Wat is er nieuw

Hoeveelheid vloeibaar CO2 en juwel helialux

Lid geworden
3 april 2019
Leeftijd
31
Beste forumleden,

Al een poosje ben ik aan het proberen met een vloeibaar co2 toevoeging om de planten mooi fris te krijgen.

Door het meten van de kh en pH waarde zou je via een tabel kunnen zien of het goed zit.

Ik kom nu op iets te weinig CO2 uit via de tabel met een kh waarde van 5 en een pH van 7.2 terwijl ik de dosering die ze maximaal aangeven op mijn flesje al ver ben overschreden.😳

Ik heb easycarbo van easylife waar een max dosering opstaat van 2ml per 50 liter met veel planten. Ik doseert momenteel 8-9ml en mijn aquarium is +/- 140 liter dus max 6ml.

Doe ik hier wel goed aan of help ik op deze manier juist de boel in de war?

Heb laatste tijd wel meer last van bruinalg wat ook op de balderen van de planten gaat zitten en daar knappen de planten niet van op helaas.

Ook heb ik vrij recent(februari) een juwel helialux spectrum inclusief controller geïnstalleerd. Waar ik ook nog niet helemaal zeker van ben of ik deze juist heb ingesteld wat lichturen betreft. Hierna is alg wel gekomen en krijg het nu slecht weg ondanks dat ik de lichturen en lichtsterkte al heb terug gebracht.

Voor duidelijkheid zowel tabel voor CO2 meting en afstelling van de lamp bijgevoegd.

Hoop dat jullie tips en antwoorden hebben!

Alvast bedankt!

Groet Frank

1556307358279446347303468410089.jpg

Screenshot_20190426-214609.png

Co2 en Carbo zijn 2 verschillende dingen, gas Co2 is meetbaar en Carbo is geen Co2 maar een koolstof als vervanger voor Co2 en het verwijderen van algen, en nogal een agressief goedje waar je niet te veel van mag doseren.

vloeibaar co2
Door het meten van de kh en pH waarde zou je via een tabel kunnen zien of het goed zit.

Ik kom nu op iets te weinig CO2 uit via de tabel met een kh waarde van 5 en een pH van 7.2 terwijl ik de dosering die ze maximaal aangeven op mijn flesje al ver ben overschreden.😳

Ik heb easycarbo van easylife waar een max dosering opstaat van 2ml per 50 liter met veel planten. Ik doseert momenteel 8-9ml en mijn aquarium is +/- 140 liter dus max 6ml.

Easy carbo is een vloeibare "koolstofbron" maar het is niet hetzelfde als CO2. Het is dan ook niet meetbaar als co2 adhv ph/kh bij mijn weten.
Lange tijd over doseren is eigenlijk niet aan te raden. Voor de vissen is dat niet leuk dus als je geen resultaat ziet zou ik dat minstens afbouwen naar de aangewezen dosering. (Afhankelijk van je plantenbestand/plantenmassa/gezondheid van de planten)
Sommige algen kan je bestrijden door een stootkuur EC te doen gedurende enkele dagen.
Maar het nut daarvan hangt af van de planten en de algen.
Je kan de algen beter op een andere manier bestrijden (EC neemt de oorzaak niet weg) en eventuele zware aantasting via spot dosing behandelen...

Voor duidelijkheid zowel tabel voor CO2 meting en afstelling van de lamp bijgevoegd.

Heb laatste tijd wel meer last van bruinalg wat ook op de balderen van de planten gaat zitten en daar knappen de planten niet van op helaas.

Ook heb ik vrij recent(februari) een juwel helialux spectrum inclusief controller geïnstalleerd. Waar ik ook nog niet helemaal zeker van ben of ik deze juist heb ingesteld wat lichturen betreft. Hierna is alg wel gekomen en krijg het nu slecht weg ondanks dat ik de lichturen en lichtsterkte al heb terug gebracht.

Heb je misschien ook een foto van de bak en van de planten/de algen?
Wat geef je van plantenvoeding?
Welke en hoeveel planten heb je in de bak? Het nut van easy carbo hangt ook af van je plantenbestand.

Zie ik het goed dat je eerst 5 of 6 uur licht geeft, dan een pauze en dan opnieuw 7 uur?
Dus 12 of 13 u per dag?

