Hoe moet jou aquariumvereniging er uit zien?

Discussie in 'Aquariumverenigingen Nederland en Belgie' gestart door eVolution, 23 apr 2019.

1. eVolution

eVolution

Lid geworden:
    23 mrt 2018
    N.a.v. het topic Aquariumverenigingen RIP leek het mij interessant om de volgende vragen aan jullie voor te leggen en een soort van inventarisatie te doen onder de hobbyisten. De insteek is om aquariumverenigingen van ideeën te voorzien. Belangrijk bij het beantwoorden is dat je voor jezelf beoordeeld wat voor jou wel/niet past, m.a.w. binnen de drukte van jou dagelijks leven.

1) Is er volgens jou, binnen de hedendaagse maatschappij, nog ruimte voor een aquariumvereniging? Waarom we/niet?

2) Waar moet een hedendaagse aquarium vereniging voor jou aan voldoen? Wat moeten zij zeer zeker aanbieden.

3) Wat zouden aquariumverenigingen zeer zeker niet moeten doen?

4) Heeft een aquariumvereniging een fysieke ontmoetingsplek nodig? En zo ja, hoe ver weg?

5) Zou je zelf ook een bijdrage willen leveren aan een vereniging, en zo ja hoeveel tijd per week?

6) Wat zouden aquariumverenigingen moeten/kunnen doen om nieuwe hobbyisten te enthousiasmeren?

Bedankt voor het geven van je mening. Hopelijk kunnen we met de juiste informatie oude en nieuwe verenigingen inspireren en aanzetten tot innovatie.

AquaInfo vindt dit leuk.
  2. Biologist

Biologist

Lid geworden:
    6 mei 2015
    Leuk! Lijkt me goed om ieders mening eens te horen.

1) Is er volgens jou, binnen de hedendaagse maatschappij, nog ruimte voor een aquariumvereniging? Waarom we/niet?

Jawel dat denk ik wel, maar dan in een andere vorm dan dat je nu vaak ziet. Veel wordt nu 'overgenomen' door facebook, maar ik merk toch dat ik het fysieke contact wat mis. Vond het op vivarium bijvoorbeeld echt heel leuk om eens echt met mensen te praten van hier op het forum. Wat dat betreft zouden clubs wel een rol kunnen spelen. Ik denk alleen dat de huidige clubs nu te oudbollig en verspreid liggen.

2) Waar moet een hedendaagse aquarium vereniging voor jou aan voldoen? Wat moeten zij zeer zeker aanbieden.

Contact, maar niet te vaak. 1 keer in de maand ofzo. En dan richten op uitwisselen van informatie maar ook bijvoorbeeld ruilen/aanbieden van eigen kweek vissen en planten. Lezingen en workshops vind ik persoonlijk heel leuk om te volgen.

In de huidige vorm blijven steken. Meeste verenigingen hebben een site uit het jaar 0 en over social media hoef je al helemaal niet te spreken. Voor de jongere generatie is een club dan al snel onbereikbaar. Vind het zelf enorm jammer dat de meeste clubs bestaan uit een oude kern 65 plussers die je als jongere met de nek aan kijken.

4) Heeft een aquariumvereniging een fysieke ontmoetingsplek nodig? En zo ja, hoe ver weg?

Lijkt me wel praktisch ja voor het organiseren van dingen. Maar hoeft echt niet iets groots te zijn. Misschien iets meer 'mobiels'? Dus door het jaar heen op verschillende plekken in het land afspreken en dingen organiseren? Zelf vind ik een uur rijden overigens geen probleem, maar dat is voor iedereen anders.

5) Zou je zelf ook een bijdrage willen leveren aan een vereniging, en zo ja hoeveel tijd per week?

Een keer helpen met koffie schenken bij een lezing zou ik wel willen. Maar een echt actieve taak in het bestuur heb ik met een fulltime baan en andere hobby's gewoon echt geen tijd voor.

6) Wat zouden aquariumverenigingen moeten/kunnen doen om nieuwe hobbyisten te enthousiasmeren?

