Home 80, versie 2.0 van NicoleE


Ik heb mijn nieuwe rode betta 20 euro betaald en das de gangbare prijs tussen de 15 en de 20 euro.
 
Wat ik ga bestellen

  • 2 Vallisneria asiatica
  • 1 HN
  • 4 Anubias nana 'paxing'
  • 1 Microsorum pteropus petit
  • 3 Cryptocoryne parva
  • 1 Cryptocoryne wendtii 'bruin'
  • 2 Anubias heterophilla


Bucephalandra 'broad wavy' komt waarschijnlijk later

Er komt nog een onbekend mosje in van Carlijn
En mogelijk stringymoss dat ik al heb, al krijgt dat bij mij weinig licht, het ziet er erg fris groen uit.

Niet alles wat ik wilde was leverbaar.
 
Ik wilde een vis die me aansprak en ik had op uiterlijk een andere keuze gemaakt maar deze bleef mijn aandacht trekken.

Alvast een goed teken!

Lavasteen laat zich toch "makkelijk" kleiner slaan? Of hoe gaat dat? De stukken lavasteen die ik tegenkom zijn ook nog eens allemaal hele grote brokken.

Yes, zwarte lavasteen, dat zie ik helemaal voor me.

Lavasteen kan je inderdaad vrij makkelijk in stukken slaan. Inwikkelen met een oude doek of dergelijks tegen de steenslag en gaan met die hamer! Desnoods gebruik je een beitel/schroevendraaier.
De zwarte is effectief iets minder makkelijk te vinden, soms wat duurder. Vooral de IJslandse stenen zijn duur...
Maar soms vind je ze ook in een tuincenter hoor, je moet wat geluk hebben.

Dat durf ik niet goed, ben altijd bang voor bodemrot.

Je kan op de bodem een filternet gevuld met fijne lavabrokken leggen. Dat blijft luchtig en je gaat met gemak naar ongekende hoogtes!

Hmm dat wist ik niet, ken je daar de reden voor?
Zou ik dit kunnen omzeilen omdat de bak met ingedraaid filtermateriaal draait?

Het ingedraaide filter zal vermoedelijk wel helpen.
Echt een reden niet zo direct.
Maar ik heb het zelf al een paar keer ervaren en heb het ook al veel gelezen. Het fameuze buce-smelten! Als je geluk hebt smelten enkel de blaadjes, wanneer de wortelstok bruin wordt dan is het gepasseerd...
Op zich zijn het zeer sterke planten maar ze zijn wel vrij gevoelig voor wisselende en/of slechte waterwaardes. Ze hebben niet veel licht nodig en staan bekend als "makkelijke" planten. Maar ze kunnen soms plots beginnen smelten en op korte tijd volledig vergaan. Dat gebeurt vooral in bakken die nog niet zo stabiel draaien.
Eigenlijk doen ze het zelfs ook vrij goed met veel licht/co2 (meer kleur) maar als je ze in die omstandigheden houdt zijn ze extra gevoelig. Het eerste half jaar deden ze het stilaan slechter en slechter in mijn high tech bak. Baardalg, veel smeltende blaadjes, ongelijke groei,...

Ik heb ze tijdelijk in een low tech bakje gezet en ze herstelden. Toen de high tech bak 1 jaar draaide en stabiel was plaatste ik ze terug (zelfs meer licht dan voorheen) en nu doen ze het veel beter.
Ik denk dat het ook wat afhankelijk is van de variant. Vooral de "wildvang" plantjes en de eerste gekweekte soortjes waren vrij gevoelig. Ondertussen zijn er al wat stabielere gekweekte versies op de markt dus misschien kunnen die wat meer aan...

Had ik al verteld dat ik groot fan ben van Microsorum?

Doen! Die was ik vergeten vermelden maar in mijn hoofd stond hij er tussen!


Iedere keer als een Betta mooi en leuk actief vond viel hij in de duurste categorie.


Bij mijn LFS gingen de gemiddelde prijzen tussen €15 en €30. Nadat de vis me gekozen had als nieuwe eigenaar zocht ik naar de prijs voor de crown tails
Ik voelde me bijna een "koopjesjager" toen ik ineens zag dat die maar €8 waren...
Precies of crown tails zijn de marginale kneusjes onder de betta's?
Ze kennen er niets van! :D
 
Hmm dat wist ik niet, ken je daar de reden voor?
Zou ik dit kunnen omzeilen omdat de bak met ingedraaid filtermateriaal draait?

