Wat is er nieuw

huipie89 zijn 60 cm bakje

• Onderwerp starter Onderwerp starter huipie89
  • Startdatum Startdatum
H

huipie89

Guest
Hierbij wil ik graag me bakje met jullie delen 🙂

het bakje draait pas net en daardoor is het nog een beetje een kaal gezicht maar dat gaat goed komen, de planten groeien hard en de valisneria is al lekker aan het doorwortelen.

Tot nu toe zitten er 5 vuurtjes in en 4 Crystal Reds, waarvan 1 vrouwtje zwanger is. Ik probeer haar op de foto te krijgen maar ze komt niet graag voorin de bak.
Denk dat ze nog een beetje moeten acclimatiseren.

De bak zelf is een Tetra Aquaart 60. Deze is voorzien van een SF 50 welke 100 l/h kan draaien, dat doet ie alleen nu niet omdat ik de stroming behoorlijk hard vond gaan.(hier moet ik nog wat op verzinnen)

Verder is de temp 24 graden, zit er een PH verlagende bodem in met daaroverheen zwartje kiezeltjes van 1 mm in.
(de garnalen vinden deze trouwens heerlijk)

Er zit nu 1 wit borstelneusje in (ik werd er al op geattendeerd dat deze best groot werd, verkeerd voorgelicht door de winkel) Als deze groter wordt gaat ie of weg of moet er een groter aquarium komen.(vervelend hoor :thumbs:)

De bedoeling is dat er in ieder geval nog een groter stuk kienhout komt en dat het javamos nog wat gaat groeien.
Tevens wil ik nog iets van een wat groter bladige plant (groen of rood)

549411huipie89_0_85_download.jpg

Weggewerkt in de kast, het plankje boven het aquarium kun je omhoog klappen

837282huipie89_0_85_download.jpg

Ziet er al leuk uit! Ik ben benieuwd hoe het eruit ziet als de plantjes gegroeid zijn :thumbs: :daisy:

Gelijk maar even een waterwissel van 10% gedaan, hierdoor kon ik mooi moeders op de foto zetten.

316769huipie89_0_85_download.jpg

261178huipie89_0_85_download.jpg

Dat is echt mooi verwerkt in het kastje. Knap!

Zoek je een kleinblijvende planten met grote bladeren of een wat groter wordende?

Ben benieuwd naar wat voor vorm van hout je er nog gaat inplaatsen.

Heb je al een verder bestand voor ogen of niet echt?

bedankt voor de positieve reacties allen. :thumbs:

Maakt me eigenlijk nog niet zoveel uit, als het maar in verhouding is met de grootte van de bak zelf.(plantje)ben al druk aan het spieken bij de foto's van jullie bakken :petjeaf:

He4t vissenbestand is ook nog een hoop gepuzzel. Ik wiler wel graag eyecatcher in. Zat zelf te denken aan een Colisa lalia of Chuna. Als ze de volwassen garnalen maar met rust laten zodat deze ook nog mooi in de bak kunnen scharrelen.

Verder zou ik een klein schooltje wel mooi vinden.

De volgende vissen had ik opgeschreven als mogelijkheid, hoop op een beetje kennis van jullie welke vissen goed zouden zijn.

Colisa Chuna/Lalia
Boraras Maculatus
Boraras Brigittae
Pseudomugil Gertrudae
Hyphessobrycon amandae
Dario dario

Mooi weggewerkt in de kast zeg!! leuk de garnaaltjes, ben zelf ook een bak aan het opstarten voor o.a. garnaaltjes. Ik heb een stuk hout in boogvorm gevonden, erg blij mee. Misschien heb je een Intratuin in de buurt, hier hadden ze heel veel hout!!
Ik ga er waarschijnlijk Kubotai visjes in stoppen. Weet niet of je een bepaalde kleur in gedachte hebt?

Dankje, ja beleef erg veel plezier aan de garnaaltjes, leuke beestje. :O
goeie tip over de intratuin, ga wel ff kijken, zat zelf te denken aan een stuk hout wat breder van onder wat omhoog loopt tegen de achterwand aan zeg maar. Daarop nog wat javamos met ervoor mischien iets van glossi plantjes of wat gras ofzo

Vissen ben ik nog niet uit, wel wat met mooie kleuren. Mijn voorkeur gaat wel uit naar de colisa lalia, weet alleen nog niet zeker of dat een suc6 wordt in deze bak :help:

Zooooo, even naar de aqua winkel geweest en wat spulletjes gehaald, zoals het een onervaren aquariaan beaamd heb ik de bak opnieuw ingericht. :sorry:

Allereerst een ander filter, heb nu de aquael turbo 500, tot nu toe ben ik er erg tevreden over en is hij erg stil. 😀

Tevens heb ik wat nieuwe plantjes en de boel opnieuw gereorganiseerd.
986546huipie89_0_85_foto_.jpg

Tevens heb ik een heel mooi koppeltje weten te bemachtigen, de vrouw heeft ze namen gegeven, ik stel voor:
Betty
241859huipie89_0_85_foto_.jpg

en Bob
341973huipie89_0_85_foto_.jpg

en heb nog wat gezelschap erbij, maar wat zijn ze moeilijk op de foto te krijgen zeg, de Rasbora Hengeli (nieuwe naam is mij te moeilijk)
257316huipie89_0_85_foto_.jpg

Hierbij is mijn vissen bestand in ieder geval compleet, nu wil ik nog een grootbladerige plant bij het grote stuk kienhout en uiteraard een drijvende plant, de hygroryza aristata, echter deze kan ik op internet nergens bestellen, dus mocht iemand nog een stekje over hebben :O

Ojaa, wat denken jullie van de Colisa's, zouden deze erg doorgefokt zijn? ik vond zelf de deuk wel meevallen.

Mooie bak maar vraag me af waarom je de ph verlagende bodem afgedekt hebt met dat grind?
Dacht ook dat het doorfok verhaal niet aan het uiterlijk van de vissen was te zien maar meer betrekking heeft over de gezondheid van de vissen.
Kans is groot dat ze niet heel lang blijven leven.

Mooi begin van je bakje.
Je garnalen en ik vermoed je vissen ook, zullen zich prettiger voelen als er wat meer planten als beschutting staan. Dan kunnen ze zich beter verstoppen.
Met name de garnalen zullen zich moeten verstoppen voor je hengeli's en gourami's.
Anders zijn ze namelijk levend voer. ;-)
Tijd laat gelukkig de meeste planten mooi groeien.

Thnx, vond zelf de ph verlagende bodem niet zo mooi, dit grind is van denerle en vinden de garnalen erg fijn (denk ik), de blijven er maar druk mee met al die steentjes. 😉

Ik had precies 10 garnalen, echter 1 vuurtje was al snel dood. de moeder ganraal is inmiddels bevallen dus er zitten meer garnalen in echter deze kan ik niet mer vinden, ook groot kans dat dit een lekker maaltje is geworden voor de rest. Denk dat ik er, mocht ik ze binnen twee weken nog niet vinden, maar wat bij moet gaan halen.

Er komt in ieder geval nog een drijfplant in (thnx voor de tip, zal gelijk even kijken) en wat flame mos op het hout. Tevens wil ik in het midden van het hout nog een anubis soort.
Verder wil ook ook nog wat middelhoge planten vlak voor de hoge planten tegen de achterwand.

Al met al is het best een dure hobby geworden dus probeer elke keer een beetje te kopen😛 😳

Het is alweer even geleden maar inmiddels is het aquarium weer een beetje aangepast.
661465huipie89_0_85_60_cm_aquariu.jpg

Verder is Bob, dat was de mannelijke Colisa Lalia, inmiddels overleden. Afgelopen week heb ik een nieuwe gekocht,toepasselijk Bobo genoemd door de vrouw in huis.
442722huipie89_0_85_60_cm_aquariu.jpg

155288huipie89_0_85_60_cm_aquariu.jpg

Ben erg lagn opzoek geweest naar wildvang, deze echter niet kunnen vinden. :stom: Nu dus deze gekocht, weet niet goed wat ik er van moet vinden. Volgens mij is hij aan de bult op ze kop te zien redelijk doorgefokt maar het kleur aandeel rood is wel mooi en de tekeningen lopen ook mooi door.
Ben erg benieuwd hoelang hij het volhoudt.
Inmiddels heb ik ook de nodige druppeltest setjes en ben ik er achter gekomen waarom de planten het niet zo goed deden en een flinke groeistop hadden. Ik had 0 mg/l Fosfaat in het water. :book: Hierop maar is wat Fosfaat gekocht, het lijkt wel te helpen maar het is nog ff afwachten. Tevens een nieuw plantenbestand gekocht een tweetal weken geleden. Het groeit aardig goed, behalve de Anubias, deze valt uit. :help:

Tevens een groep nieuwe garnalen gekocht, ik had namelijk nog 4 garnalen over, nu zitten er nog 11 in want de oude garnalen gingen binnen drie dagen dood sinds ik de nieuwe groep erin had gezet. 😳

Thnx, het is echt een gezelschap bakje. ben wel langzaam aan het kijken naar een grotere bak, maar dat gaat nog wel even duren, eerst maar eens de kneepjes van het vak leren :book:

huipie89 zei:
Thnx, het is echt een gezelschap bakje. ben wel langzaam aan het kijken naar een grotere bak, maar dat gaat nog wel even duren, eerst maar eens de kneepjes van het vak leren :book:

Klein beginnen, en dan steeds groeien.

Is het mooiste wat je in deze hobby kan doen. 😉

Een tijdje geleden maar eens een nieuw aquarium gekocht.
Het is een 80 cm bakje echter hij is wel bijna 60 cm hoog. ondanks dat het voor de gasuitwisseling mischien niet ideaal is vind ik het tot nu toe wel erg fijn en de planten doen het redelijk zo zonder toevoeging van CO2.

Resized_20160929_181135.jpeg

Resized_20160929_181145.jpeg
Resized_20160929_181128.jpeg

De bak staat nu al een maand of drie, niet eerder heel veel tijd gehad om het met jullie te delen😳

Nadat de vissen gewend waren aan de nieuwe bak plantjes gehaald en een paar vissen erbij, 5 dwergrasbora's en 1 Colisa Lalia vrouwtje. Helaas is dit vrouwtje in twee maanden tijd niet gegroeid en zag ik van de week dat haar buik erg dik was.
Een aantal dagen later zwom ze bijna niet meer en lag ze schuin op de bodem, als er iets of iemand in de buurt kwam zwom ze wel weg maar ze was duidelijk ziek.
Ik vermoeid dat, hoewel zeldzaam, ze een lintworm of iets dergelijks had. verder was er niks bijzonders aan haar te zien. Inmiddels heb ik haar maar uit haar lijden verlost:'(, ik hoop dat het inderdaad een lintworm was want dan lopen de andere vissen in ieder geval geen gevaar.:stom:

Ik ben nog wel op zoek naar een mooi tweebenig stuk hout om in het midden te plaatsen.
Deze echter nog niet gevonden.
Vind het wel mooi om te zien dat de drijfplanten veel groter worden als in de vorige bak, ze groeien echt naar het formaat van de bak

Mooi aquarium! Een stuk hout zal zeker niet misstaan. Wat zijn nu de visbestanden van de bakken?

Mvg

Moon

Mooie bak! Weet jij de naam van je plant op de tweede foto? Ik heb deze ook in mijn bak, maar weet de exacte naam niet meer.

Mooie bak. Er wordt tegenwoordig vaak een colisa chuna geadviseerd ipv de trichogaster lalia. Ivm een virus of het door fokken. De chuna's zijn iets kleiner en heb je hoogstwaarschijnlijk langer plezier van. Ik heb hier op het forum ooit eens gehoord dat de door gefokte lalia's een deuk in de kop hebben die ze normaal niet hebben. Normaal is de kop mooi gewelfd.

Een stuk hout zou ook leuk staan of wat lage plantjes op de voorgrond en het midden.Ik denk dat je de komende tijd nog wel het eea zal veranderen aan je bak want dat is heel normaal. Als je bijvoorbeeld hout gaat toevoegen dan moet je soms weer andere planten verzetten🙂.

Het visbestand is nu 1 man en 1 vrouw trichogaster lalius (colisa lalia) 15 trigonostigma hengeli (hockeystickbarbeel) waarvan er helaas 4 van de espei variant zijn, 1 ancisyrus dolichopterus en 1 l144.
Verder zwerven er nog een 3 tal crystal red garnalen in de bak waarvan ik vandaag erachter kwam dat er 1 zwanger is:thumbs:

De plant is een lagenandra meeboldi, gellukig bewaar ik de kaartjes altijd:deal:

Er gaat stiekem toch meer aan beplanting en decoratie dan je van te voren kunt bedenken:stom:

Oja en een appelslak

Inmiddels is 1 van de vrouwelijke lalia overleden, ik vermoed een lintworm omdat de buikholte helemaal opgezwollen was, verder hing ze een beetje in de bak en deed niet veel meer.
Ben laatst weer naar de winkel geweest en heb een wildvang vrouw weten te bemachtigen😀
Deze doet het erg goed, ze is nog aardig kkein en schuw maar dat komt ongetwijfeld wel goed.

Hierbij ook ff een foto van de bak nu, mooi wat plantjes meegenomen en een mooi stuk hout in het midden:foto:
20161205_172244.jpg

Erg mooie bak! Van welk merk is deze?

Je hout zou ik zelf anders neerzetten, nu is het net alsof de bak uit twee delen bestaat 😉

Wil je de voorgrond helemaal vrijhouden? Of komen daar nog wat lage plantjes misschien.

Heel eerlijk ben ik toch bang dat je lalius vrouw aan irido is overleden. dat opzwellen hoort daar wel bij geloof ik.

Als dit zo is heb je aanzienlijke kans dat je man het ook heeft/krijgt en die ook de nieuwe vrouw weer aansteekt...

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan