Wat is er nieuw

hoe hou je voedingsbodem uit zand?

dwergkikkerfan

Well-known member
Lid geworden
15 mei 2021
hallo ik ga binnenkort mijn bak opnieuw inrichten en ben ik van plan om een vijvervoedingsbodem toe tevoegen (want het is goedkoper dan normale aquarium voedingsbodems) maar hoe hou ik de bodems uit elkaar? het maakt mij niet veel uit als het wat mengt maar ik zou het niet zo mooi vinden als alles mengt.

Met snelgroeiers die je vaak miet snoeien zal dat lastig zijn en ik zou inderdaad zoals Jan aangeeft met gerichte voeding bij de wortels gaan werken.

oke maar toch zou ik liever een voedingsbodem doen dus dan maar een later een mengsel

Vraag jezelf eens goed af waarom je per se een voedingsbodem wil hebben.
Het geeft geen enkel voordeel die andere voedingsbronnen niet hebben en het heeft tientallen nadelen.
De enige reden waarom je het zou willen.... is gewoon omdat je het wil.

Vraag jezelf eens goed af waarom je per se een voedingsbodem wil hebben.
Het geeft geen enkel voordeel die andere voedingsbronnen niet hebben en het heeft tientallen nadelen.
De enige reden waarom je het zou willen.... is gewoon omdat je het wil.
der zijn wel degelijk voordelen geen te korten etc. op youtube hebben een aantal mensen gewoon suc6 mee

der zijn wel degelijk voordelen geen te korten etc. op youtube hebben een aantal mensen gewoon suc6 mee

Nou ik denk ook niet dat het zo is dat je er geen succes mee kan hebben maar het heeft de nodige nadelen die je kan ondervangen door voeding bij de wortels te steken.

Goed lezen wat ik schrijf.
Het heeft geen voordelen die andere manieren van bemesting ook niet hebben.
Ik schrijf dus nergen dat het geen voordelen heeft. Ik schrijf enkel dar andere manieren van bemesting dezelfde voordelen hebben (zonder de nadelen)

Ik schrijf dus nergen dat het geen voordelen heeft. Ik schrijf enkel dar andere manieren van bemesting dezelfde voordelen hebben (zonder de nadelen)
oke

klei bolletjes echt niet zelfde als worme mest bijvoorbeeld . die kleibolletjes zijn echt niet genoeg om planten te geven wat ze nodig hebben.'
hebben die planten een worme mest bodem hebben ze meer dan genoeg nutriens en zal der nooit een tekort zijn en hoef je geen vloeie baren planten voeding toe tevoegen

klei bolletjes echt niet zelfde als worme mest bijvoorbeeld . die kleibolletjes zijn echt niet genoeg om planten te geven wat ze nodig hebben.'
hebben die planten een worme mest bodem hebben ze meer dan genoeg nutriens en zal der nooit een tekort zijn en hoef je geen vloeie baren planten voeding toe tevoegen
Er bestaat veel meer dan enkel kleibolletjes.

die kleibolletjes zijn echt niet genoeg om planten te geven wat ze nodig hebben
Dat ben ik niet met je eens want met goede voeding zoals de kleibollenmix zit alles erin en nitraat en fosfaat kun je vloeibaar toedienen. Of je doet wat nitraat en fosfaat door de kleibollenmix. Zo doen de meeste leden dat met mooie plantenbakken en dan heb je geen wormenmest voor nodig😉

als je je aquarium niet behandelt als moestuin is een voedingsbodem geen probleem, ik gebruik het vrijwel altijd.

het is onzin om een voedingsbodem met andere vormen van bemesting te vergelijken. De hoeveelheid voedingstoffen in een bodem kun je gemakkelijk aan vullen en dat zal ook altijd moeten bij een voedingsbodem, zeker na verloop van tijd.

Voedingsbodems bestaan doorgaans uit 3 (of 4) bestanddelen:

1 organisch materiaal, meestal turf. DIt heeft een aantal voordelen:
  1. de meeste voedingsstoffen zijn het best opneembaar voor planten bij een pH rond de 6. turf verlaagt de ph van de bodem.
  2. organische materiaal heeft een hoge CEC-waarde. dat wil zeggen dat het positief geladen deeltjes, zoals ijzer, sporenelementen, kalium, calcium en magnesium uit kan wisselen met het water. Daarbij streeft het naar een relatief evenwicht met het water. Als je plantenvoeding toevoegt wordt een deel opgenomen door de bodem, als de concentratie in het water daalt wordt een deel weer afgegeven. Voedingstoffen zijn daardoor stabieler en langduriger beschikbaar voor de planten.
  3. het bied voeding en plek aan heel veel bodemleven. een deel daarvan leeft een symbiose met planten, dient als voedselbron voor kleine visjes of heeft andere positieve eigenschappen voor het aquarium als mini ecosysteem.
2 klei
  1. het net als organisch materiaal een hoge CEC-waarde.
  2. bestaat uit hele fijne plaatjes die een positieve en negatieve geladen kant hebben, hierdoor houd klei mineralen als fosfaat en nitraat goed vast. Plantenvoeding voor de wortels blijft dus voor een belangrijk deel ook in de bodem, waardoor de planten het wel op kunnen nemen maar algen niet.
3 vulmateriaal, zoals zand of poreusgesteente
  1. verbeterd de bodemstructuur: het houd de bodem losser/beter waterdoorlaatbaar. planten kunnen hierdoor gemakkelijker wortelen en er is meer zuurstof aanwezig in de bodem.

4 voedingstoffen/hulpstoffen
  1. minerale plantenvoeding, bacteriën, voedingnstabletten, osmocote en/of andere toevoegingen die je soms terug vind in voedingsbodems.

ik heb vijverplantenaarde gebruikt maar ook dat is een mengsel van turf, klei en zand geloof ik.
zelf gebruik ik meestal een huis/tuin en keuken mengsel; bestaand uit kattenbakkorrels (100% bentoniet klei), tuinturf, osmocote plantenvoeding, en soms andere toevoegingen en puimsteen bij hoge bodems.

voor een relatief vlakke bodem van max 10 cm achterin, heb ikd e bester ervaring met twee delen bentoniet 1 deel turf en osmocote e.d. naar smaak (afhankelijk van hoeveel en soort planten) Dit gaat in een laagje van 1 a 1,5 cm op de bodem en dan de afdeklaag er over heen. Doordat het hoofdzakelijk klei is blijft het goed onder het zand, het is een plakkerig laagje. je kunt het daardoor ook alleen in een dunne laag gebruiken omdat het nauwelijks water doorlaat.

voor dikke bodems meng ik 20 delen puimsteen met 1 deel bentoniet en 1 deel turf en dan voeding naar behoefte. Dit gaat in filterzakken zodat het zich niet mengt met de toplaag, en de toplaag is in de geval altijd soil, zand zou alsnog de zakken in lopen en laat zich ook niet zo goed schuin opbouwen naar achter. Dit laat water heel goed door, is natuurlijk een stuk minder vruchtbaar omdat het grotendeels puimsteen is maar onder soil is dat geen probleem. het is de veel goedkopere zelfmaak versie van powersand.

minder goede ervaringen heb ik met mengsels die voor een groot deel uit zand bestaan, dat mengt heel gemakkelijk met zand als toplaag. ook veel turf komt relatief gemakkelijk omhoog.

Nou is goede voeding goed gechelateerd dus ik neem aan dat opname door de bodem niet gebeurt zolang het chelaat aanwezig is toch?
Het probleem met dit soort dingen is dat er veel verschillende processen en omstandigheden in het aquarium plaats kunnen vinden.
chelaten zijn organische zuren die een complex vormen met kationen, zoals ijzer en andere sporenelementen. EDTA is een veel gebruikt chelaat maar deze is bijvoorbeeld alleen stabiel onder zure omstandigheden, ook heeft het een sterke voorkeur voor calcium. als het een calcium ion tegenkomt neemt die de plek in van de voedingstof. DTPA is bijvoorbeeld een stuk stabieler ook bij neutrale ph waardes, maar dat kan er ook voor zorgen dat het een plant meer energie kost om de voedingstof uit het chelaat te krijgen, of het als geheel op te nemen. Er zijn dus ook mensen die zeggen dat dat niet perse een voordeel is.

Je ziet in commerciele plantenvoeding (voor aquaria of hydrocultuur bijv) dat er meerdere vormen van ijzer worden gebruikt, om de voor en nadelen van elkaar op te vangen en toepasbaar te zijn onder een brede range aan omstandigheden.

Dat we planten prachtig kunnen laten groeien op schoon zand, of steenwol, etc komt omdat we hele goede plantenvoeding hebben. Maar dat systeem vraagt wel dat je tijdig en voldoende voeding toevoegt. als je stopt met het toevoegen van voeding merk je dat in veel gevallen al naar een paar dagen.

een voedingsbodem vormt een buffertje door voedingstoffen op te nemen, vast te houden of opnieuw (beter) beschikbaar te maken. Dat is niet perse nodig maar imo maakt het het gemakkelijker om het aquarium stabiel te houden. Nogmaals, de toegevoegde waarde van een voedingsbodem is niet de voeding die het van nature bevat, maar de biologische en scheikundige processen die het faciliteerd.

Je ziet in commerciele plantenvoeding (voor aquaria of hydrocultuur bijv) dat er meerdere vormen van ijzer worden gebruikt, om de voor en nadelen van elkaar op te vangen en toepasbaar te zijn onder een brede range aan omstandigheden.
In de Micromix die ik gebruik zit ook ijzer met diverse chelaten als het goed is en dat zal wel met die zuurgraad te maken hebben.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan