Hoe moet jou aquariumvereniging er uit zien?


Eco Creations

Well-known member
Lid geworden
23 maart 2018
Berichten
845
Leeftijd
35
Locatie
Heerlen
N.a.v. het topic Aquariumverenigingen RIP leek het mij interessant om de volgende vragen aan jullie voor te leggen en een soort van inventarisatie te doen onder de hobbyisten. De insteek is om aquariumverenigingen van ideeën te voorzien. Belangrijk bij het beantwoorden is dat je voor jezelf beoordeeld wat voor jou wel/niet past, m.a.w. binnen de drukte van jou dagelijks leven.

1) Is er volgens jou, binnen de hedendaagse maatschappij, nog ruimte voor een aquariumvereniging? Waarom we/niet?

2) Waar moet een hedendaagse aquarium vereniging voor jou aan voldoen? Wat moeten zij zeer zeker aanbieden.

3) Wat zouden aquariumverenigingen zeer zeker niet moeten doen?

4) Heeft een aquariumvereniging een fysieke ontmoetingsplek nodig? En zo ja, hoe ver weg?

5) Zou je zelf ook een bijdrage willen leveren aan een vereniging, en zo ja hoeveel tijd per week?

6) Wat zouden aquariumverenigingen moeten/kunnen doen om nieuwe hobbyisten te enthousiasmeren?


Bedankt voor het geven van je mening. Hopelijk kunnen we met de juiste informatie oude en nieuwe verenigingen inspireren en aanzetten tot innovatie.
 
Leuk! Lijkt me goed om ieders mening eens te horen.

1) Is er volgens jou, binnen de hedendaagse maatschappij, nog ruimte voor een aquariumvereniging? Waarom we/niet?

Jawel dat denk ik wel, maar dan in een andere vorm dan dat je nu vaak ziet. Veel wordt nu 'overgenomen' door facebook, maar ik merk toch dat ik het fysieke contact wat mis. Vond het op vivarium bijvoorbeeld echt heel leuk om eens echt met mensen te praten van hier op het forum. Wat dat betreft zouden clubs wel een rol kunnen spelen. Ik denk alleen dat de huidige clubs nu te oudbollig en verspreid liggen.

2) Waar moet een hedendaagse aquarium vereniging voor jou aan voldoen? Wat moeten zij zeer zeker aanbieden.

Contact, maar niet te vaak. 1 keer in de maand ofzo. En dan richten op uitwisselen van informatie maar ook bijvoorbeeld ruilen/aanbieden van eigen kweek vissen en planten. Lezingen en workshops vind ik persoonlijk heel leuk om te volgen.

3) Wat zouden aquariumverenigingen zeer zeker niet moeten doen?

In de huidige vorm blijven steken. Meeste verenigingen hebben een site uit het jaar 0 en over social media hoef je al helemaal niet te spreken. Voor de jongere generatie is een club dan al snel onbereikbaar. Vind het zelf enorm jammer dat de meeste clubs bestaan uit een oude kern 65 plussers die je als jongere met de nek aan kijken.

4) Heeft een aquariumvereniging een fysieke ontmoetingsplek nodig? En zo ja, hoe ver weg?

Lijkt me wel praktisch ja voor het organiseren van dingen. Maar hoeft echt niet iets groots te zijn. Misschien iets meer 'mobiels'? Dus door het jaar heen op verschillende plekken in het land afspreken en dingen organiseren? Zelf vind ik een uur rijden overigens geen probleem, maar dat is voor iedereen anders.

5) Zou je zelf ook een bijdrage willen leveren aan een vereniging, en zo ja hoeveel tijd per week?

Een keer helpen met koffie schenken bij een lezing zou ik wel willen. Maar een echt actieve taak in het bestuur heb ik met een fulltime baan en andere hobby's gewoon echt geen tijd voor.

6) Wat zouden aquariumverenigingen moeten/kunnen doen om nieuwe hobbyisten te enthousiasmeren?

Moderniseren. Zoals gezegd, verenigingen lijken weinig toegankelijk voor de jonge generatie. Maak een pagina op facebook, moderniseer je website, enz. Sta vooral open voor jonge mensen.
 
1) Is er volgens jou, binnen de hedendaagse maatschappij, nog ruimte voor een aquariumvereniging? Waarom we/niet?

2) Waar moet een hedendaagse aquarium vereniging voor jou aan voldoen? Wat moeten zij zeer zeker aanbieden.

3) Wat zouden aquariumverenigingen zeer zeker niet moeten doen?

4) Heeft een aquariumvereniging een fysieke ontmoetingsplek nodig? En zo ja, hoe ver weg?

5) Zou je zelf ook een bijdrage willen leveren aan een vereniging, en zo ja hoeveel tijd per week?

6) Wat zouden aquariumverenigingen moeten/kunnen doen om nieuwe hobbyisten te enthousiasmeren?


*
Ja , maar niet meer op de oude manier , je zal iets moeten gaan doen via de digitale weg in combinatie met een open avond 1 à 2 x per 2 maanden

Mogelijk is er behoefte aan een whatts app groep

Geen verenigingsavond op een vaste locatie maar afwisselend in verschillende wijken.

Digitale nieuwsbrief met oa. aanbod van vissen , planten e.d.

Naar behoefte een beroep doen op ervaren aquariumhouder bij start en/of problemen gekoppeld aan een huisbezoek
 
En waaruit bestaat je eigen bijdrage voor de vereniging?

Hobbygroet Jos Hut
 
En waaruit bestaat je eigen bijdrage voor de vereniging?

Hobbygroet Jos Hut

Ik heb genoeg tijd om iets te doen , in het verleden ook penningmeester en secretaris geweest.

Dus op dat vlak zou ik nu ook iets kunnen doen.

Ben van 1996 - 2006 lid geweest van AV MRC uit Breda
 
Klinkt positief; verenigingen hebben “ handjes” hard nodig.
 
1) Is er volgens jou, binnen de hedendaagse maatschappij, nog ruimte voor een aquariumvereniging? Waarom we/niet?


Ja, maar niet op de huidige manier. De verenigingen zijn versnipperd, vergrijsd en bieden wekelijkse/maandelijkse bijeenkomsten waar bezoekers zich niet echt thuis voelen. De jeugd is veel meer digitaal bezig waar de verenigingen veelal nog analoog werken. Ze moeten veel meer een plaats bieden waar ook jeugd komt, internet, website, community, vloggen, Instagram, Facebook, Snapchat etc.


2) Waar moet een hedendaagse aquarium vereniging voor jou aan voldoen? Wat moeten zij zeer zeker aanbieden.

Ondersteuning bij het opzetten en/of verbeteren van het houden van een aquarium. Laagdrempeliger dan nu. Deel de ervaring die er binnen de clubs is....nu zit het weggestopt in de hoofden van de oudere generatie. Een open houding aannemen. Van de bezochte clubs is er niet 1 die de nieuwe leden aanspreekt, uitleg geeft of iets dergelijks.


3) Wat zouden aquariumverenigingen zeer zeker niet moeten doen?


Bezoekers laten zwemmen. Na een uur aanwezigheid en niemand die je aanspreekt jaagt echt mensen weg.


4) Heeft een aquariumvereniging een fysieke ontmoetingsplek nodig? En zo ja, hoe ver weg?

Misschien maar niet in de huidige opzet. Lezingen worden matig bezocht en voornamelijk door de oudere generatie. Workshops gericht op inrichten, doe het zelf, aquascaping etc zou mogelijk meer publiek trekken. Maar dan moeten ze het wel weten. Meer promotie via de diverse kanalen.


5) Zou je zelf ook een bijdrage willen leveren aan een vereniging, en zo ja hoeveel tijd per week?

Ik besteed momenteel heel veel tijd aan AquaInfo. Zoals ik ook eerder al heb aangegeven zou er veel meer en beter samengewerkt kunnen worden. Maak gebruik van de bestaande (analoge leden), zorg voor een digitale up to date omgeving waarin informatie gedeeld kan worden. Ik heb daar wel ideeën over en kan meedenken bij het moderniseren van de digitale omgeving.


6) Wat zouden aquariumverenigingen moeten/kunnen doen om nieuwe hobbyisten te enthousiasmeren?


Meegaan met de tijd. Onderzoek doen naar wat spreekt de mens van nu aan. Nu wordt er meer van hetzelfde van vroeger aangeboden. Waar zijn de vloggers? Video's, workshops aquascaping? Workshop Co2 voor beginners? Hoe vermeerder ik planten? etc etc. Zoek actief de jeugd op. Waar kun je bij helpen?....zonder belerend over te komen.

-------------


Naar mijn idee zijn de verenigingen en NBAT een beetje het contact kwijt met de jongere generatie. Bundel de krachten van diverse onderdelen. Zoek mensen die al sterk zijn in hun gebied en vraag hun medewerking en biedt ze dan ook een goed platform. Geef bijvoorbeeld ook variatie in lidmaatschappen: Gratis: inzage in database, nieuwsbrief, community - € 0,50 per maand - + inzage in artikelen uit het verleden - € 1,50 per maand - Het Aquarium Digitaal erbij - € 6,50 Het Aquarium ook op papier. Maak afspraken met de betere/grotere aquariumwinkels over korting voor leden....geef de leden echt toegevoegde waarde....en vertel dat ook.
 
Om de NBAT te laten overleven zijn er verenigingen nodig waar ze als bond boven staan om deze te stimuleren regels aan te geven en een overkoepelende organisatie voor te zijn, dus zijn de verenigingen nodig om te overleven zowel de NBAT als de plaatselijke verenigingen.
De verenigingen zouden samen met de NBAT een plan moeten opstellen hoe dat te doen, dit kan gesteund door het NBAT plaatselijk dan wel regionaal worden gedaan, dan denk ik aan reclame maken in de plaatselijke LFS alsmede de plaatselijke markten of braderieën, zo creëer je bekendheid en dat kan weer mensen aantrekken zonder dat ze gelijk lid zouden hoeven te worden, een halfjaar proef lidmaatschap voor een klein bedrag misschien, en even gelijk de hulp aanbieden welke deze mogelijk nodig hebben zou al een idee zijn om meer mensen naar de verenigingsavonden te trekken, eventueel een speciale inloopavond of dag waar de aquarianen met een probleem of andere belangstellende in onze hobby gemakkelijk even kunnen aanlopen voor een bakje koffie en een praatje.
 
Deze geest uit de fles, die beter in zijn fles had kunnen blijven wil toch reageren.

Vereniging: Ons Natuurgenot Gouda (http://www.onsnatuurgenot.nl)
Plaats: Gouda
Leeftijd: voorbij de helft
Grootte vereniging: 40 leden

Ik rook geen sigaren. Ik kaart niet. Ik draag geen stofjas. Ik ben wel lelijk. Maar ik bijt niet.

Kan ik een app maken? Nee. Wel de website van onze AV. Helaas is de opmaak sinds 2013 niet veranderd. Moet wel, want mobile devices, de site doet het erop maar responsive is de site niet echt. Moet nog. Maar ja tijd en handjes.
Wordt onze site bezocht? Jawel. De verborgen kosten pagina (http://www.onsnatuurgenot.nl/aquarium/kosten.htm) , plantenvoeding (http://www.onsnatuurgenot.nl/aquarium/pv1.htm) doen het leuk. Ook meten en weten, maar goed, dat kunnen jullie zelf bepalen.

Onze vereniging heeft een kern van ongeveer 20 leden. Qua populatie 20% twintigers, begin 30, 40% tot 50 jaar, de rest erboven. Wij communiceren op avonden of met whatsapp.

Wanneer een 14 jarige lid wil worden, vinden wij het prima, maar we zijn bang dat hij/zij het minder vind, tenzij hij/zij met een groepje komt. Wij vinden dat spijtig, maar het is niet anders. We zouden het graag anders zien.

Een maal per maand, hebben we clubavond (10 per jaar). Is dat dan lezing, gaap, slaap, terug naar huis? Al jaren niet meer. Kleine AV's hebben minder middelen, dus kunnen geen dure sprekers veroorloven. A.s. maandag komt Ferry Winter (hobbyist) praten over zwaarddragers. Interactief. Vorige maand was er een discussieavond over techniek. Iemand van ons maakt een inleidend stuk, en dan wordt er gesproken over wat er aan techniek is, of dat nodig is, hoe het werkt. Ik heb tegenwoordig low-tech. Ik had high-tech (veel licht, veel voedingstoffen, CO2 etc). Ons nieuwste lid hanteert wel CO2. Anderen hebben alleen osmosewater en een KH van 2. Bedoeld! Waarom en hoe wordt gedeeld. Zeker niet belerend. Het is een heel brede hobby. Veel kan. Weinig moet. Levende have heeft voeding nodig. Qua planten kan je dat doen via de EI, maar er zijn meer mogelijkheden. Wat men zelf prettig vind. Ergens op dit forum vinden jullie mijn walstad bak. En dat ding bestaat nog steeds.

