als je je aquarium niet behandelt als moestuin is een voedingsbodem geen probleem, ik gebruik het vrijwel altijd.
het is onzin om een voedingsbodem met andere vormen van bemesting te vergelijken. De hoeveelheid voedingstoffen in een bodem kun je gemakkelijk aan vullen en dat zal ook altijd moeten bij een voedingsbodem, zeker na verloop van tijd.
Voedingsbodems bestaan doorgaans uit 3 (of 4) bestanddelen:
1 organisch materiaal, meestal turf. DIt heeft een aantal voordelen:
- de meeste voedingsstoffen zijn het best opneembaar voor planten bij een pH rond de 6. turf verlaagt de ph van de bodem.
- organische materiaal heeft een hoge CEC-waarde. dat wil zeggen dat het positief geladen deeltjes, zoals ijzer, sporenelementen, kalium, calcium en magnesium uit kan wisselen met het water. Daarbij streeft het naar een relatief evenwicht met het water. Als je plantenvoeding toevoegt wordt een deel opgenomen door de bodem, als de concentratie in het water daalt wordt een deel weer afgegeven. Voedingstoffen zijn daardoor stabieler en langduriger beschikbaar voor de planten.
- het bied voeding en plek aan heel veel bodemleven. een deel daarvan leeft een symbiose met planten, dient als voedselbron voor kleine visjes of heeft andere positieve eigenschappen voor het aquarium als mini ecosysteem.
2 klei
- het net als organisch materiaal een hoge CEC-waarde.
- bestaat uit hele fijne plaatjes die een positieve en negatieve geladen kant hebben, hierdoor houd klei mineralen als fosfaat en nitraat goed vast. Plantenvoeding voor de wortels blijft dus voor een belangrijk deel ook in de bodem, waardoor de planten het wel op kunnen nemen maar algen niet.
3 vulmateriaal, zoals zand of poreusgesteente
- verbeterd de bodemstructuur: het houd de bodem losser/beter waterdoorlaatbaar. planten kunnen hierdoor gemakkelijker wortelen en er is meer zuurstof aanwezig in de bodem.
4 voedingstoffen/hulpstoffen
- minerale plantenvoeding, bacteriën, voedingnstabletten, osmocote en/of andere toevoegingen die je soms terug vind in voedingsbodems.
ik heb vijverplantenaarde gebruikt maar ook dat is een mengsel van turf, klei en zand geloof ik.
zelf gebruik ik meestal een huis/tuin en keuken mengsel; bestaand uit kattenbakkorrels (100% bentoniet klei), tuinturf, osmocote plantenvoeding, en soms andere toevoegingen en puimsteen bij hoge bodems.
voor een relatief vlakke bodem van max 10 cm achterin, heb ikd e bester ervaring met twee delen bentoniet 1 deel turf en osmocote e.d. naar smaak (afhankelijk van hoeveel en soort planten) Dit gaat in een laagje van 1 a 1,5 cm op de bodem en dan de afdeklaag er over heen. Doordat het hoofdzakelijk klei is blijft het goed onder het zand, het is een plakkerig laagje. je kunt het daardoor ook alleen in een dunne laag gebruiken omdat het nauwelijks water doorlaat.
voor dikke bodems meng ik 20 delen puimsteen met 1 deel bentoniet en 1 deel turf en dan voeding naar behoefte. Dit gaat in filterzakken zodat het zich niet mengt met de toplaag, en de toplaag is in de geval altijd soil, zand zou alsnog de zakken in lopen en laat zich ook niet zo goed schuin opbouwen naar achter. Dit laat water heel goed door, is natuurlijk een stuk minder vruchtbaar omdat het grotendeels puimsteen is maar onder soil is dat geen probleem. het is de veel goedkopere zelfmaak versie van powersand.
minder goede ervaringen heb ik met mengsels die voor een groot deel uit zand bestaan, dat mengt heel gemakkelijk met zand als toplaag. ook veel turf komt relatief gemakkelijk omhoog.