Wat is er nieuw

Hoe vaak filters vervangen

Nieuwe foto genomen met beter licht en wat langer laten staan denk ik dat ik wat positiever ben nu. Het is een beeeeetje blauw.

Bijlagen

• 20260811_205516.jpg
    20260811_205516.jpg
    417 KB · Weergaven: 4
Nieuwe foto genomen met beter licht en wat langer laten staan denk ik dat ik wat positiever ben nu. Het is een beeeeetje blauw.
Het is van deze PO4 test de bedoeling om een kleurvergelijking te maken na precies 10 minuten.
Het is normaal dat de kleuren nog kunnen veranderen na de opgegeven tijd maar dat is niet relevant

Waterbeweging verdrijft c02 uit het water waardoor de ph stijgt. Maar het lijkt me sterk dat de ph verder stijgt dan de ph van het leidingwater waarmee je ververst.
Ik mis de no3 waarde van je test. No3 is net als po4 en andere meststoffen noodzakelijk voor plantengroei.
Je kan voedingscapsules en/of kleibolletjes bij de wortels van je planten stoppen. Veel waterplanten nemen meststoffen op uit het water, maar ook met de wortels.

Het is van deze PO4 test de bedoeling om een kleurvergelijking te maken na precies 10 minuten.
Het is normaal dat de kleuren nog kunnen veranderen na de opgegeven tijd maar dat is niet relevant

De allereerste foto is na ruim 10 min genomen en de laatste foto na bijna een half uur. Ik ga de tijden wat ruimer nemen.

Waterbeweging verdrijft c02 uit het water waardoor de ph stijgt. Maar het lijkt me sterk dat de ph verder stijgt dan de ph van het leidingwater waarmee je ververst.
Ik mis de no3 waarde van je test. No3 is net als po4 en andere meststoffen noodzakelijk voor plantengroei.
Je kan voedingscapsules en/of kleibolletjes bij de wortels van je planten stoppen. Veel waterplanten nemen meststoffen op uit het water, maar ook met de wortels.
No3 is niet veranderd en blijft op dezelfde waarde, ook niet heel hoog.
Ik heb dennerlee deponit mix en volgens mij is dat een volwaardige voedingsbodem. Daarbij 1x in de week een paar druppels Discus basisvoeding wat achteraf niet zo heel erg veel doet. Kan ik beter nog een week of 3 wachten met toevoegen van voeding? Dan draait het nl 6 weken.
Planten groeien niet hard maar vallen ook niet om.

Maar waarom ruimer?
Het meet/vergelijkings moment is precies 10 minuten voor PO4 of wat de gebruiksaanwijzing aangeeft.
Dus dat zou betekenen dat de 1e meting goed is. Hoe langer je wacht des te blauwer het wordt. Dan is de po4 dus eigenlijk nog steeds te laag.

Ik gebruik even de foto die hierbij is bijgevoegd.

De test, dop daarna eraf, in het midden zetten tussen de kleur balken.
Van boven in het glas kijken en dan de kleur van test zo goed mogelijk bij de bijhorende kleur plaatsen.
Heb je dat gedaan na de minuten wachten?

Ik gebruik even de foto die hierbij is bijgevoegd.

De test, dop daarna eraf, in het midden zetten tussen de kleur balken.
Van boven in het glas kijken en dan de kleur van test zo goed mogelijk bij de bijhorende kleur plaatsen.
Heb je dat gedaan na de minuten wachten?
Dat heb ik idd zo gedaan, ik zou niet weten hoe anders en hoe dit fout zou kunnen?

Huh? Er moet iets zijn met je test of de manier waarop er is getest, want zo'n lage waarde zou niet uit de kraan moeten komen.
Wat zou ik fout gedaan kunnen hebben?
Potje vullen met x ml water, druppels erbij. Bij de ene test schudden en x minuten wachten.
Bij de andere test druppel voor druppel toevoegen tot het verkleurt.
Ik zou niet weten wat ik hier fout gedaan kan hebben.

Wat zou ik fout gedaan kunnen hebben?
Potje vullen met x ml water, druppels erbij. Bij de ene test schudden en x minuten wachten.
Bij de andere test druppel voor druppel toevoegen tot het verkleurt.
Ik zou niet weten wat ik hier fout gedaan kan hebben.

No Idea Idk GIF by goodfortunesonly

De PH norm van Nederlands leidingwater is minimaal PH7. Als je je leidingwater test op PH6, dan heb ik daar twijfels over de nauwkeurigjeid van je test. Is de houdbaarheid niet verstreken?

De PH norm van Nederlands leidingwater is minimaal PH7. Als je je leidingwater test op PH6, dan heb ik daar twijfels over de nauwkeurigjeid van je test. Is de houdbaarheid niet verstreken?
🫣🫣🫣
Net getest en PH van het kraanwater is 8. Ik zie ook dat ik 2x 6 achter elkaar heb ingevuld. Druk in mijn hoofd van het werken waarschijnlijk 🫣🫣🫣.

Ammoniak en nitriet zijn hetzelfde en dus goed.
PO4 en ook nitraat helaas geen beweging in te krijgen. Zelfde als op eerdere fotos.

Vallisneria krijgt onderaan wel nieuwe stengels dus ergens moet het goed gaan. Oude lelijke stengels knip ik straks zo dicht mogelijk bij de wortel weg. Even goed opletten dat er geen japonica zit.

Gekopieerd vanuit: https://aquaforum.nl/threads/is-dit-bruine-alg.186687/#post-2595365

daan_1968 zei:
Ik haak even in. Mijn nitraar blijft ook op 0 staan. Planten groeien nauwelijks maar zie wel nieuwe stengels bij de vallisneria opkomen. Dat nitraat op 0 staat komt blijkbaar toch vaker voor, heb gegoogled.
Ik heb dennerlee deponit mix en voeg basic plantenvoeding toe.
Van google: Fluval Flex 2.0 57L model levert ongeveer 43 lumen per liter (2450 lumen totaal) maar wil geen co2 gaan gebruiken.
Kan ik deze nemen 500ml/€9 https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/vloeibaar-kant-en-klaar/complete wat ik hierboven tegenkom of beter all in one van planted box.
Of nog beter: wachten. Aquarium draait nu week of 4 of 5. Maar als ik deze TO lees dam groeien zijn planten wel goed.

Antwoord Robertdj:
Vanaf 25 lumen per minuut moet je co2 gaan toevoegen. De hoeveelheid licht (lumen, eigenlijk PAR) regelt de groeisnelheid en dus ook het verbuik van meststoffen. Als je 0 no3 meet, dan hebben je planten alles op. Co2 is ook een meststof!
Je kan je verlichting gaan dimmen tot max 25 lumen, of co2 gaan toevoegen.
Zoek eens op wat het no3 gehalte van je leidingwater is, en test daarna zelf het leidingwater. Dan weet je of je test betrouwbaar is. Ik weet niet of all in one van plantedbox of de complete van aquariumbemesting beter is. Ik mix zelf de poedermeststoffen van aquariumbemestng.

Gekopieerd vanuit: https://aquaforum.nl/threads/is-dit-bruine-alg.186687/#post-2595365

daan_1968 zei:
Ik haak even in. Mijn nitraar blijft ook op 0 staan. Planten groeien nauwelijks maar zie wel nieuwe stengels bij de vallisneria opkomen. Dat nitraat op 0 staat komt blijkbaar toch vaker voor, heb gegoogled.
Ik heb dennerlee deponit mix en voeg basic plantenvoeding toe.
Van google: Fluval Flex 2.0 57L model levert ongeveer 43 lumen per liter (2450 lumen totaal) maar wil geen co2 gaan gebruiken.
Kan ik deze nemen 500ml/€9 https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/vloeibaar-kant-en-klaar/complete wat ik hierboven tegenkom of beter all in one van planted box.
Of nog beter: wachten. Aquarium draait nu week of 4 of 5. Maar als ik deze TO lees dam groeien zijn planten wel goed.

Antwoord Robertdj:
Vanaf 25 lumen per minuut moet je co2 gaan toevoegen. De hoeveelheid licht (lumen, eigenlijk PAR) regelt de groeisnelheid en dus ook het verbuik van meststoffen. Als je 0 no3 meet, dan hebben je planten alles op. Co2 is ook een meststof!
Je kan je verlichting gaan dimmen tot max 25 lumen, of co2 gaan toevoegen.
Zoek eens op wat het no3 gehalte van je leidingwater is, en test daarna zelf het leidingwater. Dan weet je of je test betrouwbaar is. Ik weet niet of all in one van plantedbox of de complete van aquariumbemesting beter is. Ik mix zelf de poedermeststoffen van aquariumbemestng.

Maar ik wil geen CO2 want zover gaat mijn kennis niet. Ik heb nu veel kennis over de Fluval, mooie bak dat is 1 positief punt. Kan zeker 5 of meer egatieve punten opnoemen

QUOTE="RobertDJ, post: 2595366, member: 25448"]
Planten hebben ook voeding nodig bij hun wortels. Ik gebruik capsules, kkeibolletjes mix en lateriet die ik bij de wortels stop.
[/QUOTE]

Ik ben ervan uitgegaan dat dennerlee deponit mix een volwaardige voeding is. Sommige planten halen niet hun voeding uit de bodem dus druppels toevoegen ook geen probleem. Maar had vertrouwen in de dennerlee.

Wat nu? Voor dalijk hier alles instort?

Wacht ik kan mijn verlichting wel dimmen. Hoe weet ik dat ik dan goed zit? Moet ik de verlichting dan op de helft zetten?

Als je de verlichting halveerd, dan heb je in theorie 22 lumen per liter en geen co2 nodig.. Je plantenbestand moet ook zijn aangepast op de lichtsterkte. Planten die een grote lichtbehoefte hebben (43 lumen) kunnen vaak niet uit de voeten met 22 lumen, en andersom. Kortom, alles moet in balans zijn: je licht, bemesting, co2, planten. Als je je verlichting halveert, dan neemt ook de vraag van je planten naar mestenstoffen af.

RobertDJ zei:
Klopt je no3 test met de no3 waarde van je leidingwater leverancier? De meeste planten hebben voeding nodig uit de bodem, maar zeker ook uit de waterkolom. Dus zorg voor een no3-po4 verhouding in het water van 10mg-1mg

Ik ben nu aan het testen over een kwartiertje weet ik het antwoord

Als je de verlichting halveerd, dan heb je in theorie 22 lumen per liter en geen co2 nodig.. Je plantenbestand moet ook zijn aangepast op de lichtsterkte. Planten die een grote lichtbehoefte hebben (43 lumen) kunnen vaak niet uit de voeten met 22 lumen, en andersom. Kortom, alles moet in balans zijn: je licht, bemesting, co2, planten. Als je je verlichting halveert, dan neemt ook de vraag van je planten naar mestenstoffen af.

Dat is goed te horen. De planten die ik heb vragen niet om CO2. De enige die meer licht vraagt is de Rotala walichi, daar heb me in vergist en was me geadviseerd door Pets Place. Maar ik heb al rekening gehouden dat deze eruit moet. Ik zal voortaan op de kaartjes letten waar wel/geen CO2 op staat.

Savonds testen is niet betrouwbaar vanwege kunstlicht. Testen beter bij daglicht doen.
Ja daar dacht ik ook net aan maar was al aan het testen. Uit de kraan lijkt het hoger.

Bijlagen

• 20260813_230412.jpg
    20260813_230412.jpg
    811.6 KB · Weergaven: 3

Dit verklaart dan sws denk ik de NO3 die zowat op 0 staat icm de hoge verlichting. De planten verbruiken de nitraat als een malle. Nu ik de verlichting voor de helft heb gedimd (hoop ik) zal er minder (snel) NO3 door de planten worden opgenomen. Ik hoop met een paar dagen resultaat te zien.

Klopt dit zo een beetje?

QUOTE="RobertDJ, post: 2595391, member: 25448"]
Je hebt een leuk aquarium gekocht met meer mogelijkheden dan je oude superfish bakje. Je moet alleen wat meer huiswerk doen. Das toch ook het leuke van een hobby?
[/QUOTE]

Ik vind het zeker leuk, info zoeken en ik leer hier heel veel van, dankzij dit forum maar ook omdat ik veel uitzoek. Ik wil een mooi aquarium maar ook een gezond voor het welzijn van de dieren. En als iets niet goed gaat, en alles zit onder de alg of wat dan ook dan baal ik. De marimoballen bijvoorbeeld heb ik er voor de zekerheid al uitgehaald. Hartstikke leuk de belletjes maar als ik lees over hardnekkige alg cladorpia, dan pas ik. Het opstarten van een aquarium en de informatie die ik nog mis maar kan bijstellen vind ik idd heel leuk......maar het moet wel goed gaan.

Daarbij, de bak vind ik is mooi om te zien maar:
Om de klep goed omhoog te houden zijn er langere stokjes nodig
De openingen van het verticale filter (er zijn meerdere versies) zijn erg groot voor kleine garnalen of jonge vissen
De ruimte boven de media is open, ca 5 cm x 30 cm, hier kunnen garnalen in
Pomp is niet lager de zetten, ook niet de spuitmond
Verlichting gaat niet langzaam aan of uit (gisteren wel een slimme stekker gevonden bij Boll)
Verlichting is moeilijk te resetten, eenmaal op een kleur gezet dan gaat het ook met deze kleur aan, in de avond een keer op blauw gezet en de volgende dag gaat het automatisch op blauw aan. Resetten was een gedoe.

Meesten van bovenstaand is op te lossen met Etsy maar dan komt er nog wel een flink bedrag bij. Niet elke Etsy verkoper heeft wat jij zoekt, dus per bestelling komen er verzendkosten en soms inklaringskosten bij. Hier ook inklaringskosten nog te betalen van 22 euro.
Al met al een mooi aquarium maar ik had liever 75 euro meer betaald en dan een regelbare pomp, stokjes, een deksel etc erbij wat voor Fluval echt niet zoveel meer had gekost. Dat vind ik jammer. Nou moet ik van de ene verkoper naar de ander.

BTW ik wil zeggen dat ik dit een supertof forum vind en jullie reacties zeer gewaardeerd worden. Heel leerzaam.

Ik denk dat bijna iedereen op dit forum is begonnen met een compleet aquarium zoals juwel of atlantis. Later ga je beseffen dat de hardware van zo'n aquarium niet voldoet aan de wensen.

De deksels van de fluval flex 2.0 (meerdere modellen vanwege een upgrade) zijn niet te krijgen, ook niet op Etsy.
Vanwege de japonicas (wat zijn die leuk) heb ik een aantal weken geleden zelf maar een hopelijk tijdelijke oplossing bedacht. Zo heb je een idee hoe groot de openingen zijn. Het ziet er wat slordig uit maar klep dicht en je ziet het niet meer.

Bijlagen

• 20260814_113214.jpg
    20260814_113214.jpg
    2 MB · Weergaven: 6
Grappige monstertjes die voortdurend aan het werk zijn om je aquarium schoon te maken! Zou inderdaad jammer zijn als ze verdwijnen. Ik vind ze ook leuk om naar te kijken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan