Wat is er nieuw

Hoihoi! Iedereen mijn vis maakt allemaal koprollen en kan niet goed meer zwemmen.. hij lijkt wel zijjn balans kwijt te zijn.. weet irmsnd wat dit kan

Kristy

Member
Lid geworden
5 juni 2021
Leeftijd
24

Hoe groot is dat bakje? Ik denk dat de inrichting ook niet super is want de bodem is grof en niet echt natuurlijk en ik zie geen planten.
Hoelang draait dit bakje en weet je de waterwaarden?

@Kristy ik zou beginnen met die vis apart te zetten in een bakje met wat aquarium water zodat hij tot rust komt.

In een tuincentrum met visafdeling kun je grind halen 1 - 2 mm. En alle kunststof zou ik eruit halen. Puur natuur werken en gemakkelijke planten kiezen.

En idd graag wat meer informatie over het aquarium wat John al aangeeft filter, waterwissel beleid enzovoorts,

Hoe groot is dat bakje? Ik denk dat de inrichting ook niet super is want de bodem is grof en niet echt natuurlijk en ik zie geen planten.
Hoelang draait dit bakje en weet je de waterwaarden?
Hoihoi, bedankt voor u reactie.. mijn aquarium is 56 liter, dit aquarium staat nu een maandje. En de waterwaarden weet ik niet...

@Kristy ik zou beginnen met die vis apart te zetten in een bakje met wat aquarium water zodat hij tot rust komt.

In een tuincentrum met visafdeling kun je grind halen 1 - 2 mm. En alle kunststof zou ik eruit halen. Puur natuur werken en gemakkelijke planten kiezen.

En idd graag wat meer informatie over het aquarium wat John al aangeeft filter, waterwissel beleid enzovoorts,
Oke bedankt! Ik heb een klein aquariumpje... die gebruik ik voor zieke vissen, zou ik hem daar in doen dan? En..is het zo slecht dan dit grint? dat Wist ik helemaal niet, er zit een plant in hoor!! En 2 neppers voor de baby visjes ( kunnen ze zich een beetje verstoppen)

Ik heb zelf ook best veel dingen gedaan hoor die beter konden, anders. Maar door mee te lezen regelmatig en advies inwinnen kom je een heel eind. Steeds meer leer je dat de aquarium hobby topsport is.

Je hebt nu een groffe bodembedekking die wat fel is voor de vissen in combinatie met de verlichting. Een wat donker grind geeft een rustiger beeld voor de bewoners.

Fijn grind heeft als voordeel dat er minder gemakkelijk voedselresten tussen kunnen komen.

Wanneer je een nieuwe bodembedekking kiest dan wel eerst goed spoelen, dus een emmer en een waterslang er in in porties tot je geen vuil meer ziet komen. Dan verdelen in de bak.

Water zou je kunnen laten testen bij een LFS of een tuincentrum met visafdeling.

Zou je opnieuw beginnen hou er dan wel rekening mee dat je vaker water moet verversen. Bacteriën moeten zich opnieuw nestelen in de bodem. Tijdens het opnieuw inrichten kun je bijvoorbeeld de vissen, het huidige bodem materiaal in een witte speciekuip doen met het filter.

Planten vormen een deel van je filtering. Wat voor filter heb je? Graag wat extra informatie daarover.

Weinig eisen stellende planten zijn bijvoorbeeld Belgisch groen, Braziliaanse klimop, limnophila sessiflora en vallisneria. Maar deze hebben ook tijd nodig om zich aan te passen.

Google ook even op info over de vissen die je hebt. Ik kan me vergissen maar denk richting de platy.

Dat quarantaine bakje is al prima. Met niet te veel water zorg je ervoor dat de vis rustig gaat liggen. Er is een kleine kans op herstel. Zelf heb ik ook ooit een vis zo gered. Wel regelmatig nieuw water er in doen.

Aangezien ik voor de middag bezoekers kreeg ben ik nu verder bezig met onderhoud, waterwissel, enkele planten de toppen terug zetten. Even een foto van het grind in mijn aquarium om een beeld te geven. :!

20210829_161103.jpg

Op zich niks mis met roze grind, als het je smaak is. ;-) Het grind op de foto is donkerder dan bijvoorbeeld (het door forummers veel gebruikte) filterzand. Voor onze ogen is het misschien wat opvallend, maar verder is het prima. Met grof grind is het wel aan te raden om af en toe de bodem te "stofzuigen", daar heb je speciale setjes voor bij de dierenwinkel.

Voor de vis in kwestie heb ik niet veel hoop, dat is meestal einde verhaal eerlijk gezegd.

Voor de toekomst is het in elk geval goed om de stifstofcyclus / nitrogen cycle te kennen. Dat je weet wat er bedoeld wordt met "indraaien", waarom dat belangrijk is en wat de link is tussen water testen en de gezondheid van je vissen. 🙂

Ik heb zelf ook wel een voorkeur voor iets wat niet lijkt op een barbiehuis, een zuurstokkenkermis of een smurfenparadijs. xD Maar zou het vissen heel veel uitmaken?

Geen idee hoe het zit met de kleurvastheid van de steentjes in de beginpost. 🙂 Je gaat er maar van uit dat het uit het aquariumassortiment komt...

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan