Hoe stil is 'fluisterstil'? (Oase Biomaster 850)


Sol

Well-known member
Lid geworden
10 september 2020
Berichten
185
Onlangs een Oase Biomaster 850 thermo aangeschaft voor in de huiskamer, o.a. omdat die 'fluisterstil' zou zijn.
Nu het aan staat maakt het een zo'n lawaai dat als je 3 kamers verder zit met de tussendeuren dicht, je het nog hoort brommen.

Met de verkoper gesproken die zegt dat het normaal is dat er de eerste twee weken nog veel geluid is vanwege de lucht in het filtermateriaal en de gasvorming door de opstartende bacteriën.

Oase zelf daarentegen zegt dat het een dag of twee zou kunnen duren, vanwege lucht in het filtermateriaal.

In de bijgeleverde boekjes staat hier niks over. Alleen dat als er veel geluid is, dat veroorzaakt wordt door lucht, en dat je het filterhuis dan zacht moet bewegen om de lucht eruit te helpen. Terwijl Oase aan de telefoon tegen mij zei dat ik dat juist niet moet doen.

Hoe dan ook, het geluid wat ik hoor klinkt niet als geborrel of geblub, en er komt ook zo goed als geen lucht uit. Het klinkt meer als gebrom of resonantie. Het apparaat staat echter nergens tegen aan, en op zijn rubberen voetjes op een harde vlakke ondergrond.

Een dB-meterapp geeft 48-50 dB aan. Mijn luidruchtige koelkast 36 dB, en als ik fluister 16-18 dB.

Mijn partner is heel kwaad dat ik deze aankoop gedaan heb en wil dat ik het per direct terug stuur. Mijn vraag is aan de genen die hier een Oase Biomaster hebben die volgens hen inderdaad 'fluisterstil' is. Hoe lang heeft het geduurd eer die zo stil was, of was die van het begin stil? En indien mogelijk, hoeveel dB geeft het ondertussen?
 
Loopt 1 van de slangen niet ergens tegen aan te resoneren.
Heb hier de 350 draaien die hoor ik bijna niet.
Maar geluid is voor een ieder verschillend waar de 1 niets hoort wordt een ander :cry: van.
 
De eerste dagen kun je inderdaad wat lucht hebben en wat schudden helpt vaak wel en de filter wordt vaak wat stiller als er een goede biofilm aanwezig is.
Maar goed ook nieuwe filters heb ik nooit echt "gehoord" maar dat kan per filter misschien verschillen.
 
Voor zover je er iets aan hebt: ik heb vorig jaar een ander potfilter (ander merk, ander universum etc.) gestart en die maakte de eerste paar weken ook een brommend geluid. Vond het vrij ergerlijk. En toch is dat gauw genoeg uit zichzelf weer overgegaan; hij werd superstil. Ik durf je niet te zeggen hoe dat dan werkt. Maar houd hoop? 🙈
 
Oké, dankjewel. Misschien moet ik mijn partner een paar weken op vakantie sturen. Op mysterieuze wijze ligt de stekker er steeds weer uit.
 
Misschien hem/haar een noise cancelling headphone cadeau doen en een bloemetje. :DD (duur filter)
 
Ach die grote filters maken allemaal een rotherrie.

Wat helpt. Filter op een stuk blauw filterschuim zetten. En zorgen dat de slangen op iets zachts rusten. De uitgaande slang trilt behoorlijk. En geeft het bromgeluid gewoon door aan de kast.

Heb de mijne nu redelijk stil gekregen.
 
Dreigen op zachte fluistertoon dat je zelf ook de stekker eruit trekt wanneer je geliefde weer aan je filterstekker zit is een optie. Wanneer ze nu nergens meer aankomt weet je meteen hoe sterk geluiden behoren te zijn wanneer er over "fluisterstil" wordt gesproken. :):);););)
 
Hihi. De ironie is dat mijn partner zelf erg luidruchtig is een een beetje hardhorend, terwijl ik HSP ben al kriegel kan worden van iemand's ademhaling. Dat gebrom vind ik zelf dan ook afgrijselijk, maar als ik de garantie heb dat het binnenkort over gaat wil ik het wel even ondergaan.
Misschien hem/haar een noise cancelling headphone cadeau doen en een bloemetje. :DD (duur filter)
Kun je me een goede aanraden? Heb een hele dure van Sony gekocht maar ik vind het weggegooid geld.

