hoe geraak ik hier vanaf !!


S

Sparkske

Guest
welke alg is dit en hoe geraak ik er vanaf !!

973796_0_82_image12.jpg

388332_0_82_image11.jpg

513713_0_82_image10.jpg
 
Volgens mij zie ik meerdere algen.
Wat zijn je waarden en wat voeg je toe en hoelang brand de verlichting?
Oh ja hoelang draait de bak nu??

Je moet in ieder geval met co2 zorgen dat alle stoffen voldoende aanwezig zijn. Dus zowel de nitraat als fosfaat en co2 en de sporenelementen.
 
Bak RIO 240
Filters : JBL 901 en JBL 1501
Lampen T5 : Dennerle specialplant - Juwel highlite nature alle 2 met reflector leeftijd ongeveer 15 maanden
Verlichtingstijd: 7uur en 20 min
CO2 met computer
PH 6.7
KH moet nog even controleren ma zal tussen de 4-6 zijn
NO3 -PO4 20 - 2 verhouding
Plantenvoeding 19 ml geeft +/- 0.5 FE

Elke week ververs ik ongeveer 50 % en voeg dan +/- 35 liter osmose water toe en de rest vul ik aan met kraanwater .
 
De JBL 1501 is wel recent toegevoegd meer dan 4 weken geleden en er steken de oude sponzen in van interne juwel filter
 
Ik schrik wel even van je bak als dit met de EI is hoor.
Hoelang volg je al de EI eigenlijk en was de bak toen nog algenvrij??
Ik zou bijna zeggen dat je alle bealgde plantjes weg moet doen want er zijn bij die heel erg bealgd zijn.
Je waarden lijken mij wel goed toe.
20/2 is prima in de regel. Weet je ook hoeveel je over houdt van de waarden voor de verversing?? Dan weet je ongeveer wat je verbruikt of in ieder geval of er voldoende over is.

Je co2 is ook prima als ik het zo bekijk. Is de stroming goed of heb je veel dode plekken in je bak??
Normaal zou je met 20/2 niet zoveel algen mogen krijgen. ik heb ook weleens een algje maar dat blad verwijder ik en klaar is het weer.
Persoonlijk zou ik die plantjes op foto eruit doen want die zijn helemaal bealgd zie ik en ik zou het hout en andere dode zaken ook goed schoonmaken em desnoods even inspuiten met carbo.
Ik vind je taifun erg smerig en wellicht moet je die ook even schoonmaken, dan loopt de co 2 denk ik beter.

Tja waar het aan kan liggen durf ik zo niet te zeggen. Je waarden lijken goed.
Je hebt in de ene filter de sponzen van de interne lees ik. Die kun je toch beter vervangen door gewoon substraat??
Je kan de oude sponzen uitknijpen en dat water in de filter doen met het nieuwe substraat.
Die oude sponzen sluiten denk ik niet echt goed aan in je filter.
Ik geef zelf 20 ml csm+b op 190 liter. Wellicht dat je dit iets moet verhogen. Of is je bak niet meer liters dan 200?

Als je bak voor de start met de EI schoon was van algen dan begrijp ik al die algen zo snel niet dus.

Edit: heb je ook een duidelijk totaaltje waarop alle planten goed te zien zijn??
 
Ik heb even bij je oude berichten gekeken en volgens mij ben je niet erg lang bezig met de EI.
Ik vermoedt dan ook dat je bij de start ook al de nodige algen had. Of denk ik nu verkeerd??
Als dat zo is dan zou ik zeggen dat je de bealgde planten zoveel mogelijk schoon moet maken, oftewel bealgde bladeren verwijderen en erg bealgde desnoods weggooien.
Op den duur moeten de nieuwe bladeren wel schoon zijn en schoon blijven. Maar ik zou dus zoveel mogelijk alles wat alg is schoonmaken of wegdoen.
Ik ging bij mn eerdere post er niet vanuit dat je nog maar net met de EI bent begonnen.
 
Ja ik volg de EI methode en dit sinds een aantal weken denk een week of 3.

Tevens heb ik gisteren alle planten die onder de algen zaten en er uit gedaan alleen zit er nu op getjokt nog redelijk wat alg deze ook der uit halen en proper proberen te maken ?

Zal de dosering CSM +B opvoeren deze week

Voor de filter : 1 mandje siporax , 1 mandje " siporax " van Jbl, 1 mandje blauwe watten en als laatste mandje 1 blauwe spons en filterwatten .

De taifun zal ik zo snel mogelijk ook eens proper maken
 
Ja ik zou zoveel mogelijk alle algen weg halen die je kunt verwijderen. Misschien dat een enkel plantje dan niet veel meer is maar dat groeit wel snel weer aan hoor.
In principe zijn die pijpjes prima en ook de blauwe sponzen zijn ok.
Ik denk dat jij voor je met de EI startte al behoorlijk last van alg had in je bak. Het is dan dus niet zo zeer ontstaan tijdens het gebruik van de EI.
In vond het al raar namelijk en kon het ook niet uit je post opmaken.
Ik denk dat als je alles goed algvrij maakt en houdt dat het met je waarden en de EI wel weer goed gaat komen.
Als je 10ml per 100 liter plantenvoeding geeft dan zit je hoog genoeg denk ik.
 
morgen even langs de winkel gaan en een nieuwe tandenborstel ofzo zodat ik het hout helemaal kan schoon maken.

Als ik begon met de EI methode dan had ik een klein beetje last van zwarte pluisjes op het hout en soms op de raam heb en dacht dat het wel beteren nu ik start met EI maar integendeel het wordt alleen maar erger.

zoal eerder gezegd gisteren de meeste planten der uitgehaald:
De bacopa had nieuwe groei mooi groen zonder algen dus alles met algen weg
en de rest was bijna niet meer te redden dus ineens weg ermee dan maar snel een vers bosje sterrenkruid en Braziliaanse klimop gaan halen dat er toch iets van groen in staat.

en nu duimen zeker het kan alleen maar beteren !!

alleen vraag ik mij af vanwaar die bruine alg vandaan kwam kan dit door " vervuild" osmose water zijn ? bedoel met vervuild hoog SIO2 gehalte ?
 
Dat bruine zag ik op je taifun. Ik heb dat ook en dat is denk ik vrij normaal bij een flipper of taifun hoor. Ik maak hem ook zeker eens in de paar weken schoon.
 
jessicapilon heb je soms een idee voor de algen van het hout te krijgen daar juist bezig geweest met een tandenborstel maar dit was niet echt een succes :(
 
Krassen met een bot mes, schuursponsje, wasborstel, easycarbo puur erop en ff laten weken...
Als ik een ijzerborstel had gehad, dan had ik dat ook geprobeerd...
Meteen zachte plekken van het hout eraf...

Perfect wordt het nooit,...succes met die monnikenklus!!
 
Ja ik gebruik meestal een gewone schuurspons en dan met het groene deel dus en daarna schraap ik weleens met een botermesje het na zodat het goed schoon is. Handig is om daarna het even met carbo te behandelen.

Eigenlijk maakt het met hout niet zoveel uit waarmee je het doet hoor.
Het gaat vrij gemakkelijk vond ikzelf destijds.
 
Oude afwasborstel gebruik ik hiervoor af en toe als ik me ga storen aan teveel alg op het hout.
 
Ja als de borstel een beetje hard is dan wil dat ook prima hoor. Ik heb ook een hekel aan algen en mooie algen die bestaan in mijn ogen niet.
 
Borstelen,alg alg ergens een hekel aan heeft dan is het "gestoord"worden.En dat is borstelen
 
heb dit al eens aan het doen geweest maar wat een klus :) kan je uren mee bezig zijn
 
Nou een stuk hout heb je met een goede ruwe borstel od spons zo schoon hoor.
In de toekomst kun je beter als je ergens een beetje alg ziet het direct onder handen nemen. Dat scheelt dan weer tijd.
 
Puur natuur.
Wat zie je nu aan een kaal stuk hout?


En jullie hebben ook veel silicaten in het water.
Dar krijg je ook bruine alg van.
Met Veel Snelgroeiers krijg je dat minder.

Of osmose.
 
Tja smaken verschillen, maar ik ben geen liefhebber van alg.
 
Niet op de planten,maar hout mag best groen zijn.
Niet bruin.
 
Ik persoonlijk vindt het ook geen probleem als er op het hout een algje zit, zolang ze de bak niet overnemen vind ik het best..
En er zijn weer visjes die dat ook weer waarderen,....
 
De algen op het hout worden alleen maar erger :( het 2stuk hout dat ik probeerde schoon te maken ligt ondertussen in de garage bleef maar schoon maken hoe geraak ik er vanaf :(
 
Wat is de vulling van je filters, in detail?
 
JBL e901 standaard
JBL e1501 standaard buiten 1 mandje siporax
 
er is 1 mandje in de JBL e1501 verwisseld met siporax
 
Je volgt de EI dus.
Wat zijn nu je waarden en wat voeg je toe precies?? Heb je ook de lagen steeds zoveel mogelijk verwijderd en zaten die er al toen je met de EI bent begonnen??
Met de EI moeten de nieuwe bladeren normaal schoon kunnen blijven als alles goed gaat.
Is de stroming ook voldoende en bewegen alle plantjes een beetje??
Kun je een totaaltje posten en een foto van de alg op planten of hout?
 
Een totaal foto zou ons veel informatie extra geven idd.
 
Heb enkel CO2 geen speciale bodem ofzo alleen ververs ik elke week met 35 liter osmose + 80 liter kraanwater

Had deze alg al voor ik strate met EI wat ik toevoeg is
ZA
50% wissel
18ml no3
32ml po4
24ml kalium
Zo
8ml p+
Ma
Zelfde als zaterdag
Di
Zelfde als zondag
Wo
Zelfde al zaterdag
Do - vr.
Niets

Totaaltje zal voor morgen zijn
 
Over de stroming :

JBL e 1501 met Spraybar over de hele achterwand +\- 1 cm onder water en het water oppervlak beweegt mooi
JBL e 901 links in de hoek boven de taifun

Ph 6.4 - 6.5
Kh 4 - 5

moest ik morgen tijd hebben meet ik alle waarden even
 
Los jij poeders op of heb je de kant en klare voeding?
ik voeg alles in 1x toe na de wissel en jij in 3 delen zie ik. Op zich kan dat ook hoor.
Kun je de waarden misschien ook meten als je ook de foto s post??

En heb je een goede stroming zodat je geen "dode" plekken hebt??

Edit: ik zie net je post van daarnet.
 
Ik gebruik poeders van aquab....
De inhoud die ik oplos is de inhoud die op het zakje voorgeschreven staat.

Ga proberen morgen avond deze te meten en een foto te maken maar kan ook zijn dat het een dag later wordt.

Morgen al langs de gynaecoloog met de vriendin en je weet nooit hoelang je daar moet wachten :-(
 
Prima zo doe ik het ook hoor.
Sterkte morgen met je vriendin.
We zien je post vanzelf wel.
 

Terug
Bovenaan