Hoe moet jou aquariumvereniging er uit zien?


Dat kan leuk zijn, maar ik zou wat ervaringen willen lezen van mensen wiens bakken "gekeurd" werden.

Hoe gaat zoiets in zijn werk, en wat voor commentaar wordt er gegeven?
Gaan ze dan met een vergrootglas naar algen zoeken, en krijg je een streepje per algenpluk?
Nee hoor, zo erg is het niet, zelf 3x een huiskeuring gehad van 2 verschillende keurmeesters.
De keurmeester komt binnen met mogelijk een fotograaf en een lid van de vereniging, de keurder gaat eerst even bij binnenkomt kijken naar de 1e indruk, positie van de bak en het geheel, daarna gaat hij naar de bak toe en gaat rustig een 20 minuten kijken, naar je vissen, gezondheid groei etc, planten groei positie in de bak etc, een algje is helemaal geen probleem, alleen erg storende algen is niet de bedoeling, dan pakt hij de papieren erbij en maakt aantekeningen, waarna hij soms wat aan je vraagt naar je beweegredenen van planten viskeuze etc, dan gaat hij vaak weer naar een afstandje kijken naar de compositie in de bak, vaak op de bank of in de positie waar het lid vaak zit, en geeft daar eventueel zijn mening over, en waar nodig wat tips, eventueel wordt je water nog even snel op een paar punten gemeten door het lid van de vereniging en de fotograaf doet zijn werk en neemt delen van de bak, de vissen, de planten en het geheel, soms ook even een kort filmpje welke later bij de bespreking op de AV kunnen worden gebruikt in een presentatie, en de keurmeester bedankt je voor het mogen kijken en de koffie, dat was het in het kort, soms nog even een gezellig na praatje over je bak en dan is er al weer gauw een uur tot anderhalf uur om en het gezelschap vertrekt ween naar het volgende lid,
Dat was het zo ongeveer in de notendop.
 
Bedankt Ton voor de snelle, uitgebreide en informatieve reactie!
 
Bedankt Ton voor de snelle, uitgebreide en informatieve reactie!
M.a.w. wees niet bang, een keurmeester is er niet om je bak van commentaar te voorzien maar deze heeft héél veel bakken gezien bij mensen thuis waardoor ook hij soms waardevolle info kan geven uit ervaringen welke hij heeft opgedaan, wat jij met deze info doet moet je geheel zelf weten, bij mij is 3x verteld dat ik mogelijk de zijkanten wat meer zou kunnen beplanten of een achterwand aan de zijkanten te doen, maar dat is niet mijn idee, dus dat doe ik niet #baasineigenbak ;)

Edit,
Ook vraagt deze soms om even onder de kap te mogen kijken en kijkt naar de netheid daar, lampen schoon, reflectors schoon en of er geen open kroonsteentjes daar zitten, veiligheid, ook vaak even naar de gebruikte techniek kijken als filters en Co2 installatie en ook of daar geen onveilige situaties voorkomen.
 
Op zich is het natuurlijk een goed idee wanneer een paar mensen met veel verstand van zaken eens naar je bak komen kijken, en wat aandachtspunten op een rijtje zetten, of je een paar veren in je achterste steken. Maar ik denk dat termen als "Huiskeuring", "Keurmeester" en "Keurmeestersgilde" veel teveel doen denken aan een soort van "Aquariuminquisitie". Ondergetekende krijgt er ook jeuk van. What's in a name? Nou, een heleboel, denk ik.

Ik heb eens door de lijst met aandachtspunten van de keurmeesters zitten lezen op www.cbkm.nl (even doen, is best de moeite). Daar is intussen al best veel gemoderniseerd, maar ik blijf vooral veel moeite hebben met zaken als "compositie" en "esthetiek", omdat die persoonlijk zijn, en veelal niet veel of niets te maken hebben met het welzijn van de dieren en planten in je bak. Wat dat betreft zou het best wat zakelijker mogen, als het gaat om het verantwoord en zorgvuldig verzorgen van levende dingen in een bak met water.

Of Vis A bij Vis B past is qua gedrag wel te beoordelen, maar of Vis A een leuke contrasterende kleur heeft tov Plant B lijkt me totaal onbelangrijk - en vooral heel erg persoonlijk. Mensen vinden het (terecht) niet leuk als ze op hun smaak aangepakt worden, of in een eenheidsworst worden geforceerd.

Naast het verder bijschaven van de criteria en aandachtspunten, zou het hele "Gilde" ook wel eens een modernisering kunnen ondergaan. Profileer je veel duidelijker als een adviserend orgaan, en zorg dat je van het verschraalde-spruitjes-imago als "veroordelende instantie" af komt. Als het publiek je op een andere manier ziet als je zou willen, dan zul je met je communicatie aan de slag moeten om het duidelijk(er) te maken. Het is heel makkelijk om te zeggen "de mensen snappen het idee van de keuring niet", maar als dat inderdaad zo is, moet je het gewoon nog een keer, of op een andere manier, uitleggen.

Enfin. Het is allemaal geheel vrijwillig natuurlijk, dus waar maak ik me druk om :D
 
M.a.w. wees niet bang, een keurmeester is er niet om je bak van commentaar te voorzien maar deze heeft héél veel bakken gezien bij mensen thuis waardoor ook hij soms waardevolle info kan geven uit ervaringen welke hij heeft opgedaan, wat jij met deze info doet moet je geheel zelf weten, bij mij is 3x verteld dat ik mogelijk de zijkanten wat meer zou kunnen beplanten of een achterwand aan de zijkanten te doen, maar dat is niet mijn idee, dus dat doe ik niet #baasineigenbak ;)

Edit,
Ook vraagt deze soms om even onder de kap te mogen kijken en kijkt naar de netheid daar, lampen schoon, reflectors schoon en of er geen open kroonsteentjes daar zitten, veiligheid, ook vaak even naar de gebruikte techniek kijken als filters en Co2 installatie en ook of daar geen onveilige situaties voorkomen.
Klinkt interessant. Zou sowieso wel eens een ervaren rot naar m'n bakkie willen laten kijken. Wat is goed wat kan beter, etc...
 
Klinkt interessant. Zou sowieso wel eens een ervaren rot naar m'n bakkie willen laten kijken. Wat is goed wat kan beter, etc...
Je kan hier ook een foto posten, dan krijg je met wat geluk ook commentaar.
 
Daar twijfel ik niet aan. Het zou wel eens leuk zijn om een ervaren aquariaan "life" naar je bak te laten kijken, wat is goed, wat kan beter, hoe kan je bepaalde dingen makkelijk oplossen, etc...
 
Dat huiskeuring staat mij inderdaad ook enorm tegen. Klinkt enorm elitair en ouderwets en wat heb je daar als beginner met een gezelschapsbak of kweker met kweekbakken aan? Ik kan in ieder geval moeilijk uitleggen hier thuis dat straks de halve aquariumvereniging op de stoep staat om mijn aquarium te keuren.

Ik zou graag een AV zien naar Amerikaans model. Ben het niet altijd met ze eens qua bakmaten, maar dat hebben ze wel goed geregeld. Lezingen van bekenden (ook van bijvoorbeeld youtube persoonlijkheden) en veilingen met eigen kweek vissen en planten en tweedehands techniek. Dat zou mij veel meer aanspreken.

Je zou dit, wanneer je tot zo'n vereniging behoort, toch kunnen voorstellen?
 
Je zou dit, wanneer je tot zo'n vereniging behoort, toch kunnen voorstellen?
Zeker, maar er zitten er hier geen in de buurt, dus houdt sowieso een beetje op. Nu heb ik er niks op tegen om een uur te rijden, maar dan moet het in het weekend zijn. Meestal zijn de avonden doordeweeks en dat red ik niet met werk.
 