Paar linkjes om te delen:
http://www.onsnatuurgenot.nl/aquarium/nieuwbeginraymond.htm oftewel samen een achterwand maken
http://www.onsnatuurgenot.nl/aquarium/workshop.htm dan mag vervolgens degene met die nieuwe achterwand zijn kennis overbrengen op een avond

Maar we hebben ook avonden met twee aquaria en planten, en dan mogen de aanwezigen scapen.

En we hebben dus ook lezingen. Soms iemand die een batterij microscopen meebrengt en je daar in wegwijs maakt, soms een lezing over de natuur. Je moet nl. met een brede groep rekening houden.

Groeit onze vereniging? Nee. Hebben we daar het eea aan gedaan? Ja. Beurzen, stands bij lokale evenementen, en soms discussie op fora, die wonderwel leden opleverden. Voor het zogenaamde lokale krantje ontberen we de mensen met een netwerk om er iets in te krijgen. Sommige AV's lukt dat wel beter. Willen we naar honderden leden? Nee. Zelfs als we dat zouden kunnen bereiken, dan treden er weer nieuwe problemen op.

Als je langs wil komen, omdat een onderwerp je interesseert, je bent welkom. En er wordt tegen je gepraat. Want nee, ik herken de stelling nl., die tijd is voorbij. Ik heb nl. zelf drie pogingen ondernomen om lid te worden. Als ik genegeerd wordt, is het snel over. Ik ben nu bestuurslid, maar noem het liever vrijwilliger. Ik mag jaarlijks op het matje komen, maar hoor vanzelf al tijdens het jaar wat niet goed is. En dan wordt bijgestuurd.

Doen we een keuring? Jawel. Zie http://www.onsnatuurgenot.nl/v2018.htm en volg de links. Dus al weer een paar jaar met als schouwmeesters onze Ivo en Mascha. Zij bepalen voor 50% de punten. De andere 50% gaat via stemmen. Als men wil mag men naar de districtskeuring. De nummer 1? Welnee, het liefste onze "jonkies". Grote bakken? Neen. Speciale bakken? Ja.

Heel misschien is er binnenkort in Alphen, op 14 mei, wel een avond die een aantal van jullie leuk vinden. Alphen? Maar je bent toch van Gouda? Ja dus, wij werken als AV's samen. Op 14 mei is er de KIEK. Editie 6. Feitelijk een innovatie, die nu traditie is. Een fotograaf en chauffeur gaan langs de "deelnemers". De chauffeur maakt de presentatie. Volgens het concept:

- Foto's bespreken
- Aanwezigen laten stemmen
- In het bijzijn van de deelnemers, de bak bespreken. Tips, trucs, antwoorden op een constructieve wijze.

Zeg maar een fotoalbum, maar dan analoog. Zie http://www.onsnatuurgenot.nl/deb2018.htm voor 2018 (en verder terug, en let vooral op de scaping bak die tweede werd) of http://www.onsnatuurgenot.nl/deb2019.htm voor de gegevens van Alphen 14 mei.

Aan het einde van de avond is er een "winnaar". Maar iedereen is een winnaar want er is over de aquaria gepraat, ze zijn bekeken. En wel buiten de vereniging! En altijd "onbekende" bakken.

Wil je dat mee maken? Kom gewoon kijken. Neem je telefoon mee (domme opmerking) en stem digitaal (geen app, maar website, meer kon ik niet doen). Of je pen, en stem op papier.

Maar ga aub niet verder met de aloude teksten over hoe slecht AV' s zijn. Jos (Hut) heeft de noodklok geluid. Ik weet het. En inderdaad er is verschil tussen AV's. Maar jij kan ook het verschil maken door mee te doen.

Moeten we dan vasthouden aan AV's? Tja. Het is misschien niet meer van deze tijd. In mijn tijd op dit forum, zie https://aquaforum.nl/afsite/meetings.htm waren er minimeetings. Was ook niet ieders cup of tea. Nu rest volgens mij alleen de onvolprezen vissencreche op Vivarium. Als blijkt dat we geen aanwas meer krijgen, dan houden we op. Iemand zal het licht uitdoen. Voor nu hebben we een gezellige club mensen met een zelfde hobby, die via ogen, handen, gebaren en zonder emoticons en angst om verkeer begrepen te worden dezelfde hobby op elk hun wijze beleven.

Maar ik blijf erbij, kom eens kijken. Het kost behoudens je reistijd en reiskosten niets.

Wordt je lid? Tja, dan tik je per jaar € 37,50 af. In Alphen € 25,00 (zonder NBAT). Ben je lid van Alphen, mag je dan niet bij Gouda kijken? Natuurlijk wel. Zelf ben ik nu van beide lid. Omdat het kan. Niet omdat het moet. En als het niet meer kan, zal er hopelijk maar één afvallen.

Wat moeten jullie nu met deze tekst? Jullie kunnen deze volledig negeren. Jullie kunnen het ook zien als op te pakken handschoen en langs te komen. En je mag me direct vertellen wat je niet aanstaat. Ik leer er graag van. Kunnen we als vereniging overal iets mee? Binnen ons budget, middelen, beschikbare handjes en wensen van alle leden kunnen we polderen. En zijn wij als vereniging dan zo goed? Nope. We zijn ook stakkers van vrijwilligers die in het duister tasten, maar het beste er van proberen te maken.

Ga ik weer snel mijn fles in.

PS.
Is "Maaike", mijn verhaaltje verdwenen? Dat heb ik ooit geschreven omdat, ook toen, het forum aan het verharden was. Die spiegel houdt onze vereniging zich voor. Ik hoop ons forum ook nog steeds.
 
Een goed verhaal, dit verhaal van Catweazle. Brengt ook bij mij herinneringen naar boven over lezingen die soms oervervelend waren. Ook waren er reisverslagen van mensen die elders waren en dia's vertoonden. Soms interessant, vaak minder... Daarom denk ik dat de schrijver van bovenstaand stuk een interessant deel naar voren brengt waar je als lid veel meer aan hebt. Kennis en ervaringsoverdracht! Middels discussies tussen aanwezige leden. Dat kan op allerlei gebied zijn. Planten, vissen maar ook, bijvoorbeeld, electronica. Zelfbouw op de nodige gebieden? Het kan allemaal van persoon tot persoon wat alles snel duidelijk maakt, beter zelfs als op deze site!
 
