Bderooij in Borneo


Paar drukke dagen achter de rug en genoeg bij te lezen zie ik. Net maar even gedaan en wat gaaf zeg! Leuk dat er wat meer leven in de bak zit nu!
 
Paar drukke dagen achter de rug en genoeg bij te lezen zie ik. Net maar even gedaan en wat gaaf zeg! Leuk dat er wat meer leven in de bak zit nu!
Haha, ja ze kwamen een uurtje nadat je weg was ;)

Vanmiddag bericht gekregen dat er een nieuwe bestelling voor de vaillanti's gedaan is, kijken of het nu wel lukt.
Als die er zijn dan denk ik dat ik het erbij laat en dat ik wanneer de Paro kweek stelling er komt er ook een bakje voor Betta albimarginata gereserveerd wordt, kijken of ik die tot kweken kan bewegen.
Ik wil de bak totaal niet overbelasten, ik wil alleen nog iets meer leven hebben. Soms zijn er momenten dat er nauwelijks iets te zien is, de Brevibora's zijn best goed in verstoppen, en de leerii's speuren soms op de bodem naar voerrestjes. Ik heb goede hoop dat de vaillanti's me iets meer leven zullen brengen en dan ben ik dik tevreden.

Op het Paro front is er weinig nieuws te melden. Er zijn er regelmatig drie te zien, en soms zwemt er 1tje rond. De ene eenzame kan ik goed van de anderen onderscheiden want die is wat minder gekleurd.
Als ik ergens dezelfde soort tegen kom kan het zijn dat de groep nog iets uitgebreid wordt, maar alleen als ik zeker weet dat ze hetzelfde zijn. Die kans is groot als ze bij Ruinemans vandaan komen :)
 
Zo, foto's moeten nog even wachten, maar sinds een uurtje zwemmen er vier Sphaerichthys vaillanti in de bak.
Ze zijn nog erg klein, maar oh oh wat zijn ze schitterend! Ook heel relax al, zwemmen rustig hun rondjes en eten wat ze kunnen krijgen. Zelfs vlokken werd meteen op aangevallen, mooi makkelijk dus!
Ik blijf wel levend en diepvries voeren hoor, is gewoon beter, maar als ze andere dingen ook pakken ben ik erg blij.

Hopelijk kan ik vanavond een paar foto's maken, er zijn er twee die constant te zien zijn.
 
Nou, een paar dan ;) Niet geweldig wegens reflectie enzo.
De mannen lijken erg op gewone choco's, de vrouw die je boven de spraybar ziet dan weer niet. Nog even op kleur komen, maar ze zijn geweldig.

IMG-20171110-WA0011.jpg
IMG-20171110-WA0012.jpg
IMG-20171110-WA0013.jpg
IMG-20171110-WA0014.jpg
IMG-20171110-WA0015.jpg
 
Dank, allemaal.
Het zijn echt bijzondere dieren, heb ze aardig geobserveerd vanavond.
Ik was een van de mannetjes kwijt, en vreesde het ergste. Alles nagekeken (ze zwemmen redelijk in het zicht de hele tijd) en zag ineens iets zwarts op de zuignappen van de instroom en heater liggen. Goed gekeken, ja hoor... Ik was even bang dat hij dood was want hij lag er zo stil! Kap open, even in t water wapperen en toen kwam er beweging in...
Ik had al gelezen dat ze zich bij stress soms zo stil houden dat ze net op een blad lijken, nou dat klopt helemaal.
Toen hij eenmaal zijn vriendjes had gevonden zwom hij weer mee.

Het zijn echt hele rustige dieren maar kunnen super snel zijn. Vanavond een mengsel van artemia en witte mug (diepvries) gegeven, ze zwemmen heel langzaam op het voer af en schieten dan ineens naar voren om het te pakken. Echt een prachtig gezicht dat ik later op film zal proberen te krijgen.
De leerii's laten ze met rust, behalve als ze aan de linkerkant van de bak komen waar de man zijn hoekje heeft. Meestal zitten ze rechts dus geen probleem.

Het enige dat me niet aanstaat is dat ik de Breviboras bijna niet zie. Gisteren zag ik er eentje maar verder zijn e nergens te bekennen.
Even kijken of kk iets zie met waterwissel morgen, want het is erg vreemd dat je 40 vissen nergens ziet...
 
Genoten van je beschrijving van de vaillanti's en de bak. Wat jammer dat je de Breviboras niet ziet. Wat zou dat kunnen betekenen?
 
De Paro's en de Sphaerichthys gaan goed samen? Ik heb volgens mij ooit eens iets gelezen dat die agressief tegen elkaar zouden zijn..
Maar goed dat heb ik ook gehoord over leeri's en andere gourami's en dat lijkt bij jou ook goed te gaan.
Voer je bij met valium ofzo? ;)
 
De Paro's en de Sphaerichthys gaan goed samen? Ik heb volgens mij ooit eens iets gelezen dat die agressief tegen elkaar zouden zijn..
Maar goed dat heb ik ook gehoord over leeri's en andere gourami's en dat lijkt bij jou ook goed te gaan.
Voer je bij met valium ofzo? ;)
Hahaha, nee hoor ik voer geen gekke dingen.
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat Sphaerychthis en Parosphromenus aggresief tegen elkaar zouden zijn, de Paro's leven grotendeels op de bodem en komen alleen naar boven als er iets lekkers te vinden is of als ze lucht willen happen.
De Sphaerichthys zitten zoals ik het nu zie het grootste deel van de dag boven de helft, alleen paring en het opscheppen van de eieren zou boven het zand gebeuren.
Je hebt het over muilbroeders en holenbroeders dus kan me moeilijk voorstellen dat het niet goed zou gaan.
Beide soorten zijn maar kleine visjes en de bak is vrij groot dus ik zie geen problemen ontstaan. Nu zitten de vaillanti's er nog maar 24 uur in, maar alle soorten hebben elkaar al gezien en dat gaat zonder problemen. De leerii's zijn alleen af en toe fel naar elkaar, al wordt ook dat al beter met de nieuwe dames in de bak, dus heb goede hoop.

