Hoe krijg je het beste zuiver water? Welke filter-materialen?

Friesian

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 februari 2020
Berichten
5,101
Locatie
2e boom, 4e tak rechts.
Hoi allemaal.

Gisteren heb ik wat groot onderhoud gedaan. Wat vallisneria eruit, limnophila sessiflora getopt en teruggezet, sagittaria wat eruit gehaald.
De rode tijgerlotus is nu weer meer een extra blikvanger.

Foto voor
1000001150.jpg


Foto na onderhoud.
1000001165.jpg


Nu is mijn vraag...
Het water is daags erna nog niet zuiver te noemen.
Is dan meer sponzen en 1 mandje siporax beter dan minder sponzen om het water zuiver te krijgen?

Opbouw filter jbl 1502 .
  • Mandje 1 groffe spons.
  • Mandje 2 fijne spons met daaronder filterdoek.
  • Mandje 3 en 4 siporax.
  • Onderste mandje sponzen.
 
Ik heb in al mijn filters lavasplit, 1 of 2 sponzen en dan een op maat geknipt microvezelvaatdoekje. Kristalhelder water.
 
Ik heb op het moment geen extern filter, maar had altijd ongeveer 50% biologisch, 25% grove mat en 25% fijne watten. Was eigenlijk ook altijd kraakhelder. Bij schoonmaken was meestal de fijne watten uitspoelen voldoende en biologische gedeelde kwam ik eigenlijk nooit aan behalve een keer schudden en leeg laten lopen.
 
Zou het verschil dan kunnen maken dat lavaspit wat meer gesloten ligt dan buisjes Siporax om het water zuiver te krijgen?

Filterwatten gebruikte ik eerst ook.
 
Vroeger gebruikte men eigenlijk alleen maar sponzen en watten en dan was het water ook prima dus ik denk dat al die hedendaagse filtermedia niet nodig is.
 
Vroeger gebruikte men eigenlijk alleen maar sponzen en watten en dan was het water ook prima dus ik denk dat al die hedendaagse filtermedia niet nodig is.
Inderdaad John. Als je een Eheim Classic koopt zitten er nog alleen spons en watten in. En de Jbl levert standaard ook maar 1 bakje met witte bolletjes. De rest is spons in verschillende dikte van doorlaatbaarheid.

Dus of het allemaal nodig is. Ja voor de winkelier die het verkoopt
 
Veelal commercie denk ik Albert want die moderne filtermedia is vaak niet goedkoop.
 
Enige voordeel van een deel keramische buisjes of lavagrind ten opzichte van 100% watten, is dat je een biologisch medium hebt dat eigenlijk nooit dichtslibt. Je kunt dan de watten gerust helemaal schoonspuiten en je biologische deel negeren, waar dat een stuk lastiger is met puur watten.
 
Denk dat je gewoon nog even geduld moet hebben Andre. Doordat je flink gesnoeid hebt is de lichtinval in je bak ook weer veel meer en hierdoor valt het zweefvuil natuurlijk extra op. Even niet aan storen, trekt wel weer weg.
 
Ik weet niet wat je allemaal hebt gedaan. Maar doorgaans als je alleen aquarium onderhoud doet, is het water na een dag wel weer helder.
Als je ook de filter(s) onder handen hebt genomen, dan kan het wat langer duren.

Spons of harde materialen maakt niet uit. Ik ben meer fan van harde, omdat dit langer blijft doorstromen.

Maar ik heb wel in al mijn filters als laatste stap een wit filtervlies. En dit gooi ik doorgaans na 2-3 maanden weg.

Je kunt doorgaans ook teveel stroming hebben. En dan bedoel ik wat ik al eerder eens gezegd heb.
Dat het water in het aquarium meer stroomt, dan het filter per uur doet.
En dan blijft vuil rond tollen. En gaat niet naar het filter.

PS. Je moet je aquarium wel recht zetten hoor. Anders loopt die over.
 
Als je ook de filter(s) onder handen hebt genomen, dan kan het wat langer duren.
Ik heb nu alleen een controle gedaan van de 2 bovenste mandjes. Filterdoek is eruit. Was helemaal verzadigd, niet schoon te spoelen. Filterwatten erin gedaan in plaats van de fijne spons. Groffe spons gespoeld, verder niks.

Ik denk dat de foto eerder overloopt. Die staat niet helemaal waterpas.
 
Ik gebruik een zakje purigen in mijn filter. Het is "oneindig" te regeneren met dikke bleek, en geeft kristal helder water.
Het filtermateriaal haalt geen meststoffen uit het water zoals actieve kool.

 
Ik heb nu zo'n sera voorfilter pot voor de 4+ 350 gezet. Gewoon om eens iets anders te proberen zonder het bestaande filter helemaal overhoop te gooien.
Vulling: sponzen grof naar fijn en daarna filter watten. Ik heb wel het gevoel dat het daarmee wezenlijk helderder is.
Ik denk wel dat het sneller dichtslibt dan harde media. Maar dat is nu minder een probleem. Zo'n potje kun je makkelijker uit elkaar halen en uitwassen.
Ik heb het nu na 3 weken uitgewassen en heb wel het gevoel dat hij langer kon. Ga het nu na 4 weken proberen.
 
