Hoeveel watt neem ik?

V

vriend van de cory

Guest
Beste medeleden,

Een van de moeilijkste dingen in deze hobby is naar mijn mening de juist lichten kiezen.
Nu wil ik een mooie scape doen met rode planten die veel licht nodig hebben.
Het gaat dan om althernathera reicknii mini , rotala rotundafolia, ludwigia sp mini super red , HC etc ...

Ik heb 450 Liter om mee te spelen en ga werken met t5 buizen.
Hoeveel 54W t5 buizen ga ik dan boven mijn bak moeten hangen ?
Ik vond een vrij goedkope armatuur voor 4,6 of 8 buizen van 54W
 
Ik Ben geneigd om de 8 te nemen, maar de kap is 60cm breed en mijn bak 50 :p
De 6 past er mooi boven.

Ook is de kap 120cm breed maar mijn bak is 150, dus heb ik schrik dat de uiteinden niet goed gaan groeien..
 
Hoewel ikzelf geen ervaring heb met T5 heb ik deze info een keer geplukt van een forum:
Agrobrite Designer T5, FLP46, 324W 4 Foot, 6-Tube Fixture

En dan met de volgende TL van voor naar achter:
TrueLumen Flora
Agrobrite 6400K
Zoo-med Flora
Plantmax 3000K
ATI Purple
TrueLumen Flora

http://www.plantedtank.net/forums/1...-gal-dutchy-freestyle-now-50%-more-dutch.html
 
Hoewel ikzelf geen ervaring heb met T5 heb ik deze info een keer geplukt van een forum:
Agrobrite Designer T5, FLP46, 324W 4 Foot, 6-Tube Fixture

En dan met de volgende TL van voor naar achter:
TrueLumen Flora
Agrobrite 6400K
Zoo-med Flora
Plantmax 3000K
ATI Purple
TrueLumen Flora

http://www.plantedtank.net/forums/12-tank-journals/1117642-120-gal-dutchy-freestyle-now-50%-more-dutch.html

Bedankt! Deze setup ga ik volgen denk ik ! Dan kan ik gaan met de 6 tubes.
Ik heb gezien dat deze bak 120gallon is dat ongeveer gelijk is met 450L :D
 
Ik denk dat de buizen zoeken wel niet makkelijk zal zijn :(

Plus als ik deze t5 buizen opzoek, dan krijg ik alles in inches , en daar ben ik dus niet in thuis :p
 
De behuizing is 122cm lang dus ik veronderstel dat er gewoon 115cm buizen in moeten dan, niet ?
 
Wss kom je met de buizen wel uit.
Je kan inches natuurlijk gewoon omrekenen naar centimeters en zo vergelijken
 
Ik denk dat de buizen zoeken wel niet makkelijk zal zijn :(

Plus als ik deze t5 buizen opzoek, dan krijg ik alles in inches , en daar ben ik dus niet in thuis :p
Via ebay kan je aan alles komen
De behuizing is 122cm lang dus ik veronderstel dat er gewoon 115cm buizen in moeten dan, niet ?

Daar moeten andere forumleden maar op reageren die daar meer verstand van hebben.
Maar volgens mij is de standaard maat van 54W altijd 115cm. Weet ook niet of dit een wereldwijde standaard is.:S
 
Via ebay kan je aan alles komen


Daar moeten andere forumleden maar op reageren die daar meer verstand van hebben.
Maar volgens mij is de standaard maat van 54W altijd 115cm. Weet ook niet of dit een wereldwijde standaard is.:S

Dat is waar, haha, daar ga ik eens op zoeken.
Wel ik vind geen andere lengtes... Maar je weet maar ooit.
 
Wss kom je met de buizen wel uit.
Je kan inches natuurlijk gewoon omrekenen naar centimeters en zo vergelijken

Ik kan kiezen tussen buizen van 2 tot 4 foot , wat omgerekend 121.91 cm is :(
 
Waarom zoek je geen alternatieven? De enige buis die je in NL gaat vinden is de ATI Purple. Kijk gewoon wat elke buis bijzonder maakt (spectrum, kleurtemperatuur), en zoek een andere buis met dezelfde eigenschappen die je wél hier kunt vinden. Dan weet je zeker dat het past, en dat je niet om de 6-8 maanden een heleboel buizen moet bestellen bij een tal buitenlandse sites.
Houd er ook rekening mee dat zo'n set van 6 buizen makkelijk boven de 100 euro komt, als alle buizen hetzelfde als de ATI's kosten (17-23 euro)
 
En denk eens aan het stroomverbruik van al die buizen! :juggle:
 
De Agrobite 6400k zijn gewone buizen van 6400k, die kun je van Philips vast wel vinden, desnoods 6500k.

De ATI purple is bij Veldhuis te bestellen.

Zoo-Med flora is gewoon een 5000k lamp, ook van Philips of een ander merk te vinden.

True Lumen flora is een 6700k lamp, ook van Philips of een ander aquarium merk te vinden.
 
Waarom zoek je geen alternatieven? De enige buis die je in NL gaat vinden is de ATI Purple. Kijk gewoon wat elke buis bijzonder maakt (spectrum, kleurtemperatuur), en zoek een andere buis met dezelfde eigenschappen die je wél hier kunt vinden. Dan weet je zeker dat het past, en dat je niet om de 6-8 maanden een heleboel buizen moet bestellen bij een tal buitenlandse sites.
Houd er ook rekening mee dat zo'n set van 6 buizen makkelijk boven de 100 euro komt, als alle buizen hetzelfde als de ATI's kosten (17-23 euro)

Omdat dit de beste optie is voor mij.
Zoals je hierna al zei kost een phillips buis niet zo veel hé :D

De Agrobite 6400k zijn gewone buizen van 6400k, die kun je van Philips vast wel vinden, desnoods 6500k.

De ATI purple is bij Veldhuis te bestellen.

Zoo-Med flora is gewoon een 5000k lamp, ook van Philips of een ander merk te vinden.

True Lumen flora is een 6700k lamp, ook van Philips of een ander aquarium merk te vinden.

Bedankt om het zo te zeggen, dat maakt het al een stuk makkelijker :D
 
Ik heb voor alles wat gevonden behalve voor de 6700K
Er is ook een 6500K maar ik weet niet hoe nauw het steekt :) .

Als mij een goed alternatief voor deze kan aanraden, zeg maar!
 
Ik vroeg me af, er moet toch een verschil zijn op de 5000k lamp van phillips en de Zoo-Med flora lamp ?

200k verschil ga je niet merken met deze opstelling denk ik zo
Oke dan neem ik de 6500 , ik denk wel dat er wat verschil op gaat zitten met de truelumen , want die truelumen lijken roze :p .
 
Spectrum
5CB5670E-8B5E-4A3D-9D1B-647240D114C7.png
 
Hoe bedoel je ?

Ik kan mezelf voorstellen dat die belichting zodanig is samengesteld om het gehele spectrum uitgebalanceerd aan te bieden, en in de hoeveelheden die de plantengroei bevorderd.
Als dat namelijk niet het geval zou zijn kun je er ook 6 standaard buizen inhangen van de bouwmarkt.
 
Ik kan mezelf voorstellen dat die belichting zodanig is samengesteld om het gehele spectrum uitgebalanceerd aan te bieden, en in de hoeveelheden die de plantengroei bevorderd.
Als dat namelijk niet het geval zou zijn kun je er ook 6 standaard buizen inhangen van de bouwmarkt.

Dus ik neem eigenlijk beter de duurdere lampen?
Want ik dacht eigenlijk phillips buizen te nemen.

Ik weet ook gewoon niet waar ik aan de beter buizen moet kopen.
 
Ik heb nog even gekeken voor je maar ik denk dat de aanschaf van die gebruikte T5 verlichting inderdaad moeilijk zal gaan worden.
Dus ben ik bang dat je op zoek zal moeten naar een andere oplossing en/of het advies van de andere forumleden moet gaan overnemen
 
Ik kan mezelf voorstellen dat die belichting zodanig is samengesteld om het gehele spectrum uitgebalanceerd aan te bieden, en in de hoeveelheden die de plantengroei bevorderd.
Als dat namelijk niet het geval zou zijn kun je er ook 6 standaard buizen inhangen van de bouwmarkt.
Nope. Zoomed zelf raadt aan om de lamp met een andere zoomed full-spectrum lamp te combineren.
 
Nog een keer proberen! ;)

Heb je al eens gekeken naar de kosten van het stroomverbruik met tl buizen?

Haha met succes deze keer ;)
Is dat zo een groot dan?
Ik weet dat led weinig verbruikt maar ik denk niet dat het voor mij veel zal uitmaken.
Maandelijks wordt er een afgesproken vast bedrag betaald voor electriciteit, water en verwarming, dus ik denk dat de tl's er wel nog af kunnen :) .

Maar ik heb geen idee hoe groot het verbruik is...
Zal het eens googlen!
 
Terug
Bovenaan