eerder safe door in te zetten op ideale groeiomstandigheden.

Wat ik me wel eens afvraag: je hebt er in ieder nest exemplaren bij zitten die, ook bij een zelfde voedselaanbod, minder groot worden dan de rest. In hoeverre of hoe vaak is het dan zo dat zo'n vis, die in groeitermen 1-0 achterstaat, ook daadwerkelijk fysiek minder functioneert. Wanneer is er sprake van een gezonde genetische variatie in "groeicurve", en wanneer van bijvoorbeeld een afwijking aan het hart of de lever of zoiets die het algehele functioneren remt... en waarschijnlijk tot een kortere levensduur leidt... 🤔

Ik ben een beetje aan het brabbelen geloof ik. Heb zelf in ieder geval één jonge goudvis die bijna stil lijkt te staan qua groei (hij doet wel blij en actief) en een andere die ook niet hard gaat maar die nog wel "iets" doet... En dan vraag ik me af wat precies maakt dat die vissen anders reageren op de gegeven hoeveelheid voer dan de rest... Meer uit nieuwsgierigheid dan bezorgdheid overigens.

@PieterHagen sorry hiervoor xD

Dat is volgens mij misschien het effect van dat feromoon Somatostatine, dat ervoor zorgt dat soortgenoten minder hard groeien. En waardoor sommigen kleiner blijven als je niet heel veel water ververst en die feromonen en groeiremmende hormonen wegspoelt. En grotere vissen zijn vaak ook sterker en sneller, zijn hun collega's te vlug af, die dan minder binnenkrijgen en dit compenseren door hun eigen groeiremmende hormoon GABA, waardoor ze zich aanpassen aan de hoeveelheid voedsel.

Ik heb de stoffen die je noemt ook voorbij zien komen in artikelen over (goud)vishormonen. Maar wat ik nog niet begrijp: telkens heeft men het er in die wetenschappelijke artikels erover dat die hormonen aangemaakt worden en circuleren in het lichaam van de vis zelf. Waar zit dan de link met de buitenwereld? Als somatostatine bijv in het water terechtkomt, en vervolgens op de vissen inwerkt, dan is het verhaal duidelijk. Ben jij concreet in die trant een uitleg tegengekomen?

En je zou denken dat een remmende stof ook op de uitscheidende vis van invloed moet zijn. Die vis is hetzelfde gebouwd als de rest. Dus bijvoorbeeld in mijn bak: de grootste vis had denk ik harder kunnen groeien wanneer het niet in de (naar we aannemen) eigen hormonensoep zou zwemmen. Of zeg ik nu iets geks.

Wat je zegt over de interne aanpassing naargelang de hoeveelheid beschikbare voeding, zal ook meespelen. En een vis die vlugger is, tsja....

Ik heb de stoffen die je noemt ook voorbij zien komen in artikelen over (goud)vishormonen. Maar wat ik nog niet begrijp: telkens heeft men het er in die wetenschappelijke artikels erover dat die hormonen aangemaakt worden en circuleren in het lichaam van de vis zelf. Waar zit dan de link met de buitenwereld? Als somatostatine bijv in het water terechtkomt, en vervolgens op de vissen inwerkt, dan is het verhaal duidelijk. Ben jij concreet in die trant een uitleg tegengekomen?

En je zou denken dat een remmende stof ook op de uitscheidende vis van invloed moet zijn. Die vis is hetzelfde gebouwd als de rest. Dus bijvoorbeeld in mijn bak: de grootste vis had denk ik harder kunnen groeien wanneer het niet in de (naar we aannemen) eigen hormonensoep zou zwemmen. Of zeg ik nu iets geks.

Wat je zegt over de interne aanpassing naargelang de hoeveelheid beschikbare voeding, zal ook meespelen. En een vis die vlugger is, tsja....
somatostatin wordt inderdaad uitgescheiden door o.a. goudvissen om op die manier de groei van hun rivalen af te remmen. Vermoedelijk zodat er meer eten overblijft voor die goudvis zelf.

Het heeft denk ik ook te maken met de hoeveelheid water waarin de vis zwemt. Perioden van droogte, meren worden kleine poelen, minder voedsel, Goudvis past zich aan. Aquarium is ook een beperkte hoeveelheid water, en sommige tuinvijvers ook. Dus de vissen maken deze stoffen aan, en die worden niet weggespoeld/verdund. Dat staat wel in dat engelstalige stuk wat in de discussie wordt vermeld. Dat is alleen geen wetenschappelijk artikel. De foto van de enorme Oranda die al verschillende malen is langsgekomen, betreft een vis die in een grote hoeveelheid water rondzwemt met veel voedsel. Hij maakt groeihormoon aan iedere keer dat hij eet, en Somatostatine om te voorkomen dat zijn soortgenoten groter worden dan hij. Maar zet je een jonge vis op rantsoen in een kleine hoeveelheid water dan maakt hij GABA aan waardoor hij niet meer groeit en zich aanpast aan de hoeveelheid voedsel. Maar als je de Goudvissen in het Artis-aquarium bekijkt, die zijn niet groter dan mijn vissen, ook al hebben ze een paar duizend liter water tot hun beschikking dat voortdurend gefilterd wordt in een enorme sump. Wellicht krijgen die maar een keer per dag te eten. Misschien moet ik nog eens in de Universiteitsbieb gaan struinen, of kan @Olympus of @michelle1 of @trinakria wat vinden.

Maar misschien kunnen we deze discussie beter verplaatsen naar het Grote OTT, want we zijn wel een beetje Off Topic...

Heb zeker niet alles gelezen maar groei valt of staat met de hoeveelheid voeding uiteindelijk. Je kan nog zulke ideale waterwaarden hebben, als ze te weinig eten krijgen zullen ze nooit uitgroeien tot hun potentiële grootte

Goedemorgen!

Ik heb een jaar geleden een 60 liter tropisch aquarium overgenomen van iemand via marktplaats. Daar heb ik een paar vissen bijgekregen waaronder een hockeystick. Een paar sluierstaartvissen heb ik er bij gekocht waar er één van in leven is gebleven en nu een jaar verder heb ik de bak vernieuwd voor een compleet nieuwe. De vissen deden het prima tot ik van de week merkte dat de sluierstaart erg zwak tegen het filter aanbleef hangen. Dit heb ik in de gaten gehouden en zag dat de hockeystick puur en alleen tegen deze sluierstaart agressief deed. Hij zit hem steeds achterna en tikt er dan nog even tegen aan. Deze hockeystick heb ik nu even apart gezet in een emmer, één keer terug gezet om te kijken of het weer normaal kon in mijn bak 🙂 maar het gebeurde weer en nu zit hij weer in een emmer. Wat kan ik hier het beste mee doen? Dit is nooit eerder gebeurd in het afgelopen jaar.
Wel heb ik dus sinds kort een nieuw warm water aquarium, 60 liter en drie nieuwe zwaarddragers. Verder heb ik een molly, algeneter, garnaal en dus de sluierstaartvis.

Buiten de hele groei discussie om. Je geef aan dat je al een paar sluierstaarten had waarbij er 1 in leven in gebleven. Gaat dat je niet aan het denken zetten wat gebeurd er? Waarom gaan die beestjes dood?

Een nieuw aquarium is natuurlijk heel leuk maar ga je dan niet eerst eens info vergaren wat voor vissen erin steken. Kunnen deze wel bij elkaar? Of koop je gewoon maar wat mooi is en voor de rest moeten ze het maar met elkaar doen?

Gezien je nu een nieuw aquarium heb met een nieuw filter en de mega vervuilers de sluier en de algeneter ws ook zou ik het probleem in je watertje zoeken. Verversen, verversen en verversen. Drupjes NH3 en NO2 kopen en zorgen dat je nieuwe aquarium goed is ingedraaid. Dan heb je het grootste euvel opgelost.

Dan zit je met een bont gezelschap wat niet match en je inrichting van het aquarium hoe leuk ook is totaal niet geschikt. Je zult moeten kiezen of sluiers houden of een tropisch gezelschap aquarium. Gezien de ruimte zorg AUB voor een mooie vijver voor de sluierstaart zodat hij wellicht in leven blijft.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan