Hornbach zwart zand afhevelen?

  • Onderwerp starter peterpan_1966
  • Startdatum

P

peterpan_1966

Guest
Ik heb het niet kunnen vinden, en als ik niet goed gezocht heb dan mijn excuses. Het is heel erg lang geleden dat ik een aquarium heb gehad, het water hevelde ik af middels de mond aanzuigen. Aangezien ik dat niet meer wil, ben ik benieuwd welke opties er over blijven.

Ik heb dus het zwarte zand van Hornbach en zag de JBL Aqua In-Out. Dit lijkt mij wel wat en ik zou dan voor de complete set willen gaan ook al is dit vrij prijzig. Ik zag ook zo'n pompje wat je in moet knijpen maar lees ook dat het vrij snel niet meer werkt of in ieder geval een stuk minder handig wordt.

Dus eigenlijk; hoe af te hevelen als je het Hornbach zand hebt?
 
hetzelfde als met elke andere bodem, dat het zwart hornhach zand is doet er niet toe :)

Ja.. ik vind een hele JBL aqua in en out wat overdreven als je de bodem wil afhevelen, ff aanzuigen en je stukje slang loopt ook.
zo'n bolletje verstopt inderdaad relatief snel, maar in Chinatown koop je voor een schijtprijs er meteen een 10stuks, kan je ff vooruit.
 
Ik gebruik ook gewoon een stuk slang en wapper met de hand wat boven de bodem met het afzuigen. In de bodem kun je beter zo min mogelijk gaan wroeten.
 
Ik heb zo een in en out van eden om water eruit te pompen. En een JBL in out voor te vullen. Ideaal
 
Ik heb ook altijd gewoon met mijn mond aangezogen. Dat werkt gewoon super met fijn zand. Ik moet juist oppassen dat ik niet zand opzuig want dat gebeurt makkelijk. Sommige mensen zuigen tot het water in je mond komt maar dat is helemaal niet nodig. Kwam bij iemand thuis die dat al 15 jaar deed! haha. Die was dankbaar voor mijn bezoekje.

Zo'n autosysteem is handig, dat erken ik. Maar er kan dus ook iets mee misgaan als verstopping.

Wil je al je zand kwijt? Dit is een handig filmpje Een dunnere buis zorgt voor makkelijker zand opzuigen.
 
Sommige mensen zuigen tot het water in je mond komt maar dat is helemaal niet nodig. Kwam bij iemand thuis die dat al 15 jaar deed! haha.
Dan had ie een goede weerstand, of is ondertussen immuun geworden voor de bacteriën in het water, je kunt er namelijk wel ziek van worden
 
Dan had ie een goede weerstand, of is ondertussen immuun geworden voor de bacteriën in het water, je kunt er namelijk wel ziek van worden

Ja en het zal ook niet echt smaken!.
 
Valt mee, weet ik uit ervaring.
 
Ik heb zo een in en out van eden om water eruit te pompen. En een JBL in out voor te vullen. Ideaal

De Eden had ik ook gezien maar later kwam ik dus de JBL tegen. De JBL leek me makkelijk omdat je hem gebruikt voor afhevelen en bijvullen.

Wil je al je zand kwijt?

Nope, dat was dan ook mijn vraag hoe je zand moet afhevelen omdat ik "bang" ben dat ik mijn halve bodem in de gootsteen zie verdwijnen. In mijn vorige aquarium had ik grind, dat was zwaar genoeg dat het rond draaide in de afzuiger en weer neer daalde.

Dan had ie een goede weerstand, of is ondertussen immuun geworden voor de bacteriën in het water, je kunt er namelijk wel ziek van worden

Dat is een van de redenen om niet (meer) met de mond aan te zuigen.
 
Ik zou een vat gebruiken als je echt grote waterwissels doet! Ik ga zo'n vat voor frituurvet etc gebruiken. Gewoon op zo'n hondje ( zo noem je dat toch) Dan naar buiten en omkiepen in de put.
 
Waarom niet? Gewoon een wat langere doorzichtige slang nemen. met doorzichtige buis.
Die wat lager hangt. aanzuigen en je duim er op. dan in de emmer.
Met je duim kan je de doorstroom regelen.
 
Waarom moeilijk doen? de slang gelijk naar het douche putje.
Doe ik ook met lange slang.
 
Waarom moeilijk doen? de slang gelijk naar het douche putje.
Doe ik ook met lange slang.

Ja dat had ik 20 jaar geleden ook,, naar de put van het bad.. En toen ineens zoog ik een stuk van mijn bodem weg omdat ik iets anders ging doen. Dat koste dus een renovatie van de badkamer voor mijn ouders..... De leidingen liepen niet schuin genoeg af En al het zand/ grind bleef zitten. Niet weg te krijgen. Niet met gootsteenontstopper, niet met doorspoelen, en niet door er een slang met hoge druk op te zettten.

Bad liep praktisch niet meer leeg.


Ik zou daar dus echt heel erg mee oppassen. Nu neem ik het zekere voor het onzekere. Lesje geleerd.
 
Slang eerst in een emmer laten lopen, blijft het zand in de emmer en het water loopt over de rand de put in.

kan de slang ook naar buiten laten lopen uiteraard, heb je helemaal geen last van meegezogen zand ect.
 
Opvoerpompje. Haalt alleen het water eruit dus geen zand. (als je hem niet op het zand zet) Slang aan pompje en in aquarium hangen/zetten, andere kant slang in wasbak, stekker erin en daar gaat het water. Vullen gewoon tuinslang met sproeier ofzo. Voor grote aquarium onmisbaar ding. Geen gezeul met emmers ed.

JBl in/out moet je wel opletten met hoogte verschil anders werkt het niet.
 
Ja dat had ik 20 jaar geleden ook,, naar de put van het bad.. En toen ineens zoog ik een stuk van mijn bodem weg omdat ik iets anders ging doen. Dat koste dus een renovatie van de badkamer voor mijn ouders..... De leidingen liepen niet schuin genoeg af En al het zand/ grind bleef zitten. Niet weg te krijgen. Niet met gootsteenontstopper, niet met doorspoelen, en niet door er een slang met hoge druk op te zettten.

Bad liep praktisch niet meer leeg.


Ik zou daar dus echt heel erg mee oppassen. Nu neem ik het zekere voor het onzekere. Lesje geleerd.

Was dan niet slim van jou.
IK zuig ook geen zand op ,he.
enne, hoge druk spuit???? dan pers je het dichter.

WAt dacht je van terug opzuigen met een water stofzuiger.



Met verversen gaat het het putje in.
Al jaren lang.
 
Waarom moeilijk doen? de slang gelijk naar het douche putje.
Doe ik ook met lange slang.
Als je op 1 woonlaag woont of dat je badkamer op begane grond is ideaal. Maar in een 1 gezinswoning waarbij de aquarium in de woonkamer staat en badkamer boven. Gaat dat een beetje lastig
 
Opvoerpompje. Haalt alleen het water eruit dus geen zand. (als je hem niet op het zand zet) Slang aan pompje en in aquarium hangen/zetten, andere kant slang in wasbak, stekker erin en daar gaat het water. Vullen gewoon tuinslang met sproeier ofzo. Voor grote aquarium onmisbaar ding. Geen gezeul met emmers ed.

JBl in/out moet je wel opletten met hoogte verschil anders werkt het niet.
Je kraan moest lager zijn dan de aquarium waar je de slangeinde plaatst toch?
 
Hier laat ik het in de wc lopen.
Ik gebruik de Eden in/out met een 10m slang naar de wasbak van de keuken. En met vullen gebruik ik de jbl in out.
Kan ook de jbl voor beide gebruiken. Maar vind het langzaam gaan.
 
Als je op 1 woonlaag woont of dat je badkamer op begane grond is ideaal. Maar in een 1 gezinswoning waarbij de aquarium in de woonkamer staat en badkamer boven. Gaat dat een beetje lastig

Dan hang je hem uit het raam. o, je hebt gen raam, dan de tuindeur open. ook geen tuin deur?
 
Maar vind het langzaam gaan.
Om precies te zijn duurt het hier 30 minuten om 100 liter water weg te laten lopen met een 10 mm slang, kan sneller met een dikkere natuurlijk, maar in de tussentijd maak ik de ruitjes schoon, snoei ik wat planten of ik pak een biertje:D
,
 
Ik heb de 12-16 gaat rap genoeg.
 
Om precies te zijn duurt het hier 30 minuten om 100 liter water weg te laten lopen met een 10 mm slang, kan sneller met een dikkere natuurlijk, maar in de tussentijd maak ik de ruitjes schoon, snoei ik wat planten of ik pak een biertje:D
,

Ik ram in 15minuten zo'n 500liter uit mn bak :D
 

32mm (extern) pvc ververs ding die ik aansluit op een 25mm (intern) tricoflex slang.

20190609_144056.jpg20190609_143955.jpg

heb vandaag toevallig even mijn timer aangezet, en op +/- 10min zit ik op +/- 500L

het uitende prik ik daarna weer op de thermostaatkraan en vullen maar (dat duurt wel langer :D)
 
32mm (extern) pvc ververs ding die ik aansluit op een 25mm (intern) tricoflex slang.

Bekijk bijlage 274370Bekijk bijlage 274369

heb vandaag toevallig even mijn timer aangezet, en op +/- 10min zit ik op +/- 500L

het uitende prik ik daarna weer op de thermostaatkraan en vullen maar (dat duurt wel langer :D)
Haha die vis die dichtbij de invoer zit. Lijkt net alsof ie een wenkbrauw heeft.


Maar dat is snel waterwissel dan.
 

Terug
Bovenaan