Ga ik weer snel mijn fles in.

Hoi @Catweazle
Heel erg bedankt voor je bijdrage, erg inspirerend. Ik maak er vooral uit op dat een goede vereniging niet het wiel opnieuw hoeft uit te vinden, maar wel open moet blijven staan en activiteiten moet blijven organiseren om mensen enthousiast te houden, niet alleen potentiële nieuwe leden, maar ook de bestaande leden.
Die bestaande leden en hun inzet is waar een vereniging mee staat, zonder hen komt de last op enkele schouders en deze is ondraagbaar.

Verder nog een persoonlijke noot, wat jammer dat je niet meer veel te vinden bent op dit forum. Ik heb je posts altijd met veel belangstelling gelezen, zo ook op Engelstalige fora. Vooral je aanvullende informatie en eigen ervaringen met de Walstad methode las ik altijd met veel interesse. Als je ooit nog besluit hier wat over te delen houd ik mij aanbevolen! :thumbs:
 
N.a.v. het topic Aquariumverenigingen RIP leek het mij interessant om de volgende vragen aan jullie voor te leggen en een soort van inventarisatie te doen onder de hobbyisten. De insteek is om aquariumverenigingen van ideeën te voorzien. Belangrijk bij het beantwoorden is dat je voor jezelf beoordeeld wat voor jou wel/niet past, m.a.w. binnen de drukte van jou dagelijks leven.

Een oude, maar mooie topic, dit.

1) Is er volgens jou, binnen de hedendaagse maatschappij, nog ruimte voor een aquariumvereniging? Waarom we/niet?

Ik vraag het me serieus af. Sowieso niet zoals het was. De AV als "kennisbron" is wat mij betreft al lang achterhaald en vooral ingehaald (door het internet, maar dat is wel duidelijk denk ik). Als mensen iets willen weten gaan ze echt niet meer naar een "contactavond" van de lokale aquariumvereniging ergens in een kinderboerderij aan de andere kant van de stad. Dat klinkt wat cru, maar is wel realistisch. De iPad ligt immers naast je op de bank.​
Toch zie je ook AV's die het anders doen. De AV als "ontmoetingsplek" heb ik nog niet helemaal afgeschreven. Je ziet dat verenigingen die sterk inzetten op "fysieke" evenementen zoals beurzen of excursies, eigenlijk nog best actief zijn en leuke dingen doen. Voorbeelden? AV De Siervis uit Oosterhout, de Zilverhaai uit Beringe (BE). En er zullen er vast nog meer zijn. Maar ook hier: het is allemaal een stuk minder geworden. Echt grote zaken zoals Vivarium doen het nog prima, maar de meeste mensen vinden één of twee keer per jaar wel genoeg, schijnbaar.​
Ik woon in Breda, een stad met een AV (MRC) die de boot flink heeft gemist. Voor zover ik weet zijn ze op sterven na dood. MRC was in de hoogtijdagen een grote club volgens mij. Nu is er niets meer van over. De agenda op de antieke website is al twee jaar niet meer bijgewerkt. Dat zegt een boel. En als ik dan zie wat een lidmaatschap moet kosten... nee, dank je.​
2) Waar moet een hedendaagse aquarium vereniging voor jou aan voldoen? Wat moeten zij zeer zeker aanbieden.

Een AV moet zich denk ik vooral bezighouden met zaken die je niet op het internet tegenkomt, want dat zijn de enige (!) zaken waar een AV nog meerwaarde kan bieden. Alles is te vinden met Google. Maar interactie en persoonlijk contact is een heel stuk minder. Als je wilt weten wat je je maanvissen het beste kunt voeren, hoef je geen lid meer te worden van een AV. Maar als je eens een kijkje achter de schermen wil nemen bij een grote kweker of handelaar, dan is de AV wél de aangewezen optie om dat te organiseren.​
Ook voor het ruilen of uitwisselen van plantjes of vissen is een AV feitelijk niet meer nodig. Alles is online te bestellen, inclusief vissen. En ook al is dat duurder dan ruilen of het tegen vergoeding aanschaffen, mensen kiezen toch vaak voor het gemak. En dan trekt de AV in de kinderboerderij aan de andere van de stad toch aan het kortste eind....​
Ik denk dat een AV ook een functie kan - of zelfs moet - hebben bij voorlichting en advies aan klanten van de lokale LFS of het Tuincentrum. In overleg met de winkelier uiteraard. Dat is iets dat ik graag meer zou zien, het komt het vissenwelzijn ten goede, en uiteindelijk ook de winkelier.​

3) Wat zouden aquariumverenigingen zeer zeker niet moeten doen?

Tja. De echte vraag is of het tij nog te keren is. Ik betwijfel het, maar ik wil wat dingen noemen die ik mis bij veel AV's, en eigenlijk ook bij de NBAT, hoewel die intussen wel inzien dat er iets moet gebeuren, volgens mij.​
Een AV moet ruimte geven aan nieuwe inzichten, recente ontwikkelingen en zelfs trends (ja, trends) in de viva-/aquaristiek, zoals het meer biotoopgericht vissen houden, nano-aquaria, nieuwe techniek. Probeer als AV ook niet teveel te betuttelen, maar concentreer je op voorlichting, training, "opleiding", zo je wilt.​
Met name de "huiskeuring" is een instituut waar ik enorm jeuk van krijg, ook al is deelname natuurlijk vrijwillig. Je kan gerust iets zeggen als de waterwaarden niet deugen, of een visbestand niet in orde is. Maar het feit dat er mensen rondlopen die andere mensen vertellen wat mooi en niet mooi is aan een aquarium? Kom op zeg. Dat is echt niet meer van deze tijd.​
Maar hoe dan ook: laat vooral zien hoe het wél moet, en ga vooral mensen niet met een vingertje erbij vertellen dat ze iets fout doen. Er zijn in deze hobby vaak meerdere wegen naar Rome, onderken en respecteer dat.​
4) Heeft een aquariumvereniging een fysieke ontmoetingsplek nodig? En zo ja, hoe ver weg?

Dat ligt aan de grootte van de vereniging, en vooral aan wat er zoal gedaan wordt op bijeenkomsten. Mensen komen simpelweg niet meer naar de AV voor een bak koffie en een praatje. Er moet iets te doen zijn, iets dat de moeite waard is om een kruis in je agenda voor te zetten, of de moeite waard is om een stukje voor te rijden.​

5) Zou je zelf ook een bijdrage willen leveren aan een vereniging, en zo ja hoeveel tijd per week?

Jazeker. Een paar uur per week - of meer - is geen probleem, afhankelijk van wanneer ik aan de slag moet :) Maar er moet wel een basis zijn die levensvatbaar is. Aan een dood paard trekken doe ik niet.​

6) Wat zouden aquariumverenigingen moeten/kunnen doen om nieuwe hobbyisten te enthousiasmeren?

Verjongen. Niet zozeer qua gemiddelde leeftijd, maar inhoudelijk. Met een aantrekkelijke website, aanwezigheid op FB. Ga op onderzoek en kijk of je kunt achterhalen wat aquarianen belangrijk vinden, waar ze kennis tekort komen, waar ze mee rondlopen, en doe daar iets mee. Speel in op trends. Als AV moet je binnen de aquaristiek een voortrekker zijn, mensen verwachten dat. Organiseer iets, al is het maar voor een klein groepje leden. Doe daar vervolgens uitgebreid verslag van op je website en FB.​
Enfin. Mijn mening, voor wat het waard is. Ik zag ergens staan dat de NBAT in September een vergadering had over het al dan niet voortbestaan ervan. Ben benieuwd wat daaruit is gekomen, en wat voor gevolgen dat gaat hebben voor de nog actieve AV's.
 
En waaruit bestaat je eigen bijdrage voor de vereniging?

Hobbygroet Jos Hut
Daar zit nu net het grootste probleem, trouwens voor elke vereniging of club, het vormen en instant houden van een kader. Hierboven lees ik al een pleidooi voor allerlei (internet-)verbindingen op afstand. Kennis ophalen doet men natuurlijk al lang op deze manier, zie deze site, een vereniging is daarvoor overbodig. Eigenlijk ziet men een dergelijke club voornamelijk als een soort ruilbeurs, er is iets te halen...
Waarschijnlijk zal een aquariumvereniging hetzelfde lot beschoren zijn als veel fysieke winkels in deze tijd met alle internet mogelijkheden.

Misschien zou er veel belangrijker vragen gesteld moet worden: Waarom hebben aquariumverenigingen eigenlijk nog een bestaansrecht recht? Welk doel dienen ze?
 
Laatst bewerkt:
Een vereniging is een fysieke ontmoetingsplaats voor de leden. Dat is voor een aquariumvereniging niet anders. Er zijn leden die elkaar willen ontmoeten en samen met hun hobby aan de slag willen en dan niet van achter een computerscherm. En dat kan in veel verschillende vormen.

Hobbygroet Jos Hut
 
Onder meer door het internet, zijn er nogal aardig wat aquariumverenigingen gesneuveld. Aangezien je idd gratis vragen kunt voorleggen op een forum. Doch ik als gepassioneerd aquariaan, vind een fysiek treffen met andere serieuze aquarianen wel een toevoeging. Moet eerlijk gestellen dat ik door een lidmaatschap in het verleden wel AV's op een afstand heb gehouden. Doch ben nu een paar jaar weer lid van een vereniging waar ik mij wel weer prettig bij voel. In dit geval een landelijke vereniging annex sociëteit. Zit tevens in de redactie. We kennen een 4-tal bijeenkomsten per jaar waar toch wel een kern van "die hards" getrouw komen opdagen. Schrijf ook regelmatig relevante artikelen voor onze sociëteit. Ons blad verschijnt tevens 4x per jaar.
Lezingen worden in de regel door medeleden gegeven. Af en toe komt er iemand van buitenaf om en lezing te geven doch dat is sporadisch te noemen.

Een andere reden dat er een aanzienlijk aantal AV's op de kop zijn gegaan is te wijten geweest aan de animo onder jongeren. En dan doel ik op een enige tijd geleden dat de aquariumhobby nogal op z'n gat heeft gelegen. Gelukkig is de animo weer flink onder de jongeren aangetrokken. Doch met de moderne tijd was de behoefte om vraagstellingen bij een forum neer te leggen groter t.o.v. een aansluiting te vinden bij een AV. Het is dan per slot van rekening ook nog eens gratis t.o.v. de contributie van een AV.

Ik sta open voor een gesprek met zowel beginners als gevorderden. Neemt niet weg dat ik wel ietwat meer geniet van een conversatie met iemand die gevorderd en serieus bezig is met de aquaristiek. Maar dat heeft meer te maken met een betere diepgang. Voor de rest kom ik prima in gesprek met een beginner. We zijn per slot van rekening allemaal ooit een beginner geweest. Dat is een gegeven die mijns inziens elke serieuze aquariaan niet moet vergeten.

Aangezien mijn grootste focus sinds ruim 4 decades de levendbarende tandkarpers zijn, is het uiteraard niet vreemd dat ik voor een sociëteit heb gekozen die zich met deze discipline actief bezig houdt.

Nu is hier binnen deze topic de vragen gesteld geworden of AV's nog wel en bestaansrecht hebben en welk doel ze dienen. Tja, waar ik lid van ben, heeft de focus op de levendbarende tandkarpers gezet. En dan specifiek een sterke focus op wildvormen. Dit maakt het wat unieker t.o.v. een AV die zich hoofdzakelijk op kweekvormen richt. Vanuit deze discipline bestaan er ook bepaalde netwerken die zich sterk maken voor het behoud van wildvormen. Mede in de vorm van projecten zoals bijv. wildvormen die uitgestorven zijn danwel geraken in de vrije natuur omdat bijv. endemische gebieden verloren gaan danwel zijn gegaan. Dat er kweekprojecten zijn die ervoor zorgen dat nakweekvissen uiteindelijk weer uitgezet kunnen gaan worden in hun natuurlijke biotopen. Nu zijn wij een landelijke societeit. Hetgeen minder snel wegkwijnt t.o.v. een lokale AV. Met alle respect voor lokale AV's, die ik bij deze een warm hart toedraag. Het is dan ook een kwestie van wat voor een invulling een AV geeft aan de aquariumhobby om de animo onder bestaande en aspirant leden aantrekkelijk te maken danwel te houden.

Nu ben ik officieel geen lid van een andere relevante vereniging annex sociëteit, doch lever ik mijn bijdrage tegenwoordig wel op een andere manier bij twee buitenlandse sociëteiten. In de vorm van artikelen schrijven voor het duitse VDA-AK. Dit is één van de grotere landelijke sociëteiten (naast de DGLZ en IGPD waar ik ook een paar keer samen mee heb gewerkt) op het gebied van levendbarende tandkarpers. Het duitse magazine "Viviparos" komt 2x per jaar uit. En voor de franse sociëteit AFV (Assocation France Vivipares). Dit is de nationale sociëteit voor levendbarende tandkarpers in Frankrijk. Het blad dat zij uitbrengen heet "Le Vivipare".
Zoals Jos Hut hier al wist te stellen: Er kan in verschillende vormen een bijdrage geleverd worden in verenigingsverband.
 
Een vereniging is een fysieke ontmoetingsplaats voor de leden. Dat is voor een aquariumvereniging niet anders. Er zijn leden die elkaar willen ontmoeten en samen met hun hobby aan de slag willen en dan niet van achter een computerscherm. En dat kan in veel verschillende vormen.

Hobbygroet Jos Hut
't Ja, je hebt helemaal gelijk. Maar in je gelijk zit ook het probleem. In deze, toch wat meer individualistische, huidige tijd wordt dit toch heel anders gezien. Zoals; ik wil mijn kennis opdoen in mijn tijd en ook weer de kennis die ik nodig heb. Ik bezocht eens een aquariumvereniging in Almelo in hun honk. Er werden plantjes en dingetjes aangeboden door de leden en ik hoorde bijna letterlijk de voorgaande zin uit de mond van een drietal jongeren komen. Bedoelden ze helemaal niet naar, trouwens. Zelf heb ik jarenlang volleybal teams getraind, feitelijk zag je daar precies hetzelfde: Iedereen komt iets halen van zijn of haar gading. Dat er om iets aangeboden te krijgen werk verzet moet worden, soms achter de schermen, ontgaat velen. Wij, ik in ieder geval ben opgegroeid in een tijd dat fysieke ontmoetingen belangrijk maar ook als plezierig werden ervaren. Dit ligt nu echt totaal anders. Voor kennis vergaring is een Aquariumvereniging op zich niet nodig, zie de vragen op deze site. Plantjes ruilen, och ze zijn overal voor weinig te koop. Mijn bovenstaande vragen blijven helaas...
 
Ben ooit eens naar een lezing bij een AV geweest.
ik was beginner met een 60l bakje met simpele visjes. En dan is de rest bij een biertje bezig over discussen, zwartwaterbiotopen, bakken van 2m met 600l inhoud.
of ze kweken met heel speciale vissen in 16 bakken op zolder.

Dan sta je daar ...

Je voelt dan gewoon geen aansluiting, en de kloof is te groot.

In een fotoclub heb ik hetzelfde ooit meegemaakt. Je staat daar superfier met je eerste DSLR, en een kitlens, en je buur heeft de laatste Nikon van 3000€ met een glasbak van 10k. En dan vooral doen alsof je die mooie fotos alleen met dat duur spul kan maken, ipv je op weg te helpen. En dat kan ook met een kitlensje.

Als die sfeer niet doorbroken wordt... dan krijg je ook geen beginners binnen en sterft het uit.
 
Ik blijf terug zien komen dat mensen de AV vooral zien als een fysieke ontmoetingsplaats voor de leden. Daarmee gaan we nog steeds heel hard voorbij aan het internet, je kan niet je kop in het zand blijven steken en net doen of het er niet is.

Mensen hóeven niet meer naar een AV voor advies of het uitwisselen van ervaringen. Een forum als dit is daar een prima voorbeeld van lijkt me. Een AV is niet hetzelfde net als elke andere vereniging. Er is een heel belangrijk verschil. Neem een sportvereniging. Je kan nu eenmaal geen pot voetbal, hockey of tennis in je achtertuin spelen. Je hebt de infrastructuur niet, en als je die wel hebt, heb je nog geen tegenstander, en ook geen publiek. Dat is met een individuele hobby als aquaristiek niet aan de orde. Daar heb je feitelijk niemand voor nodig, dat kan je gewoon zelf, en je publiek zit op het internet. Wat je wél nodig hebt is informatie. Voorheen haalde je die uit boeken en van de lokale AV. Nu niet meer.

Vandaar dat ik nog steeds denk dat een AV alleen nog bestaansrecht heeft als ze zaken organiseren die je NIET via het internet kunt vinden of regelen. Beurzen, excursies, lezingen van bekende experts. Maar niet meer om een bakje koffie te drinken met een mede-hobbyist.

Is dit een goede ontwikkeling? Dat weet ik niet, ik denk wel dat de balans een beetje zoek is, maar de rol van de AV is niet meer wat het was tijdens de hoogtijdagen, heel lang geleden, voor het internet een vlucht nam. AV's die nog vasthouden aan de verenigingsavonden zonder goed na te denken over de invulling ervan, gaan allemaal verdwijnen. AV's die zich aanpassen (en dan heb ik het niet over een website die één keer per jaar wordt bijgewerkt), hebben nog wel recht van bestaan. Voorlopig dan toch. Voor die laatste categorie is het wel zaak vrijwilligers enthousiast te maken. Dat lukt niet door te klagen dat er niemand iets wil doen, maar door met de weinigen die wel willen aan de slag te gaan. Een beurs, een excursie. een lezing, of ga eens buiten de comfort zone en organiseer een BBQ voor mijn part! Begin klein, maar blijf volhouden. Dan komen de enthousiaste vrijwilligers vanzelf wel. En als ze niet komen, dan is het echt tijd om je conclusies te trekken, denk ik.
 
Ben ooit eens naar een lezing bij een AV geweest.
ik was beginner met een 60l bakje met simpele visjes. En dan is de rest bij een biertje bezig over discussen, zwartwaterbiotopen, bakken van 2m met 600l inhoud.
of ze kweken met heel speciale vissen in 16 bakken op zolder.

Dan sta je daar ...

Je voelt dan gewoon geen aansluiting, en de kloof is te groot.

In een fotoclub heb ik hetzelfde ooit meegemaakt. Je staat daar superfier met je eerste DSLR, en een kitlens, en je buur heeft de laatste Nikon van 3000€ met een glasbak van 10k. En dan vooral doen alsof je die mooie fotos alleen met dat duur spul kan maken, ipv je op weg te helpen. En dat kan ook met een kitlensje.