Moderniseren. Zoals gezegd, verenigingen lijken weinig toegankelijk voor de jonge generatie. Maak een pagina op facebook, moderniseer je website, enz. Sta vooral open voor jonge mensen.

eVolution vindt dit leuk.
  3. Koirac

Koirac

Lid geworden:
    9 jan 2019

*
    Ja , maar niet meer op de oude manier , je zal iets moeten gaan doen via de digitale weg in combinatie met een open avond 1 à 2 x per 2 maanden

Mogelijk is er behoefte aan een whatts app groep

Geen verenigingsavond op een vaste locatie maar afwisselend in verschillende wijken.

Digitale nieuwsbrief met oa. aanbod van vissen , planten e.d.

Naar behoefte een beroep doen op ervaren aquariumhouder bij start en/of problemen gekoppeld aan een huisbezoek

4. Jos Hut

Jos Hut

Lid geworden:
    8 apr 2008
    En waaruit bestaat je eigen bijdrage voor de vereniging?

Hobbygroet Jos Hut

5. Koirac

Koirac

Lid geworden:
    9 jan 2019
    Ik heb genoeg tijd om iets te doen , in het verleden ook penningmeester en secretaris geweest.

Dus op dat vlak zou ik nu ook iets kunnen doen.

Ben van 1996 - 2006 lid geweest van AV MRC uit Breda

6. Jos Hut

Jos Hut

Lid geworden:
    8 apr 2008
    Klinkt positief; verenigingen hebben “ handjes” hard nodig.

7. AquaInfo

AquaInfo

Lid geworden:
    6 mei 2003

Ja, maar niet op de huidige manier. De verenigingen zijn versnipperd, vergrijsd en bieden wekelijkse/maandelijkse bijeenkomsten waar bezoekers zich niet echt thuis voelen. De jeugd is veel meer digitaal bezig waar de verenigingen veelal nog analoog werken. Ze moeten veel meer een plaats bieden waar ook jeugd komt, internet, website, community, vloggen, Instagram, Facebook, Snapchat etc.

Ondersteuning bij het opzetten en/of verbeteren van het houden van een aquarium. Laagdrempeliger dan nu. Deel de ervaring die er binnen de clubs is....nu zit het weggestopt in de hoofden van de oudere generatie. Een open houding aannemen. Van de bezochte clubs is er niet 1 die de nieuwe leden aanspreekt, uitleg geeft of iets dergelijks.

Bezoekers laten zwemmen. Na een uur aanwezigheid en niemand die je aanspreekt jaagt echt mensen weg.

Misschien maar niet in de huidige opzet. Lezingen worden matig bezocht en voornamelijk door de oudere generatie. Workshops gericht op inrichten, doe het zelf, aquascaping etc zou mogelijk meer publiek trekken. Maar dan moeten ze het wel weten. Meer promotie via de diverse kanalen.

Ik besteed momenteel heel veel tijd aan AquaInfo. Zoals ik ook eerder al heb aangegeven zou er veel meer en beter samengewerkt kunnen worden. Maak gebruik van de bestaande (analoge leden), zorg voor een digitale up to date omgeving waarin informatie gedeeld kan worden. Ik heb daar wel ideeën over en kan meedenken bij het moderniseren van de digitale omgeving.

Meegaan met de tijd. Onderzoek doen naar wat spreekt de mens van nu aan. Nu wordt er meer van hetzelfde van vroeger aangeboden. Waar zijn de vloggers? Video's, workshops aquascaping? Workshop Co2 voor beginners? Hoe vermeerder ik planten? etc etc. Zoek actief de jeugd op. Waar kun je bij helpen?....zonder belerend over te komen.

-------------

Naar mijn idee zijn de verenigingen en NBAT een beetje het contact kwijt met de jongere generatie. Bundel de krachten van diverse onderdelen. Zoek mensen die al sterk zijn in hun gebied en vraag hun medewerking en biedt ze dan ook een goed platform. Geef bijvoorbeeld ook variatie in lidmaatschappen: Gratis: inzage in database, nieuwsbrief, community - € 0,50 per maand - + inzage in artikelen uit het verleden - € 1,50 per maand - Het Aquarium Digitaal erbij - € 6,50 Het Aquarium ook op papier. Maak afspraken met de betere/grotere aquariumwinkels over korting voor leden....geef de leden echt toegevoegde waarde....en vertel dat ook.