Dat is ook zo bij veel AV's, de Huiskeuring moet je je niet teveel van voorstellen, ja er komen 2 mensen naar je bak(ken) kijken en daar krijg je ook onderbouwde tips van, verder een punten aantal wat bij jou bak hoort en hoe deze t.o.v. de rest van de vereniging staat, daar word een prijs danwel een waardering voor gegeven, buiten dat is een huiskeuring niet verplicht.
Maar op basis waarvan krijg je dan "onderbouwde" tips? Gebeurd dit door, bijvoorbeeld, de oudste of misschien wel de oprichters van die vereniging? En waarom zouden de keurmeesters, als ik ze zo mag noemen, meer kennis/verstand van aquaria hebben dan de bouwer/inrichter van de bak?
 
Er zullen zeker bakeigenaren zijn welke alle kennis in huis hebben dat zal ik zeker niet uitsluiten er zijn er zelfs bij welke meer kwaliteiten in huis hebben dan de keurmeesters, doch de meeste van ons aquarianen kunnen nog een hoop van de keurmeesters en de oude rotten op een vereniging leren, het mooie is van een vereniging en dat is net als hier dat je elkaar op een vereniging aanvult en er mensen zijn welke op "hun" gebied erg veel verstand dan wel ervaring hebben en dat delen met de andere leden, ook hulp op b.v. elektrisch gebied, techniek of scaping is vaak mogelijk, net wat voor soort mensen er op de vereniging zitten.
 
Ik heb 2 namen van clubs gevonden in de wijde omgeving. De eerste is De Siervis in Leuven. Buiten een paar activiteiten dit jaar zijn alle artikels etc van voor 2011.
Ze organiseren binnenkort een soor markt voor planten en vissen, en gaan ieder jaar met de bus naar een dierentuin.

In 2010 nog 290 leden. Hoofdactiviteit lijkt me om de paar weken een reisverslag of lezing over een of ander gebied of vissoort.

De andere club is nog niet echt op het web geraakt. Je ziet alleen een mailadres.
Dit gaat het niet worden denk ik.
 
Er zullen zeker bakeigenaren zijn welke alle kennis in huis hebben dat zal ik zeker niet uitsluiten er zijn er zelfs bij welke meer kwaliteiten in huis hebben dan de keurmeesters, doch de meeste van ons aquarianen kunnen nog een hoop van de keurmeesters en de oude rotten op een vereniging leren, het mooie is van een vereniging en dat is net als hier dat je elkaar op een vereniging aanvult en er mensen zijn welke op "hun" gebied erg veel verstand dan wel ervaring hebben en dat delen met de andere leden, ook hulp op b.v. elektrisch gebied, techniek of scaping is vaak mogelijk, net wat voor soort mensen er op de vereniging zitten.

Mijn eerdere berichtje was overigens niet zozeer negatief bedoelt t.o.v. Aquarium verenigingen. Zelf was ik er ooit lid van, zal minimaal zo'n 40 jaar geleden zijn. Ik herinner mij met name de lezing avonden waarop iemand van z'n reizen in de tropen vertelde met dia's... Velen vielen er soms bij in slaap. We hadden destijds ook veel mensen die de club als een soort ruilbeurs zagen. Ik geloof niet dat, als er al jongeren lid zouden worden, ze ook bij een dergelijke club zouden blijven. Maar misschien is nu de situatie anders. Op het Vivarium waren er mensen uit Rijssen ook bezig om leden te werven voor hun club. Ik weet niet of dit ook succesvol is geweest. Het zal trouwens voor ons de vereniging zijn die het meest dichtbij is.
 
@benvo: hier beschrijf je dus de periode van 40 jaar geleden die ik duidde als de jaren 70 en 80. Misschien iets om er eens een kijkje te nemen. Je bent er vast van harte welkom.

Het is altijd een kwestie van halen en brengen. Halen: Wat zoek jij bij de vereniging? Brengen: wat heb jij te bieden?
 
Laatst bewerkt:
Ben sinds kort lid van een vereniging met niet superveel activiteiten buiten de maandelijkse bijeenkomst.
Ze waren super verbaasd dat er een jonkie (47 jaar) interesse had in een AV.
Ze zijn zeer geïnteresseerd in mijn manier van aquarium houden maar hebben ook tips en weetjes waar ik wat aan heb.
De eerste ideeën om iets te organiseren zijn al geopperd: workshop fotografie, bakken bekijken bij elkaar, bezoek aquarium winkels.
Nieuw bloed geeft dus ook nieuwe motivatie. Duidelijk is dat ze moeite hebben met internet.
Heb ze nog maar niet verteld dat ik mezelf wil bekwamen in het geven van lezingen etc.
Tevens krijg je een aantal maal per jaar een prachtig blad dus qua kosten baten is het al zeer interessant om lid te zijn.
Voorlopig vind ik het eigenlijk wel leuk.

Groetjes John.
 
Heerlijk dat keuringen soms boven drijven. Kan het anders? Ja. Doen we het anders? Ja. Sinds 2014. Te zien op de ONG website, die inderdaad echt toe is aan een make-over, maar ik heb wat tijdgebrek. Moet ooit volledige responsive worden.

De Kiek:


De link is de jongste versie van de KIEK (was debutantenkeuring).

Bakken die meestal nooit buiten de AV's getoond worden middels de CBKM-keuring, worden binnen het district (verzameling verenigingen) getoond. Bij reguliere keuringen zijn het namelijk altijd de toppers. Dat is mooi, maar er zijn ook normale aquarianen, met een heerlijke maar CBKM-technisch doorsnee aquarium. Aquarianen diie totaal geen behoefte hebben zich te meten in een wedstrijd en tevreden zijn met hun bak. En er zijn ook aquarianen die het domweg anders doen. ONG wordt niet altijd begrepen met betrekking tot de speciaal-bakken die er worden gehouden. Onder meer "Ivo en Mascha bakken".

Werkwijze bij de KIEK? Dagje rijden om foto's te maken. Daarna, iemand (ik dus) houd per bak een verhaaltje. Daarna mag de zaal op basis van de foto's gaan vertellen wat men anders zou doen, met dus de eigenaar erbij. Per aquarium geeft de zaal punten. Dit jaar dan eindelijk voor het eerst via de telefoon stemmen (ook dat kost tijd).

Waarom? Samen weten we meer. Mag en zal een eigenaar de tips in de wind slaan? Natuurlijk. Hij of zij kijkt dagelijks naar zijn of haar bak. De tips hebben geen regels, want iedereen is een winnaar. De zaal kijkt en leert, de deelnemers krijgen een foto van hun aquarium. En ja, in onze lijstjes wereld is er een eindlijst. Meestal doe ik de avond nog eens over bij een andere vereniging. Zonder de eigenaren van de bak erbij. De zaal is dan anders, en dus is die lijst anders. Zoveel mensen, zoveel smaken.

Het is een aanvulling op de CBKM. Die organiseert een echte wedstrijd volgens regels. Iedere deelnemer kent die regels, dus zal zich er aan aanpassen.

In essentie is het gericht op kennisoverdracht. En inderdaad daar is geen vereniging bij nodig. Dit forum heeft vergelijkbare wedstrijden gehad. Het enige dat nodig is, is inzet van vrijwilligers.

M.a.w. er gebeurd best veel. Misschien te laat, misschien te weinig. Qua verenigingen heb ik al eens tegen Jos Hut een document aangehouden, getiteld Survival is not mandatory. Mijn persoonlijke mening over ONG als AV is, dat het een leuke AV is. Blijft deze AV bestaan? De wonderen zijn nog niet de wereld uit. Moet deze blijven bestaan? Nee. Zal onze hobby blijven bestaan? Afhankelijke van de wet- en regelgeving misschien anders, maar voorlopig wel. Afhankelijk van het aanpassingsvermogen van de aquariaan.
 

Terug
Bovenaan