Als die sfeer niet doorbroken wordt... dan krijg je ook geen beginners binnen en sterft het uit.
Ik snap je wel. In principe is zo'n beetje elke AV voor zowel beginners als gevorderden bedoeld. Uiteraard kennen we dat ook wel bij sommige nieuwe leden bij ons die leuk een bakje met guppen hebben, terwijl de focus bij ons op wildsoorten ligt. En dat ook wij dieper in de materie gaan zoals bijv. genetica. Dan kom je als beginner wat raar erbij te staan. Doch vinden we dat elke beginner ook gewoon erbij hoort. En dan kan er gewoon de tijd genomen worden om een beginnend aquariaan op dit vlak erbij te betrekken zoals het hem/haar als prettig overkomt. Natuurlijk kunnen we niet elke AV op 1 lijn scharen wat dat betreft. Doch zou het wel zo fijn zijn als men een beginnend aquariaan het thuisgevoel geeft binnen de vereniging.

Of het nu een fotoclub betreft of niet. Dit soort zaken zul je helaas wel vaker aantreffen dat het gepoch onder bepaalde lieden nu eenmaal aanwezig is. En dat zal helaas altijd wel zo blijven. Het behoeft echt allemaal niet het duurste en het nieuwste te zijn om een goede invulling aan de hobby te geven. Je kunt met een goedkoper alternatief ook hele goede resultaten bereiken. Als het om de aquariumhobby gaat, ben ik altijd heel basic opgegroeid. Ik denk altijd: Als het vroeger op deze manier kon, waarom zou het heden ten dage dan niet meer kunnen? Commercie is hier 1 van de grote boosdoeners. Vergeet niet dat de aquariumhobby vroeger veel meer leefde en dat men zich niet druk maakte om allerlei toestanden wat de aquariumhobby aanging. Veel huishoudens hadden destijds een aquarium of een viskom in huis ( ik ga dan wel terug richting jaren '60- '70). Maar wat ik ermee wil zeggen is dat de eenvoud van destijds de aquariumhobby beter beheersbaar maakte zonder al die poespas wat de commercie op de markt heeft gebracht en de aquarianen opgedrongen werd. Maar goed, da's mijn visie... Verklapt tevens dat ik niet de jongste meer ben...
 
Bij ons (de Ridderkerkse Aqua-Terravereniging Ciliata) is er 10x per jaar een lezing, waarvan 1x de uitslag van onze huiskeuring. Verenigingen waar leden samenkomen voor een biertje zonder een inhoudelijk avond bestaan nog wel, maar dit zijn verenigingen die langzaamaan het einde naderen door gebrek aan nieuwe aanwas. Wij van Ciliata mogen met trots zeggen dat we nog steeds blijven groeien. Hoewel de het verenigingsleven een zware periode van vergrijzing heeft ondergaan is de nieuwe stroom van aanwas langzaam maar zeker op gang aan het komen. Maar vergeet niet, de hele hobby heeft in die periode op zijn gat gelegen en komt nu gestaagd weer uit het dal gekropen. Alles heeft zijn pieken en dalen, ook onze hobby. Voor mijn gevoel ontbreken er paar schakels tussen de oude generatie en de jongste generatie, door dat de tussenliggende schakels deels verbroken zijn door de toentertijd dalende interesse in de hobby. Dit kan wellicht verklaren waarom een aquarium/terrariumvereniging minder tot de verbeelding spreekt van de jongere generatie.

Waar ik me overigens slecht in kan vinden is de notie dat internet belangrijker is qua informatie dan een vereniging. Het is inderdaad makkelijker te verkrijgen (je hoeft enkel te googlen). Eveneens de gedachtegang dat de informatie uit een vereniging achterhaald is slaat de plank wel finaal mis. Waar denken jullie dat informatie vandaan komt? Een AI-bot? Maar even zonder gekheid, als de informatie in een vereniging zo verschrikkelijk ouderwets is, hoe komt het dat de typische Nederlandse hobby, ik doel hier op de Landelijke Huiskeuring, nog steeds de top is in de mondiale hobbywereld? Het belang van informatie is verzamelen en selecteren op relevantie en waardevolheid. Het internet en de fora staan eveneens vol met foutieve redeneringen. Internet als informatiebaken is niks anders dan een digitale versie van (goedbedoelde) tips en kennis van personen. Je moet het zelf verzamelen en schiften op waarheidsgetrouw. Foute en achterhaalde informatie heb je in alle lagen van de informatievoorziening: verenigingen, internet, literatuur, en de fora. Voor er moeilijk gedaan word, ik ben zowel groot liefhebber van digitale, literaire, als persoonlijke kennis; echter moet het internet niet tot een utopische kennisbaken gedoopt worden.

Ik nodig eenieder van harte uit bij onze verenigingsavond, en raad eenieder aan om eens een verenigingsavond in de buurt te bezoeken.
 
Ik spreek enkel voor mezelf, maar bij het idee van een "huiskeuring" krijg ik spontaan krampen.

Denk je echt dat dit jonge mensen gaat aantrekken? Dan krijg je nog meer het effect van "als je er geen honderden of duizenden euro's tegen aan gooit, kan je nooit goede scores halen".
 
Mag ik vragen waar je die stelling op baseert? Dat is niet iets dat in onze hobby gepromoot wordt. Geld staat niet gelijk aan kennis of vaardigheid.

edit: Overigens is de huiskeuring niet iets waar je afgefakkeld wordt als iets niet goed is, het is juist een leerzame en informatieve activiteit. Zie het als een advieskeuring. En net als met alles, je bent niet verplicht tot deelnemen.
 
Laatst bewerkt:
Dat huiskeuring staat mij inderdaad ook enorm tegen. Klinkt enorm elitair en ouderwets en wat heb je daar als beginner met een gezelschapsbak of kweker met kweekbakken aan? Ik kan in ieder geval moeilijk uitleggen hier thuis dat straks de halve aquariumvereniging op de stoep staat om mijn aquarium te keuren.

Ik zou graag een AV zien naar Amerikaans model. Ben het niet altijd met ze eens qua bakmaten, maar dat hebben ze wel goed geregeld. Lezingen van bekenden (ook van bijvoorbeeld youtube persoonlijkheden) en veilingen met eigen kweek vissen en planten en tweedehands techniek. Dat zou mij veel meer aanspreken.
 
Lezingen van bekenden (ook van bijvoorbeeld youtube persoonlijkheden) en veilingen met eigen kweek vissen en planten en tweedehands techniek. Dat zou mij veel meer aanspreken.
Dat is ook zo bij veel AV's, de Huiskeuring moet je je niet teveel van voorstellen, ja er komen 2 mensen naar je bak(ken) kijken en daar krijg je ook onderbouwde tips van, verder een punten aantal wat bij jou bak hoort en hoe deze t.o.v. de rest van de vereniging staat, daar word een prijs danwel een waardering voor gegeven, buiten dat is een huiskeuring niet verplicht.
 
Ik kan in ieder geval moeilijk uitleggen hier thuis dat straks de halve aquariumvereniging op de stoep staat om mijn aquarium te keuren.
Wat bij mijn aquariumvereniging werd gedaan is dat er een kijkavond was voor jou bak(ken) en toen zijn er een 10 leden gekomen welke die avond bij 2 leden langs gingen en onder het genot van een kopje koffie of thee een gezellig praatje over jou bak maakten voor een uurtje, dat was uiteraard ook geheel vrijblijvend of je dat wel of niet wilde, die dag was net voor de keuring uit op een verenigingsavond en ook daar kon je weer info krijgen van de "ouderotten" , dan wel leden met kennis op bepaald gebied,om de bak nog net op een paar puntjes te kunnen aanpassen, ik vond het erg leuk en gezellig toen.
 
Het zou mij wel leuk lijken om bij zo'n vereniging te gaan hier in de buurt. Bij mij zou iedereen welkom zijn om mijn bak te komen bekijken en als het meer in de richting van tips geven gaat dan het keuren van elkaars bak op een elitaire manier zoals hierboven ook al aangegeven is. Ik kan me ook wel voorstellen dat ook vereniging mee gaan met de tijd en dit niet meer zo ouderwets is als het allemaal klinkt of lijkt.
 
Mij valt op dat veel denkbeelden over het keuren die ik hier lees thuishoren in de jaren 70 van de vorige eeuw. Op www.cbkm.nl is er veel informatie over te lezen, en die is anno 2019.


Hobbygroet Jos Hut
 
Misschien wil @Ruben01 hier nog wat in delen, een jongeman van 18 jaar welke al enige tijd aan de huiskeuring en de districtskeuring mee doet.
Hoewel ook hij en dat is net als ik, maar 1 vereniging van binnenuit kent.
 
Nouja, misschien ligt het aan mij dan dat ik daar echt niet op zit te wachten. Mensen die gewoon aquaria willen kijken of nakweek komen kopen zijn altijd meer dan welkom. Mensen die commentaar hebben en dat vervolgens aan de hele club presenteren? Tja ik zit er niet op te wachten. En ik weet dat het eigen keus is, maar het is wel een groot ding in vele clubs.
Ik wil gewoon een gezellige club. Wat lezingen en een plek waar ik nakweek van andere hobbyisten kan krijgen. Veilingen lijken me echt heel leuk, maar ken geen club die ze organiseert. Nu zit er hier in de buurt ook echt niks aan clubs, maar dat is een ander verhaal.
 
Nouja, misschien ligt het aan mij dan dat ik daar echt niet op zit te wachten. Mensen die gewoon aquaria willen kijken of nakweek komen kopen zijn altijd meer dan welkom. Mensen die commentaar hebben en dat vervolgens aan de hele club presenteren? Tja ik zit er niet op te wachten. En ik weet dat het eigen keus is, maar het is wel een groot ding in vele clubs.
Ik wil gewoon een gezellige club. Wat lezingen en een plek waar ik nakweek van andere hobbyisten kan krijgen. Veilingen lijken me echt heel leuk, maar ken geen club die ze organiseert. Nu zit er hier in de buurt ook echt niks aan clubs, maar dat is een ander verhaal.

Ik snap wel wat je bedoelt en ben het ook helemaal met je eens hoor. Als ik eens wat verkoop en mensen komen kijken is dat altijd hartstikke leuk. Maar als er mensen commentaar komen leveren en het dan publiekelijk zouden presenteren ben ik daar ook niet blij mee. Maar als er mensen komen kijken, wat tips en opties meegeven en dit ook aan de rest van de club op een informatieve en opbouwende manier presenteren zou dit van mij wel mogen. Ik wil ook een gezellige club en als het enkel of met name om het beoordelen van elkaars bakken op een vervelende manier gaat zou ik ook snel afhaken.
 
Nouja, misschien ligt het aan mij dan dat ik daar echt niet op zit te wachten. Mensen die gewoon aquaria willen kijken of nakweek komen kopen zijn altijd meer dan welkom. Mensen die commentaar hebben en dat vervolgens aan de hele club presenteren? Tja ik zit er niet op te wachten. En ik weet dat het eigen keus is, maar het is wel een groot ding in vele clubs.
Ik wil gewoon een gezellige club. Wat lezingen en een plek waar ik nakweek van andere hobbyisten kan krijgen. Veilingen lijken me echt heel leuk, maar ken geen club die ze organiseert. Nu zit er hier in de buurt ook echt niks aan clubs, maar dat is een ander verhaal.
Die veilingen/ruil zijn zeker leuk, maar dan moet je club al echt groot zijn, anders blijf je met dezelfde soorten zitten.
 
Misschien wil @Ruben01 hier nog wat in delen, een jongeman van 18 jaar welke al enige tijd aan de huiskeuring en de districtskeuring mee doet.
Hoewel ook hij en dat is net als ik, maar 1 vereniging van binnenuit kent.

Dat kan leuk zijn, maar ik zou wat ervaringen willen lezen van mensen wiens bakken "gekeurd" werden.

Hoe gaat zoiets in zijn werk, en wat voor commentaar wordt er gegeven?
Gaan ze dan met een vergrootglas naar algen zoeken, en krijg je een streepje per algenpluk?
 
Dat kan leuk zijn, maar ik zou wat ervaringen willen lezen van mensen wiens bakken "gekeurd" werden.

Hoe gaat zoiets in zijn werk, en wat voor commentaar wordt er gegeven?
Ja, dit wil ik ook weten!
Maar ik denk dat de beste manier om hierachter te komen is om bij de lokale AV te informeren naar de antwoorden op deze vragen.
 

Terug
Bovenaan