Ik heb nu zo'n sera voorfilter pot voor de 4+ 350 gezet. Gewoon om eens iets anders te proberen zonder het bestaande filter helemaal overhoop te gooien.
Vulling: sponzen grof naar fijn en daarna filter watten. Ik heb wel het gevoel dat het daarmee wezenlijk helderder is.
Ik denk wel dat het sneller dichtslibt dan harde media. Maar dat is nu minder een probleem. Zo'n potje kun je makkelijker uit elkaar halen en uitwassen.
Ik heb het nu na 3 weken uitgewassen en heb wel het gevoel dat hij langer kon. Ga het nu na 4 weken proberen.
Hou, niet alleen, mij up to date over hoe het je bevalt a.u.b.. Dit heb ik ff opgezocht en vindt het veel beter klinken dan het filterdoek.

Ook jij @RobertDJ en alle anderen bedankt voor jullie bijdrage. Jullie bijdrage heeft mij geholpen om verder te zoeken waar het probleem zat en ik heb het idee het gevonden te hebben zelfs met antwoorden van de LFS winkels.

*edit*
Waar ik ook naar kijk is het wateroppervlak. Wordt dit nu beter helder?
*/edit*

Bedankt allemaal!

Een foto van het filterdoek van JBL symec micro. Spoelen brengt geen soelaas.
1000001170.jpg
 
Laatst bewerkt:
Die jbl witte filters zijn eenmalig te gebruiken.
Vuil komt daar niet meer uit.
 
Die jbl witte filters zijn eenmalig te gebruiken.
Vuil komt daar niet meer uit.
Klopt!
Ik heb jouw reactie ook nog eens teruggelezen, evenals de andere.
mijn aandacht gaat nu ook naar de uitstroom. Filter wil ik zoveel mogelijk met rust laten.
 
Ik heb een klein binnen filtertje erbij in de bak met witte watten. Daarmee blijft het bij mij helder.
 
Ik heb een klein binnen filtertje erbij in de bak met witte watten. Daarmee blijft het bij mij helder.
Heb ik ook, links op de foto te zien. . :)

Bij het filtervlies van @biljoenblik denk ik aan het fleece van filterschuim.eu.

Ook met de spraybar ben ik bezig. Ik geloof ook dat de stroming te hard ging met de spraybar over de achterwand. Gaatjes ben ik aan het opboren. Elke keer in kleine stapjes en daarna tijd geven om het resultaat te zien na een paar dagen.
 
Laatst bewerkt:
Geen idee waarom, maar met de lange spraybar wil het maar niet lukken. Ik dacht met filterwatten krijg ik het opgelost maar kom geen meter verder..
 
Gisteren was het echt hopeloos.
Vissen voer gegeven. 5 schepjes dr. Bassleer, 4 hikari wafeltjes, 2 kleine algen tabletjes.

Na het dr bassleer voer zag ik weer een vetlaagje op het water..
Maar een witte laag blijf ik houden.
 
Kan het zijn dat je lange vallisneria een goede doorstroming tegenhoud?!
Wellicht is een klein skimmertje een idee?
 
Kan het zijn dat je lange vallisneria een goede doorstroming tegenhoud?!
Wellicht is een klein skimmertje een idee?
Daar had ik nog niet aan gedacht, goed punt! Thanks!

, Ik zie nu ook weer vuil omhoog stijgen, witte deeltjes. Dus stroming is nog te hard, dus extra gaatje.
Al zoekende moet ik er toch komen. :)
 
Witte filterwatten idd als laatste in je filter. En voor een kaamlaagje is een skimmer ook een prima oplossing.
 
Gisteren was het echt hopeloos.
Vissen voer gegeven. 5 schepjes dr. Bassleer, 4 hikari wafeltjes, 2 kleine algen tabletjes.

Na het dr bassleer voer zag ik weer een vetlaagje op het water..
Maar een witte laag blijf ik houden.
Ik heb hier op het forum vaker gelezen dat mensen die Dr Baseleer voeren, soms last hebben van een kaam laag en troebel water.
 
Ja bekende geluiden en herkenbaar en lid @NicoleE weet er ook alles van dacht ik.
 
Bassleer is vrij krachtig voer. Van de kaamlaag herken ik ook bij gebruik in ieder geval. Ben om die reden daar ook mee gestopt.
 
@Friesian

Ik heb een hydra filtron 1500 op mijn 240l bak draaien.
Heb er 3 manden in,

Onder: 3DM Nuggets, breekt grotere vaste stoffen af, en houdt zwevende deeltjes vast. .
Midden: Bio Spons, breekt fijnere vaste stoffen af, en houdt zwevende deeltjes vast.
Boven: 3DM beads, zorgt voor de biologische oppervlakte voor nuttige bacteriën die helpen met de afbraak van giftige stoffen.
Wattenvlies: verwijdert fijne deeltjes.

De filter draaid nu 11 maanden en vervang enkel om de 2 maanden het wattenvlies,
verder nog niets aan gedaan.
Stroming blijft goed,geen zwevend vuil en helder water.
 
Mis in dit topic het gebruik van norit.
Dit filtermateriaal kan zorgen voor helder water en kan mede ook wat ongewenste stoffen ( rest medicijnen) verwijderen.
 
Mis in dit topic het gebruik van norit.
Dit filtermateriaal kan zorgen voor helder water en kan mede ook wat ongewenste stoffen ( rest medicijnen) verwijderen.
FIlterkool kan je na een medicijnen gift gebruiken om deze te verwijderen. Maar ook de gewenste stoffen zoals je meststoffen worden door active kool verwijdert.
Saechem purigen maakt het water ook helder, en verwijdert alleen de organische meststoffen.
 
Terug
Bovenaan