Wat is er nieuw

hoeveel gram koi korrel mag een goudvis per dag hebben

• Onderwerp starter Onderwerp starter ruudjuh92
  • Startdatum Startdatum
R

ruudjuh92

Guest
hoi allemaal

ik heb een koi vijver waar momenteel ook 8 goudvissen in zwemmen
mijn vijver is maar 4,5 m3 en was oorspronkelijk bedoeld en kwa bouw gemaakt voor een relatief klein bestand aan koi

nu kreeg ik van mijn baas 3 kois van 40cm
toen ik ze dus ging ophalen kreeg ik er ook 4 goudvissen bij
ik vond het toen niet netjes om te zeggen ik hoef ze niet dus ik heb ze maar meegenomen

er zwommen al 2 grote goudvissen in van zo'n 20 a 25cm

totaal dus zo'n 6 goudvissen en 3 kois
nu ging is deze week voor de fun de vissen ff tellen en bleek dat het er ineens 8 goudvissen in zaten terwijl ik er maar 6 uitgezet heb

ze zijn al 15cm dus het zijn geen jongen
iemand zal ze er dus wel in gezet hebben omdat mijn coniferen nog erg laag zijn

nu zit ik dus alleen met de volgende vraag

hoeveel gram high growht koi korrel mag een goudvis per dag hebben

volgens de dealer is het voer ook geschikt voor goudvissen en zullen ze er zelfs beter van gaan groeien net als de kois

ik ga deze zomer maar een 2e vijver aanleggen voor de goudvissen met planten gefilterd

het vis bestand is nu veelste groot
en ik vind het geen optie om ze in de sloot uit te zetten

zodoende wordt het dan dus een koi vijver en een goudvissen vijver

want 5 kois van op termijn 60cm en 8 goudvissen is gewoon teveel voor mijn vijver

ik hoop dat jullie ms een tabel hebben of een ruwe schatting van het aantal gram per vis per dag

ik voer met een voerautomaat dus vandaar dat ik ongeveer het aantal gram nodig heb om in te kunnen stellen

ik ben namelijk overdag altijd aan het werk

thanx alvast

gr ruud

Zijn de vissen op het moment heel actief in de vijver of hangen ze laag tegen de bodem?

Eens per 2 dagen 10 korrels per vis is voldoende bij deze temperaturen. Als de temperaturen omhoog gaan kan je dit opvoeren naar max. 2x per dag 10 korrels per vis.

Ze moeten inderdaad wel actief zijn, anders kun je beter niet voeren omdat het voer dan blijft liggen (Slecht voor de waterwaardes). Je moet zoveel voeren dat ze het wel binnen 10 minuten op hebben, ook moeten ze wel ge�nteresseerd zijn in het voer, zijn ze dit niet dan voer je teveel.

Vaak wordt de hoeveelheid van voeren ook aangepast aan de temperatuur, hoe hoger de temperatuur hoe meer men gaan voeren. Bij een hogere temperatuur is de stofwisseling namelijk sneller.

hoi

alle vissen zwemmen gewoon rond in de vijver en komen zowel laag als midden kwa diepte en soms even naar de oppervlakte
maar mijn vijver is 150cm diep dus ze hebben veel ruimte om in verschillende lagen te kunnen zwemmen

nu voer ik helemaal niet
maar moet ik dit dan toch wel doen

als ik er een paar korrels in gooi hebben ze vrijwel geen interesse in het voer

gr

nu helemaal niks
ivm de kois heb ik nog geen planten in mijn vijver staan

mijn buurman zei namelijk dat ik nu beter helemaal niet kon voeren ivm de kou

ik heb net even wat een klein handje met voer erin gegooid om te kijken of ze het opeten

het heeft er een half uurtje in gelegen en nu is het meeste wel op

maar het is eigenlijk lente en zomer voer
zou het kwaad kunnen als ik er eens in de 2 dagen een klein handje in gooi van dit voer of moet ik dan echt wintervoer hebben

ik merk wel dat de kois nu wat meer bovenin de vijver hangen
en wat actiever zijn na het voeren

maar het is wel voer waar veel energie in zit

thanx

gr

Ik zou nog niet teveel voeren , ik gooi nu maar af en toe patatten en rijst in de vijver (overschot van tafel)
Als je voert , enkel zinkend , regenwormen kan je altijd wel geven .

Ludger zei:
Ze moeten inderdaad wel actief zijn, anders kun je beter niet voeren omdat het voer dan blijft liggen (Slecht voor de waterwaardes). Je moet zoveel voeren dat ze het wel binnen 10 minuten op hebben, ook moeten ze wel ge�nteresseerd zijn in het voer, zijn ze dit niet dan voer je teveel.

Vaak wordt de hoeveelheid van voeren ook aangepast aan de temperatuur, hoe hoger de temperatuur hoe meer men gaan voeren. Bij een hogere temperatuur is de stofwisseling namelijk sneller.

Mee eens, als het water onder de 8� is kan men beter niet meer(of nog niet)voederen.

bij mij is het water nu zo'n 7 graden
is het verstandig om er af en toe nog wat voer in te gooien
of kan ik dit beter gewoon achterwege laten

nu ze dat voer net op hebben zijn ze wel erg levendig geworden
vooral de kois zwemmen nu allemaal aan de oppervlakte en nog best snel ook

bij de goudvissen is er nog niks verandert kwa levendigheid

kortom het lijkt wel een voordeel te hebben dat voer

Mee eens, als het water onder de 8� is kan men beter niet meer(of nog niet)voederen.

Door de kou,wordt het slechter verteerd,dus...

Voeren en temperatuur
De temperatuur van het water in de vijver bepaald hoe vaak koi gevoerd mogen worden. Vissen passen hun temperatuur namelijk aan de omgevingstemperatuur aan. Wanneer het buiten koud is, kan de koi minder voedsel opnemen en verteren. Wanneer de temperatuur onder de 10 graden komt, is het daarom verstandig de koi licht verteerbaar voer te geven. Dit zijn bijvoorbeeld granen. Wanneer er voedsel met veel eiwitten wordt gegeven bij een lage temperatuur, zal dit voor ernstige problemen zorgen. Het voedsel is moeilijk te verteren voor de koikarpers en blijft lang in de darmen zitten. Darmbacteri�n kunnen giftig worden wanneer voedsel zich te lang in de darmen bevindt.
Wanneer de temperatuur van het water stijgt, hebben de koi juist wel weer eiwitrijk voedsel nodig. Dit is belangrijk voor herstel, groei en voortplanting. Zomers hebben koi het meeste eiwit nodig, voedsel met 35 tot 40 procent vismeeleiwitten is hierbij geschikt.

Ik ben ook misleid hoor en men zou het niet zeggen, 🙂
maar we zitten nog altijd in de winter, het is geen periode om buitenvissen eten te geven.

ruudjuh92 zei:
bij mij is het water nu zo'n 7 graden
is het verstandig om er af en toe nog wat voer in te gooien
of kan ik dit beter gewoon achterwege laten

nu ze dat voer net op hebben zijn ze wel erg levendig geworden
vooral de kois zwemmen nu allemaal aan de oppervlakte en nog best snel ook

bij de goudvissen is er nog niks verandert kwa levendigheid

kortom het lijkt wel een voordeel te hebben dat voer

Op zich kan je wel voeren als de vissen actief zijn, maar voer zoals Bertus al zei wel voer wat licht verteerbaar is. Ik weet niet wat voor voer je nu geeft? Als je wilt kan ik je wel gratis wat voer opsturen welke speciaal ontwikkeld is om te voeren in de koude maanden (Wheat germ), dan moet je even je adres sturen via PB.

Er zijn ook mensen die stoppen echt pas enkel met voeren als de vissen geen interesse meer tonen.

hoi

even tussendoor

ik heb het visbestand al flink terug gebracht
nu zitten er nog maar 3 kois en 4 goudvissen in de 4,5m3 vijver

ik heb namelijk 4 grote goudvissen naar de 60m3 vijver van een goede kennis gedaan

er komen in april wel nog 5 kois bij
en dan als deze groter worden gaan de resterende goudvissen ws ook naar de 60m3 vijver van die kennis

8 kois is een flink visbestand voor mijn vijver volume maar ik heb een drukfilter in de schuur staan die 10m3 met koi erin aan kan en 20000 liter zonder koi

deze gaan we dus binnenkort aansluiten op mijn vijver

er komt dus geen 2e vijver meer
dit ivm dat het toch weer een hoop kosten en gedoe met zich mee brengt

ik ga kijken of het mooi blijft met 8 kois erin en als het teveel is dan maak ik op termijn een selectie

gr ruud

8 kois is veel te veel voor een vijvertje van 4,5 kuub. Zonde van de vissen.

in het begin zijn ze nog vrij klein
als ze straks wat groter zijn dan kan ik een selectie maken tussen de vissen die goed en mooi ontwikkeld zijn en welke minder mooi zijn

ik vind het alleen erg lastig om vooraf te zien wat mooi is in mijn vijver

zodoende dat ik met wat meer kois begin en later een selectie maak

vandaar het grote aantal kois

gr

Dat kan/zal ze wel belemmeren in hun groei natuurlijk dus is de kans groot dat je in principe met 8 al vergroeide vissen zit waar je uiteindelijk een keuze uit moet maken ipv een paar mooie gezonde vissen in je vijver.

Dat is juist het probleem. Met zo'n overbezetting (en uberhaupt de afmetingen van de vijver, 2x1,5x1,5 als ik het me goed herinner) kunnen de vissen zich niet goed ontwikkelen.

Ach ja is waar,je had vorig jaar een topic over de bouw van je vijver maar hebt het uiteindelijk toch allemaal precies zo gedaan tegen alle adviezen in...
Snap het nut niet dat je dan dingen vraagt als je er toch niks mee doet.

hoi

sorry dat ik jullie adviezen niet direct opgevolgt heb

veel van die adviezen zijn later wel aangepast
zoals oa dat biosmart filter

deze is vervangen door een 20000 liter drukfilter van velda
met een 6000l/h pomp

maar ik had het toen ook al gezegt

ik kon de vijver niet groter maken dan 2 m x 1,5 x 1,5
als ik dat gedaan had dan had ik in de tuin van de buurman gezeten met mijn vijver

als het aan mij lag had hij nu idd een stuk groter mogen zijn
maar dat gaat hier gewoon niet

als je dat ziet als geen advies opvolgen, sorry dan maar ik kan hier ook niks aan doen

ik moet wel zeggen dat de kois die er nu in zitten toch gewoon lekker rondzwemmen hoor ondanks de grote van de vijver
en deze zijn ook al zo'n 40cm

ik ben wel een ontiegelijke chaoot
dit komt oa door mijn giles deu la tourette

hierdoor wordt er bv van 3 kanten iets gezegt en ik kies er dan 1 van wat meestal later weer aangepast wordt doordat het dan dus toch de verkeerde keuze was

ik spring hierdoor van de hak op de tak
maar dit was ook wel in mijn toenmalige topic te zien denk ik

ik vind dit zelf ook erg vervelend maar ik heb het nou eenmaal en ik kan er niks aan doen

sorry dat jullie dit mogelijk erg vervelend vinden

gr ruud

Je bent toch niet verplicht om koi te nemen? Geen ruimte voor koi = geen koi naar mijn mening.

en als ik er bv 4 kois bij zet
ik kan dan als ze bv 45cm zijn een mooie selectie maken en eventueel beslissen of ik ze allemaal hou of dat er een aantal verkocht gaan worden
jullie hebben mijn vijver natuurlijk niet in het echt gezien
maar hij is toch echt best ruim hoor

ze kunnen gewoon lekker zwemmen
ok 2 m lijkt erg klein maar in de praktijk valt het best mee

gr

Ik bedoel niet dat je verplicht bent om de adviezen hier op te volgen natuurlijk en snap dat je vanwege beperkingen aan de maten vastzit die je vijver nu heeft.
Is door een hoop kenners aangegeven dat dit niet geschikt is voor koikarpers maar tegen beter weten in neem je ze toch en getuigt niet van diervriendelijkheid of hoe je dat ook noemt.
Zijn hier op het forum zo goed als allemaal mensen met liefde voor de dieren en is het jammer om te zien dat mensen die om advies vragen dan bepaalde vissen nemen terwijl ze eigenlijk niet in staat zijn om ze een goede huisvesting te geven,snap je?

Ik zeg niet dat ik een kenner ben maar heb nou al zoveel misvormde vissen voorbij zien komen hier dat ik weet waar het over gaat.
Vissen lijken voor een beginner leuk rond te zwemmen en het naar hun zin te hebben maar zijn in de praktijk vanwege te weinig ruimte aan het vergroeien.
Aan de buitenkant lijkt het of de vis zich aan de ruimte aanpast maar binnenin groeien de organen in verhouding met de rest van het lichaam gewoon door waardoor er uiteindelijk organen in de verdrukking komen,dit kan de zwemblaas zijn bv en is een naar zicht als een vis daar problemen mee heeft.

Zijn pas dingen die zich uiten als het allemaal al te laat is maar mensen je vooraf voor waarschuwen om dit te voorkomen.
Je kan niet alles weten natuurlijk maar is een punt waar je je voordeel mee kan doen als mensen je dit op voorhand vertellen.
Dus ipv dat het lijkt of de vissen het goed doen is het in de praktijk zo dat ze aan het misvormen zijn alleen zie je dat (nog) niet aan de buitenkant.
Daardoor werkt het dus ook niet om ze eerst te laten doen tot ze groter zijn en dan over te zetten want als het zo ver is had de vis normaal gesproken al groter van formaat geweest.

Ik had zelf een vijver van 2,5x2,5x1, dus ik weet hoe zo'n formaatje eruit ziet "het lijkt klein, maar is toch best ruim" gaat er bij mij niet in.

@ Meksjoef
Op veel koifora wordt een minimum van 10 kuub en 1 kuub per koi aangehouden.

ik snap je punt idd

maar wat ik zo mooi vind aan koi dat vind ik zelf persoonlijk niet terug in andere vissen
namelijk de grote en de mooie tekeningen

ik hou erg veel van dieren en heb ook 2 konijnen die bij mij binnen in de woonkamer zitten in een hok dat behoorlijk veel plek in neemt zodat ze plek genoeg hebben

en bij mijn ouders woont mijn hond een beagle van inmiddels 11 jaar oud
die heb ik gekregen toen ik van een langdurige onderzoeks opname weer thuiskwam

als ik moet kiezen om mijn dieren eten te geven of mijzelf dan kies ik voor mijn dieren
of je het nou gelooft of niet, dieren zijn alles voor mij
als ik vroeger een woede aanval had dan kreeg niemand me rustig behalve mijn hondje

maar ik kan dus beter gewoon max 5 kois erin zetten

ik wil echt wel naar jullie luisteren maar het is voor mij soms moeilijk want als ik een idee in mijn hoofd heb kan ik dat er moeilijk uit krijgen

Ik geloof je helemaal dat je een dierenvriend bent maar door gebrek aan de juiste kennis kan je het dus onbedoeld verkeerd doen wat verzorging betreft helaas.

En blijkt ook wel dat je de beste bedoelingen hebt anders kwam je hier niet om advies vragen maar is dan toch jammer dat je je eigen wil op de eerste plek zet ipv het belang van de dieren ook al klinkt dat hard maar is eigenlijk wel zo.

Deze vijver is gewoonweg eigenlijk helemaal niet geschikt voor koi in te houden.
Mijn advies is dan ook gewoon niet doen en het op goudvissen houden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan