Wat is er nieuw

Hoeveel vissen in een aquarium en welke

• Onderwerp starter Onderwerp starter chris hermans
  • Startdatum Startdatum
C

chris hermans

Guest
Vraagje heb een bakje van1,20 lang 50 breed en 50 diep het visbestand is momenteel 4 scalaren, 1goerami, 12 kardinaaltjes,2 clownbotia's 1labeo en mijn vraag is nu eigenlijk kunnen er nog vissen bij en welke zijn aan te raden

Ik heb hier al alsantwoord 1 cm per liter gehad maar daar geloof ik zelf niet echt in.
Hangt af van welke soorten je bij elkaar wilt en goed werken in de 3 lagen.

Ach er zijn van de berekeningen/algemene gemiddeldes maar persoonlijk houd ik van zo min mogelijk en zo klein als mogelijk voor het aquarium. Te va zie je teveel vis en te grote vissen in te kleine bakken. Daarnaast is het natuurlijk ook van belang hoe je filtratie is en je waterwissels en beplant of juist niet. Ik denk dat je voor jouw bakmaat al flink tegen de max aan zit. Immers de genoemde vissen kunnen je water al behoorlijk belasten (afgezien van de kardinalen dan) als ze volgroeid zijn. Maar goed das mijn persoonlijke mening. Niet wetenschappelijk onderbouwd. Das trouwens de reden dat ik meer van kleinere visjes houd in een aquarium Je kan er dan wat meer in doen.

De 1cm volwassen vis per liter is een prima basis regel voor de beginnende aquariaan. Uiteraard niet helemaal correct, zo houd hij geen rekening met de vorm van de vissen, grote vervuilers, filtering van het aquarium, en zo meer. Maar voor het beginnend gezelschapsaquarium is het een eerste vuistregel. Jou bak heeft een bruto inhoud van 300l, laten we om gemakkelijk te houden 250l netto nemen
Voor jou bestand echter gaat de regel al niet op. de meeste soorten die je hebt zijn behoorlijke vervuilers. Voor Scalaren word over het algemeen 50 liter per vis als het uiterste minimum aanschouwd, dat is al 200l dat je kwijt bent. Welmke gourami? Die zijn er in verschillende maten. De botias worden veel te groot voor je bak en zijn ook stevige vervuilers. voor de kardinalen gaat de regel wel op: 5*12= 60 Dus ga je stevig over het teoretishe bestand.
Ook mijn gezond verstand zegt me dat je stevig over de limieten van dit formaat gaat, ik zou je aanraden om de maanvissen en de botias weg te doen en meer geschikte bewoners te zoeken.

Klopt wel ze het zijn serieuze vervuilers maar als ik enkel met maanvissen hoeveel zou ik er dan kunnen houden

Dank jullie ben erg geholpen

volgens mij is een 1m20 te klein voor maanvissen maar de meningen zijn daarover verdeeld.

ligt er een beetje aan toch? Wat mij verteld is is dat de wildvang inderdaad al snel te groot worden. maar de meeste maanvissen in de winkels worden in erg kleine bakken opgefokt waardoor hun lichaam vergroeid, hierdoor blijven ze kleiner.
Dus ligt het niet aan wat voor soort maanvis je haalt?

ligt er een beetje aan toch? Wat mij verteld is is dat de wildvang inderdaad al snel te groot worden. maar de meeste maanvissen in de winkels worden in erg kleine bakken opgefokt waardoor hun lichaam vergroeid, hierdoor blijven ze kleiner.
Dan nog is de minimum maat voor een Maanvis groter. Als je Maanvissen gaat kopen ga je niet voor een vergroeid dier, het beste ga je naar een kweker of een winkel waarvan je weet dat die ze bij een goede kweker vandaan haalt.

Dit zijn nu net de situaties die we moeten vermijden. Diervriendelijk aquariumhouden is anders dan dit.

Dit moet je niet willen en het is ook nog eens niet waar! Denk je nu serieus dat de kwekers in Azië expres vergroeide slechte vissen verkopen. Dat dacht ik niet want dan wil geen groothandel ze van hen importeren.

Het komt wel voor dat Maanvissen lang bij de dierenzaak zitten, en door de kleine verkoopbak en het weinige voedsel wat ze krijgen vergroeien. Maar die moet je lekker laten zitten.

Laatst bewerkt door een moderator:
Maar hoe kan je het zien die vergroeiingen stomme vraag mss maar het is toch belangrijk dat je met een gezonde vis naar huis gaat betreft hier maanvissen

Maar hoe kan je het zien die vergroeiingen stomme vraag mss maar het is toch belangrijk dat je met een gezonde vis naar huis gaat betreft hier maanvissen
De grote van het oog. Als het dier een groot oog heeft naar verhouding tot de lichaamslengte dan kun je er zeker van zijn dat het een vergroeid dier is.

dank je botia nice om weten

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan