Wat is er nieuw

hoe geraak ik hier vanaf !!

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Sparkske
  • Startdatum Startdatum
jessicapilon zei:
Dat kun je dus gemakkelijk testen door wat diepvriesvoer erin te doen of een vloeistof die niet helder is zoals sommige waterverbeteraars.
Dan zie je snel genoeg hoe de stroming is en waar eventueel een dode plek zit.

Thx voor de tip !
 
Sinds de stroming is aangepast merk ik duidelijk een verschil kwa aanslag op de ramen.

Allen krijg ik nog steeds alg op de bodem 🙁 gisteren deze afgezogen en dit is u al terug 🙁

yeE5g1sykt-_7Yp8qDNAvWACEhGxpccM.jpegUntitled by Sparkske, on Flickr
 
Gister afgezogen en nu al terug??
Dat lijkt me penseelalg en duidt normaal op een co2 tekort.
Maar ja de aanpassing is net gedaan dus zuig het eerst even weg nog en kijk of het terug blijft komen.
 
Ben het beu aan het worden 2014 is een K*t jaar voor het aquarium

de aanpassingen zijn geruime tijd geleden gedaan en het blijft nog steeds het zelfde !!

De extra stromingspomp ligt al in de vuilnisbak want dit was geen succes !!

en tja de algen blijven terugkomen zowel op het hout als op de bodem zoals de laatste foto

Bemesting die ik gebruik is EI
NO3 60 ml
PO4 90 ml
K 75 ml
P+ 18 ml
(dit zijn snel even de afgeronde waarde va wat ik toevoeg in een rio 240 )

Licht nog steeds het zelfde 5x T5 achter dennerle special plant voorkant juwel highlite nature

Stroming rechterhoek spaybar tegen de zijraam zit een jbl e1501 achter met aquamedic 1000 reactor
linker hoek uitstroom standaard van JBL op een filter e 901

CO2 via controller ingesteld op 6.3 bij een KH van 4 zou genoeg CO2 moeten zijn

Wel al gemerkt dat de ph daalt naar 6.2 in de nacht.

Hopelijk kunnen jullie mij nog raad geven van ben het echt beu aan het worden 🙁
 
hoeveel plantenvoeding geef je en is de stroming goed??
 
plantenvoeding is de P+ en das in totaal 18 ml op de week

Schema is
ZA waterwissel + N/P/K
ZO Plantenvoeding
MA N/P/K
DI Plantenvoeding
WO N/P/K
DO /
VR /


Kwa doorstroming goed ik kan het moeilijk beoordelen aan de rechter zei ruit zit een spraybar zal even tekening maken van de uitstroom.
 
ik voeg met de EI alles in 1x toe bij de wissel. Welke voeding gebruik je want ik doseer op 190 liter al 20 ml voeding.
misschien dat die 18 toch wat te weinig is??
Is het alleen penseelalg wat de kop opsteekt??
 
De opstelling van de filters is al niet goed.

Stop met je CO2 te regelen via een pH controller, nu ben je de pH aan het regelen, en niet het CO2 gehalte.
Het heeft geen enkel nut om 's nachts CO2 toe te voegen, dus die mag dan al af.
Zet je CO2 in de morgen een uur of 2-3 voor het licht aangaat aan. Maak dan een pH profiel van de rest van de dag, en stel daar je bellen/min op af.
Kan goed zijn dat je de alg krijgt door teveel wisseling in het CO2 gehalte.
 
Backplay,
Misschien kun je uitleggen waarom de opstelling niet goed is?
Ik zie deze opstelling vaker langskomen en zo kunnen andere leden er ook wellicht van leren.
Wat is eigenlijk dan een goede opstelling voor de in en uitstroom??
Met deze vraag doel ik ook op het gebruik van 1 filter. Moet dan de in en uitstroom aan dezelfde kant of juist niet??
 
Volgens mij gaat de uitstroom die links zit en tegen het raam kaatst dus via het raam de bak in maar van rechts komt stroming van de spraybar en dan gaat dat tegen elkaar in en geeft dan geen goede stroming als ik het goed "lees" in de tekening.
 
jessicapilon zei:
Backplay,
Misschien kun je uitleggen waarom de opstelling niet goed is?
Ik zie deze opstelling vaker langskomen en zo kunnen andere leden er ook wellicht van leren.
Wat is eigenlijk dan een goede opstelling voor de in en uitstroom??
Met deze vraag doel ik ook op het gebruik van 1 filter. Moet dan de in en uitstroom aan dezelfde kant of juist niet??

Was wat lui, xq6. 😀

Waar je al zeker op moet letten is dat de stromingen elkaar niet tegenwerken, en dat je best 1 goede stroming bekomt. Als ik het goed doorheb, is dit nu niet het geval.
Als de filters krachtig genoeg zijn, en er zijn geen bewoners die niet van stroming houden in de bovenlaag, zou je over de complete achterkant een spraybar kunnen doen. Zo komt er genoeg stroming op de bodem aan de voorkant, en word die zo naar achter getrokken.
Probleem hier is dat er 2 filters zijn, en maar 1 reactor. Dit is misschien op te lossen door telkens de in en uitlaat van beide filters te kruisen.
Wat nog een oplossing is, is om alles aan 1 kant te doen. Dus de 2 in/uitstromen aan dezelfde zijde zetten.
Altijd wel rekening houden met de opstelling in het aquarium natuurlijk.
 
jessicapilon zei:
Volgens mij gaat de uitstroom die links zit en tegen het raam kaatst dus via het raam de bak in maar van rechts komt stroming van de spraybar en dan gaat dat tegen elkaar in en geeft dan geen goede stroming als ik het goed "lees" in de tekening.
Tegen elkaar ingaan is juist wat je niet moet hebben.
-1 + 1 = 0
Wat je moet hebben:
1 + 1 = 2

EDIT:
En je cre�ert meer turbulentie, wat ook niet goed is.
 
Dus dan alles links of alles rechts. Dat is mij destijds ook verteld ivm de 2215 die ik gebruik en ik heb ook de in en de uitstroom aan 1 kant zitten. Mijn flipper zit juist aan de andere kant.
Ik maak ook uit de tekening ook op dat de stroming als het ware botst en elkaar dus tegenwerken.
Dan kan de TS volgens mij ook geen goede stroming hebben. Wellicht dat dit ook een deel van de alg verklaard.
 
backplay zei:
jessicapilon zei:
Volgens mij gaat de uitstroom die links zit en tegen het raam kaatst dus via het raam de bak in maar van rechts komt stroming van de spraybar en dan gaat dat tegen elkaar in en geeft dan geen goede stroming als ik het goed "lees" in de tekening.
Tegen elkaar ingaan is juist wat je niet moet hebben.
-1 + 1 = 0
Wat je moet hebben:
1 + 1 = 2

Klopt en daarom zei ik ook dat dit dan geen goede stroming geeft.
Dan krijg je ahw een botsing in het midden 😉
Natuurlijk moet de stroming 1 kant opgaan.
 
jessicapilon zei:
Wellicht dat dit ook een deel van de alg verklaard.

De vraag is natuurlijk waarom de alg zich juist daar nestelt. Stroming zou een factor kunnen zijn.
Als de TS dan even toelicht wat de omstandigheden op die plek zijn, weten we misschien wat meer.
 
Haha, eerst wat lui en nu niet goed gelezen 😀
Ach ja, die dagen hebben we allemaal weleens hoor 😉.
 
jessicapilon zei:
ik voeg met de EI alles in 1x toe bij de wissel. Welke voeding gebruik je want ik doseer op 190 liter al 20 ml voeding.
misschien dat die 18 toch wat te weinig is??
Is het alleen penseelalg wat de kop opsteekt??

Ik zou deze iets naar boven kunnen brengen

backplay zei:
De opstelling van de filters is al niet goed.

Stop met je CO2 te regelen via een pH controller, nu ben je de pH aan het regelen, en niet het CO2 gehalte.
Het heeft geen enkel nut om 's nachts CO2 toe te voegen, dus die mag dan al af.
Zet je CO2 in de morgen een uur of 2-3 voor het licht aangaat aan. Maak dan een pH profiel van de rest van de dag, en stel daar je bellen/min op af.
Kan goed zijn dat je de alg krijgt door teveel wisseling in het CO2 gehalte.
De controller springt s'nachts af ben juist een kijkje gaan nemen en nu staat deze in alarm en dus op.


backplay zei:
jessicapilon zei:
Backplay,
Misschien kun je uitleggen waarom de opstelling niet goed is?
Ik zie deze opstelling vaker langskomen en zo kunnen andere leden er ook wellicht van leren.
Wat is eigenlijk dan een goede opstelling voor de in en uitstroom??
Met deze vraag doel ik ook op het gebruik van 1 filter. Moet dan de in en uitstroom aan dezelfde kant of juist niet??

Was wat lui, xq6. 😀

Waar je al zeker op moet letten is dat de stromingen elkaar niet tegenwerken, en dat je best 1 goede stroming bekomt. Als ik het goed doorheb, is dit nu niet het geval.
Als de filters krachtig genoeg zijn, en er zijn geen bewoners die niet van stroming houden in de bovenlaag, zou je over de complete achterkant een spraybar kunnen doen. Zo komt er genoeg stroming op de bodem aan de voorkant, en word die zo naar achter getrokken.

Dit was zo in het begin maar dat was helemaal geen succes als je een spraybar va 1.1 meter hebt op het einde zit er bijna geen druk op het water .


Dus als ik het goed begrijp van backplay uitstroom allemaal aan 1 kant ? en de 2 aanzuigen ook aan 1 kant ?
 
Als het licht aan is even snel een foto maken van de alg.
 
Sparkske zei:
De controller springt s'nachts af ben juist een kijkje gaan nemen en nu staat deze in alarm en dus op.

Als je 's nachts je pH verder daalt is er toch iets mis, en staat die 's nachts niet af.
Je pH zou 's nacht moeten stijgen doordat de CO2 die je overdag hebt toegevoegd uit het aquarium verdwijnt via gasuitwisseling.
Het verschil tussen je pH 's morgens (als al de overtollige CO2 uit het aquarium is verdwenen en er nog geen CO2 word toegevoegd), en als de lichten aangaan (dus het tijdstip dat er al genoeg CO2 in het aquarium zou moeten zijn), gaat iets zeggen over je CO2 gehalte. Dit is de beste methode om je CO2 toevoer te regelen.

Sparkske zei:
Dit was zo in het begin maar dat was helemaal geen succes als je een spraybar va 1.1 meter hebt op het einde zit er bijna geen druk op het water .

Dat werkt meestal alleen als de pompen krachtig genoeg zijn, of als je 2 dezelfde filters verdeeld over 2 helften.


Sparkske zei:
Dus als ik het goed begrijp van backplay uitstroom allemaal aan 1 kant ? en de 2 aanzuigen ook aan 1 kant ?
Alle 2 de in/uitstromen aan dezelfde kant.
Als je even een foto van je gehele aquarium post heb ik al wat meer zicht op de inrichting want die speelt ook een rol.
 
Is dit niet al grotendeels opgelost als de spraybar rechts eraf wordt gehaald en de uitstroom langs de achterwand wordt gemikt?
Dan cre�er je een cirkel en dat werkt hier perfect.

Zo dus:
Untitled_zps03428eaa.jpg


~ Ivo
 
5oaXDYNG3UpQ4uyXuqcD6sOMhZwIF7bS.jpegUntitled by Sparkske, on Flickr


Foto van een tijdje geleden nu is die zo goed als leeg.
 
Mascha&Ivo zei:
Is dit niet al grotendeels opgelost als de spraybar rechts eraf wordt gehaald en de uitstroom langs de achterwand wordt gemikt?
Dan cre�er je een cirkel en dat werkt hier perfect.

Zo dus:
Untitled_zps03428eaa.jpg


~ Ivo

ik ken deze opstelling nog niet moet ik toegeven. Geeft dit ook een goede stroming in het midden van de bak of meer langs de ruiten van de bak??
Makkelijker lijkt me om gewoon alles aan 1 kant te doen.
En dan gewoon de spraybar erin laten.
 
Overal is een mooie stroming, de hele bak rond, geen 'dode' plekken.

Want houd er rekening mee: dit is een Rio. Plek voor een instroom en uitstroom aan ��n kant heb je, maar voor veel meer ook niet. De inkepingen die de Rio daarvoor heeft zijn vrij beperkt.
Dus er kan wel gesteld worden dat het makkelijk is om alles aan ��n kant te doen, of dat dat beter zou zijn, maar dat gaat simpelweg niet.

~ Ivo
 
Sparkske zei:
robtQvPqztZ3GC94_fhlKK_2nosZrB8E.jpegUntitled by Sparkske, on Flickr


Foto van een tijdje geleden nu is die zo goed als leeg.

Rekening houdend met je vissen en het feit dat er geen voorgrond beplanting is, kan je eens alles rechts of links achter proberen te zetten. En in de richting van de achterwand blazen. Dus niet naar de voorruit blazen. En zonder de spraybars! Met deze inrichting heb je wel meerdere mogelijkheden, dus wat experimenteren is een goed idee.
Je hebt alleszins niets dat de stroming veel tegenhoud of verhogingen, dus dat is al een voordeel.
Als de onderste bladeren geen CO2 tekorten tonen, zit alles wel goed.

Eigenlijk zouden spraybars die op de voorruit zijn gemonteerd en die naar achter blazen perfect zijn als de filters krachtig genoeg zijn. Maar esthetisch is dit misschien niet de beste oplossing, zeker omdat je instromen dan vooraan zouden moeten staan.
 
Mascha&Ivo zei:
Is dit niet al grotendeels opgelost als de spraybar rechts eraf wordt gehaald en de uitstroom langs de achterwand wordt gemikt?
Dan cre�er je een cirkel en dat werkt hier perfect.

Zo dus:
Untitled_zps03428eaa.jpg


~ Ivo

Nee, dit werkt niet.
Water uit de blauwe uitstroom buigt voor een stuk naar beneden en komt in de instroom van de rode terecht. Waardoor je dus stroming verliest vanachter op de bodem.
Als je de 2 instromen bij elkaar zet, klinkt het al iets logischer.

Mascha&Ivo zei:
Want houd er rekening mee: dit is een Rio. Plek voor een instroom en uitstroom aan ��n kant heb je, maar voor veel meer ook niet. De inkepingen die de Rio daarvoor heeft zijn vrij beperkt.
Dus er kan wel geroepen worden dat het makkelijk is om alles aan ��n kant te doen, maar dat gaat simpelweg niet.

~ Ivo

Daarvoor bestaan er bochten en verlengstukken.
 
backplay zei:
Nee, dit werkt niet.
Dat is wel erg makkelijk geroepen, maar het werkt hier. Dat kun je slecht van achter jouw computer gaan ontkennen ;-)
Een deel verloren, zal best, maar dat betekent niet ineens dat alles samen genomen er overal een nette stroming is.

En dan nog: even proberen kan geen kwaad toch? Is ook nog de goedkopere oplossing dan bochten en verlengstukken moeten gaan aanschaffen. Werkt het voor Sparkske niet kan er altijd nog iets anders worden geprobeerd.

backplay zei:
Daarvoor bestaan er bochten en verlengstukken.
En hoeveel heb je dan nodig?

~ Ivo
 
backplay zei:
Het heeft geen enkel nut om 's nachts CO2 toe te voegen, dus die mag dan al af.

Is niet iets wat ik aan zou bevelen..
 
Mascha&Ivo zei:
Dat kun je wel keihard stellen, maar het werkt hier gewoon. Punt.
Jullie hebben dan ook geen plantenbakken waar CO2 word toegevoegd. Groot verschil!

Mascha&Ivo zei:
Een deel verloren, zal best, maar dat betekent niet ineens dat alles samen genomen er overal een nette stroming is.
Er moet stroming zijn met CO2 rijk water, en mits er maar 1 filter met reactor is moet er daar rekening mee gehouden worden.

Mascha&Ivo zei:
En dan nog: even proberen kan geen kwaad toch? Is ook nog de goedkopere oplossing dan bochten en verlengstukken moeten gaan aanschaffen. Werkt het voor Sparske niet kan er altijd nog iets anders worden geprobeerd.

Proberen kan nooit geen kwaad.

Mascha&Ivo zei:
En hoeveel heb je dan nodig?

Zoals altijd, hetgeen wat nodig is.
 
@Tom zei:
backplay zei:
Het heeft geen enkel nut om 's nachts CO2 toe te voegen, dus die mag dan al af.

Is niet iets wat ik aan zou bevelen..

En waarom niet?
Word niets verbruikt, en dat de pH terug omhoog gaat heeft ook zo zijn voordelen. Je gunt de vissen ook rustperiode ivm co2 gehalte.
Heb zelf de 2 methodes al toegepast, alleen overdag CO2 en overdag en 's nachts CO2. Op de planten had dit geen effect.
 
In mijn bakken gaat ook in de nacht de co2 uit en de ph reageert daar maar erg weinig op. Hooguit een tiende punt ongeveer.Co2 gaat 1 uur voor het aan en uitgaan van het licht in werking (en uit natuurlijk)
Die invloed is denk ik niet zo groot. Echt veel stijgt de ph er niet door hier in mijn 2 bakken.
 
backplay zei:
Mascha&Ivo zei:
Dat kun je wel keihard stellen, maar het werkt hier gewoon. Punt.
Jullie hebben dan ook geen plantenbakken waar CO2 word toegevoegd. Groot verschil!
Ook wij willen dat beetje CO2 dat we hebben wel goed rond hebben 🙂

Maar ik begrijp ook zeker waar je heen wilt.
Een deel van het water uit de blauwe uitstroom wordt opgezogen door de rode instroom, door het rode filter en dan weer uit de rode uitstroom.
Gaat dan in het filter veel CO2 verloren?
Is het in die opstelling dan toevallig beter de CO2 op de rode filter te zetten?

jessicapilon zei:
In mijn bakken gaat ook in de nacht de co2 uit en de ph reageert daar maar erg weinig op. Hooguit een tiende punt ongeveer.Co2 gaat 1 uur voor het aan en uitgaan van het licht in werking (en uit natuurlijk)
Die invloed is denk ik niet zo groot. Echt veel stijgt de ph er niet door hier in mijn 2 bakken.
Hoeveel je pH doet is ook deels afhankelijk van de KH.

~ Ivo
 
Ja dat het van de kh afhangt dat begrijp ik hoor.
Naast de Kh zijn er meer stoffen die bufferen zoals dacht ik de fosfaat en die is hier al vrij hoog en zal dus ook zeker zn invloed op het bufferen hebben.
 
Mascha&Ivo zei:
Gaat dan in het filter veel CO2 verloren?

Het gaat niet zozeer over het verlies van CO2 in het filter, maar vooral verlies van stroming in de onderlaag.
Bladeren aan de onderkant zitten in moeilijkere omstandigheden, en meestal krijgen ze ook minder stroming. Door voor meer stroming te zorgen met CO2 rijk water worden ze al geholpen. Er word meestal vanuit gegaan dat dit door lichttekort komt, terwijl CO2 meestal het probleem is.


Mascha&Ivo zei:
Is het in die opstelling dan toevallig beter de CO2 op de rode filter te zetten?
Bij Sparkske zal dit minder goed zijn, er staan geen planten in die richting.


Deze pH profielen zijn zeer interessant om eens door te nemen.
Heb door de jaren heen al de voorbeelden al gehad, en voorbeeld 1 heeft voor mij het meeste succes gehad ivm stabiele CO2 waardes. Voordeel is dat je niet makkelijk je vissen gaat vergassen.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Chat Bot: Ice78 has left the room.
      Terug
      Bovenaan