Bderooij in Borneo


Zo. Eindelijk de PH meter gekalibreerd en het water even getest.
IMG_20171127_205143.jpg


Niets mis mee, prima waarden.
PH zou iets lager mogen, maar ik ga geen kunstgrepen uithalen om het te laten zakken.
Geleidbaarheid is 118 (of 59ppm) volgens de meter (hij doet gewoon x2, ik hoef geen 100% accurate waarde te hebben), ook geen probleem voor de dieren die ik heb.
Ik ben er blij mee!
Nog 1 emmertje osmose toevoegen, dan is het weer helemaal klaar voor vandaag.
 
Deze ph meter wilde ik ook halen, maar werd me hier in het gmt afgeraden. Onder andere omdat hij mischien niet lang meeaat. Dus ben benieuwd naar je bevindingen:)
 
Deze ph meter wilde ik ook halen, maar werd me hier in het gmt afgeraden. Onder andere omdat hij mischien niet lang meeaat. Dus ben benieuwd naar je bevindingen:)
Ik zie het wel, hij was €12 dus valt nog mee. Uiteindelijk wil ik een elektrode aanschaffen die een constante meting uitvoert, zoals @benvo ook heeft gebouwd, maar voor nu is dit prima.
Hij zal misschien niet 100% accuraat zijn, maar het is beter dan een druppeltest die niet fatsoenlijk af te lezen is door gekleurd water.
 
Ik zie het wel, hij was €12 dus valt nog mee. Uiteindelijk wil ik een elektrode aanschaffen die een constante meting uitvoert, zoals @benvo ook heeft gebouwd, maar voor nu is dit prima.
Hij zal misschien niet 100% accuraat zijn, maar het is beter dan een druppeltest die niet fatsoenlijk af te lezen is door gekleurd water.
Als een electrode met controller maar dan zonder co2?
 
Als een electrode met controller maar dan zonder co2?
Zoiets ja, gewoon een constante PH meting die een alarm kan geven als er iets ingrijpends veranderd.
Omdat de KH/GH zo goed als 0 is, heb je alleen de turf als buffer. Mocht er iets mis gaan, een pomp die uitvalt bijvoorbeeld, is een PH val mogelijk. (Mogelijk, niet waarschijnlijk).


Prima instelling Ben .
Zo gaat het ook prima met de visjes dus ...
Ja, de visjes doen het allemala prima! Vandaag zelfs een Paro betrapt met een stukje vlokvoer in zijn bek, dus geen problemen :)

Je blijft goed bezig Ben!
Thanks :)

Ik zal wel weer foto's gaan maken, maar moet de boel verduisteren en er komt iedere keer iets tussen.
Met de laatst toegevoegde planten, vooral de drijvers, begint de bak er meer en meer uit te zien hoe ik het voor ogen had!
 
En dan voor de liefhebbers nog twee filmpjes. Het eerste had reflectie van TV scherm, de tweede niet, maar daar laten de Brevibora's zich minder goed zien.



 
Waaw, wat is dit toch een schitterende bak, die tweede foto laat het mooi zien Ben!
 
Weet je sinds wanneer ik dat kroos erin heb? Sinds ik drijvers kreeg van een bepaald persoon :p Ik zal geen namen noemen, maar hij heeft net voor dit bericht gereageerd :D

Ik wist niet dat Stefan plantjes mee had genomen!:D:p

Haha nee maar serieus is dat nu zo snel gegaan?
 
Ik wist niet dat Stefan plantjes mee had genomen!:D:p

Haha nee maar serieus is dat nu zo snel gegaan?
Nou, de drijvers wilden niet groeien, dus heb ik het kroos wat laten gaan, in beide bakken zat er wel wat maar vooral de 80cm had weer een dikke laag. Ik heb zelfs wat overgeschept totdat ik meer drijvers kreeg, nu zit de bak aardig vol dus schep ik er steeds meer uit. Groeit prima ;)
Vind het niet zo erg hoor, het geeft een natuurlijk effect en uitscheppen is een kleine moeite.
 
Zo, het hele weekend druk met de gezelschapsbak, dus nu weer even wat plaatjes van Borneo :)

Dit is net na voedertijd, dus alles is lekker actief.
Voor de verandering eens beginnen met een totaaltje:
IMG-20171203-WA0021.jpg

De drijvers slaan goed aan, het kroos groeit ook nog altijd aardig door. Morgen onderhoud, dan schep ik er weer een zwik uit.

Dan de groep Breviboras, geweldige diertjes maar helaas schuwer dan ik had gedacht. Toch eens kijken naar een wat hogere plant waar ze in kunnen schuilen, dan hoeven ze niet meer achter het houd aan de linkerkant te blijven ;)
IMG-20171203-WA0042.jpg
IMG-20171203-WA0043.jpg


Moeilijke plaatjes, door de dichte begroeiing is de bak aardig donker op het moment. Morgen dus kroos scheppen en ik denk dat de verlichting ook nog een stapje omhoog mag. Even aankijken wat ik doe.

Dan een bezoekje van de grootste van de Paro's, met mooie donkere vinnen.

IMG-20171203-WA0028.jpg
IMG-20171203-WA0029.jpg
IMG-20171203-WA0031.jpg


En dan de leerii's en vaillanti's als laatste, die zijn toch veel bij elkaar in de buurt te vinden :)
IMG-20171203-WA0025.jpg
IMG-20171203-WA0033.jpg
IMG-20171203-WA0038.jpg


Dat was het weer voor dit weekend!
 
Schitterend weer Ben, wordt een beetje saai dat ik het blijf herhalen haha. Erg mooi zo donker en met al dat hout en blad en de drijvers erbij. Ik vind de foto's heel goed gelukt, zeker met in mijn achterhoofd hoe donker je bak is.
Zelfs de bewoners staan en hartstikke goed op.

Bak naar mijn hart!
 
"Zoiets ja, gewoon een constante PH meting die een alarm kan geven als er iets ingrijpends veranderd.
Omdat de KH/GH zo goed als 0 is, heb je alleen de turf als buffer. Mocht er iets mis gaan, een pomp die uitvalt bijvoorbeeld, is een PH val mogelijk. (Mogelijk, niet waarschijnlijk)."



Dit is makkelijk te doen. Waar ik bijvoorbeeld in mijn software de magneetklep openzet van mijn CO2 fles kan er in jou geval dus een alarm afgaan. Buzzer en/of knipperende led. De laatste kun je ook weer software matig maken op een oled of nextion scherm.

Bak blijft mooi!
 
"Zoiets ja, gewoon een constante PH meting die een alarm kan geven als er iets ingrijpends veranderd.
Omdat de KH/GH zo goed als 0 is, heb je alleen de turf als buffer. Mocht er iets mis gaan, een pomp die uitvalt bijvoorbeeld, is een PH val mogelijk. (Mogelijk, niet waarschijnlijk)."



Dit is makkelijk te doen. Waar ik bijvoorbeeld in mijn software de magneetklep openzet van mijn CO2 fles kan er in jou geval dus een alarm afgaan. Buzzer en/of knipperende led. De laatste kun je ook weer software matig maken op een oled of nextion scherm.

Bak blijft mooi!
De controller is 'connected' he, dus die stuurt gewoon een e-mail of een berichtje op twitter ;)

dankje!
 
De controller is 'connected' he, dus die stuurt gewoon een e-mail of een berichtje op twitter ;)

dankje!
Dat kan ook. Ik ga uit van een, in mijn geval, Arduino achtige of een ESP8266, in geval van Wifi of Internet stuur je door, bijvoorbeeld naar je telefoon. Arduino is natuurlijk prijsmatig interessant, voor een paar euro is de zaak gepiept.
 
Dat kan ook. Ik ga uit van een, in mijn geval, Arduino achtige of een ESP8266, in geval van Wifi of Internet stuur je door, bijvoorbeeld naar je telefoon. Arduino is natuurlijk prijsmatig interessant, voor een paar euro is de zaak gepiept.
De ESP8266 module die ik gebruik kostte €1,80, dus daar hoef je het niet voor te laten :)
 
Én, die ESP'tjes ondersteunen en kunnen ook geprogrammeerd worden middels een Arduino EDI, handig dus. Vooral de ESP 8266 12e, de 12 F is er ook al inmiddels, is een handig dingetje door de uitgebreide pin mogelijkheden. (16 gpio pinnen meen ik.) Als je wat minder programmeer interesses hebt kan er met iets als Domoticz of openHab of natuurlijk de eigen firmware ESP-easy.
 
Én, die ESP'tjes ondersteunen en kunnen ook geprogrammeerd worden middels een Arduino EDI, handig dus. Vooral de ESP 8266 12e, de 12 F is er ook al inmiddels, is een handig dingetje door de uitgebreide pin mogelijkheden. (16 gpio pinnen meen ik.) Als je wat minder programmeer interesses hebt kan er met iets als Domoticz of openHab of natuurlijk de eigen firmware ESP-easy.
Wij spreken dezelfde taal :)
Ik gebruik hem gewoon met Arduino inderdaad, Micropython is ook een optie tegenwoordig.
Ik heb een Wemos D1 mini kloon, bizar klein geval en werkt prima.
Versie 2 zal waarschijnlijk wel een Arduino gaan worden, die de ESP alleen gebruikt voor connectiviteit en tijd doorgeven, net wat stabieler en stopt niet met het programma als hij zijn connectie kwijt raakt.
 
Klopt, vind het ook wel interessant om te lezen allemaal hoor! Snap het, denk ik, ook wel een beetje. Wellicht ooit dat het logisch gaat klinken als ik er zelf mee aan de slag ga, voor nu nog even niet iig
Een Arduino starterkit is zo gekocht, paar tientjes en je bent helemaal klaar om de wondere wereld van de microcontroller te ontdekken ;)
 

Terug
Bovenaan