Wat helpt. Filter op een stuk blauw filterschuim zetten. En zorgen dat de slangen op iets zachts rusten. De uitgaande slang trilt behoorlijk. En geeft het bromgeluid gewoon door aan de kast.
De slangen raken onvermijdelijk het aquarium, maar ik heb niet de indruk dat die veel resoneren. Oase vertelde me dat ik het apparaat juist niet op schuim moest zetten, maar wel op een harde ondergrond. Hoewel die het er wel specifiek over had dat piepschuim juist lawaai geeft.
Het staat verder niet in een kast, en staat los van de muur.
 
lucht zorgt zeker voor herrie.
een tweede mogelijkheid is dat de as niet in balans is

Er vanuit gaande dat het filter onder je aqarium staat is de makkelijkste manier om de lucht er uit te krijgen
de pomp uitzetten, de retour losmaken en dan de lucht er uit zuigen via de retour.

Een nieuw filter zou gewoon stil moeten zijn indien correct opgesteld

fluisteren betekend dat het verstaanbaar is bij aandachtig luisteren op ongeveer een meter afstand
bijna niemand kan dat met 16 db


Voorbeeldtabel​


DECIBELGELUIDVOORBEELD
10Bijna niet te horenBlaadje dat valt
20HoorbaarRuisen van boomblaadjes
30Erg stilFluisteren
40Huiskamer, stil klaslokaal
50Beperkt geluidKoelkast die aanslaat, auto die langsrijdt
55Pruttelend koffieapparaat
60HoorbaarStemgeluid, apparatengeluid,
70IrritantHarde tv, stofzuiger, meerdere personen die telefoneren
75Constant geluidVol restaurant rond lunchtijd
80HinderlijkWekker, vrachtverkeer, deurbel
85LuidZagen, mixer
90Zeer hinderlijkDichtbij vrachtwagen, schreeuwen, juichen, gillen
95LawaaiDrilboor, viool
100Zeer luidMachine in fabriek, compressor, straaljager op 300 m hoogte
 
Ik heb mijn filter op restjes aquariummat staan, wat ik overhad van het op maat knippen. En ik kantel de filter een paar keer bij het opstarten en dan is het geluid vrij snel weg. Dus niet schudden, maar alle kanten op kantelen.
 
Hihi. De ironie is dat mijn partner zelf erg luidruchtig is een een beetje hardhorend, terwijl ik HSP ben al kriegel kan worden van iemand's ademhaling. Dat gebrom vind ik zelf dan ook afgrijselijk, maar als ik de garantie heb dat het binnenkort over gaat wil ik het wel even ondergaan.

Kun je me een goede aanraden? Heb een hele dure van Sony gekocht maar ik vind het weggegooid geld.


De slangen raken onvermijdelijk het aquarium, maar ik heb niet de indruk dat die veel resoneren. Oase vertelde me dat ik het apparaat juist niet op schuim moest zetten, maar wel op een harde ondergrond. Hoewel die het er wel specifiek over had dat piepschuim juist lawaai geeft.
Het staat verder niet in een kast, en staat los van de muur.


Off topic, maar ik weet niet welke je hebt, maar ik heb zelf 2 nc headphones van Sony. De ene doet vrijwel niets, de andere blokt erg veel uit.

Wat betreft je filter... Ik ben niet bekend met jouw soort filter. Hier is geluid de eerste dagen altijd wat meer, maar niet ratelend. Lucht geeft ook herrie, voorzichtig kantelen van de filterpot in verschillende richtingen kan helpen, normaal zou het binnen enkele dagen over moeten zijn.

Wanneer een filter hier echt een ratelend geluid maakt, is bijna altijd de aanzuig gehinderd. Knik in de slang, stuk plastic achter gebleven in de aanzuigkorf, of slakken in de slang, zoiets.

Succes ermee.
 
lucht zorgt zeker voor herrie.
een tweede mogelijkheid is dat de as niet in balans is

Er vanuit gaande dat het filter onder je aqarium staat is de makkelijkste manier om de lucht er uit te krijgen
de pomp uitzetten, de retour losmaken en dan de lucht er uit zuigen via de retour.

Een nieuw filter zou gewoon stil moeten zijn indien correct opgesteld

fluisteren betekend dat het verstaanbaar is bij aandachtig luisteren op ongeveer een meter afstand
bijna niemand kan dat met 16 db


Voorbeeldtabel​


DECIBELGELUIDVOORBEELD
10Bijna niet te horenBlaadje dat valt
20HoorbaarRuisen van boomblaadjes
30Erg stilFluisteren
40Huiskamer, stil klaslokaal
50Beperkt geluidKoelkast die aanslaat, auto die langsrijdt
55Pruttelend koffieapparaat
60HoorbaarStemgeluid, apparatengeluid,
70IrritantHarde tv, stofzuiger, meerdere personen die telefoneren
75Constant geluidVol restaurant rond lunchtijd
80HinderlijkWekker, vrachtverkeer, deurbel
85LuidZagen, mixer
90Zeer hinderlijkDichtbij vrachtwagen, schreeuwen, juichen, gillen
95LawaaiDrilboor, viool
100Zeer luidMachine in fabriek, compressor, straaljager op 300 m hoogte
Interessant. Persoonlijk ben ik het er niet mee eens dat niemand verstaanbaar kan fluisteren op 16 dB, en ik me niet goed vinden in alle voorbeelden in het tabel. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat een huiskamer of stil klaslokaal (40 dB in de tabel) luider dan de 36dB van mijn koelkast ( maar zoals ik al zei ben ik HSP, en ik weet natuurlijk ook niet hoe betrouwbaar de dB-meterapp die ik gebruikte is).
Onze 'stille' koelkast van 36 dB hebben we aangeschaft juist omdat het de stilste zou zijn, maar ik wordt knettergek van dat ding (mijn partner overigens ook), met name doordat het afwisselend bromt, borrelt, fluit, pruttelt, en soms klinkt het alsof er in de verte een vliegtuig opstijgt. Het voordeel van de Oase Biomaster is dat de koelkast nu minder opvalt. :thumbs:
 
Filter staat hier in de kast. Onderstaande heb ik gemeten met de telefoon vlak boven het filter.

Met de kast dicht is het niet storend meer.

1E9B0D01-CFE3-472B-81DE-AF1F245ECE8F.jpeg

Kast is ook geisoleerd. Ik ga binnenkort de bodem nog voorzien van hoogpolig tapijt. Heb nog een restje liggen.

CEB24E74-8D34-4274-AF97-112EC1595F2E.jpeg
 
je kan er vanuit gaan dat een meting via de microfoon van een telefoon die je vasthoud verre van betrouwbaar is.

om geluid goed te meten heb je een richtmicrofoon ope een statief nodig verder moet je de meting corrigeren met de afstand tot de bron en de achtergrond ruis.

Die tabel is een gemiddelde beleving en algemeen gangbaar bij een beschrijving van een geluid.
Ik heb tijdens mijn opleiding (bouwkunde) met professionele apparatuur metingen gedaan en kan je vertellen dat die tabel overeenkomt met de ervaring van de gemiddelde mens en algemeen gangbaar is voor het beschrijven van een geluidsniveau

Neemt niet weg dat niemand gemiddeld is
Als jij 16 Db kan verstaan op een meter afstand heb je wel een uitzonderlijk goed gehoor of verwerk je het geluid beter dan de gemiddelde mens.
De meeste mensen zullen 16db niet verstaan, ze horen het wel maar dat is niet het zelfde.
Persoonlijk "versta" ik je ook als je duidelijk praat zonder enig geluid maar ik heb ca 70% verlies en kan uitstekend liplezen.

Begrijp dat je niet zoveel hebt aan het bovenstaande
Als de pomp goed is geïnstalleerd geen defect heeft en er geen lucht in zit is dat wat je hebt.
dan zou ik terug gaan naar de winkel samen met je partner om te luisteren of er een betere voor jullie is.
 
Al met al merk ik wel steeds vaker, gezien de gebruikers reacties, op deze site dat Oase de bouw van aquarium filters nog niet echt onder de knie schijnen te hebben...
 
Ik heb geen Oase maar een 3x een JBL (2x 1502 & 1x 902). Hier maken ze herrie als ik ze gewoon op de rubbervoertjes in de kast zit. Met een filtermat er onder hoor ik ze vrijwel niet! Ze staan alledrie in de woonkamer.

De eerste dagen waren ze ook met mat overigens wel iets meer hoorbaar dan nu ze goed ingedraaid zijn en vermoedelijk een laagje biofilm over de beweegbare delen hebben.
 
Mijn ervaring is dat de voorfilter de boosdoener is die de stroming zodanig remt dat er cavitatie en dus lawaai ontstaat.
Mijn oase draair nu al enkele maanden zonder voorfilter en die hoor ik niet meer draaien.
(zowizo mag lawaai door lucht hooguit enkele minuten continu aanhouden, een occasionele luchtbel daar gelaten, zelfs bij een gloednieuwe filter)
 
Als de pomp een vacuüm kan trekken door onvoldoende toestroom kan dat ook zeker een reden zijn voor het ontstaan van meer herrie
is in ieder geval eenvoudig te testen door het voorfilter leeg te halen
 
Mijn ervaring is dat de voorfilter de boosdoener is die de stroming zodanig remt dat er cavitatie en dus lawaai ontstaat.
Mijn oase draair nu al enkele maanden zonder voorfilter en die hoor ik niet meer draaien.
(zowizo mag lawaai door lucht hooguit enkele minuten continu aanhouden, een occasionele luchtbel daar gelaten, zelfs bij een gloednieuwe filter)
Laat dat voorfilter nu juist het enige voordeel zijn, om voor dit filter te kiezen.

Dus als ik dat eruit moet halen, dan gaat het hele ding eruit.
Dan misschien een FX proberen. Of 1500XL.
 
Laat dat voorfilter nu juist het enige voordeel zijn, om voor dit filter te kiezen.

Dus als ik dat eruit moet halen, dan gaat het hele ding eruit.
Dan misschien een FX proberen. Of 1500XL.
Je kan het proberen op te lossen door extra (grote) gaten in de centrale buis van het voorfilter te boren of een grovere spons gebruiken.
 
Ik vind het altijd prettig om een pomp te horen (of water horen lopen)
Dan weet ik tenminste dat alles nog draait zoals hoort .
Ik mijn aquariumkotje ga ik altijd op het geluid af , weet ik direct wat er aan de hand is .
 
Interessante reacties die stof geven tot nadenken. 👍

Om te beginnen zal ik eens kijken of het verschil maakt als ik het voorfilter eruit haal. Eerlijk gezegd ben ik ook wel een beetje teleurgesteld in de stroming momenteel, maar misschien heb me daar gewoon te veel bij voorgesteld. Dus ik ben ook benieuwd of het daar invloed op zal hebben.
 
Mijn biomaster 850 is echt wel stil, een stuk stiller dan de fluval fx6. Heb je de rubbervoetjes er wel onder gezet? Welke vulling heb je er in, helemaal origineel of aangepast? Ik heb er een grote dikke stoeptegel onder gezet, dit gaat trillingen tegen binnen het kastje, maar daarvoor was ie ook al wel rustig. Heb het voorfilter nog niet aangepast, gewoon origineel en met filtertjes erop. De flow van het filter is inderdaad niet heel erg denderend, maar hij heeft wel veel inhoud en makkelijk in onderhoud.
 
Ja, de rubbervoetjes staan eronder. Het staat bij mij niet in een kast, maar gewoon op de harde vloer.
In eerste instantie had ik alleen het originele filtermateriaal erin, maar ondertussen heb ik er een deel van vervangen met Siporax. Maakt echter geen verschil geluid tot dusver.

Fijn te weten dat de jouwe wèl stil is. Was het in het begin een stuk luider?
 
Heb een jbl 1501 naast m’n bed gehad die was erg stil. Heb nu een oase biomaster thermo en die is echt geruisloos en voelt echt degelijk aan. Enige wat ik altijd doe is het filter op een aquarium onderlegger zetten.
Eerlijk gezegd herken ik me totaal niet in de problemen die mensen er schijnbaar mee hebben.
 
Heb een jbl 1501 naast m’n bed gehad die was erg stil. Heb nu een oase biomaster thermo en die is echt geruisloos en voelt echt degelijk aan. Enige wat ik altijd doe is het filter op een aquarium onderlegger zetten.
Eerlijk gezegd herken ik me totaal niet in de problemen die mensen er schijnbaar mee hebben.
Welk model?
 
Ja, de rubbervoetjes staan eronder. Het staat bij mij niet in een kast, maar gewoon op de harde vloer.
In eerste instantie had ik alleen het originele filtermateriaal erin, maar ondertussen heb ik er een deel van vervangen met Siporax. Maakt echter geen verschil geluid tot dusver.

Fijn te weten dat de jouwe wèl stil is. Was het in het begin een stuk luider?

Ja in het begin wel, maar dan heb ik het over een uurtje in het geval van de Oase, niet dagen. De Fluval echter heeft zeker wel 2 weken geduurd voordat ik m eindelijk acceptabel vond, die heeft flink lopen brommen. Daar heb ik van ellende de kastjes ook aan de binnenkant geïsoleerd, en die van de Oase niet, dus dat zegt wel wat. Misschien kun je een foto maken van je opstelling? Wie weet zien we nog iets opvallends (en foto's zijn altijd leuk 😁). Ik moet wel zeggen trouwens dat ik niet de thermo variant heb, ik had wel de 350 thermo en die was vergelijkbaar met de 850 non-thermo die k nu heb. Heb je verwarmingselement erin?
 
Ja, de rubbervoetjes staan eronder. Het staat bij mij niet in een kast, maar gewoon op de harde vloer.
In eerste instantie had ik alleen het originele filtermateriaal erin, maar ondertussen heb ik er een deel van vervangen met Siporax. Maakt echter geen verschil geluid tot dusver.

Fijn te weten dat de jouwe wèl stil is. Was het in het begin een stuk luider?

Als je filter ernaast staat, hoe hoog is je aquarium dan? Een filter vind het wel fijn als je aquarium wat hoger dan het filter zelf staat geloof ik. En heb je toevallig overtollige slang-lengte waar het filter doorheen moet zuigen en blazen? Of zo kort mogelijk afgesneden?
 
Oké.

Het voorfilter verwijderen heeft helaas geen effect gehad op het gebrom, noch op de stromingssterkte.

Heb de spraybar vervangen door de bijgeleverde verdeelstuk. Dat heeft uiteraard geen effect op het gebrom, maar de stroming lijkt al meer op wat ik gehoopt had.

Ja, er zit een verwarmingsstaaf in het apparaat. Ik zou die eventueel nog kunnen verwijderen om te zien of dat een effect heeft op het gebrom. Ik denk het niet, maar wie weet.

Opstelling is als volgt;
De bak is 120 x 30 x 60, en staat op een kast. De Biomaster staat op de vloer er naast, maar de bovenste 7cm van het apparaat steken boven de bodem van het aquarium uit. Daar kan ik helaas weinig aan veranderen tenzij ik een gat in de vloer zaag, dus ik hoop dat dat niet doorslaggevend is.😕

Links wordt het water uit de bak gezogen en gaat door een slang van ong. 150 cm naar de Biomaster die rechts van het aquarium staat.

Dan het voorfilter met grove sponsen. De tray-opstelling is van onder naar boven 2x siporax, 1x biofilterbuisjes (originele), 3x fijne spons (originele) 1x grove spons (originele).

Het water wordt dan door een slang van ongeveer 55cm, rechts terug in het aquarium gepompt.
Overigens zijn de slangen zo kort mogelijk.

Kan het nog helpen tegen het brommen als ik het zuigen en blazen omwissel, zodat de slang voor zuigen 55cm is, en de slang voor blazen 150?
 
Oké.

Het voorfilter verwijderen heeft helaas geen effect gehad op het gebrom, noch op de stromingssterkte.

Heb de spraybar vervangen door de bijgeleverde verdeelstuk. Dat heeft uiteraard geen effect op het gebrom, maar de stroming lijkt al meer op wat ik gehoopt had.

Ja, er zit een verwarmingsstaaf in het apparaat. Ik zou die eventueel nog kunnen verwijderen om te zien of dat een effect heeft op het gebrom. Ik denk het niet, maar wie weet.

Opstelling is als volgt;
De bak is 120 x 30 x 60, en staat op een kast. De Biomaster staat op de vloer er naast, maar de bovenste 7cm van het apparaat steken boven de bodem van het aquarium uit. Daar kan ik helaas weinig aan veranderen tenzij ik een gat in de vloer zaag, dus ik hoop dat dat niet doorslaggevend is.😕

Links wordt het water uit de bak gezogen en gaat door een slang van ong. 150 cm naar de Biomaster die rechts van het aquarium staat.

Dan het voorfilter met grove sponsen. De tray-opstelling is van onder naar boven 2x siporax, 1x biofilterbuisjes (originele), 3x fijne spons (originele) 1x grove spons (originele).

Het water wordt dan door een slang van ongeveer 55cm, rechts terug in het aquarium gepompt.
Overigens zijn de slangen zo kort mogelijk.

Kan het nog helpen tegen het brommen als ik het zuigen en blazen omwissel, zodat de slang voor zuigen 55cm is, en de slang voor blazen 150?

Je zou het kunnen proberen, maar blazen zou in principe korter moeten zijn, omdat je daarmee tegen de zwaartekracht in gaat.
 
Je zou het kunnen proberen, maar blazen zou in principe korter moeten zijn, omdat je daarmee tegen de zwaartekracht in gaat.
Dat was inderdaad mijn beredenering.
 

Terug
Bovenaan