Bderooij in Borneo


Mooi! Ze scholen vrij goed, dus zo'n grote groep is waarschijnlijk erg indrukwekkend.
De leverancier was ook erg verrast over de visjes, had ze nog niet eerder gezien en heeft voor de volgende keer een groepje op zijn eigen lijst staan.
De vaillanti staat ook op zijn lijstje voor me, volgende zending probeert hij het weer.
 
En zou zoiets dan ook voor een 2e keer verzendkosten betekenen?
Hij besteld voor zichzelf en meteen voor een aantal andere mensen vissen en verdeeld de verzendkosten dan over iedereen samen.
Ik heb voor deze 40 vissen €50 betaald en daarvoor zijn ze aan de deur afgeleverd, dus over kosten heb ik niets te klagen :)
 
Niet de beste video, en diertjes nog een beetje schrikkerig, maar toch even een impressie.
Een deel van de school splitste zich af om op onderzoek te gaan, over het algemeen zitten ze nog links in de bak.
Bij het overwennen is wel het schuimnest van de leerii verloren gegaan, maar er zat toch niets in. Komt wel weer een nieuwe. Voor nu zijn de leerii vooral beledigd dat ik er wat bij in gegooid heb, komt zo wel goed als ze eten hebben gekregen :D
 
Je het is een prachtig gezicht! Alleen omdat ze nog zo klein zijn zouden er nog wel 40 bij kunnen ;)
 
Bedankt, allemaal!
Ik ben nog iedere dag blij dat ik deze weg ingeslagen ben, als ik 's ochtends vroeg de bak voor het eerst zie denk ik 'ja, dit is precies wat ik voor ogen had'.
Nu de overige visjes er nog bij, dan is het helemaal klaar. Wel even zien te vinden natuurlijk....
 
Nu heb je wel de tijd voor de andere visjes
Van de 80 cm?
Vissen doen het prima, planten minder... Weet momenteel even niet wat ik ermee aan moet.
Als de Borneo bak helemaal klaar is gaat de 80cm maar eens goed op de schop.
 
Ohja, daar zoek ik druk naar :) Heb lijntjes genoeg uit staan om ze te vinden, maar het is niet makkelijk.
Kan de simpele weg nemen en de dieren nemen die beschikbaar zijn (S. osphromenoides of S. selatanensis en B. brownorum) maar dan zal ik altijd spijt hebben dat ik niet gewacht heb.

Daarbij twijfel ik nog of ik een Sundadanio soort van Borneo erbij zou willen hebben. Kijk ik puur naar de 'drukte' in de bak zou het kunnen, maar ik zit met twee dingen:
- Ben ik de bak dan niet teveel aan het vullen?
- Gaan die kleine visjes goed met de leerii's? Zullen ze niet als levend voer eindigen?

Eerst de Brevibora's maar laten groeien, die worden nog wel een stukje groter dan ze nu zijn, ik wil niet dat het te druk wordt met al die rust minnende dieren in de bak.
De leerii's en Paro's houden van rust, en Sphaerichthys en Betta soorten al helemaal.
 
Zeker in biotoopbakjes: less is more .
Mee eens, ik denk ook niet dat er nog een school bij zal komen, het gedrag van de Brevibora is echt super en misschien dat een tweede school ze minder actief ofzo zal maken.

Gisteren zat ik naast de bak en zag ik de Paro's lekker over de bodem schuimen. Twee halverwege de bak en twee aan de vaste kant waar ze vanaf het begin al zitten.
Ineens viel me op dat de twee die halverwege zaten wel erg om elkaar heen aan het draaien waren, tot ik ineens zag dat één van de twee zwarte vinnen en een fel blauwe staart had en zijn cirkeltjes beperkte tot rondom 1 specifiek eikenblad.
Nu kan ik er niet onder kijken, maar het lijkt toch wel alsof ze met een paringsdans bezig zijn.
Ik had geen goede camera bij de hand, later heb ik wel wat foto's kunnen maken, hij was nog altijd donker gekleurd maar niet meer zo fel als eerder.
Paar plaatjes:
IMG-20171029-WA0001.jpg
IMG-20171029-WA0004.jpg
IMG-20171029-WA0007.jpg
IMG-20171029-WA0010.jpg
IMG-20171029-WA0014.jpg
IMG-20171029-WA0016.jpg
 
Mooie visjes heb je erbij! En mooi ook die Paro's! Ik heb die Breviboras ook nog staan bekijken afgelopen zondag, erg mooie visjes!
 
Even een rondje waterwaardes getest, het hele spectrum dat ik heb maar even gedaan.
Water is inmiddels 100% osmose, gefilterd over zwarte turf van Aqua Munster.
Er liggen flink wat eikenbladeren op de bodem en inmiddels drijven er wat Catappabladeren in.
Omdat er maar erg weinig planten in staan voeg ik geen plantenvoeding of CO2 toe.
pH: Õngeveer 5.5
GH: <1
KH: <1
NH3/NH4: 0
NO2: 0
NO3: 10~20
PO4: 1,0~2,0

Lijkt me niets mis mee zo, goede balans.
De planten groeien ook, al zijn de crypto's wel eerst bijna helemaal afgestorven, ze krijgen inmiddels nieuw, langgerekte blaadjes. in deze bak is dat prima.

Een update over de Paro's: Het lijkt er sterk op dat er een nest is. Zowel de man als de vrouw zijn erg verdedigend, laten zich ook vrij vaak zien en ik weet dat ik 2 van de dieren ongeveer op het midden van de bak kan vinden.
Uiteraard zijn ze nu verstopt, dus geen nieuwe foto's maar zodra ik weer iets zie komen er foto's van de Paro's.
Zometeen wel wat plaatjes en video van de Brevibora's en de leerii's die weer lekker bezig zijn.
 

Terug
Bovenaan