Een interessant linkje met goeie info omtrent Bucephalandra's!
En als Dennis het zegt dan ...
;)
 
Lavasteen kan je inderdaad vrij makkelijk in stukken slaan. Inwikkelen met een oude doek of dergelijks tegen de steenslag en gaan met die hamer! Desnoods gebruik je een beitel/schroevendraaier.
De zwarte is effectief iets minder makkelijk te vinden, soms wat duurder. Vooral de IJslandse stenen zijn duur...
Maar soms vind je ze ook in een tuincenter hoor, je moet wat geluk hebben.

Ik ga eens op zoek, twee tuincentra "in de buurt" en een grote dierenwinkel. Nog net op fietsafstand.
Online heb ik nog niet gezocht, ben de hele dag bezig geweest. Komt nog, maar eerst stenen winkels af gaan.





Je kan op de bodem een filternet gevuld met fijne lavabrokken leggen. Dat blijft luchtig en je gaat met gemak naar ongekende hoogtes!
Het lijkt me prachtig!

Mocht ik zwarte lavasteen vinden zal ik mijn plannen eens heroverwegen en mogelijk het bakje wat veranderen. Ik roep je dan wel :)




Echt een reden niet zo direct.
Maar ik heb het zelf al een paar keer ervaren en heb het ook al veel gelezen. Het fameuze buce-smelten! Als je geluk hebt smelten enkel de blaadjes, wanneer de wortelstok bruin wordt dan is het gepasseerd...


Ik heb het voor de zekerheid maar niet mee besteld. Kan altijd nog en als enkel plantje zal mijn LFS het ook wel voor me kunnen bestellen. Deze komt er dus pas later in.



Nadat de vis me gekozen had als nieuwe eigenaar zocht ik naar de prijs voor de crown tails
Ik voelde me bijna een "koopjesjager" toen ik ineens zag dat die maar €8 waren...

Haha mazzelaar. Crown tails zijn juist prachtig. Dat is een super prijsje!

Een interessant linkje met goeie info omtrent Bucephalandra's!
En als Dennis het zegt dan ...
;)
Tja nu de link nog :D
 
""stenen winkels"" Nicole volgens mij zijn alle winkels uit steen hoor hahahaha.:deal:;)
 
lol

:oops::sorry:

https://www.advancedplantedtank.com/bucephalandra.html
:petjeaf:



Hier alvast een linkje (mét link!)

https://www.azaqua.nl/stenen-per-kg/lavasteen-zwart

;)

Edit: maar momenteel niet op voorraad zie ik nu. :(
Maar mocht je een mailtje sturen naar Wilco met de vraag naar de beschikbaarheid zal je snel antwoord krijgen denk ik.

Wat een fantastisch link, veel informatie en prachtige foto's. Wat zijn er veel verschillende Buces te krijgen zeg. En wat veel variëteiten!

Ik heb Wilco een mail gestuurd over de zwarte lavastenen, hij verwacht het komende week weer binnen te krijgen en schreef mij een mailtje te sturen als het binnen was.
Hoeveel kilo denk jij dat ik nodig heb? Ik kan dat totaal niet inschatten. Ik zal dan het aantal geschatte kilo's + 1 extra bestellen? Lijkt me een vrij lichte steen?
 
Laatst bewerkt:
Hoeveel kilo denk jij dat ik nodig heb? Ik kan dat totaal niet inschatten. Ik zal dan het aantal geschatte kilo's + 1 extra bestellen? Lijkt me een vrij lichte steen?

Is een beetje moeilijk in te schatten vind ik. Hangt ook af van de concrete plannen natuurlijk.
Om je een idee te geven:

Steen 1 = 717,3gr
Steen 2 = 565,4gr
Steen 3 = 607,8gr

;)
20181020_173633.jpg
20181020_173705.jpg
20181020_173747.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Samen 1.890,5 gram

20181020_173836.jpg



Ik heb wel al gemerkt dat er merkbaar verschil zit in het gewicht tussen soorten lavasteen onderling. Ik zag onlangs bijvoorbeeld (zwarte) IJslandse lava en die stenen waren duidelijk lichter dan de stenen op de foto hierboven.
Maar ik denk dat Wilco je ook met plezier een paar foto's/gewicht per steen kan sturen als de stenen binnen zijn.
 
Samen 1.890,5 gram

Bekijk bijlage 260555


Ik heb wel al gemerkt dat er merkbaar verschil zit in het gewicht tussen soorten lavasteen onderling. Ik zag onlangs bijvoorbeeld (zwarte) IJslandse lava en die stenen waren duidelijk lichter dan de stenen op de foto hierboven.
Maar ik denk dat Wilco je ook met plezier een paar foto's/gewicht per steen kan sturen als de stenen binnen zijn.

Dankjewel voor alle moeite die je hebt gedaan, dit geeft een goed idee. Ik gok op een kilo of 4, als ik ze breek heb ik tenminste wat keuze. Wil er niet echt de hoogte mee in werken, beetje misschien, moet even zien hoe het uitpakt.

Is de Betta kanjer er al? :foto:
Ik heb hem vanmorgen opgehaald in plaats van woensdag of donderdag aanstaande. Bedacht me dat hij beter bij mij in een vrij kale 72 liter kan zitten dan in zo'n klein plastic bakje zonder enige beschutting en zonder filtratie. De planten komen dinsdag, aanvankelijk was het plan hem daarna pas op te halen

Ik zal straks proberen wat foto's te maken.
 
Is de Betta kanjer er al? :foto:
Geprobeerd hem in al zijn kleuren op de foto te krijgen - zal het later nog eens proberen, ik mis hem in echte rood :)

Blauwig, de zoom van de staart is dan ook blauw, krijg ik vast nog eens op de foto.
betta blauw.jpg






Lila-achtig
betta lila.jpg





En richting het rood.
betta rood.jpg


Hij heeft wat rafeltjes in zijn vinnen, heb er catappa bij gedaan. Op de onderste foto lijkt hij ook een grote scheur te hebben maar hij is een double tail dus dat lijkt maar.
Verder noem ik hem Sjorske :D
 
Dankjewel Ton. Hij is nog vrij klein, dus ik gok er op dat hij nog flink moet groeien.
 
Mooie vis!
Die scheurtjes in de vin zijn vrij klein en groeien hoogstwaarschijnlijk snel terug.
De mijne miste het eerste "sprietje" van zijn rugvin (en het tweede was kaduuk en brak spontaan af de eerste dagen).
Ondertussen zijn ze duidelijk aan het herstellen en groeien.
 
Die scheurtjes in de vin zijn vrij klein en groeien hoogstwaarschijnlijk snel terug.
De mijne miste het eerste "sprietje" van zijn rugvin (en het tweede was kaduuk en brak spontaan af de eerste dagen).
Ondertussen zijn ze duidelijk aan het herstellen en groeien.

Ja dat verwacht ik ook wel. Het zijn echt kleine scheurtjes.
Laat me denken aan een vraag die ik nog voor jou heb. Zou lavasteen niet te ruw zijn voor de lange dunne vinnen van een Betta? Ben eigenlijk bang dat hij er op die manier scheurtjes of gaten in trekt.
Ervaring mee? Lavasteen voelt plots niet zo goed.

He cool, je bent de bak weer lekker aan het opstarten :D
Ja inderdaad. Ik was zo teleurgesteld in dit bakje dat ik er even geen zin meer in had. De zin is weer helemaal terug.
Alleen die volgorde deze keer :D
Eerst vis, dan planten kuch kuch.

Bak is zo toch veel mooier dan leeg in de kast?:p
Yep, helemaal gelijk heb je. Ik heb er weer helemaal zin in en verheug me op het plantenpakket dat ik heb uitgezocht.
Kan niet wachten om jullie dan een totaaltje te laten zien.

Nou kijk daar heb je het al mijn bulldog hart gaat sneller kloppen als ik naar die knapperd kijk:smitten:
:)

We hebben hier toch een leuke 10 jaar oude bulldogdame in de buurt! Zij heeft echt mijn hart gestolen, zo'n lekker ding joh.
Ik heb vaak wat lekkers bij me om de oudste hond van mij te belonen onderweg en als ze daar lucht van krijgt. Dat blafje van haar, dan smelt ik nog meer.

Brick and Mortar inderdaad. Maar een Lego winkel heeft ook vaak een gelijke benaming; Brick store. Daar zit natuurlijk een andere gedachte achter.

Ja inderdaad "Brick and Mortar", ik had het niet goed opgeschreven. Dat een legowinkel Brick Store wordt genoemd, kan ik met mijn kop niet bij :D
 

Terug
Bovenaan