8. TonHageraats

TonHageraats Beheerder Beheer

Lid geworden:
    30 aug 2011
    Om de NBAT te laten overleven zijn er verenigingen nodig waar ze als bond boven staan om deze te stimuleren regels aan te geven en een overkoepelende organisatie voor te zijn, dus zijn de verenigingen nodig om te overleven zowel de NBAT als de plaatselijke verenigingen.
    De verenigingen zouden samen met de NBAT een plan moeten opstellen hoe dat te doen, dit kan gesteund door het NBAT plaatselijk dan wel regionaal worden gedaan, dan denk ik aan reclame maken in de plaatselijke LFS alsmede de plaatselijke markten of braderieën, zo creëer je bekendheid en dat kan weer mensen aantrekken zonder dat ze gelijk lid zouden hoeven te worden, een halfjaar proef lidmaatschap voor een klein bedrag misschien, en even gelijk de hulp aanbieden welke deze mogelijk nodig hebben zou al een idee zijn om meer mensen naar de verenigingsavonden te trekken, eventueel een speciale inloopavond of dag waar de aquarianen met een probleem of andere belangstellende in onze hobby gemakkelijk even kunnen aanlopen voor een bakje koffie en een praatje.

9. Catweazle

Catweazle Erelid

Lid geworden:
    24 mrt 2004
    Deze geest uit de fles, die beter in zijn fles had kunnen blijven wil toch reageren.

Vereniging: Ons Natuurgenot Gouda (http://www.onsnatuurgenot.nl)
    Plaats: Gouda
    Leeftijd: voorbij de helft
    Grootte vereniging: 40 leden

Ik rook geen sigaren. Ik kaart niet. Ik draag geen stofjas. Ik ben wel lelijk. Maar ik bijt niet.

Kan ik een app maken? Nee. Wel de website van onze AV. Helaas is de opmaak sinds 2013 niet veranderd. Moet wel, want mobile devices, de site doet het erop maar responsive is de site niet echt. Moet nog. Maar ja tijd en handjes.
    Wordt onze site bezocht? Jawel. De verborgen kosten pagina (http://www.onsnatuurgenot.nl/aquarium/kosten.htm) , plantenvoeding (http://www.onsnatuurgenot.nl/aquarium/pv1.htm) doen het leuk. Ook meten en weten, maar goed, dat kunnen jullie zelf bepalen.

Onze vereniging heeft een kern van ongeveer 20 leden. Qua populatie 20% twintigers, begin 30, 40% tot 50 jaar, de rest erboven. Wij communiceren op avonden of met whatsapp.

Wanneer een 14 jarige lid wil worden, vinden wij het prima, maar we zijn bang dat hij/zij het minder vind, tenzij hij/zij met een groepje komt. Wij vinden dat spijtig, maar het is niet anders. We zouden het graag anders zien.

Een maal per maand, hebben we clubavond (10 per jaar). Is dat dan lezing, gaap, slaap, terug naar huis? Al jaren niet meer. Kleine AV's hebben minder middelen, dus kunnen geen dure sprekers veroorloven. A.s. maandag komt Ferry Winter (hobbyist) praten over zwaarddragers. Interactief. Vorige maand was er een discussieavond over techniek. Iemand van ons maakt een inleidend stuk, en dan wordt er gesproken over wat er aan techniek is, of dat nodig is, hoe het werkt. Ik heb tegenwoordig low-tech. Ik had high-tech (veel licht, veel voedingstoffen, CO2 etc). Ons nieuwste lid hanteert wel CO2. Anderen hebben alleen osmosewater en een KH van 2. Bedoeld! Waarom en hoe wordt gedeeld. Zeker niet belerend. Het is een heel brede hobby. Veel kan. Weinig moet. Levende have heeft voeding nodig. Qua planten kan je dat doen via de EI, maar er zijn meer mogelijkheden. Wat men zelf prettig vind. Ergens op dit forum vinden jullie mijn walstad bak. En dat ding bestaat nog steeds.

Paar linkjes om te delen:
    http://www.onsnatuurgenot.nl/aquarium/nieuwbeginraymond.htm oftewel samen een achterwand maken
    http://www.onsnatuurgenot.nl/aquarium/workshop.htm dan mag vervolgens degene met die nieuwe achterwand zijn kennis overbrengen op een avond

Maar we hebben ook avonden met twee aquaria en planten, en dan mogen de aanwezigen scapen.

En we hebben dus ook lezingen. Soms iemand die een batterij microscopen meebrengt en je daar in wegwijs maakt, soms een lezing over de natuur. Je moet nl. met een brede groep rekening houden.

Groeit onze vereniging? Nee. Hebben we daar het eea aan gedaan? Ja. Beurzen, stands bij lokale evenementen, en soms discussie op fora, die wonderwel leden opleverden. Voor het zogenaamde lokale krantje ontberen we de mensen met een netwerk om er iets in te krijgen. Sommige AV's lukt dat wel beter. Willen we naar honderden leden? Nee. Zelfs als we dat zouden kunnen bereiken, dan treden er weer nieuwe problemen op.

Als je langs wil komen, omdat een onderwerp je interesseert, je bent welkom. En er wordt tegen je gepraat. Want nee, ik herken de stelling nl., die tijd is voorbij. Ik heb nl. zelf drie pogingen ondernomen om lid te worden. Als ik genegeerd wordt, is het snel over. Ik ben nu bestuurslid, maar noem het liever vrijwilliger. Ik mag jaarlijks op het matje komen, maar hoor vanzelf al tijdens het jaar wat niet goed is. En dan wordt bijgestuurd.

Doen we een keuring? Jawel. Zie http://www.onsnatuurgenot.nl/v2018.htm en volg de links. Dus al weer een paar jaar met als schouwmeesters onze Ivo en Mascha. Zij bepalen voor 50% de punten. De andere 50% gaat via stemmen. Als men wil mag men naar de districtskeuring. De nummer 1? Welnee, het liefste onze "jonkies". Grote bakken? Neen. Speciale bakken? Ja.

Heel misschien is er binnenkort in Alphen, op 14 mei, wel een avond die een aantal van jullie leuk vinden. Alphen? Maar je bent toch van Gouda? Ja dus, wij werken als AV's samen. Op 14 mei is er de KIEK. Editie 6. Feitelijk een innovatie, die nu traditie is. Een fotograaf en chauffeur gaan langs de "deelnemers". De chauffeur maakt de presentatie. Volgens het concept:

- Foto's bespreken
    - Aanwezigen laten stemmen
    - In het bijzijn van de deelnemers, de bak bespreken. Tips, trucs, antwoorden op een constructieve wijze.

Zeg maar een fotoalbum, maar dan analoog. Zie http://www.onsnatuurgenot.nl/deb2018.htm voor 2018 (en verder terug, en let vooral op de scaping bak die tweede werd) of http://www.onsnatuurgenot.nl/deb2019.htm voor de gegevens van Alphen 14 mei.

Aan het einde van de avond is er een "winnaar". Maar iedereen is een winnaar want er is over de aquaria gepraat, ze zijn bekeken. En wel buiten de vereniging! En altijd "onbekende" bakken.

Wil je dat mee maken? Kom gewoon kijken. Neem je telefoon mee (domme opmerking) en stem digitaal (geen app, maar website, meer kon ik niet doen). Of je pen, en stem op papier.

Maar ga aub niet verder met de aloude teksten over hoe slecht AV' s zijn. Jos (Hut) heeft de noodklok geluid. Ik weet het. En inderdaad er is verschil tussen AV's. Maar jij kan ook het verschil maken door mee te doen.

Moeten we dan vasthouden aan AV's? Tja. Het is misschien niet meer van deze tijd. In mijn tijd op dit forum, zie https://aquaforum.nl/afsite/meetings.htm waren er minimeetings. Was ook niet ieders cup of tea. Nu rest volgens mij alleen de onvolprezen vissencreche op Vivarium. Als blijkt dat we geen aanwas meer krijgen, dan houden we op. Iemand zal het licht uitdoen. Voor nu hebben we een gezellige club mensen met een zelfde hobby, die via ogen, handen, gebaren en zonder emoticons en angst om verkeer begrepen te worden dezelfde hobby op elk hun wijze beleven.

Maar ik blijf erbij, kom eens kijken. Het kost behoudens je reistijd en reiskosten niets.

Wordt je lid? Tja, dan tik je per jaar € 37,50 af. In Alphen € 25,00 (zonder NBAT). Ben je lid van Alphen, mag je dan niet bij Gouda kijken? Natuurlijk wel. Zelf ben ik nu van beide lid. Omdat het kan. Niet omdat het moet. En als het niet meer kan, zal er hopelijk maar één afvallen.

Wat moeten jullie nu met deze tekst? Jullie kunnen deze volledig negeren. Jullie kunnen het ook zien als op te pakken handschoen en langs te komen. En je mag me direct vertellen wat je niet aanstaat. Ik leer er graag van. Kunnen we als vereniging overal iets mee? Binnen ons budget, middelen, beschikbare handjes en wensen van alle leden kunnen we polderen. En zijn wij als vereniging dan zo goed? Nope. We zijn ook stakkers van vrijwilligers die in het duister tasten, maar het beste er van proberen te maken.

Ga ik weer snel mijn fles in.

PS.
    Is "Maaike", mijn verhaaltje verdwenen? Dat heb ik ooit geschreven omdat, ook toen, het forum aan het verharden was. Die spiegel houdt onze vereniging zich voor. Ik hoop ons forum ook nog steeds.

10. benvo

benvo

Lid geworden:
    28 mei 2014
    Een goed verhaal, dit verhaal van Catweazle. Brengt ook bij mij herinneringen naar boven over lezingen die soms oervervelend waren. Ook waren er reisverslagen van mensen die elders waren en dia's vertoonden. Soms interessant, vaak minder... Daarom denk ik dat de schrijver van bovenstaand stuk een interessant deel naar voren brengt waar je als lid veel meer aan hebt. Kennis en ervaringsoverdracht! Middels discussies tussen aanwezige leden. Dat kan op allerlei gebied zijn. Planten, vissen maar ook, bijvoorbeeld, electronica. Zelfbouw op de nodige gebieden? Het kan allemaal van persoon tot persoon wat alles snel duidelijk maakt, beter zelfs als op deze site!

Jos Hut en eVolution vinden dit leuk.
  11. TS
    TS
    eVolution

eVolution

Lid geworden:
    23 mrt 2018
    Hoi @Catweazle
    Heel erg bedankt voor je bijdrage, erg inspirerend. Ik maak er vooral uit op dat een goede vereniging niet het wiel opnieuw hoeft uit te vinden, maar wel open moet blijven staan en activiteiten moet blijven organiseren om mensen enthousiast te houden, niet alleen potentiële nieuwe leden, maar ook de bestaande leden.
    Die bestaande leden en hun inzet is waar een vereniging mee staat, zonder hen komt de last op enkele schouders en deze is ondraagbaar.

Verder nog een persoonlijke noot, wat jammer dat je niet meer veel te vinden bent op dit forum. Ik heb je posts altijd met veel belangstelling gelezen, zo ook op Engelstalige fora. Vooral je aanvullende informatie en eigen ervaringen met de Walstad methode las ik altijd met veel interesse. Als je ooit nog besluit hier wat over te delen houd ik mij aanbevolen! :thumbs:

12. quistero

quistero

Lid geworden:
    28 sep 2016
    Vroeg of laat wordt de kurk er weer uitgehaald ;)

jessicapilon vindt dit leuk.
  13. Jos Hut

Jos Hut

Lid geworden:
    8 apr 2008
    @Catweazle: Prima verhaal.

Hobbygroet Jos Hut

jessicapilon vindt dit leuk.
  14. Jos Hut

Jos Hut

Lid geworden:
    8 apr 2008
    We zijn als NederlAndse Bond Aqua Terra nu ook actief op Facebook met een eigen groep: Nederlandse Bond Aqua Terra NBAT.

Hobbygroet Jos Hut