Genoten van je beschrijving van de vaillanti's en de bak. Wat jammer dat je de Breviboras niet ziet. Wat zou dat kunnen betekenen?
Ik heb geen idee wat het zou kunnen betekenen. De eerste week ging het prima, alleen toen de leerii's elkaar in de haren gingen vliegen werden ze nerveuzer, ik denk dat het daar ook zit.
Ik ga vanavond met de waterwissel eens even een beetje speuren, ik vermoed dat ze achter het grote bouwwerk zitten, waar de leerii's sowieso niet komen... Eens zien of ik ze weg kan lokken op de een of andere manier.
 
.


Ik heb geen idee wat het zou kunnen betekenen. De eerste week ging het prima, alleen toen de leerii's elkaar in de haren gingen vliegen werden ze nerveuzer, ik denk dat het daar ook zit.
Ik ga vanavond met de waterwissel eens even een beetje speuren, ik vermoed dat ze achter het grote bouwwerk zitten, waar de leerii's sowieso niet komen... Eens zien of ik ze weg kan lokken op de een of andere manier.

Dan vermoed ik dat als ze de bak weer als veilig beschouwen ze vanzelf tevoorschijn komen. Misschien dat wat levend voer wonderen doet :)
 
Dan vermoed ik dat als ze de bak weer als veilig beschouwen ze vanzelf tevoorschijn komen. Misschien dat wat levend voer wonderen doet :)
Ja dat vermoed ik ook hoor.
Levend voer krijgen ze een paar dagen in de week, zou vandaag gaan halen maar werd net overvallen door ijskoude regen, met een klein kind achterop de fiets is het dan geen goed idee. Morgen of maandag maar even kijken ;)
 
Heb de verlichting iets opgeschroefd, van waarde 60 (uit 1023) naar 80. Overdag zag ik namelijk niet heel veel van mijn dieren, alleen als ze echt aan het glas zaten kon ik ze goed zien, nu is het al een stuk beter.
De afgelopen tijd heb ik aardige groei in de drijfplanten (ook kroos, wat ik expres ingezet heb), en de catappa heeft het water ook nog wat donkerder gekleurd dus iets extra licht was wel goed.
Zal morgenavond weer nieuwe foto's maken, hopen dat ik dan ook de Brevi's weer gelokt heb.
 
Verstopplek van de Brevibora's gevonden, inderdaad waar ik al dacht, achter de grote partij hout aan de linkerkant.
Er kwamen er ineens een paar tevoorschijn, er zwemmen er nu twee de hele tijd rond maar ik heb er meer gezien.
Misschien verkenners, om te zien of de kust weer veilig is ;)
 
Verstopplek van de Brevibora's gevonden, inderdaad waar ik al dacht, achter de grote partij hout aan de linkerkant.
Er kwamen er ineens een paar tevoorschijn, er zwemmen er nu twee de hele tijd rond maar ik heb er meer gezien.
Misschien verkenners, om te zien of de kust weer veilig is ;)

Ze zouden toch eens schrikken als ze jouw hoofd ineens zagen verschijnen:p:Dk
 
Ze zouden toch eens schrikken als ze jouw hoofd ineens zagen verschijnen:p:Dk
Ook dat, maar het zijn echt de leerii's waar ze van schrikken ;)
Misschien toch maar over denken de 3 nieuwe dames te verkopen en met een koppel door te gaan. Misschien had ik ze toch allemaal tegelijk moeten aanschaffen.
 
Achteraf gezien wellicht wel ja, maar alles had ook goed kunnen gaan. Mss hebben ze gewoon wat tijd nodig om te wennen
 
Ik zou ze ook nog wat meer tijd geven. Hopen dat ze hun heldhaftige kant ontdekken en tevoorschijn durven te komen:Dk
 
Ze verstopten zich gisteren weer toen de leerii dames elkaar te lijf gingen, maar af en toe kwam er eentje tevoorschijn voor een snel rondje.
Ik weet nu in ieder geval wel waar ze zitten, al kan ik niet kijken of ze er allemaal nog zijn. Wat uitval zou niet vreemd zijn (het is wildvang en geen gemakkelijk diertje) maar heb geen dode dieren gevonden en ook niets vreemds gemeten.
 
Even een paar plaatjes van de vaillanti's, die laten zich vrij makkelijk fotograferen.
Jammer genoeg zijn de kleuren van de vrouwen moeilijk te zien op foto, omdat ze natuurlijk nog niet in vol broedkostuum zijn (dat hoop ik nog wel te gaan zien natuurlijk, maar de temperatuur staat op dit moment in de winterstand, 23 graden).

Vandeweek weer even een uitgebreidere sessie, even de vrouw vroeg naar bed sturen :p

IMG-20171114-WA0013.jpg

IMG-20171114-WA0016.jpg

IMG-20171114-WA0019.jpg

IMG-20171114-WA0021.jpg

IMG-20171114-WA0022.jpg
 

Terug
Bovenaan