Wat is er nieuw

Honing goerami vs dwergknorgoerami

Debbie

Active member
Lid geworden
31 mei 2026
Leeftijd
39
Hoi allemaal,

Graag zou ik jullie ervaringen willen. Één van deze 2 soorten zou ik graag willen houden bij mijn simulans, corydoras panda en neocaridina garnalen.

Ik lees dat ze vreedzaam zijn maar ik lees ook veel narigheid over agressie bij de goerami. Ik heb nogal een agressie trauma opgelopen met mijn vechtende guppen (die nu weg zijn) dus eigenlijk ben ik wat bang.

Ook vraag ik me af of ze volwassen garnalen met rust laten? Ik heb de primo 70 dus volgens mij zou ik dan 1 koppel honing goerami kunnen of een klein groepje dwergknorgoerami

Ik heb beide soorten gehad, ik vond de dwergknorretjes erg leuk. Lieten ook voldoende garnalen in leven. Geen agressieproblemen mee gemerkt.

Hier beiden ook gehad en nog een klein groepje bejaarde knorgoeramies zwemmen. Beide zullen van jonge garnalen snoepen. Knorretjes geen volwassen garnalen lastig zien vallen. Trio honinggoeramies hebben hier 30 volwassen caridina garnalen binnen paar uur geruimd waarbij de vuurgarnalen waar ze eerst mee samen leefden geen enkel probleem ondervonden. Heb ze daarvoor ook eerder samen met vuurgarnalen gehouden zonder problemen, dus tja er zit een risico aan.

Hoe zit het met voeren van de knorretjes? Ik heb ooit met de gedachte gespeeld ze aan te schaffen maar las destijds dat ze soms alleen levend voer willen eten. Als die info klopt is dat wellicht wel essentiële informatie voor topic starter.

Hoe zit het met voeren van de knorretjes? Ik heb ooit met de gedachte gespeeld ze aan te schaffen maar las destijds dat ze soms alleen levend voer willen eten. Als die info klopt is dat wellicht wel essentiële informatie voor topic starter.
Eten alles wat ze te pakken kunnen krijgen. Zijn wel visjes welke in een groepje van minimaal 5 gehouden moeten worden om een beetje leuk gedrag te kunnen zien. Blijven hier ook altijd graag in de buurt van planten waar ze zich in kunnen verschuilen.

Ik heb ze beide in een groot paludarium. De honinggoerami's lijken me meer verlegen dan de knorgoerami, de laatste wil nogal eens achter elkaar jagen, maar niet echt agressief. De honinggoerami's lijken meer in harmonie te zwemmen.

Bedankt voor jullie reacties.

Het blijft dus lastig eigenlijk. Als er wat baby garnalen opgesnoept worden vind ik dat niet zo heel erg, ik heb enorm veel volwassen garnalen inmiddels en echt bijna iedere dame die ik zie zit vol met eitjes.

Echter vind ik het wel belangrijk dat mijn volwassen garnalen niet gesloopt gaan worden. Ook wil ik absoluut niet meer zoveel agressie bij de vissen, ik heb echt een lichtelijk trauma van de vechtende mannelijke guppen overgehouden.

Misschien moet ik de bak zo laten maar eigenlijk vind ik het ook wat saai met enkel de simulans en de corydoras panda

Misschien ringbandsnoekjes iets voor je? 1m op 3 v kan prima, hebben leuke kleuren en laten volwassen garnalen met rust en zie ze hier nooit echt achter jongen aan gaan.

Ja die heb ik inderdaad ook op het oog gehad alleen ik weet niet of ik ze goed kan houden. Ik begreep dat het nogal springers zijn en ik heb nu met de warmte mijn kap regelmatig open staan. Ook voer ik met de kap open omdat ik aan de voorzijde en in het midden van mijn aquarium kikkerbeet heb dus dat ligt eigenlijk direct onder het officiële voerklepje. Ook heb ik wel echt stroming aan het wateroppervlak en ik vraag me af of ze dat wel fijn vinden.

Onderstaand een foto van mijn aquarium, dit was alleen wel nog met de laatste 4 mannelijke guppen erin en die zijn er nu natuurlijk niet meer

Bijlagen

• 20260807_203025.jpg
    20260807_203025.jpg
    1.5 MB · Weergaven: 12
Heb ze hier al aardig wat jaartjes en ligt een glasplaat op welke links en rechts een opening heeft van 15 en 10 cm. Kweek ze ook en ben er nog geen een kwijtgeraakt door eruit te springen. Waterhoogte hier +- 2 cm van de rand. Vissen als bijlzalmen zijn echte springers, ringbandsnoekjes niet.

En de stroming? Is dat nog een probleem? Vind je mijn bak geschikt ervoor?

Als je drijfplanten normaal op hun plek blijven is het prima voor ze. Hier zoeken ze soms ook de stroming op, soort van speels gedrag.

Ja de drijfplanten heb ik mbv rietjes en zuignappen vast gezet zoals op de foto. Inmiddels is het helemaal vol gegroeid met kikkerbeet. Dus ze zitten enkel bij de voorruit over de hele lengte en in het vierkant in het midden boven de anubia in het hout

Bijlagen

• 20260726_163736.jpg
    20260726_163736.jpg
    954.4 KB · Weergaven: 9
Oke, ik zal het visje eens in het echt gaan bekijken om te zien wat ik ervan vind. Bedankt!

Ik ben vandaag bij verduijn wezen kijken, ik vind ze erg leuk eruitzien. Ze hadden op dit moment alleen mannetjes en geen vrouwen dus ik heb nog geen visjes meegenomen. Wel nog wat gepraat over mijn eerdere wensen qua goerami, hun lieten mij de chocolade goerami zien met wat betere kansen voor de garnalen al zullen ze wel baby's opeten. Wat vinden jullie van de chocolade goerami? Ervaringen van iemand met deze vis? Vallen ze volwassen garnalen aan? Zijn het actieve jagers? Zijn ze onderling rustiger dan bijvoorbeeld de honing goerami?

Volgens mij gaat het daar om een andere soort of vergis ik me? Ik bedoel de Sphaerichthys osphromenoides

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan