Bderooij in Borneo


Vraagje: wat ga je doen, als je bijv. ineens een ph-drop krijgt? Veel verversen?;)
Hopen dat de dieren het overleven ;) Ik kan moeilijk even snel 100 liter osmose aanmaken, dat duurt gewoon heel lang dus kan er weinig aan doen.
De kans dat het gebeurt is heel erg klein hoor, ik heb twee filters staan dus als er 1 uitvalt kan de ander het waarschijnlijk wel opvangen :)
 
Een leuk filmpje was alweer even terug.
Brevibora's worden weer steeds brutaler, vooral als er wat artemia de bak in gaat willen ze graag tevoorschijn komen.
Ook de rest nog even vast gelegd, maar de Brevibora's zijn de grappigeste visjes van het stel, erg leuk op film :)

 
Ze worden met de dag brutaler, zwemmen nog wel in de verre hoek, denk ook dat dat zo zal blijven.
Vanmiddag pak ik het JBL filter even aan, daar moet even nieuwe turf in om de PH laag te houden (was 0.1 gestegen dus word weer tijd :) )
Vanavond even nieuwe plaatjes maken, dan kan de kamer weer even verduistert worden.
 
Ze worden met de dag brutaler, zwemmen nog wel in de verre hoek, denk ook dat dat zo zal blijven.
Vanmiddag pak ik het JBL filter even aan, daar moet even nieuwe turf in om de PH laag te houden (was 0.1 gestegen dus word weer tijd :) )
Vanavond even nieuwe plaatjes maken, dan kan de kamer weer even verduistert worden.
Oh top om te horen! Wacht in spanning af :Dk
 
De beloofde foto's.
Doet het even in twee posts, geen bijschriften (ok misschien een paar) want inmiddels weten jullie al wel welke vissen het zijn ;)

IMG-20171212-WA0034.jpg
IMG-20171212-WA0064.jpg
IMG-20171212-WA0067.jpg

IMG-20171212-WA0069.jpg
IMG-20171212-WA0070.jpg
IMG-20171212-WA0071.jpg
IMG-20171212-WA0074.jpg
IMG-20171212-WA0077.jpg
IMG-20171212-WA0078.jpg
IMG-20171212-WA0082.jpg
 
Vind de foto's weeral prachtig en het komt zo echt natuurlijk over met de bladeren .
Dikke proficiat dat de biotoop je voor ogen gehad zo schitterend is gelukt :thumbs::thumbs:
Het enige waar ik me eigenlijk altijd aan (stoor) is die thermometer op de voorruit :D
 
Vind de foto's weeral prachtig en het komt zo echt natuurlijk over met de bladeren .
Dikke proficiat dat de biotoop je voor ogen gehad zo schitterend is gelukt :thumbs::thumbs:
Het enige waar ik me eigenlijk altijd aan (stoor) is die thermometer op de voorruit :D
Thanks! :)
Over twee weken heb ik een weekje vakantie, dan komt versie twee van de computer erin te hangen en ga ik de thermometer vervangen voor twee digitale exemplaren.
Dan zie je ze helemaal niet meer, zijn namelijk gewoon sensoren die ik aan de achterruit kan verstoppen, zwart dus vallen niet op :)
 
Ik heb ververst zonder thee toe te voegen omdat er een nieuwe lading blad bij kwam
Zou ik allebei doen dan wordt het veel te donker.
De verlichting is een tijdje terug al van 6 naar 8 procent gegaan, bevalt beter, overdag is het nu ook wat beter te zien :)
 
Wordt saai zo om te zeggen maar ik vind het schitterend, beetje verliefd op deze bak Ben.
 
Bedankt voor de complimenten, het is me daar niet om te doen maar altijd leuk om te horen dat anderen het ook mooi vinden ;)
Ben er erg blij mee, alleen nog even de juiste balans vinden in licht, thee en blad.
Dat verteren van bladeren gaat best snel trouwens, na een week of 4 is het met eikenbladeren gewoon klaar. Catappa iets langer.
 
Voedertijd! HET moment om de dieren goed op de foto te krijgen, en hoe!
De Brevibora's kwamen goed tevoorschijn, de vaillanti's wilden er voor gaan en zelfs mijn minst zichtbare Paro, de man met geknakte rug kwam kijken.
Even in twee posts gedaan, komt ook nog een filmpje straks maar die moet nog even naar Joep Tjoep.
IMG-20171218-WA0028.jpg
IMG-20171218-WA0033.jpg
IMG-20171218-WA0034.jpg
IMG-20171218-WA0039.jpg
IMG-20171218-WA0040.jpg
IMG-20171218-WA0044.jpg
IMG-20171218-WA0046.jpg
IMG-20171218-WA0051.jpg
IMG-20171218-WA0052.jpg
IMG-20171218-WA0053.jpg
IMG-20171218-WA0054.jpg
 
Wat een blad allemaal,staat je bak onder een boom? ;)
Hahaha je zou het bijna zeggen ;) Nee, zo vind je dat in de turfmoerassen, en de vissen vinden het geweldig.
Mooie bijkomstigheid: Ik vind het schitterend.
 
Thanks, Stefan :)
Nog maar even de obligate chemie erbij:
EC: 101uS
PH: 5.7/5.8 (springt wat heen en weer)

De PH is dus netjes wat aan het zakken, niet heel snel dus goed voor de dieren.
 
Foto's mogen even tot morgen wachten, dan heb ik de boel weer ververst en verschoont.
Voor nu alleen even een tekst update.
EC: 108
PH: 5,6/5,7
Dat gaat lekker de goede kant op, EC zal na verversing wel weer rond de 100 uitkomen, maar zolang het onder de 120 blijft maak ik me nergens zorgen om. PH is dus mooi aan het zakken, als die onder de 5,5 zakt ben ik naar mijn idee prima aan de gang. Het zakt heel langzaam dus als hij op de juiste waarde komt is het een kwestie van de hoeveelheid turf iets verlagen en dan moet het stabiel blijven.

Vandaag even kroos geschept en wat lelijk geworden drijvers eruit gehaald, man wat groeit dat spul hard! De hele oppervlakte lag vol, dus heb genoeg om straks ook de derde bak te gaan vullen.
Even een half uurtje plat op mijn kont voor de bak gaan zitten, alle vier de vaillanti's waren in de buurt en dat gebeurt niet iedere dag.
Twee besloten tot een voorzichtige paringsdans, een heel mooi gezicht. Komt nog niets van want ze zijn nog jong en de temperatuur is nog niet ideaal dus legsels zal ik nog niet gaan krijgen.

De Brevibora's worden bijna met de dag brutaler, ze laten zich vaker buiten het hoekje zien dus ik hoop dat ze binnenkort gewoon door de bak zwemmen zoals in het begin. Ik denk dat de gevechten in de eerste groep leerii's gewoon teveel zijn geweest voor ze, inmiddels is dat allemaal veel rustiger en komen ze dus weer tot rust.

Al met al ben ik er heel erg blij mee, planten groeien als een trein (naar verhouding dan, want ik voeg helemaal niets toe aan voeding of co2), vissen doen het echt geweldig, ik heb 0 uitval gehad en dat is met zulke vissen best iets om een beetje trots op te zijn ;)

edit: Ik zie net dat Ruinemans de vaillanti op voorraad heeft, even een prijsopgaaf gevraagd bij Veldhuis.... daar zou ik er graag nog 4 van bij zetten dat de groep op een mooi aantal zit.
 
Laatst bewerkt:
Foto's mogen even tot morgen wachten, dan heb ik de boel weer ververst en verschoont.
Voor nu alleen even een tekst update.
EC: 108
PH: 5,6/5,7
Dat gaat lekker de goede kant op, EC zal na verversing wel weer rond de 100 uitkomen, maar zolang het onder de 120 blijft maak ik me nergens zorgen om. PH is dus mooi aan het zakken, als die onder de 5,5 zakt ben ik naar mijn idee prima aan de gang. Het zakt heel langzaam dus als hij op de juiste waarde komt is het een kwestie van de hoeveelheid turf iets verlagen en dan moet het stabiel blijven.

Vandaag even kroos geschept en wat lelijk geworden drijvers eruit gehaald, man wat groeit dat spul hard! De hele oppervlakte lag vol, dus heb genoeg om straks ook de derde bak te gaan vullen.
Even een half uurtje plat op mijn kont voor de bak gaan zitten, alle vier de vaillanti's waren in de buurt en dat gebeurt niet iedere dag.
Twee besloten tot een voorzichtige paringsdans, een heel mooi gezicht. Komt nog niets van want ze zijn nog jong en de temperatuur is nog niet ideaal dus legsels zal ik nog niet gaan krijgen.

De Brevibora's worden bijna met de dag brutaler, ze laten zich vaker buiten het hoekje zien dus ik hoop dat ze binnenkort gewoon door de bak zwemmen zoals in het begin. Ik denk dat de gevechten in de eerste groep leerii's gewoon teveel zijn geweest voor ze, inmiddels is dat allemaal veel rustiger en komen ze dus weer tot rust.

Al met al ben ik er heel erg blij mee, planten groeien als een trein (naar verhouding dan, want ik voeg helemaal niets toe aan voeding of co2), vissen doen het echt geweldig, ik heb 0 uitval gehad en dat is met zulke vissen best iets om een beetje trots op te zijn ;)

edit: Ik zie net dat Ruinemans de vaillanti op voorraad heeft, even een prijsopgaaf gevraagd bij Veldhuis.... daar zou ik er graag nog 4 van bij zetten dat de groep op een mooi aantal zit.
Mag je ook zeer zeker zijn! Je doet er alles aan om ze een zo goed mogelijk onderkomen te bieden!
 
Zo, heel veel foto's gemaakt, dus deel het even op in een paar posts.
Beginnen met een totaaltje en wat doorzichten:

IMG-20180107-WA0024.jpg
IMG-20180107-WA0063.jpg
IMG-20180107-WA0075.jpg
IMG-20180107-WA0099.jpg


Gevolgd door een poging de Brevibora's er goed op te krijgen. Vrij lastig, ze zitten veel in hun hoekje en dat is de donkerste plek van de bak.


IMG-20180107-WA0007.jpg
IMG-20180107-WA0011.jpg
IMG-20180107-WA0057.jpg
 

Terug
Bovenaan