Dat is sowieso zeer lang, te lang wanneer je problemen hebt met algen. Minder lang belichten (en mogelijks meer dimmen) zal meer helpen dan EC.
Hoe sterk is je verlichting?

Gezonde plantengroei moet het doel zijn, dan hebben algen minder kans.
Een balans in licht en voeding is essentieel.
Op maat van de behoeften van je planten. Zonder co2 is ook veel mogelijk maar dan moet je de juiste planten kiezen en de groeisnelheid sturen/vertragen dmv het aanpassen van de verlichting (in de praktijk betekent dat meestal dimmen en/of inkorten van de cyclus).

Maar hoe meer info je geeft (en foto's) hoe beter je geholpen kan worden.

Laatst bewerkt:
Vloeibare CO2 kan jij niet in een flesje in je kastje hebben..
Dat is onder 60 bar of -40 graden vloeibaar.

De carbo is zoals Willem al aangeeft niet van invloed op de ph/kh. Hier haalt de plant enkel koolstof uit en zal de waarden dus niet doen veranderen.
Wat Willem dus zegt klopt.

Het is dan ook niet meetbaar als co2 adhv ph/kh bij mijn weten.

M.b.t. je helialux ik haal uit je grafiek dat je op 100% sterkte zit en dat 2 x?
Ik heb zelf ook helialux en zit na 4 maanden nog maar op 65% lichtsterkte.
Ik doseer zelf echte Co2 en stem de Co2 af met de lichtsterkte en de plantenvoeding.
Dus meer licht is meer Co2 en meer plantenvoeding, dit doe ik in stappen van 5% lichtsterkte.
Dan kijk ik goed naar mn bak en bestudeer de veranderingen, kleur planten mogelijk alg en snelheid groei.
Tevens nog belangrijker ik monitor constant de vissen.

Mijn verlichting brand aan 1 stuk door max 8 uur per dag.
start 14:30 tot 22:30 uur Co2 start 45 min. voor de verlichting aan gaat en stop een uur voordat de verlichting uit gaat, dat werkt hier het beste.

Goedemorgen allemaal,

Bedankt voor alle reactie's alvast!

Het verhaal wat C02 en Carbo betreft is duidelijk omdat ik het natuurlijk niet kan meten ben ik teveel gaan doseren wel goed op de vissen gelet en gelukkig geen schade van over! We gaan gebruik van carbo afbouwen naar normale waardes en verder sparen voor een echt c02 systeem:thumbs:

Verder meer foto's en info over planten en voeding etc.

Het plantenbestand bestaat uit:
- ambulia/Limnophila sessiliflora(beide kanten van aquarium)
- vallisneria spiralus
- rode lotus
- cryptocoryne wendtii
- alternanthera rosaefolia
- bolbitis heudelotii
- 1 groene plant voor de rode alternanthera waarvan ik de naam niet weet(zie foto's)

Voeding van planten is profito van easylife volgens dosering die is voorgeschreven 5ml per 50 liter dus ik doseer nu 15ml per week.
Bij de wortels van de planten heb ik rootsticks aangebracht van easylife.

Water temperatuur is 24 graden.
In het filter heb ik seachem purigen aangebracht.
Het filter zelf is een eheim 2222.

Juwel helialux spectrum van 47 watt met +/- 140 lummen per watt dus 6580 lumen totaal.

Aantal uren licht en sterkte, verlichting is aan op 75% van half 9 tot half 1 is 4 uur s'morgens en s'middags van 16 uur tot s'avonds 22 uur is 6 uur dus totaal zonder opstarten en afbouwen is de verlichting 10 uur op 75% aan. Tijdens de lichtpauze brandt de verlichting op 30% zie een van de foto's. Ik weet niet of je het opstarten en afbouwen en 30% branden van de verlichting mee mag tellen in je lichturen? Want dan belicht ik waarschijnlijk te veel😳.

Foto's van de alg wordt nu moeilijk heb afgelopen zaterdag flink schoongemaakt en voordien geen foto's gemaakt, ik zal deze posten zodra er weer alg zichtbaar is!

Alvast bedankt voor jullie moeite!

