Het is van deze PO4 test de bedoeling om een kleurvergelijking te maken na precies 10 minuten.Nieuwe foto genomen met beter licht en wat langer laten staan denk ik dat ik wat positiever ben nu. Het is een beeeeetje blauw.
Het is van deze PO4 test de bedoeling om een kleurvergelijking te maken na precies 10 minuten.
Het is normaal dat de kleuren nog kunnen veranderen na de opgegeven tijd maar dat is niet relevant
De allereerste foto is na ruim 10 min genomen en de laatste foto na bijna een half uur. Ik ga de tijden wat ruimer nemen.Het is van deze PO4 test de bedoeling om een kleurvergelijking te maken na precies 10 minuten.
Het is normaal dat de kleuren nog kunnen veranderen na de opgegeven tijd maar dat is niet relevant
No3 is niet veranderd en blijft op dezelfde waarde, ook niet heel hoog.Waterbeweging verdrijft c02 uit het water waardoor de ph stijgt. Maar het lijkt me sterk dat de ph verder stijgt dan de ph van het leidingwater waarmee je ververst.
Ik mis de no3 waarde van je test. No3 is net als po4 en andere meststoffen noodzakelijk voor plantengroei.
Je kan voedingscapsules en/of kleibolletjes bij de wortels van je planten stoppen. Veel waterplanten nemen meststoffen op uit het water, maar ook met de wortels.
Maar waarom ruimer?ga de tijden wat ruimer nemen
Dus dat zou betekenen dat de 1e meting goed is. Hoe langer je wacht des te blauwer het wordt. Dan is de po4 dus eigenlijk nog steeds te laag.Maar waarom ruimer?
Het meet/vergelijkings moment is precies 10 minuten voor PO4 of wat de gebruiksaanwijzing aangeeft.
Huh? Er moet iets zijn met je test of de manier waarop er is getest, want zo'n lage waarde zou niet uit de kraan moeten komen.Kraanwater:
PH=6
Ik gebruik even de foto die hierbij is bijgevoegd.Nieuwe foto genomen met beter licht en wat langer laten staan denk ik dat ik wat positiever ben nu. Het is een beeeeetje blauw.
Dat heb ik idd zo gedaan, ik zou niet weten hoe anders en hoe dit fout zou kunnen?Ik gebruik even de foto die hierbij is bijgevoegd.
De test, dop daarna eraf, in het midden zetten tussen de kleur balken.
Van boven in het glas kijken en dan de kleur van test zo goed mogelijk bij de bijhorende kleur plaatsen.
Heb je dat gedaan na de minuten wachten?
Wat zou ik fout gedaan kunnen hebben?Huh? Er moet iets zijn met je test of de manier waarop er is getest, want zo'n lage waarde zou niet uit de kraan moeten komen.
Wat zou ik fout gedaan kunnen hebben?
Potje vullen met x ml water, druppels erbij. Bij de ene test schudden en x minuten wachten.
Bij de andere test druppel voor druppel toevoegen tot het verkleurt.
Ik zou niet weten wat ik hier fout gedaan kan hebben.
De foto gaf een ander mogelijke denkbeeld. Een extra controle kan nooit kwaad om zeker te zijn.Dat heb ik idd zo gedaan, ik zou niet weten hoe anders en hoe dit fout zou kunnen?
🫣🫣🫣De PH norm van Nederlands leidingwater is minimaal PH7. Als je je leidingwater test op PH6, dan heb ik daar twijfels over de nauwkeurigjeid van je test. Is de houdbaarheid niet verstreken?
Ik was een beetje dom.De PH norm van Nederlands leidingwater is minimaal PH7. Als je je leidingwater test op PH6, dan heb ik daar twijfels over de nauwkeurigjeid van je test. Is de houdbaarheid niet verstreken?
Gekopieerd vanuit: https://aquaforum.nl/threads/is-dit-bruine-alg.186687/#post-2595365
daan_1968 zei:
Ik haak even in. Mijn nitraar blijft ook op 0 staan. Planten groeien nauwelijks maar zie wel nieuwe stengels bij de vallisneria opkomen. Dat nitraat op 0 staat komt blijkbaar toch vaker voor, heb gegoogled.
Ik heb dennerlee deponit mix en voeg basic plantenvoeding toe.
Van google: Fluval Flex 2.0 57L model levert ongeveer 43 lumen per liter (2450 lumen totaal) maar wil geen co2 gaan gebruiken.
Kan ik deze nemen 500ml/€9 https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/vloeibaar-kant-en-klaar/complete wat ik hierboven tegenkom of beter all in one van planted box.
Of nog beter: wachten. Aquarium draait nu week of 4 of 5. Maar als ik deze TO lees dam groeien zijn planten wel goed.
Antwoord Robertdj:
Vanaf 25 lumen per minuut moet je co2 gaan toevoegen. De hoeveelheid licht (lumen, eigenlijk PAR) regelt de groeisnelheid en dus ook het verbuik van meststoffen. Als je 0 no3 meet, dan hebben je planten alles op. Co2 is ook een meststof!
Je kan je verlichting gaan dimmen tot max 25 lumen, of co2 gaan toevoegen.
Zoek eens op wat het no3 gehalte van je leidingwater is, en test daarna zelf het leidingwater. Dan weet je of je test betrouwbaar is. Ik weet niet of all in one van plantedbox of de complete van aquariumbemesting beter is. Ik mix zelf de poedermeststoffen van aquariumbemestng.
Als je de verlichting halveerd, dan heb je in theorie 22 lumen per liter en geen co2 nodig.. Je plantenbestand moet ook zijn aangepast op de lichtsterkte. Planten die een grote lichtbehoefte hebben (43 lumen) kunnen vaak niet uit de voeten met 22 lumen, en andersom. Kortom, alles moet in balans zijn: je licht, bemesting, co2, planten. Als je je verlichting halveert, dan neemt ook de vraag van je planten naar mestenstoffen af.
Ja daar dacht ik ook net aan maar was al aan het testen. Uit de kraan lijkt het hoger.Savonds testen is niet betrouwbaar vanwege kunstlicht. Testen beter bij daglicht doen.
Savonds testen is niet betrouwbaar vanwege kunstlicht.
het kan wel als je bijvoorbeeld ook Hue lampen hebt die je in de daglicht modus (6500K) zet.
Ja, maar die heeft niet iedereen he 😉het kan wel als je bijvoorbeeld ook Hue lampen hebt die je in de daglicht modus (6500K) zet.
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.