Groet Frank

IMG_20190427_072008.jpg

IMG_20190427_072016.jpg

IMG_20190427_072055.jpg

IMG_20190427_072102.jpg

IMG_20190427_072118.jpg

IMG_20190427_072331.jpg

IMG_20190427_072624.jpg

IMG_20190427_073042.jpg

IMG_20190427_075655.jpg

Mijn eerste tip is hou 1 periode van licht aan.
30% verlichting is ook licht dus je heb te lang te veel licht.
Start met je helalux op 40% en doe dit max 8 uur op een dag.
Kijk goed naar je planten.
Verhoog de lichtsterkte met 5% per 2 weken en kijk wat het met je bak doet.
Ververs 20% water per week en zuig de bodem schoon tijdens het waterwisselen.

Staat er goed bij zo toch? Ik zou wel meteen stoppen met de hoeveelheid Carbo die je nu geeft, in verhouding met je planten bestand is dit veel te veel namelijk.
Ik zou gewoon doseren als voorgeschreven 1 ml /50 liter.
De verlichting mag een stuk minder inderdaad 8 uur groeilicht is meer dan voldoende, als je daar nog 1,5 uur opbouwend en afbouwend aan vast plakt (3 uur dus) heb je een mooi dagritme.
In de avond kun je hem gerust zwak laten branden 10 a 15 % bvb, als de planten maar in de ''slaapstand'' gaan.

Mijn eerste tip is hou 1 periode van licht aan.
30% verlichting is ook licht dus je heb te lang te veel licht.
Start met je helalux op 40% en doe dit max 8 uur op een dag.
Kijk goed naar je planten.
Verhoog de lichtsterkte met 5% per 2 weken en kijk wat het met je bak doet.
Ververs 20% water per week en zuig de bodem schoon tijdens het waterwisselen.
Je moet belichting nooit beoordelen zoals je zelf licht ziet! 30% licht is ook licht is niet zoals een plant dit ervaart. Het is een vergissing die overigens heel veel gemaakt wordt. Ts, heeft planten die met minder licht toekunnen maar waarvoor meer licht niet schadelijk is. Maar hij heeft ook planten die veel licht nodig hebben als basis waarop de bemesting aangepast moet worden. Als voorbeeld noem ik de Alternanthera maar er zijn we meer. Bovendien zijn er in de belichting elementen waarvan het belang onderschat wordt zoals kleur. Witter licht bevat meer blauw dat op zich dieper doordringt in water en voor ons oog ook feller aandoet. Maar een plant is ook rood licht nodig welk ook in warm wit zit. Te veel licht, door onze ogen beoordeeld, is maar zelden waar.

Eerst en vooral: de bak ziet er vrij goed uit!
Planten ogen gezond, leuke selectie.
De planten zelf lijken me niet echt last te hebben van algen dus dat is alleszins positief!

Ik vraag me af welke algen je precies hebt/had?
Zag je enkel bruinalg of ook andere algen?
Je bak lijkt me niet overbevolkt wat ik ook altijd kan appreciëren! :thumbs:
Wat zit er in? De gourami's, wat neons en wat barbelen? In welke aantallen?

Voeding van planten is profito van easylife volgens dosering die is voorgeschreven 5ml per 50 liter dus ik doseer nu 15ml per week.

Wat hier niet wordt opgemerkt is het volgende:
Je geeft met Profito eigenlijk enkel sporen.
Je planten hebben ook macro-voeding nodig. Nitraat, fosfaat,kalium, ...
Enkel profito zal niet volstaan.
Mijn advies: probeer te zorgen voor een complete voeding, zodat je de planten alle kans geeft op gezonde groei.

Ik ben akkoord met Patrix en DannyH wat betreft het licht.
Je belicht vooral te lang denk ik.
Afhankelijk van de (ernst van) de problemen zou ik zelfs tijdelijk durven verlagen naar 7 uur of 7u30 lichtcyclus. En dat terug optrekken wanneer je ziet dat de planten het winnen van de algen.
Maar dit advies hangt dus wel wat af van de exacte algen die je hebt/had. Misschien kan je dat nog wat verduidelijken?

Ik heb deze verlichting nog niet gebruikt maar 30% (of zelfs 15%) lijkt me vrij veel als "avondverlichting".
Hangt wat af van de lampen natuurlijk maar ik zou dat wat verlagen. Zoals Patrix zegt is het wel belangrijk dat je planten zichtbaar in rustmodus gaan tijdens deze periode.

Te veel licht, door onze ogen beoordeeld, is maar zelden waar.

Dat klopt wel maar als je puur kijkt naar de lumen (oké dat is niet de beste referentie maar daar moeten we meestal mee doen) dan lijkt de verlichting me inderdaad vrij stevig.
Dus wat Danny zegt bevat wel waarheid: Wat lager beginnen en geleidelijk opschalen terwijl je goed kijkt naar alle planten is the way to go.
Maar nogmaals: de planten zien er eigenlijk vrij goed uit dus zoveel loopt er nu ook niet fout denk ik.

Misschien dat je al positief resultaat ziet na het verkorten van de cyclus icm het doseren van complete plantenvoeding.
Dus zo zou ik starten in jouw geval.
Dit dan een paar weekjes constant aanhouden en dan opnieuw evalueren. Obv de groei van de planten en het al dan niet wegblijven van de algen.
Succes!

Laatst bewerkt:
- vallisneria spiralus

Voor zover ik weet kan Vallisneria echt niet goed tegen EC dus die zal alvast blij zijn met de lagere dosis.
Ik vind het al straf dat ze er nog staat met al die EC in de bak eigenlijk...

1 groene plant voor de rode alternanthera waarvan ik de naam niet weet(zie foto's)

Doet me wat denken aan een stengeltje Proserpinaca palustris?
Maar als het die plant is lijkt ze me wel wat tekorten te hebben. 😉

Ik kom nergens fosfaat en nitraat tegen in deze post, blijkbaar voeg je dit dus ook niet toe, weet je toevallig wel de waardes van deze twee toch wel belangrijke stoffen?
Veel vissen heb je niet (wat ook goed is) maar dit betekent dat er dus ook niet zoveel nitraat en fosfaat in je bak komt.

Ik vind het al straf dat ze er nog staat met al die EC in de bak eigenlijk...
Dit verbaast mij ook, ik heb er andere ervaringen mee.

Top😀😀

Wat een hoop goede info waarbij iets mee kan!!

Ik zit vanavond in een vergadering dus helaas geen tijd jullie alle gevraagde antwoorden te geven. Ik ga dit zeker morgen avond proberen!

Alg is ondertussen weer zichtbaar ik post morgen de foto's van de algen.

Wel heb ik alvast de verlichting en dosering EC teruggebracht.

Ik hou jullie op de hoogte.

Groet Frank

Beste allemaal,

Hier de foto's van de algen bijgevoegd, en ook van de planten paar foto's omdat sommige bladeren etc. Er niet gezond uitzien misschien zien jullie wat er mis gaat of wat de plantjes missen aan voeding etc.

De bevolking bestaat uit:
- een koppel diamant gourami's goudkleurig
- een vrouwtje dwerggourami is over van een koppeltje
- 5 vijf streep barbelen
- 12 kardinaal tetra's
- 1 otocynclus(de andere 4 zijn overleden 2 vlak na transport en andere spontaan)
- twee dwergklauw kikkers

#willem666 en Patrix,

Het klopt inderdaad dat ik deze stoffen niet toevoeg ik doseer nu alleen profito.

# Patrix,
Fosfaat kan ik denk ik niet meten heb van die simpele teststrips en kan alleen de nitraat waarde meten deze schommelt tussen de 10 en 25.

Vallisneria heeft het inderdaad wel zwaar te verduren😳:sorry:(zie foto).

Nog een laatste vraag, jullie reageren op elkaars berichten door deze aan te halen in de reactie, hoe doe kan ik dat evt. ook doen? Zou de zaak soms makkelijker maken denk ik:c

Groet Frank

IMG_20190501_213720.jpg

IMG_20190501_205144.jpg

IMG_20190501_205203.jpg

IMG_20190501_205221.jpg

IMG_20190501_205246.jpg

IMG_20190501_205525.jpg

IMG_20190501_205733.jpg

IMG_20190501_205115.jpg

IMG_20190501_205824.jpg

IMG_20190501_205125.jpg

IMG_20190501_205505.jpg

IMG_20190501_205302.jpg

IMG_20190501_205441.jpg

Willem666 ,

Watd de groene onbekende plant betreft het is inderdaad een proserpinaca, zo moet hij iig ooit wel worden maar deze is vanaf het begin al niet goed ontwikkeld misschien zegt dat ook iets over bepaalde stoffen die teveel/te weinig aanwezig zijn!

Groet Frank

Profito heeft wel goede voedingsstoffen en vooral een hoog ijzergehalte, ruik er maar eens aan.

Een all in one voeding zou naar mijn idee wel een betere voedingsbron zijn, ook een voordelige.

Nog een laatste vraag, jullie reageren op elkaars berichten door deze aan te halen in de reactie, hoe doe kan ik dat evt. ook doen? Zou de zaak soms makkelijker maken denk ik
Dat kan via de QUOTE knop onder een post, of een deel van het bericht selecteren, dan komt er ook een QUOTE in beeld.
In beiden gevallen krijgt ook diegene waar je op reageert een melding dat je hebt gereageerd.

#willem666 en Patrix,

Het klopt inderdaad dat ik deze stoffen niet toevoeg ik doseer nu alleen profito.

# Patrix,
Fosfaat kan ik denk ik niet meten heb van die simpele teststrips en kan alleen de nitraat waarde meten deze schommelt tussen de 10 en 25.
Nitraat is wel voldoende, althans, als je de test strip moet geloven, Fosfaat is ook een belangrijke stof en toch aan te raden om dit te gaan meten en toe te voegen.
Je kan eventueel overstappen op de EI methode (vergt wel grote waterwissels) maar dan weet je zeker dat er overal voldoende van is en hoef je eigenlijk nooit te meten.

Een all in one voeding zou naar mijn idee wel een betere voedingsbron zijn, ook een voordelige.

Welke zou je dan aanbevelen om te gebruiken?

Dat kan via de QUOTE knop onder een post, of een deel van het bericht selecteren, dan komt er ook een QUOTE in beeld.
In beiden gevallen krijgt ook diegene waar je op reageert een melding dat je hebt gereageerd.

Bedankt volgens mij gaat dit goed komen!🙂

Je kan eventueel overstappen op de EI methode (vergt wel grote waterwissels) maar dan weet je zeker dat er overal voldoende van is en hoef je eigenlijk nooit te meten.

Ben wel benieuwd naar de El methode, kan je deze meer toelichten evt.?

Bovendien zijn er in de belichting elementen waarvan het belang onderschat wordt zoals kleur. Witter licht bevat meer blauw dat op zich dieper doordringt in water en voor ons oog ook feller aandoet. Maar een plant is ook rood licht nodig welk ook in warm wit zit.

Ben nog wel benieuwd welke kleuren licht ik het beste kan geven voor mijn planten bestand, ik kan met de lamp de kleuren wit, groen, blauw en rood regelen.

Verder heb ik voor nu een nieuw lichtpatroon ingesteld(wil deze liefst nog beter afstemmen op mijn bak en planten) en de dosering EC is inmiddels weer volgens de regels. Nu hopen dat de vallisneria gaat herstellen.🙄

Ik hou jullie op de hoogte!

Groet Frank

kan je deze meer toelichten evt.?
In het kort,

Je doseert wekelijks voldoende voeding (iets teveel eigenlijk) zodat de planten niets tekort komen.
Door een wekelijkse waterwissel van 50% reset je de bak weer en zodoende zorg je ervoor dat de meststoffen zich niet gaan ophopen/teveel worden.

Als je gaat werken met poeders welke je zelf moet oplossen is het ook nog goedkoop, plus dat het meten van de waterwaardes verleden tijd is, de waardes (Nitraat Fosfaat) kunnen namelijk nooit hoger worden dan een factor twee van wat je toevoegt.

In het kort,

Je doseert wekelijks voldoende voeding (iets teveel eigenlijk) zodat de planten niets tekort komen.
Door een wekelijkse waterwissel van 50% reset je de bak weer en zodoende zorg je ervoor dat de meststoffen zich niet gaan ophopen/teveel worden.

Als je gaat werken met poeders welke je zelf moet oplossen is het ook nog goedkoop, plus dat het meten van de waterwaardes verleden tijd is, de waardes (Nitraat Fosfaat) kunnen namelijk nooit hoger worden dan een factor twee van wat je toevoegt.

Als ik het goed begrijp moet ik poeders toevoegen en dan wekelijks 50% verversen of moet dat alleen in het begin?

Je zult iedere week 50% moeten gaan verversen, ééns in de twee weken zou misschien ook nog kunnen maar dan is tussendoor even meten wel aan te raden (de eerste weken) zodat je weet hoe het ervoor staat, op den duur weet je precies wat je toe moet voegen.

De poeders (Nitraat, Fosfaat en spoorelementen) los je eerst op in 500 ml (demi) water, aan de hand van het aantal liters van de bak doseer je dan wekelijks een x aantal milliliters.

Welke zou je dan aanbevelen om te gebruiken?

Bedankt volgens mij gaat dit goed komen!🙂

Ben wel benieuwd naar de El methode, kan je deze meer toelichten evt.?

Ben nog wel benieuwd welke kleuren licht ik het beste kan geven voor mijn planten bestand, ik kan met de lamp de kleuren wit, groen, blauw en rood regelen.

Verder heb ik voor nu een nieuw lichtpatroon ingesteld(wil deze liefst nog beter afstemmen op mijn bak en planten) en de dosering EC is inmiddels weer volgens de regels. Nu hopen dat de vallisneria gaat herstellen.🙄

Ik hou jullie op de hoogte!

Groet Frank
In het algemeen wordt een Kelvinwaarde (=kleurwaarden voor het licht) van zo rond de 4500 aangeraden voor een zoetwater plantenbak. Voor zover ik de Juwel Helialux balken ken hebben deze gemiddeld een wat hogere waarde. Men heeft wat weinig rood in de balk zitten hoewel dit wel al is verbeterd t.o.v. de eerste serie die op waarden van 9000 en hoger zaten. Destijds voerde men alleen koelwit met blauwe leds. Nu zijn er groene en rode leds bijgekomen. Waarbij de groene leds eigenlijk van minder belang zijn. De witte leds hebben een waarde van 9000 Kelvin. met heeft gekleurde leds toegevoegd met een waarde van 6500 kelvin. Mijns inziens is dit voor een zoetwaterbak te hoog. Bewijzen kan ik dit niet maar voor mijn gevoel is dit gedaan om voor het menselijk een hoge lichtsterkte te kunnen bieden. Een marketing truc dus.

Amazon product ASIN B07HM711PK
2avwizrf3biwvneb.jpg

In het algemeen wordt een Kelvinwaarde (=kleurwaarden voor het licht) van zo rond de 4500 aangeraden voor een zoetwater plantenbak. Voor zover ik de Juwel Helialux balken ken hebben deze gemiddeld een wat hogere waarde. Men heeft wat weinig rood in de balk zitten hoewel dit wel al is verbeterd t.o.v. de eerste serie die op waarden van 9000 en hoger zaten. Destijds voerde men alleen koelwit met blauwe leds. Nu zijn er groene en rode leds bijgekomen. Waarbij de groene leds eigenlijk van minder belang zijn. De witte leds hebben een waarde van 9000 Kelvin. met heeft gekleurde leds toegevoegd met een waarde van 6500 kelvin. Mijns inziens is dit voor een zoetwaterbak te hoog. Bewijzen kan ik dit niet maar voor mijn gevoel is dit gedaan om voor het menselijk een hoge lichtsterkte te kunnen bieden. Een marketing truc dus.

Amazon product ASIN B07HM711PKBekijk bijlage 272534

Met deze lamp dus niet al te sterk de witte leds voeren als ik het goed begrijp?

Is dit geen 6000?

Wat benvo zegt klopt wel inderdaad zie bijgevoegde foto:foto:

Screenshot_20190504-145258.png

Ja idd, verkoop praatjes noemen ze dat😀

Een aquarium ziet er wel altijd fris uit onder dergelijke verlichting, voorheen had ik altijd 4000K en dat is wel behoorlijk gelig.
Nu heb ik een gemiddelde van 4750K en dat bevalt goed, mooie mix tussen groei en kijklicht.

Mijn bak met de 1e serie helialux
IMG_20190419_211525__01.jpg

voldoet prima.
Als voeding gebruik ik de all in one van aquariumvemesting.nl
Verder 50% waterwissel per week.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan